Inte inloggad
» Logga in

Köp & Sälj
» Lägg in ny annons
» Ändra / radera annons
» Sök bilannonser
» Bilhandlare
» Märkessökning
» Sparade annonser

Tjänster
» Biltester
» Bilforum
» Billänkar
» Fotogalleriet
» Statistik: Bilpriser

Övrigt
» Bilförsäkring
» Billån - låna pengar
» Bildelar & verkstad
» Bilnyheter
» Biltidningar
» Bilvård
» Köp- och säljtips
» Kalender bil

Bilförsäkring

Regler Medlemmar   Ny användare   Logga in för personliga meddelanden   Logga in
Här kan du söka bland ämnen och inlägg:
  Söktips
Sök endast i detta forum: Sälja och köpa bil
Bilder []
Helskärm [av]
Fler inställningar...

Tips till en okunnig ang bilköp

2007-08-10, 20:45#1 
duende
Nykomling

Hej!
Ska köpa min första bil men kan absolut ingenting om bilar! vill ha lite tips. Har i och för sig läst några andra trådar ang detta men hoppas på mer hjälp...drool
Vill betala max 50 000 o hade tänk köpa den hos en bilhandlare eftersom jag inte vill bli lurad, eller vågar man ta risken att köpa privat när man är så okunnig?
Vill eg bara ha en prisvärd bil som är billig i drift o försäkring, och som är så "problemfri" som möjligt.
Tacksam för svar

2007-08-11, 14:07#2 
soul
Moderator

Om du har någon bekant som är duktig på bilar så kan du ju ta med denne, bilhandlarbilar är inte heller alltid i toppskick dock brukar man få 3 månader trafiksäkerhetsgaranti så det kan ju iofs kännas tryggt.

Har själv aldrig haft någon bil som varit billig i drift och försäkring så jag har inga direkta tips förutom att japanare brukar vara rätt bränslesnåla och hålla ganska god kvalitè. Hur stor bil vill du ha?

2007-08-12, 11:11#3 
duende
Nykomling

Hej, tack för svaret...
Har funderat lite på toyota då min pappa har en sån och den verkar bra.
Vill inte ha någon stor bil utan det är vikigare att den är billig, både i inköp, drift osv.
mellan 30-50000kr.
Vad är sedan en vettig försäkring på en så pass "billig" bil?

H&Kconfused

2007-10-10, 21:56#4 
klas
Nykomling

Jag skulle nästan säga tvärtom, det är säkrare att köpa privat än hos handalre i den prisklassen.

Visst man skall ha garanti i minst 3 mån hos handlare, men när väl köpet är gjort är det ofta inte värt mycket och att dra det så långt som till en stämmning är det ofta inte värt.

Kan man lite om bilar så ta med en kompis, men min erfarenhet är att det är minst lika viktigt att kunna folk. Känn säljaren på pulsen - verkar denna ärlig och känns affären "bra"?

Toyota har ett bra kvalitetsrykte och därmed också ett ngt högre beg pris.

Till min syster rekommenderade jag en Toyta corolla i 30 kkr klassen - hon köpte en som hon körde i ett år utan andra problem än att batteriet behövde bytas, sen sålde hon den eftersom hon o sambon köpte en annan större bil.

Försäkringar varier otroligt mkt. Ring runt eller kolla via nätet. Har du inget objekt så titta på en liknande bil på nätet och låna reg nr för att få en prisuppfattning.

/K

2008-01-06, 16:50#5 
k0ntakinte
Nykomling

skaffa litteratur om begagnatköp för att bättra på dina kunskaper så du vet vad du ska kolla efter och köp en bil privat istället för köpa av en bilhandlare, det blir alltid billigare så. Här hittar du en kanonbra bok om begagnatköp
http://carbuying.downundernet.com
fredrik_reinhammar@hotmail.com

Edit: Fixade till den felande länken.
MVH
Thomas

- Inlägget ändrat 2008-01-06, 18:43 av T.B.

2008-01-17, 21:10#6 
c00kiz
Nykomling

jag skulle rekomendera att du köper av en privat persson om du inte har någon kunnig med dig, men även om du handla av en privat persson bör du ta med en kunnig persson.

när det gäller att välja villken bil du skulle villja ha så kan du alltid kolla runt på olika annons sajter o kolla ifall du hittar nån bil du tycker ser bra ut och inte verkar vara så genomsnitts dyr att inhandla och när det gäller försäkring så ska du kolla på tex prisjämnförelse saiter så som pricerunner. och sen kan du alltid kolla på trygghansas hemsida där du lätt kan kolla ungefär vad det kostar att försäkra olika bilar (ifall du har reg nummret) så du får en ungefär på vad det kostar att försäkra dem olika bilarna ute i världen.

