|
| Variatorrem söndersliten | | |  |  | | 2007-07-01, 15:06 | #1 | maxigubben Nykomling
Medlem sedan: Apr 22, 2007 | Min QingQi-moped har gått nästan exakt 100 mil nu. I alla fall, jag åkte ner för en stor nerförsbacke och rullade ett tag. Sen när jag gasade på igen så verkade det som att variatorremmen gled och hjulet snurrade inte och motorn bara varvade. Jag fick stanna och ringa efter någon med släp och fick till slut hem moppen. Jag öppnar upp och ser att remmen är HELT söndersliten, ca 3 mm tjock med hål i lite var stans. Är detta konstigt för en originalrem? Jag menar, det var bara "remdamm" eller vad man kan kalla det kvar och den hade korvat sig.
Jag bytte mina vikter och fjäder vid typ 25 mil och var ju då tvungen att ta av remmen men den har ju gått i 75 mil efter det så satte jag på den fel eller är det bara rent ut sagt sugkvalité på originalremmen? Har nu beställt en ny kevlarrem från Pinalen. Den största frågan är: har jag gjort så att remmen gått sönder eller var remmen dålig?
Tack för all hjälp //Max | | | | | |  |  | | 2007-07-01, 15:46 | #2 | T.B. Moderator
Medlem sedan: May 27, 2005 | Nu finns denna tråd i Baotianavdelningen men den passar lika bra till Qingqi vad gäller kvalitet och remmar. Remkvalitet?!? MVH Thomas | | | | | |  |  | | 2007-09-04, 12:44 | #3 | Seg moped Medlem

Medlem sedan: May 28, 2007 | vad händer egentligen när en drivrem går sönder?? går den bara av eller kan den smälla till nåt i variatorn eller nå sånt?? jag undrar detta eftersom min styvfarsa säger att en drivrem inte kan gå av utan att den endast blir utnött, men jag e rätt säker på att en drivrem har som alla material en bristpunkt den med. uppskattar gärna en bild på en drivrem som har gått av. | | | | | |  |  | | 2007-09-04, 12:46 | #4 | JohnVanB Moderator

Medlem sedan: Apr 22, 2005 | Jodå, det är väldigt vanligt att variatorremmar går av. Kolla upp TB:s tråd som han länkar till, kanske finns det någon bild där.
/ JohnVanB | | | | | |  |  | | 2007-09-17, 11:55 | #5 | SR500 Medlem
Medlem sedan: Aug 10, 2005 | Mina remmar smäller bara av, ingen som helst förvarning. Motorn går så väldigt varmt, så gummit hårdnar och ramlar i bitar till slut. Finns det verkligen inte en rem som håller högre kvalitet? Trött på att gå och skjuta en moppe med trasig rem. Sista gick nog inte ens 150 mil. | | | | | |  |  | | 2007-09-17, 14:39 | #6 | JohnVanB Moderator

Medlem sedan: Apr 22, 2005 | Visst har du nämnt detta problem tidigare?
Det måste vara någon form av obalans i variatorn, tycker man?
Har du trimmat den? Hårdare koppling och returfjäder?
/ JohnVanB | | | | | |  |  | | 2007-09-19, 22:49 | #7 | SR500 Medlem
Medlem sedan: Aug 10, 2005 | Jo, har säkert pratat om det tidigare. Inget trim att prata om, Bike nets 64 kubiks cylinder. Teflon variatorkit, ganska värdelöst. Glapp i centrumbussningen efter kort tid. Måste bero på att remmarna inte pallar för värmen. Utan dom hårdnar med tiden, och ramlar sen i bitar. Det som blir kvar efter varje ras, är bara smulor och lite trådar. Den första remmen, höll nog i ca 500 mil. Sen har dom andra , hållit olika antal mil. Allt från 50 till ca 250mil. Nu har moppen gått ca 3000mil. Vet egentligen inte vad för rem man ska sätta dit. Nu köpte jag en annan moppe i dag, en Lifan 302, med den gamla hederliga Monkey motorn. Skönt med lite större hjul, och kedja och manuell låda. Kan inte bli annat än bättre. | | | | | |  |  | | 2008-10-08, 18:44 | #8 | mic-ech Medlem

Medlem sedan: Jun 11, 2008 | Tja jag undrar om det är en smart ide att spraya på remspray på variator remmen för då glider inte remen lika mycket | | | | | |  |  | | 2008-10-13, 16:59 | #9 | petersunden Nykomling
Medlem sedan: Jul 11, 2008 | hej har hänt mig med en piaggio.....remmen var gammal och torr | | | | | |  |  | | 2008-10-13, 17:00 | #10 | petersunden Nykomling
Medlem sedan: Jul 11, 2008 | mitt tips e köp en rem i kevlar... | | | | | |  |  | | 2008-10-13, 17:02 | #11 | petersunden Nykomling
Medlem sedan: Jul 11, 2008 | den går inte av utan den tappar i sidan av remmen på förstärkningen och vrider sig så den inte driver längre | | | | | |  |  | | 2008-10-13, 17:29 | #12 | sven_92 Medlem

Medlem sedan: Apr 11, 2007 | det går nog fin fint att ha på remspray.
du petersunden använd edit funktionen istället för att hålla på att dubberposta
- Inlägget ändrat 2008-10-13, 17:29 av sven_92 | | | | | |  |  | | Onsdag 09:51 | #13 | Seg moped Medlem

Medlem sedan: May 28, 2007 | hmm.... min drivrem small ju för inte så länge sen.. det hörs faktiskt innan den gör det, först puttrar moppen på som vanligt, sen helt plötsligt så låter det som den går ojämnt som att vid varje "putt" moppen gör så hör man ett "vrupp" från variatorn, bästa förklaring nånsin, hata mig inte. sen så smäller den bara.. är inte svårt att byta, om man inte har sån otur jag har och att den fastnar på snedd i variatorn så allt låser sig så du får dra hem den 6 km med låst bakhjul.. kan garantera att min QingQi e i värst skick på webcar så jag har reparerat i stort sett allt på den.. hade skrivit en relativt lång förklaring om hur man byter drivrem enklast men dom meningarna försvann när jag skicka inlägget. 
- Inlägget ändrat Onsdag 09:55 av Seg moped | | | | | |  |  | | Reklam: | |
| Du är här: Forumstart » Mopeder » Qingqi forum |
Svara på detta inlägg |
Starta nytt ämne i denna kategori (Qingqi forum) | « Tillbaks till föregående sida | |
|
|
| Utvalda bilannonser
- BMW, 325i
- Jaguar, xj 8 4,0
- Volkswagen, Jetta
- Saab, Saab 9-5 Aero 2,3 t
- Jaguar, XJ( Soverign 3,2
- Mercedes, 400SE
- Audi, S8
- Volvo, 855 GLT
- Volvo, V70 Classic 2,4