Inte inloggad
» Logga in

Köp & Sälj
» Lägg in ny annons
» Ändra / radera annons
» Sök mopedannonser
» Mopedhandlare
» Märkessökning
» Sparade annonser

Tjänster
» Mopedtester
» Mopedforum
» Mopedlänkar
» Fotogalleriet
» Statistik: Mopedpriser

Övrigt
» Mopeddelar & tillbehör
» Mopedförsäkring
» Låna pengar
» Kalender moped

Regler Medlemmar   Ny användare   Logga in för personliga meddelanden   Logga in
Här kan du söka bland ämnen och inlägg:
  Söktips
Sök endast i detta forum: Försäkring och finansiering
Bilder []
Helskärm [av]
Fler inställningar...

Försäkring , vad händer om den blir stulen ? (helförsäkring)

Omröstning:
Lyckas många att lura försäkringsbolagen med att mopen är stulen och få ersättning tror du ?

Jaa !!!!50%20 röster(50%)
Nej !!!!50%20 röster(50%)

Totalt antal röster: 40
Omröstningen startade 2007-06-18 och pågår i all evighet...

2007-06-18, 00:43#1 
Chickncurry
Nykomling

Hejsan

Jag har en fråga ang försäkring , har skaffat mig en ny Derbi drd pro -07 och ska skaffa en helförsäkring . Jag undrar inte vilket företag som är bäst utan jag undrar hur det är de där med stöld , mopeden är låst med ett godkänt lås som kostar runt 1000+kedja och det visar sig att den har blivit stulen i garaget/utanför kompis/eller i princip vart som helst och dom har fått bort låset eller tagit up den på släp de kvittar . Kan jag få ut något på försäkringen tx ny mopped eller dyligt och vad är kraven på att få ut en ny mopped av sin stulna moppe , måste den ha ett specielt lås , måste man ha kvitto på låset ? Det är vell de Helförsäkring inehåller ?

BTW nu när jag kom på tanken , händer det inte mycket bedrägeri och fusk inom detta ? Man kan ju ta moppen och gömma den eller något sen anmäla den stulen och få ut en ny , då har man 2st dock 1 som är anmäld stulen .

Tack för hjälpande svar ! Rätta mig även om de är något som är fel .

Folk som läser fort och slarvigt som tror att den är stulen så kan jag säga med glädje att den inte är och kommer förhoppnings vis aldrig bli :P

Mvh Drd pro aka Chickncurry

2007-06-18, 02:08#2 
CHRSTFR
Medlem

Helförsäkring är inte nödvändigt för stöldskydd, då räcker det med halvförsäkring (som också gäller ifall moppen börjar brinna xP). Helförsäkringen däremot täcker även vagnskador, tex. om du kör in i ett träd, om du skulle repa lacken, ja vad som helst som är en skada på moppen i princip (även om det är onödigt att anmäla en repa till försäkringsbolaget då självrisken är ganska mycket högre än kostnaden för att lacka om den repade kåpan). Aja, nu kanske det inte var det här du ville höra, så jag går tillbaks och svarar på dina frågor istället.

"Kan jag få ut något på försäkringen tx ny mopped eller dyligt och vad är kraven på att få ut en ny mopped av sin stulna moppe , måste den ha ett specielt lås , måste man ha kvitto på låset ? Det är vell de Helförsäkring inehåller ?"

Ja, du kan få ersättning antingen i form av en ny moped eller pengar. Vad du måste göra får du kontakta ditt försäkringsbolag om, kan tänka mig att det varierar en del.

"händer det inte mycket bedrägeri och fusk inom detta ? Man kan ju ta moppen och gömma den eller något sen anmäla den stulen och få ut en ny , då har man 2st dock 1 som är anmäld stulen ."

Självklart händer det, försäkringsbedrägeri är inte allt för ovanligt. Angående att ställa undan ena och säga att den är stulen tycker jag verkar väldigt dumt, dels för att du inte brukar få ersättning för ett stulet fordon direkt, då det kan hända att det hittas av polisen,(då har du ju inget att åka på! sad) och dels för att du kan, och kommer med största sannolikhet bli dömd för försäkringsbedrägeri om du blir på kommen med detta. Ifall det skulle vara så att du "blir av" med din första moped och får en ny så måste du betala för/ -tillbaka den nya mopeden till försäkringsbolaget ifall den gamla plötsligt skulle återfinnas.