2008-01-18, 15:15#7 
_axel_
Medlem

Nej, köp inte av en privat person. En bilhandlare har en viss skyldighet att tala sanning om du frågar. Och även om du är okunnig och han märker det så driver han inte det yttligare ett steg.

Privat personer har dock ingen skyldighet att tala sanning och de kan lätt försvinna utan spår så fort någonting går sönder. Visst en del privat personer är ärliga och säger precis vad som är fel, men ring mig om du hittar en...

2008-01-19, 21:48#8 
1:grade
Medlem

Hej duende!

Har under dom 30 åren jag haft bil aldrig köpt hos en bilhandlare! Men det kräver att du har kunskap eller anlitar nån som har det. När du bestämt dig för en viss bilmodell så ta reda på så mycket som möjligt om den: Kolla i dom märkesforumen som finns på nätet! Där kan du få mycket tipps om vanliga fel o brister. Köp ingen privatimporterad bil! (kolla med bilregistret!) Se till att serviceboken är ifylld och att besiktningsprotokoll finns med. "Känn av" säljaren! Hör du frasen "Bästa priset Kompis!" är det bara att åka därifrån!
På dom stora sälj/köpsajterna på nätet går det att kolla det aktuella prisläget för den bil du vill ha.
Kolla även så att det finns reservdelar till bra priser! Mekonomen har en bra sida där man kan se priser på bildelar. Om sen även dom vanligaste delarna (broms/framvagnsdelar/drivaxlar mm) finns på Biltema är inte det heller dumt.
En variant är att ta bilen som du vill köpa till en M-teststation. Där gör dom en grundlig genomgång av bilen. Även Svensk Bil Provning har möjlighet att göra en oberoende kontroll av bilen (1000kr)
När du sen köpt bilen så skaffa en riktig verkstadshandbok så kan du, även om du aldrig mekat förut, fixa mycket själv på din bil.

Lycka till!
Ebbe

2008-01-20, 19:15#9 
miss_sadako
Nykomling

är bara tvungen att säga... för ett halvår sedan köpte min pappa en beg. äldre bil som jag skulle övningsköra med och när vi inte behövde den mer skulle vi sälja den. 3 unga killar i 20års åldern kom och kollade på den kl 22 en vardags kväll och de köpte den direkt för 6000:-
de åker iväg med den och vid 12 slaget ringer de och säger att bilen har stannat mellan smålandsstenar (där vi bor) och gislaved (där killarna bodde) - avstånd mellan orterna är 20 km.

de bogserade tillbaka bilen och den var rent ut sagt död efter många försök att återuppliva den. konstigt att den bara la av sådär. jag frågade vad de hade gjort under de här timmarna och då berättade de att de hade hälsat på några vänner i smålandsstenar för att visa upp den nya bilen. tja... det kanske de verkligen gjorde men det spelar ju ingen roll längre. vi gav de pengarna tillbaka och fick skrota bilen nån vecka senare. trevligt, va?wink

2008-01-20, 19:25#10 
1:grade
Medlem

Hej miss,

Som privat säljare har du inget ansvar när du säljer bilen. Möjligtvis ett moraliskt! Det är upp till köparen att lokalisera ev fel obrister på fordonet! Att ta tillbaka en bil som du gjorde är väldigt snällt men absolut inget som man behöver göra. Du vat ju inte vad dom gjort med bilen efter att dom köpt den av dig! Dom har kanske kört som f...n och fått motorn att skära ihop. Dom har ju haft två timmar på sig att "misshandla" bilen.

Reklam:

Du är här: Forumstart » Bilar » Sälja och köpa bil

Svara på detta inlägg

Starta nytt ämne i denna kategori (Sälja och köpa bil)

« Tillbaks till föregående sida

Tips:
• Hitta mer information, testa en sökning på Google!

Kolla in forumtoppenKolla in bildgalleriet

Inloggade medlemmar (7):
Till medlemslistan

Om WebCar2000  |  Vanliga frågor  |  Regler  |  Tipsa en vän  |  Handla säkert  |  

Du är här: Startsida » Bil » Forumstart » Bilar » Sälja och köpa bil