Inte inloggad
» Logga in

Köp & Sälj
» Lägg in ny annons
» Ändra / radera annons
» Sök mopedannonser
» Mopedhandlare
» Märkessökning
» Sparade annonser

Tjänster
» Mopedtester
» Mopedforum
» Mopedlänkar
» Fotogalleriet
» Statistik: Mopedpriser

Övrigt
» Mopeddelar & tillbehör
» Mopedförsäkring
» Låna pengar
» Kalender moped

Regler Medlemmar   Ny användare   Logga in för personliga meddelanden   Logga in
Här kan du söka bland ämnen och inlägg:
  Söktips
Sök endast i detta forum: Försäkring och finansiering
Bilder []
Helskärm [av]
Fler inställningar...

stulen moped o försäkring.

2007-08-02, 14:49#1 
calle1989
Nykomling

Om man har en moped som har blivit stulen som är försäkrad och sedan så får man tillbaka den och polisen tar den som körde mopeden och mopeden är jätte mycket förstörd och även lite trimmad gäller försäkringen då?

Läste någonstans att den inte gjorde det för den var trimmad men så kan det väl inte vara?

För det är ju ändå den som stal mopeden som förstörde den.

Och det är inte säkert att polisen kan bevisa vem som körde den och mopeden hade en halv försäkring.

Och ägaren till mopeden trimmad moppen innan den var stulen.

//calle

2007-08-03, 00:00#2 
soul
Moderator

Det är enklast om du pratar med ditt försäkringsbolag, men har man stöldförsäkring så ska väl moppen återställas i det skick som den var i vid det tillfället som den blev stulen.

2008-02-27, 21:40#3 
Zpike1
Medlem

mm men försäkringen lär gälla om den har blivit stulen och återfinns trimmad det är rätt självklart tycker jag.. men försäkringen gäller inte om du typ krockar & polisen/försäkringsbolaget konstaterar att den var trimmad vid krocken..

oj va visst ett tag sen tråden gjordes..

- Inlägget ändrat 2008-02-27, 21:40 av Zpike1

Idag 08:40#4 
Patrik_goteborg
Nykomling

Min moped blev stulen den 6 nov 08 i Hällingsjö (3 mil sydost om göteborg). Det är en svart rieju drac 01, kapade kåpor, inflyttad badklampa i hjulhuset och turbokit effektrör.
Skulle uppskatta om du höll ett öga öppet.grin

Får jag något från försäkringen? Min moppe var trafikförsäkrad men inte stöld försäkrad.
Min kompis moppe blev ochså stulen. Yamaha aerox 99. Han fick ut 12 000, jag tror den inte var stöld försäkrad.

länk till blocket :
http://www.blocket.se/vi/18972580.htm?ca=15_s

Idag 08:55#5 
T.B.
Moderator

Du får ingenting på försäkringen då:
Citat:
Får jag något från försäkringen? Min moppe var trafikförsäkrad men inte stöld försäkrad.

Trafikförsäkringen är obligatorisk (tvingande) för alla motordrivna
fordon som är tillåtna att köras på allmän väg.
Trafikförsäkringen gäller endast för saker som du kan orsaka i trafiken
mot andra.
Ditt fel att en olycka sker med andra ord.
Då träder den in och betalar skador på den andre personen och dennes fordon.
Du får inget för din eget fordon dock.

Att din kompis fick utbetalat:
Citat:

Min kompis moppe blev ochså stulen. Yamaha aerox 99. Han fick ut 12 000, jag tror den inte var stöld försäkrad.

Beror på att han haft åtminstonde halvförsäkring på sin moped.

Idag 17:48#6 
Badass
Medlem

Tillägg till det sista;

Dunkar du i gatan (gäller även singelolycka!), och det blir personskada, går trafikförsäkringen in och betalar ut för kläder, hjälm, mm samt erforderlig sjukhusvård, inkl. ev ambulanstransport, mm.

Jag drog i gatan så det skrek om moppen och att bl.a. skinnjacka och byxor gick åt helvete, plus att jag fick sy ett gäng stygn, och att jag fick inkomstbortfall, mm, och Trafikförsäkringen gick in o betalade ut alla klädesplagg, fick lämna in hjälmen hos Folksam, mm och den ersattes, mm. Så även om du drar i gatan solo så går trafiken in, med "kravet" att det är en personskada som kan bevisas genonm t.ex, läkarkvitton, mm. och skulle man ha en så grym otur att man slår sig så man får framtida men så utgår även livränta för skadans omfattning, t.ex. om du börjar halta, förlorar en kroppsdel, partiella förlamningar, mm.

Kort sagt, trafikförsäkringen täcker in PERSONSKADOR OCH SKYDDSUTRUSTNING MEN INTE DITT EGNA FORDON!

Idag 18:28#7 
T.B.
Moderator

Skulle skrivit tydligare wink:
Citat:
Då träder den in och betalar skador på den andre personen och dennes fordon.

Det skulle varit:
Då träder den in och betalar skador på den andre personen och dennes fordon,
givetvis betalar den skador på dig själv.
smile

Reklam:
Besök Clas OhlsonClas Ohlson
Tillbehör och reservdelar för bland annat motorcykel och moped samt bil och husvagn. Även bilvårdsprodukter och liknande.

Du är här: Forumstart » Mopeder » Försäkring och finansiering

Svara på detta inlägg

Starta nytt ämne i denna kategori (Försäkring och finansiering)

« Tillbaks till föregående sida

Tips:
• Hitta mer information, testa en sökning på Google!

Kolla in forumtoppenKolla in bildgalleriet

Inloggade medlemmar (6):
Till medlemslistan

Om WebCar2000  |  Vanliga frågor  |  Regler  |  Tipsa en vän  |  Handla säkert  |  

Du är här: Startsida » Moped » Forumstart » Mopeder » Försäkring och finansiering