Rätta mig om jag har fel, har inte riktigt orkat läsa på om försäkringar då det är mina föräldrar som tar hand om allt sådant. laughtounge

2007-06-18, 03:14#3 
Chickncurry
Nykomling

Självklart tänker jag inte riskera att fuska men endast en tanke av att många säkert gör det .
Så du menar att om min moppe skulle bli stulen och jag får ersätning och så visar det sig att moppen har hittats , så måste jag betala tebax 34k ? Måste jag betala 34k för att få tebax den eller måste jag i vilket fall ? isåfal går man osäker stort sett hela tiden .

- Inlägget ändrat 2007-06-18, 07:26 av JohnVanB

2007-06-18, 07:27#4 
JohnVanB
Moderator

Sorry CHRSTFR, råkade radera ditt inlägg, men här kommer det igen:
Jag har inte riktigt koll på hur det fungerar, men tror du att försäkringsbolaget skulle ge bort 34k bara sådär? Om du får tillbaka din så kommer du nog få betala dem på något vis, annars skulle ju en jädrans massa folk fuska för att få gratis mopeder som de sedan kan sälja vidare. ;p

Hoppas att det finns någon här på forumet som har lite mer koll på sånt här. Annars får jag väl maila något försäkringsbolag och fråga.

2007-06-18, 07:30#5 
JohnVanB
Moderator

Som CHRSTFR föreslår i föregående inlägg; ring och prata ( eller maila ) till försäkringsbolagen. De har alla olika krav på vad som gäller vid stöld; vilka lås som gäller, hur många lås, garageparkerad eller inte m.m.

/
JohnVanB

2007-06-18, 20:04#6 
Chickncurry
Nykomling

Vet inte vad jag ska säga , med eller utan försäkring så verkar man lika osäker , men de var vell inget ovanligt , Man kan lika gärna låta den stå där den står så slipper man riskera att krocka eller något devilangry

Edit: Ska ringa .

- Inlägget ändrat 2007-06-18, 20:04 av Chickncurry

2007-08-02, 15:33#7 
calle1989
Nykomling

Om mopeden blir stulen så får man skicka in nycklar till moppen och lås 22 dagar efter anmälan och allt sånt är inskickat. efter 30 dagar så får du din ersättning och efter du fått din ersättning så tillhör förmodligen mopeden försäkringsbolaget vilket gör att du inte barak na gå och ta den då det inte är din längre och du har ju redan skickat in alla nycklar då.

2007-10-09, 22:10#8 
pffzor
Nykomling

Hejsan, sätter lite liv i tråden :P Vad händer om tjuven väljer att typ ta sig med låset eller dumpa det någonstans, kan man då på något sätt hävda eller bevisa att mopeden varit fastlåst i ramdelar med två godkända lås ifall den blir stulen? Det kan ju hända.

2007-10-09, 22:47#9 
JohnVanB
Moderator

Japp! Det kan man hävda!
Du måste däremot ha ett kvitto och en nycklar som bevisar att du haft godkända lås.

/
JohnVanB

2007-10-09, 23:33#10 
pffzor
Nykomling

Tack så mycket då behöver man inte vara orolig.

Reklam:

Du är här: Forumstart » Mopeder » Försäkring och finansiering

Svara på detta inlägg

Starta nytt ämne i denna kategori (Försäkring och finansiering)

« Tillbaks till föregående sida

Tips:
• Hitta mer information, testa en sökning på Google!

Kolla in forumtoppenKolla in bildgalleriet

Inloggade medlemmar (2):
Till medlemslistan

Om WebCar2000  |  Vanliga frågor  |  Regler  |  Tipsa en vän  |  Handla säkert  |  

Du är här: Startsida » Moped » Forumstart » Mopeder » Försäkring och finansiering