Inte inloggad
» Logga in

Köp & Sälj
» Lägg in ny annons
» Ändra / radera annons
» Sök mopedannonser
» Mopedhandlare
» Märkessökning
» Sparade annonser

Tjänster
» Mopedtester
» Mopedforum
» Mopedlänkar
» Fotogalleriet
» Statistik: Mopedpriser

Övrigt
» Mopeddelar & tillbehör
» Mopedförsäkring
» Låna pengar
» Kalender moped

Regler Medlemmar   Ny användare   Logga in för personliga meddelanden   Logga in
Här kan du söka bland ämnen och inlägg:
  Söktips
Sök endast i detta forum: Övriga asiatiska mopeder
Bilder []
Helskärm [av]
Fler inställningar...

Allt om TMS! 1 2 [3] 4 5 6 7 ... 11 12

2007-06-25, 08:14#51 
Evileye
Medlem

Man får tacka för hjälpen...Men jag är 100 på att det är CDI:n som är stympad.Sedan visst är fuggen å säkert variatorn det med.Men med tex ett för litet munstycke i fuggen dödar inte en motor på det sättet min dör på.Man kan komma över tex som i MITT fall över 35km med för litet munstycke i en nerförsbacke.Så därför tror jag det är CDI:n som stryper.

Jag hade en 110cc (4-T) pocketbike som var trimmad.Den körde jag med för litet munstycke.Den hade inte den effekten.Den bluddrade å smälde istället grin tills jag fick mitt nya munstycke.Ja den gick utav bara F.N innan jag sålde den.mätte upp den med bil i 135km.Jag vågade inte köra snabbare tounge .

Men åter till min TMS VIA..Jag skall testa det där med variatorn så får vi se vad som hände å fötter.

Firefoxen.Jag är inte riktigt med på vad du menar i punkt 4 "vända upp och ner" hehe men det märker jag säkert i garaget tounge

- Inlägget ändrat 2007-06-25, 08:19 av Evileye

2007-06-25, 12:01#52 
Firefoxen
Avstängd
men när du plockar av alla delar , på baksidan. (delen längstbak.)

2007-06-25, 15:15#53 
Evileye
Medlem

Firefoxen jaha då är jag med dig.HEHE vilka konster man har gjort för att försöka att ta bort muttern på variatorn.

1.Muttermaskin på 10bar orkar inte få upp muttern.(gjord för bil)
2.Testade mot en vägg.Men när man ser att fram gafflarna sviktar när man försker att skruva så lägger man ner.

Skall testa att låsa fast bakhjulet i marken med låskjättingen.Den skall hålla för 6 ton confused
Bara man tar det lugnt så skall dte nog gå bra.

Jag skickade ett mail till trendimport idag.Där jag ville ha hjälp med att få CDI:n avstrypt.Men dom ville inte hjälpa mig med det.Då dom arbetar med vägverket.Så det ledde inte till nån hjälp alls.Men jag har beställt en ny CDI till en Boatian för 140kr så får vi se vad som händer. 140kr är inte hela värden om det inte skulle funka.Hehe den CDI:n kanske har en ögla man kan klippa elle skruva på tounge

2007-06-25, 15:53#54 
Firefoxen
Avstängd
har du en skruvmejsel som är fyrkantigt istället för runt?
Isåfall stoppa in skruvmejsel så att en kant är på en kugg och den andra på kugghjulet, hoppas du förstår.

Ska man köra på helsyntetiskt ? efter 100 mil?
Byter man växelådsolja då med?
När man tar bort tändstiftet är det bara att dra loss det med fingrana?

2007-06-25, 18:59#55 
JohnVanB
Moderator

Citat:
Ska man köra på helsyntetiskt ? efter 100 mil?
Byter man växelådsolja då med?
När man tar bort tändstiftet är det bara att dra loss det med fingrana?

