| Trimmad, nått på försäkringen? [1] 2 |
| |
 |  |
| 2007-07-05, 23:22 | #1 |
Marre92 Nykomling

Har letat runt praktiskt taget överallt men har inte fått nått riktigt svar på detta:
Gäller några som helst försäkringar för dig själv,motpart eller tredjepart när det uppstår en PERSONSKADA vid en olycka med en TRIMMAD moped?
vore tacksam för svar snart. |
| | |
| |
 |  |
| 2007-07-05, 23:24 | #2 |
str4nd__ Moderator

| | |
| |
 |  |
| 2007-07-05, 23:37 | #3 |
Marre92 Nykomling

Medlem sedan: Dec 05, 2006 | Jag kör givetvis, glömde nämna det. |
| | |
| |
 |  |
| 2007-07-05, 23:43 | #4 |
str4nd__ Moderator

Medlem sedan: Apr 11, 2006 | Personskada vet jag inte. Men allt annat får du ju stå för , det som har kommit till skada vill säga om du kör trimmat. även om det egentligen var bilen eller vad du nu krockat med eller dyl. så är det du som åker på det ändå. |
| | |
| |
 |  |
| 2007-07-05, 23:50 | #5 |
Marre92 Nykomling

Medlem sedan: Dec 05, 2006 | Jag vet de, det jobbiga är att alla uttrycker sig så luddigt om personskador just, ingen verkar veta riktigt...jag menar det är ju det som är det viktiga, visst kan jag betal en bilruta eller nått jag råkar pajja, men skulle någon bli invalid eller nått får man ju stå i skuld hela livet. |
| | |
| |
 |  |
| 2007-07-06, 05:14 | #6 |
soul Moderator
Medlem sedan: Oct 30, 2006 | Vad jag vet så gäller trafikförsäkringen alltid så skuldsatt för livet blir man inte, däremot kan man bli utan ersättning för skadorna på sitt eget fordon. Detta är vad jag har läst mig fram till när det gäller trimmade bilar iaf och detsamma borde gälla mopeder tycker man. |
| | |
| |
 |  |
| 2007-07-06, 11:15 | #7 |
Marre92 Nykomling

Medlem sedan: Dec 05, 2006 | Ja, jag håller med. Vad jag har läst mig till så uteblir försäkring i form av VAGNSKADA. Sen står det inget mer. Det borde ju betyda att den gäller för personskador då. Vore jätte tacksam om nån verkligen visste. |
| | |
| |
 |  |
| 2007-07-17, 18:55 | #8 |
Razor Medlem
Medlem sedan: Jun 03, 2005 | Min jobbarkompis målade upp ett skräckscenario :-(
Om jag klipper den blå kabeln så mopeden är "trimmad och kör in t.ex i en ny bil, då får jag stå för kostnaden själv för lagning av den bilen. Det kan ju bokstavligen ruinera en :-(
OM jag skulle köra lagligt, räcker det då med en trafkikförsäkring för att betala kostnaderna om jag som ovanstående exempel kört in i en bil med mopeden :-? |
| | |
| |
 |  |
| 2007-07-17, 18:55 | #9 |
MopedMorsan Medlem

