Inte inloggad
» Logga in

Köp & Sälj
» Lägg in ny annons
» Ändra / radera annons
» Sök Mc-annonser
» Mc-handlare
» Märkessökning
» Sparade annonser

Tjänster
» Mc-tester
» Mc-forum
» Mc-länkar
» Fotogalleriet
» Statistik: Mc-priser
» Mc-kalender
» Vägtips för Mc
» Campingplatser

Övrigt
» Mc-delar & tillbehör
» Mc-nyheter
» Mc-tidningar
» Mc-försäkring
» Låna pengar

Regler Medlemmar   Ny användare   Logga in för personliga meddelanden   Logga in
Här kan du söka bland ämnen och inlägg:
  Söktips
Sök endast i detta forum: Öppet MC-forum
Bilder []
Helskärm [av]
Fler inställningar...

Har jag en lagligt "Streetfighter"?

2007-05-06, 13:32#1 
Banditen
Nykomling

Hej!
Behöver lite brådskande råd. Jag ska snart besiktiga min nyinköpta beg-MC och har ett par frågor där jag i så fall måste åtgärda felen.

Köpte en Bandit 1200 från en mekaniker som har modifierat hojen till en "Streetfighter". Han har bl a satt dit mindre blinkers som är mörktonade samt ett mörktonat bakljus. Dessa syns väldigt tydligt när hojen är igång men är helsvarta när hojen är avstängd. Han har även tagit bort stänkskyddet och flyttat in nummerplåten bakom bakdäcket, och satt en belysning över. Är detta OK undrar jag då jag?

Jag blev invinkad av en MC-polis igår, och enligt honom så är inga av dessa modifieringar OK.
Jag kan ju tänka mig att registreringsskylten och stänkskyddet måste åtgärdas men jag undrar om blinkers och bakljus är godkänt? Jag menar, det finns ju många som modifierar sina hojar och vissa har ju inte ens blinkers (custombyggen). Bilar har man ju också sett med svarttonade bakljus osv...?

Tack på förhand!

2007-05-07, 10:18#2 
CyberTron
Medlem

hej, du har nog rätt i att de flesta av det du nämnt är inte ok på besiktning eller av polis.

Skylten måste sitta VÄL synligt! och vara upplyst, (reflex måste även finns, röd)

Blinkers och Lampan bak KAN vara lagliga, men då MÅSTE dem vara E-märkta. men iochmed att dem är tonade har jag svårt att tro att dem är lagliga.

Om du har möjlighet, ta bilder och lägg in, det är lättare och göra en korrekt bedömning då..

2007-06-24, 23:31#3 
pewa
Nykomling

Här har du vägverkets föreskrifter om vad en MC är:
http://www.hojen.nu/forum/index.php?topic=39.0...

Reklam:
Besök Björklinge Bildemontering ABBjörklinge Bildemontering AB
Vi har ett brett sortiment av både nya och begagnade bildelar. Vi säljer även nya reservdelar till Cross, Enduro, Moped, Snöskoter. Märken såsom Galwi...

Du är här: Forumstart » Motorcyklar » Öppet MC-forum

Svara på detta inlägg

Starta nytt ämne i denna kategori (Öppet MC-forum)

« Tillbaks till föregående sida

Tips:
• Hitta mer information, testa en sökning på Google!

Kolla in forumtoppenKolla in bildgalleriet

Inloggade medlemmar (5):
Till medlemslistan

Om WebCar2000  |  Vanliga frågor  |  Regler  |  Tipsa en vän  |  Handla säkert  |  

Du är här: Startsida » Mc » Forumstart » Motorcyklar » Öppet MC-forum