Helsytet efter 100 mil eller tidigare är kanon!
Byt växelolja då oxå! Efter det bytet av växelolja behövs inte bytas förrän efter 500-600 mil.
För att skifta tändstift måste du använda en tändstiftsnyckel.

/
JohnVanB

2007-06-25, 19:06#56 
Evileye
Medlem

Firefox...Jag bytte min motorolja efter 2mil.Den skiten som ligger från början duger inte äns till matlagning.Jag bytte till Motul 15w50 med dubble ester. 15w50 olja tål högre värme än 10w40 oljan som dom rekomenderar.Han jag snacka med i en affär sa att dom använder 10w40 olja när det är 0 gradigt ute.Jag har ju själv bara tänkt att köra på typ på sommaren.Hehe kan tillägga att vi hade 11+ på julafton förre året cool .Motul oljan har jag för mig är helsyntetisk.Den är lite dyrare med.Jag tror jag köpte 1L för 170kr.Vilket var mycket när jag var i moppe åldern och inte hade ett jobb.Jag har inte bytt transmissionsolja (SAE8090) än då dom ej hade den inne.Men min TMS har bara gått 10mil med så jag har inte så brottom.Vilken olja du än väljer att byta så glöm inte att köra moppen typ 5min så att oljan blir lite varmare.Det gör att oljan blir mer lättflytande,så att all olja kan rinna ut.

TIPS
om du byter motoroljan kolla i bulten som sluter tätt i botten att det inte ligger en massa skräp i den.Den är lite skålformad på insidan.Det gjorde det på min.

Att lossa tändstiftet är en baggis.Men gör INTE detta när moppen är varm.Dina fingrar kommer att tacka dig tounge .Samt att metall som är varmt har en tendens att röra på dig när det svalnar.För att lossa på tändstiftet använder du tänstiftsnyckeln som medföljer samt skruvmäjseln för att vrida runt med.Detta gjorde jag utan att lossa på massa kåpor eller något annat.Sedan när du skall dra åt det nya stiftet så skall du INTE dra för kung å fosterland men inte heller så att det sitter löst.Det blev mycket skrivet nu hehe..

Själv så får jag inte bort min variator del (den bakre).Jag låste fast bakhjulet i en lampstolpe för att förhindra att hjulet skulle vrida sig.Låg på moppen med mina nästan 80kg.Men den vill inte lossa.

Så om det är nån som har något bra tips på hur man lossar muttern på den bakre variatorn får mer än gärna dela med sig.Innan jag tar fram en mutterspräckare.angry

- Inlägget ändrat 2007-06-25, 19:08 av Evileye

2007-06-25, 19:53#57 
Firefoxen
Avstängd
TACK!
Men jag har fått ett Måndags exemplar sad
Den har varit inne på lagning 4 gånger nu!
Den hackar möar och misständer och dör om man inte petar i rätt mkt gas.
Den är inne på den 4e.
Jag får kanske tillbaks den på onsdag.
Men funkar den inte IGEN så ska han ta kontakt med Trendimport Om en ny moped till mig.
Den "nya" verisonen har silvrig text i stället för den svartalove
Min kompis ströp av sin och den gick 80 på mätarn!grin
Och ni som har Z2 har ni en liten glugg mellan blinkersglaset och höger kåpan?

EE:

Mellan kuggarna lägg en "fyrkants" mejsel! så att den sitter mellan de två kuggarna!
Annars ifall du har mutterdragare andvänd den!

- Inlägget ändrat 2007-06-25, 19:54 av Firefoxen

2007-06-26, 08:41#58 
Evileye
Medlem

Träkigt med måndags EX....Min hackade å precis som du säger möar när jag tog bot min mässingsskruv helt från fuggen.Därför jag satta tillbaba den.Fast i helt inskruvat läge.Efter det så försvann det problemet för mig iaf.

Själv så hittade jag ett perfa verktyg tilll att ta bort den främre variatorn..Det var en ring där som jag tog bort.Nu gör moppen 55-60km enligt moppemätaren.Det är lite för snabbt för mig samt att jag vill hellre ha ett bättre acc.Så min nya fråga lyder som följer.