Medlem sedan: Jun 02, 2005 | :-):-):-) Näe, som sagt, trimmad moppe är på sätt och vis lika med oförsäkrad moppe!! Gå in på ett försäkringsbolags hemsida och läs om mopedförsäkring, så kommer du bli klokare. Det finns inget bolag som ställer upp på dig om du kör olagligt, vilket det är att köra trimmat - men det visste du ju......
tjipp från otrimmade morsan |
| | |
| |
 |  |
| 2007-07-17, 18:55 | #10 |
dannew Medlem
Medlem sedan: May 23, 2005 | En halvförsäkring räcker för att betala alla skador du och din moped orsakar för andra, dock inte skadorna på mopeden / andra prylar som är dina som går sönder. För detta behövs helförsäkring.
Det stämmer att försäkringsbolagen friskriver sig från ansvar om mopeden är trimmad, men om ingen har sett olyckan och mopeden brinner upp eller nåt, eller om du tar hem mopeden och "otrimmar" den igen så lär ju ingen märka nåt... |
| | |
| |
 |  |
| 2007-07-17, 18:55 | #11 |
hasseli Nykomling
Medlem sedan: Jun 12, 2005 | Ja det stämmer att försäkringen inte gäller. Det finns dessutom inget som heter att man åker fast för att ha trimmat en moppe. Vad som händer är att du åker fast för olovlig körning och nånting mer tror jag.
Eftersom du inte längre har en moped så finns det ingen anledning att skaffa försäkring eller förarbevis eller något överhuvud taget. Det är ju ingen moped utan en motorcykel som inte är registreringsbesiktigad.
Om försäkringsbolagen har samma indelning som för bilar är det som så.
Trafikförsäkring - obligatorisk, täcker skador på andras egendomar plus personskador även egna. Halvförsäkring - Stöld, brand (räddning?) Helförsäkring = Halvförsäkring plus vagnskada. Även det egna fordonet är försäkrat även om du själv är vållande. |
| | |
| |
 |  |
| 2007-07-17, 18:55 | #12 |
Razor Medlem
Medlem sedan: Jun 03, 2005 | Jag har ju motorcykelkörkort så egentligen får jag köra en trimmad moped men den är ju inte besiktigad som det :-! |
| | |
| |
 |  |
| 2007-07-17, 18:55 | #13 |
knutten Nykomling
Medlem sedan: Apr 09, 2005 | Då tycker jag det är väldigt oklokt att köra med trimm och riskera att bli av med det du redan har!!! |
| | |
| |
 |  |
| 2007-07-17, 18:55 | #14 |
cali Medlem
Medlem sedan: Feb 16, 2004 | Äh den är ju inte trimmad. Den är orginalad :-) Det finns inget trim på den, snuten kommer inte att hitta något trim på den och att hävda att en krockad moppe som inte går att köra är trimmad blir då väldigt svårt. Monterar du en strömbrytare på din strypning så kan du strypa den precis innan du krockar ;-)
Det finns något som heter trafikförsäkringsföreningen som ska gå in och betala den andras skador om du krockar utan försäkring. Så helt oförsäkrad är man inte trots att man inte har någon försäkring :-) Visst är sverige bra ;-) |
| | |
| |
 |  |
| 2007-07-17, 18:55 | #15 |
Razor Medlem
Medlem sedan: Jun 03, 2005 | Trafikskadeförsäkringen blir du återbetalningsskyldig till :-( |
| | |
| |
 |  |
| 2007-07-17, 18:55 | #16 |
JohnVanB Moderator

Medlem sedan: Apr 22, 2005 | Kan tala om vilka erfarenheter jag har i detta ämne om poliser och att åka fast. Numera så bryr sig inte polisen om ifall de inte hittar trimdelar på din moppe, de letar överhuvudtaget inte efter det längre. Antingen tar de dig med laser, eller provkör moppen och konstaterar att den inte går de lagstadgade 45 km/h. M.a.o så kör du omkring med ett fordon som ej överensstämmer med vad den är inregistrerad som. Du blir antingen botfälld + av med bil-mc-taxi-lastbil-körkortet/fordonsbeviset/lämpen. Dessutom måste du omregistrera ditt fordon.....
/ JohnVanB |
| | |
| |
 |  |
| 2007-07-17, 18:55 | #17 |
mikethebike44 Medlem

Trafikförsäkringens innehåll och utformning styrs, oavsett vilket försäkringsbolag du har, till absolut största delen av Trafikskadelagen. Det betyder att olika försäkringsbolag har liten eller ingen möjlighet att köra med olika "varianter". Det kan de däremot göra på stöld och vagnskadeförsäkring.
Trafikförsäkringen ersätter sådant du ställer till med när du kör mopeden, t ex personskador på andra människor och på dig själv som förare, samt egendomsskador på egendom som tillhör andra än dig själv.
Trafikförsäkring är det lag på att alla motorfordon ska vara försedd med. Det är också den viktigaste försäkringen eftersom man kan tänka sig att en moped orsakar en tågurspårning (hur då? :-)) vilket skulle medföra skadeståndskrav i intervallet 100 mille till 1 miljard. Det vore jobbigt för ägaren att sala till.
Det vore förstås också helt orimligt. Därför är det så fiffigt ordnat att ersättningsprövningen sker på rent skadeståndsrättsliga grunder. Det innebär bl a att det ska finnas "adekvat kausalitet" dvs orsakssammanhang mellan det faktum att mopeden är trimmad och olyckans uppkomst och omfattning.
Det räcker alltså inte att konstatera att moppen var trimmad. Bolaget ska visa att trimningen hade betydelse för olyckans uppkomst och omfattning för att kunna neka eller begränsa ersättningen.
När det gäller garantier är det jobbigare. Där kan faktiskt säljaren sätta sig på tvären för att du gjort ändringar på moppen, även om du "bara" pillat bort strypningar.
Joråsåatt :-) |
| | |
| |
 |  |
| 2007-07-17, 18:55 | #18 |
Razor Medlem
Medlem sedan: Jun 03, 2005 | Mikethebike44, att förvägra oss din enorma kunskap här på på forumet är grymt :)
Skulle du våga åka trimmat med tanke på det vad du skrivit. Jag har dragit öronen åt mig lite :( |
| | |
| |
 |  |
| 2007-07-17, 18:55 | #19 |
Radioman Medlem

