Inte inloggad
» Logga in

Köp & Sälj
» Lägg in ny annons
» Ändra / radera annons
» Sök husvagnsannonser
» Husvagnshandlare
» Märkessökning
» Sparade annonser

Tjänster
» Husvagnstester
» Husvagnsforum
» Husvagnslänkar
» Fotogalleriet
» Husvagnsfilmer
» Statistik: Husvagnspriser
» Campingplatser

Övrigt
» Husvagnsförsäkring
» Husvagnsnyheter
» Låna pengar
» Campingtidningar
» Kalender husvagn

Insplanet - Jämför Husvagnsförsäkring

Regler Medlemmar   Ny användare   Logga in för personliga meddelanden   Logga in
Här kan du söka bland ämnen och inlägg:
  Söktips
Sök endast i detta forum: Teknik, vård och underhåll
Bilder [på]
Helskärm [av]
Fler inställningar...

Tågvikt bil/husvagn

2007-08-02, 18:48#1 
mikethebikeumea
Nykomling

Hej

En fråga gällande tågviktsbegränsning, om man nu har tågbegränsning, och man räknar kallt med att man inte utnyttjar maxlasten, det vill säga man kommer under tågvikten genom att man lastar så lite i fordon i husvagnen. Är det då tillåtet att dra ekipaget, eller är det alltid den angivna totalvikten man går på?. Om man förstår följande beskrivining på Motormännens sida så skulle det kunna vara så att om man lastar mindre än maxlast så man kommer under tågvikten, skulle det vara lagligt.

http://www.motormannen.se/mm1/site/03_Juridik/k...

En beräkning på vår egen Peugeot skulle ge följande maximal last

Bil
Totaltvikt: 2070 kg
Maxlast: 530 kg
Tågviktsbegränsning: 3270 kg

Husvagn (en tilltänkt Adria 542 UT)
Totalvikt: 1290 kg
Maxlast: 100 kg.

Om jag nu skulle hänga på denna vagn på vår bil så överskrider jag tågvikten med 90 kg, det vill säga 2070+1290 då hamnar man på 3360 alltså 90 kg över bilens tågvikt. Om jag då tar hänsyn till detta så minskar jag maxlasten från bilens 530 kg med de 90 kg som jag överskrider tågvikten med, Då hamnar man på 440 kg maxlast i bilen, om jag vidare minskar dessa 440 kg med kultryck på 80 kg, så hamnar vi på 360 kg i maxlast på bilen. Då har jag alltså inte räknat med husvagnens maxlast på 100 kg. Så totalt har vi då med andra ord 460 kg i lastförmåga för att hamna under tågvikten.

Det känns inte aktuellt att byta till någon annan bil, så om detta inte är lagligt så måste vi köpa en mindre och lättare vagn. Jag kommer aldrig någonsin att låta husvagnsvalet styra valet av bil.

Reklam:
MyLoan - Jämför billån

Du är här: Forumstart » Husvagnar & husbilar » Teknik, vård och underhåll

Svara på detta inlägg

Starta nytt ämne i denna kategori (Teknik, vård och underhåll)

« Tillbaks till föregående sida

Tips:
• Hitta mer information, testa en sökning pÃ¥ Google!

Kolla in forumtoppenKolla in bildgalleriet

Inloggade medlemmar (2):
Till medlemslistan

MyLoan
Om WebCar2000  |  Vanliga frågor  |  Regler  |  Handla säkert  |    |  

Du är här: Startsida » Husvagn » Forumstart » Husvagnar & husbilar » Teknik, vård och underhåll