Om nu moppen gör 55-60km vilka vikter skall jag sätta i för att hamna på typ 40-45km.Jag vet inte vad som är orginal på vikterna men har hört att det är 6g (jag har inte en aning).Jag vill alltså få ner farten och istället få bättre acc.

2007-06-26, 09:02#59 
JohnVanB
Moderator

Foxen....jag rekommenderar inte att låsa variatorn med en mejsel mellan bendixdrevet och variatorn. Detta kan orsaka problem med , kanske först och främst, bendixdrevet och startfunktionen.

Bättre då att lägga en träkloss mellan variatorn och motorchassit...

/
JohnVanB

2007-06-26, 13:05#60 
Firefoxen
Avstängd
Ok tack! happy

2007-06-26, 17:26#61 
Evileye
Medlem

Så nu har jag beställt lite delar.

Membran 97.50 (Bra att ha del.Lätt att byta med om olyckan skulle vara frame när man är ute å kör.)

Kickdrev 95.00 (Orginalet höll 2dagarangry.Man skall trampa ner kicken en bit innan själva kicken)

Packning vänster kåpa 51.25 (Packningen var klistrad=halva hängde kvar på kåpan andra på motorn)

Luftfilter 51.25 (Lätt att byta kostar inte en förmögenhet)

Varvtalsbegränsare Trådlös Pinasco 722 kr (Om sheriffen kommer devil)

Variatorvikter 4gram, 6-pack 105,93 kr (Rätt fart och rätt acc?)

Variatorvikter 5gram, 6-pack 105,93 kr (Rätt fart och rätt acc?)

Huvudmunstycke 90 63,13 kr (Billigt och relativt enkelt att byta)

Hoppas 4 och 5 grams vikterna kommer att göra susen.Nån som vet om man behöver byta fjädern till den bakre variatorn med dessa nya vikter?

Med ett nytt Huvudmunstycke 90 blir den enbart starkare då eller?
Hade en MT5 den blev bara starkare när man bytt platta iaf.Medans polarens DT gick snabbare.

2007-06-28, 05:29#62 
Evileye
Medlem

Nån som vet om moppen blir snabbare/starkare eller båda med bytt munstycke (90) samt dragen strypning i luftburkconfused

Samt om nån som vet hur mycket orginal vikterna i TMS VIA vägerconfused

2007-06-28, 08:43#63 
JohnVanB
Moderator

Med rätt huvudmunstycke( ex 0.90 ) och borttagen strypning i luftburken får du bättre gasrepons snabbare acceleration och högre topphastighet. Moppen blir också starkare.

Vad gäller vikterna så är jag mycket osäker. Många Qingqi-moppar har 8 gr orginal, de flesta Baotian har 6 gr orginal.

/
JohnVanB

2007-06-28, 09:38#64 
Evileye
Medlem

Ok.
Jag testade att sätta in 4g vikter.Men det verkade som om den inte kunde växla upp riktigt.Så jag testade 5g.Det gick bättre.Det blev lite bättre acc än med Orginal vikterna.Samt topp hasigheten sjunk från 55-60km till 45-50km.Jag börjar att få ording på den lilla rackaren applause .Om moppen blir starkare med 90 munstycke samt avstrypt luftburk så behöver jag kanske inte bråka med 4g vikterna.Tycker det räcker med en topp fart på 45-50km.Skall jag ställa tillbaka nålen till mitten läget igen om jag byter till 90 munstyckeconfused

Kan det vara fjädern i den bakre variatorn som behöver bytas för att jag skall kunna köra med 4g vikterconfused

Jag gav mig på ett försök för ett tag sedan att försöka att få loss den bakre variatorn men den vägrade att lossna.Även med muttermaskin till bilar sad

Hoppas jag får min Varvtalsbegränsare Pinasco idag.(med fjärrkontroll)Samt lite torrare vädercool

- Inlägget ändrat 2007-06-28, 09:41 av Evileye

2007-06-28, 10:27#65 
JohnVanB
Moderator

Avvakta med att ställa tillbaka nålen.
Gör EN förändring i taget. Det är då man upptäcker vad som funkar och vad som inte funkar.

