| Allt om TMS! 1 2 3 4 [5] 6 7 8 9 ... 13 14 |
| |
 |  |
| 2007-07-10, 17:05 | #101 |
Baotian Tms via Nykomling
Medlem sedan: Jul 09, 2007 | Hej igen. Idag var ja ute och åkte med min moppe och då helt plötsligt blev det ett högt och skallrande ljud där variatorn sitter , den har gått 80mil och variator ringen är borttagen , vet någon vad de kan vara för fel? |
| | |
| |
 |  |
| 2007-07-10, 18:01 | #102 |
Firefoxen Avstängd | Du har nog inte dragit åt muttern tillräckligt. |
| | |
| |
 |  |
| 2007-07-12, 14:38 | #103 |
ferm91 Nykomling
Medlem sedan: Jun 29, 2007 | tjoo har sökt nu men hittar inte. jag vill ha typ en grovkrök...och sånt mycke ljud skam det va
msn dragwolf66@hotmail.com maila gärna
- Inlägget ändrat 2007-07-12, 09:21 av JohnVanB |
| | |
| |
 |  |
| 2007-07-12, 17:53 | #104 |
Evileye Medlem
Medlem sedan: Jun 20, 2007 | I dessa dagar då regnet bara flödar så han man ju inget vidar sug efter att ut och åka Så det får bli att vara i garaget och pilla å göra vissa förbättringar.
1.Tog av hela avgassystemet och slipade bort alla grader och svetsar som stoppade mina avgaser.Borrade även ett litet hål (5mm) i ljuddämparens bakre del.Då rörstumpen som sitter i slutet har en mycket mindre innerdiameter än det övriga röret.Ingen skillnad på ljudet iaf.Men man känner att det kommer ut avgaser igenom hålet iaf.
2.Sedan justerade jag förbräningen så att den fick lite mer soppa.Tändstiftet hade en lite för ljusfärg.
3.Har märkt att den skärmen som är vid bakhjulet närmast däcket inte gör något vidare bra jobb med att skydda från stänk å grus.Så det skall göras en ny utav en gummimatta.Så kanske man slipper all smuts på fuggen å slangar.
4.Bytte till ny motorolja med (Motul 10w50 med ester) ...Varmkörde den så att olja skulle bli mer lätt rinnande å sedan hjälpte jag till med att blåsa ut olja med.Tog en bit slang å blåte i.Det hjälpte bra.Så nu är all risolja ute...Tyvärr så har jag inte fått tag på nån transmissionsolja än.Få beställa det på nätet.
Så vad har ni gjort dessa regniga dagar? |
| | |
| |
 |  |
| 2007-07-12, 19:45 | #105 |
Firefoxen Avstängd | Mammas moped var på lagning så jag hämtade den . Jag undrade vad det var för fel. Han sa CDI boxen. Jag sa okej. Han hade ju kollat så att alla strypningar satt där.(ejtrimmad) Visst så skruvade han ju inte åt v-muttern (denstora). Så jag åkte hem från en badplats. Plötsligt hör jag smällar från variatorn. Så det var att leda den hem så länge. Och precis så börjar det spö regna. Så man fick sitta i en tunnel i en timma sen leda den till mammas åf som typ var nåra kilometer där ifrån. Precis innan alla smällar kommre från variatorn så dör alla LYSEN! Och när man kom in till ÅF. Jag:Moppen.(Han fattar att det är problem) Mekaniken: Vad håller du på med?!(Otrevligt) Jag: Mopppen bara blir så. M: Den bara blir så!? J:AA! M: Men jag får ta upp det här med chefen så får han prata med TI. J: Vi vill helst ha pengarna tillbaka! M: Okej.
DEN har varit inne på lagning för 5e gången nu på mindre än 2 månader och den är sprillans ny! Mamma har två mopeder (TMS classic och Qingqi båda strular riktigt mkt) Och min Z2 börjar strula också. Så vi ska sälja den och jag köpa en Peugeot Ludix SNAKE! |
| | |
| |
 |  |
| 2007-07-12, 20:32 | #106 |
Evileye Medlem
Medlem sedan: Jun 20, 2007 | Ojdå..Ja otrvliga ÅF har man råkat ut för.Dom skall hållas kort.På denna frågan du fick "Mekaniken: Vad håller du på med?!(Otrevligt)" hade jag svarat hur fan lagar du?
Att 3 mopder strular så mycket verkar för otroligt för att det skall vara måndags EX alla 3.Min har för visso bara gott 23mil nu.Det enda som har pajat är kickdrevet vilket jag kan överleva utan ett tag till. För övrigt är jag mycket nöjd med min TMS VIA.Ok den har inte lika bra acc som en 2t men jag har inte brottom till nästa rödljus .