| Skulle du våga åka trimmat med tanke på det vad du skrivit. Jag har dragit öronen åt mig lite :( | Just med tanke på det han skriver så säger det faktiskt att det måste till något mer vårdslöst för att försäkringsbolaget skall kunna kräva dig på ersättning för skada på annan part. Att ha helförsäkring är däremot meningslöst om du har trimmad moped och folksam som försäkringsbolag. Kanske är det fler bolag som följer efter ? //Radioman |
| | |
| |
 |  |
| 2007-07-17, 18:55 | #20 |
Petern Medlem

Men om du så mycket som _nuddar_ en annan bil så kan försäkringsbolaget hävda att det beror på att du körde trimmat. Att det skedde i 6 kmh spelar liksom ingen roll. Hade du inte haft trim hade hastigheten varit lägre. Natch...
/petern |
| | |
| |
 |  |
| 2007-07-17, 18:55 | #21 |
mikethebike44 Medlem

Medlem sedan: Feb 17, 2005 | Om mopeden blir stulen, spelade det då någon roll att den var trimmad? Nej, och därför kommer bara korkade försäkringsbolag att ens försöka strula vid reglering på halvförsäkringen.
Om mopeden tippar av stödet och blir ful i plasten (vagnskada/helförsäkring) spelade det någon roll att moppen var trimmad? Nej.
Kommer bolaget att skicka ut en skadeinspektör för en försäkringsskadeanmälan på 2000 kr Qingqidelar efter en marksyning? Vill Bolaget betala en moppeverkstad för några timmar letande efter trim för att kunna neka en kund ersättning? En kund som kanske som i mitt fall har hus, bil, båt, MC, husvagn, EU-moppe och familj försäkrad hos sig...
Tror inte det.
Men det finns naturligtvis omständigheter där trimmet ligger dig i fatet. Så en kalkylerad risk föreligger, det är helt rätt.
Att man helt skulle bli nekad ersättning på trafikförsäkringen är långsökt. Det går att köra i 45 både otrimmat och trimmat. Vem kan i efterhand bevisa hur fort det gick? Bevisbördan ligger hos bolaget om de vill neka utbetalning.
Jämför en bil med helfordonsgodkännande. Detta helfordonsgodkännande innefattar även tillåtna däcksdimensioner. Monterar man bredare däck eller större fälgar så avviker bilen från det typade och försäkringspremiegrundande utförandet. Turbobilar chippas till ca 50% högre effekter än det som står i helfordonsgodkännandet. Berättigar något av detta försäkringsbolaget att helt neka ersättning? Nej, även här gäller att adekvat kausalitet ska anses föreligga.
Ersättningen kan sänkas efter speciella formler som jag inte vill gå in på, men för att helt strypa dig måste de bevisa culpa, vårdslöshet. |
| | |
| |
 |  |
| 2007-07-17, 18:55 | #22 |
Dj-Bufffe Medlem

Medlem sedan: Jun 06, 2005 | Skit samma tror inte mannen i blå märler nåt ialla fall är inte så jävla mycket skilnad!! |
| | |
| |
 |  |
| 2007-07-17, 18:55 | #23 |
mt_power Nykomling
Medlem sedan: Jun 06, 2005 | Trafikförsäkring betalar inte dig det etalar den du kör på hans skador den personen får |
| | |
| |
 |  |
| 2007-07-17, 18:55 | #24 |
mikethebike44 Medlem

Medlem sedan: Feb 17, 2005 | Ja, och det skrev även hasseli 18/6 och mikethebike44 20/6. På den här tråden. Så nu vet alla det. :-| |
| | |
| |
 |  |
| 2007-07-17, 18:55 | #25 |
Marre92 Nykomling

Medlem sedan: Dec 05, 2006 | Gäller fortfarande PERSONSKADE-delen av trafikförsäkringen för alla parter, om mopeden visade sig vara trimmad? |
| | |
| |
 |  |
| Reklam: |
Björklinge Bildemontering AB Vi har ett brett sortiment av både nya och begagnade bildelar. Vi säljer även nya reservdelar till Cross, Enduro, Moped, Snöskoter. Märken såsom Galwi... |
Du är här: Forumstart » Mopeder » Försäkring och finansiering Trimmad, nått på försäkringen? [1] 2 |
Svara på detta inlägg |
Starta nytt ämne i denna kategori (Försäkring och finansiering) |
« Tillbaks till föregående sida |