Om man tex, byter vikter, munstycke, tar bort luftburksstrypningen och tar bort mässingskruven i locket samtidigt, och det visar sig efteråt att moppen inte går som den ska, då har man många felkällor och det blir besvärligt att felsöka.

Kontrafjädern i sekundärvariatorn behöver du inte bry dig om. Den funkar kanonfint med vikter mellan 4-6 gr.

/
JohnVanB

2007-06-28, 14:48#66 
Firefoxen
Avstängd
Lättare vikter inne bär INTE BÄTTRE AXX!
Och tyngre Innebär INTE BÄTTRE TOPPFART!

Det gäller det att lära sig känna när sin scoot övervarvar, vilket den gör med för lätta vikter! Säg att den drar iväg bra i starten, sen märker du att varvet är detsamma, men accet sjunker lite, då har du för lätta vikter!

Moppen ska "dra" hela tiden, inte slöa eller så! För att få en optimal uppsättning kan man använda sig av en varvräknare, mycket smidigt..

Ser du att den ökar ca 1k rpm utan att moppen drar iväg nå speciellt så har du garanterat för lätta!

För tunga vikter resulterar i att moppen går i "ryck". Med det menar jag först kanske 6-7k rpm, ökar långsamt i 10-20km/h, efter det så varvar den helt plötsligt upp och börjar dra iväg - För tunga!

På minarelli är det ganska svårt att undvika dessa "ryck", såvida du inte kör med 70cc, då den har kraft att orka trycka ut variatorn ordentligt! Så ett tips till alla minarelli-förare är att bolla med mycket fjädrar / vikter / tryckfjäder, alternativt köpa dig en Malossi Multivar som ger ett mycket jämnare drag!

Hoppas detta gjorde er klokare!

Källa:http://www.webcar2000.com/countries/sweden/forum/topic_4376_moped.phtml?highlight=variatorvikter

- Inlägget ändrat 2007-07-03, 22:46 av JohnVanB

2007-06-28, 15:00#67 
JohnVanB
Moderator

Bra info Foxen!smile

Tänk på att den infon gäller då först och främst 2-taktare ( minarelli ), men även applicerbart på "kinapuffarna". Bortse från varvtalen bara.

Av erfarenhet vet jag att till kinapuffarna funkar det bäst med 4-5 gr vikter tillsammans med orginal-kontrafjädern. Det är optimalt.

Om man inte vill tappa toppfart, vilket en del gör med lättare vikter, går det alltså att skaffa en hårdare kontrafjäder och köra lite tyngre vikter ( ex 6-8 gr ).

En annan sak att tänka på är den egna vikten.
Även om polaren kör med 6 gr vikter, och det fungerar jättebra med acceleration och toppfart,
så är det inte säkert att din funkar lika bra med samma setup på din moppe,
beroende på att din polare kanske väger 10 kg mindre, exempelvis.

Därför bör man laborera lite med variatorvikter för att hitta en setup som passar just dig.

/
JohnVanB

2007-06-28, 19:28#68 
Evileye
Medlem

Ok..Där fick jag lite mer info att jobba med. Jag skall behålla mina 5g vikter tills jag har bytt munstycke och avstrypt min luftburk för att se hur mycket detta påverkar acc och fart.Går det för fort så får jag testa att byta tillbaka till 4g vikterna.40-50km tycker jag är lagom fart på moppen.Bara den har bra acc och är stark i uppförsbackar.När man kommit upp i min ålder så har man liksom lekt av sig det där med att ha den värst trimmade moppen i samhället wink

Jag funderar på att sätta min varvtalsstrypare i hjälmfacket när jag får den.Det ingick ju en fjärrkontroll till den.Så jag kan ju alltid styra den via fjärr.Måste ju se bättre ut om en ev polis skulle stoppa mig och han ser att det är helt rent vid cdi & tändspole.Jag tror ju inte att han/hon börjar att gräva där det första han/hon gör.Samt att den sitter ju väldigt väderskyddad där.

HEHE sedan kan man ju för skojs skull sätta en strömbrytare (typ från en lampa) vid cdi boxen som inte är kopplad till något alls.Utan det bara sticker iväg med 2 sladdar.Enbart för att förvilla samt för att djävlas tillbaka lite devil Jag måste ju få lite roligt med inte bara polisen som skall visa sig duktig mot dom mindre (grovt kriminella) och försöka samla in pengar till deras kaffebröd grin

2007-06-29, 12:48#69 
moppefrälst
Medlem

Alltså jag har en qinqi classic med en förgasare som jag är rätt missnöjd med, såg då att TMS Z2 har en annan variant av förgasare än min, är den en bättre modell?
Håller membranet bättre på den?
Delarna till den var ju lite dyrare än till min förgasare så jag undrar om det kanske är bättre kvalitet rent av?

Anledningen att jag undrar är att det verkar lättare att byta till en sån istället för att göra en konvertering till trottelförgasare...

2007-06-29, 16:17#70 
Evileye
Medlem

Jag har ju inte hunnit köra så långt med min än.Men 15mil helt utan strul iaf.Så jag vet inte om jag kan säga att den är varken bättre eller sämre än iaf.Det viktiga är att du tankar med 98 oktanig bensin då denna inte innehåller nån etanol.Det är just etanolet som får membranet att vittra sönder.Detta är vad jag har hört från flera ställen iaf.Kan nog stämma då dom inte har nån etanol i bensinen i Kina.Men skulle olyckan vara frame ändå så har jag med mig ett nytt membran i hjälmfacket.Det kostar ju inte så mycket (69kr).Samma med tändstift.Man skall ju ändå byta nån gång.Varför då inte ha det med sig?

Tändsiftet lyckades jag få ner utan svårigheter i verktygspåsen som med följde till moppen.Så det tar ju inte nån direkt plats hellerhappy

- Inlägget ändrat 2007-06-29, 16:19 av Evileye

2007-06-30, 21:14#71 
ferm91
Nykomling

tjoo har köpt en vespa och undrar om det finns några pluggar på den eller strypningar:: svara snällasad

min första vespa

2007-06-30, 21:14#72 
Rossi#1
Nykomling

läs här ! http://www.webcar2000.com/countries/sweden/foru...

2007-06-30, 21:14#73 
Hans
Medlem

Ingen idé att han läser där, den sidan handlar om fyrtaktarmotorn och 10V är en tvåtaktarecool

2007-06-30, 21:14#74 
ferm91
Nykomling

är det ingen som kan det dära med pluggar och sånt till 10v eller?bigeyes

2007-06-30, 21:14#75 
Firefoxen
Avstängd
Kollat ifall det är nån plugg i mynningen?
VariatorBricka finns det ialla fall.

Reklam:

Du är här: Forumstart » Mopeder » Övriga asiatiska mopeder
Allt om TMS! 1 2 [3] 4 5 6 7 ... 11 12

Svara på detta inlägg

Starta nytt ämne i denna kategori (Övriga asiatiska mopeder)

« Tillbaks till föregående sida

Tips:
• Hitta mer information, testa en sökning på Google!

Kolla in forumtoppenKolla in bildgalleriet

Inloggade medlemmar (10):
Till medlemslistan

Om WebCar2000  |  Vanliga frågor  |  Regler  |  Tipsa en vän  |  Handla säkert

Du är här: Startsida » Moped » Forumstart » Mopeder » Övriga asiatiska mopeder