Nu är min nya bakskärm klar med.Det funkade riktigt bra med gummimattan.Skall skära till den lite sedan bara så att det ser lite snyggare ut.Men det kommer inte nån skit upp på motorn eller på min fugge.Vilket vara därför jag gjorde den.Rent å snyggt med andra ord. |
| | |
| |
 |  |
| 2007-07-12, 20:48 | #107 |
Firefoxen Avstängd | haha! Han kan inte fixa mopeder. De smörjer inte ens in Kickdreven så efter ett tag fastnar de i ett läge. Men ja det är nog måndags exemplar , det sa han med. De går faktist rätt bra! Speciellt Z2an. Den drar alla mina kompisar orginal de som är orginal. Men inte peugeots;/ Jag har dragit PGO Keeway Sym Baotian Qingqi och massa kloner.(Orginal i axxet) Men den går inte så fort. När z2an var ny gick den i 55 ne går den i 45 n'r den är varm.. Nej inga fler kines mopeder för mig antagligen inte och inte i den affären.
"MotorFixaren" De kan bara försäljningsknep men kan inte laga. Och han som mekkar har fet hårdrocksmusik på samtidigt som han mekar. TrendImport är också skeva har väntat ettt skit bra tag nu på mina delar de lovar nästa vecka hela tiden. TMS tanklock är inget vidare.
När den var ny så var det en glugg mellan baklyset och kåpan så de ville inte byta fick jag ringa trendimport och skällde lite sen ringde dem till min ÅF och de ska byta en ny kåpa nu. Backspegeln är av sämsta kvalite.
Men den är helt klart värd 9000 :- !
- Inlägget ändrat 2007-07-12, 20:50 av Firefoxen |
| | |
| |
 |  |
| 2007-07-12, 21:54 | #108 |
Evilguy Nykomling
Medlem sedan: Jul 12, 2007 | Tja Firefox, tack för dina tips om motorfixaren.. Bra att veta om (när) den går sönder... Har köpt min moped där oxå.. Nja.. Meken verkar inte helt klok... Lite töntig faktiskt... Men har du trimmat din så den går lite roligare, och isf hur gjorde du då? |
| | |
| |
 |  |
| 2007-07-13, 00:11 | #109 |
Firefoxen Avstängd | Tja. Vart kommer du ifrån? I oskarshamn? Ne jag har inte pillat på min , det är inte lönt när den bara strular! |
| | |
| |
 |  |
| 2007-07-13, 01:06 | #110 |
Evileye Medlem
Medlem sedan: Jun 20, 2007 | Evilguy är det gratis trimm du letar efter så gör följande.
1.Ta bort mässingsskruven i ditt förgasarlock (det svarta locket som sitter med 2st skruv) 2.Ta bort variatorringen.Lossa din variatorkåpa (den på väntersida)Du behöver inte ta bort kicken.Nu kommer du se 2st hjul där inne.Det är det främre hjulet med vit fläktskiva som du skall lossa på.Men innan du gör det så tar du bort dit bendixdrev.(det som går till start motorn) Att lossa den främrevariatorn kan man gör med lite olika verktyg samt metoder.Har du en tryckluftsmaskin så är det bästa alternativet för att LOSSA mutern.INTE att skruva fast muttern med.Har du ingen sådan så ta en träbit och kila emellan.Dra nu ut den uttre skivan med fläkt och bricka.Ta sedan av remmen från axeln.Sedan så kommer du se ringen på axeln såvida den inte åkte av när du tog av remmen.Den ser ut som en klackring typ.Här kan du nu göra ett val till.Har du köpt vikter till variatorn så kan du byta dom med genom att dra ut den innersta skivan.Försök då att greppa bakom skivan så att du inte tappar ut alla 6 vikterna på golvet.Gör nu rent allt där inne och sätt sedan i dom nya vikterna om du nu hade sådana.Sedan sätter du tillbaka allt igen så som det satt innan (UTAN RING).Sedan bär du skall dra åt muttern på variatorn så dra den 40nm.Alltså inte för kung å fosterland inte för löst heller.
Efter jag hade gjort detta så gjorde min TMS VIA med orginal vikterna (tror det är 6g) 70km.Med 5g vikter gör den 60km.
Du kan även byta ut ditt orginal munstycke i din fugge till ett 0.90mm.Gör du detta så skall du även ta bort gummislangen som sitter inne i din luftburk så att den får mer luft.
Hoppas du blev lite klokare |
 | |
| |
 |  |
| 2007-07-13, 11:33 | #111 |
Firefoxen Avstängd | Han har ju TMS Z2! Du öppnar variatorkåpan sen i den till vänster tar du upp med mutter dragare eller så spärrar du med nåt . Sen dne längst in finns det en stor plastsak övervikterna ta bort den. Det är samma Strypningar som på QINGQI som på Z2an. Men trimma inte ifall den har gått över 100 mil. OCh ifall den strular hela tiden. Aldrig trimmat min och det suger att åka orginal och sist. |
| | |
| |
 |  |
| 2007-07-13, 21:11 | #112 |
Evilguy Nykomling
Medlem sedan: Jul 12, 2007 | Varför inte om den har gått över 100 mil?
|
| | |
| |
 |  |
| 2007-07-13, 21:22 | #113 |
Firefoxen Avstängd | Då är den helt inkörd . |
| | |
| |
 |  |
| 2007-07-14, 15:48 | #114 |
Evilguy Nykomling
Medlem sedan: Jul 12, 2007 | Men om den är helt inkörd då borde det vara ok att trimma den ju |
| | |
| |
 |  |
| 2007-07-14, 16:11 | #115 |
Firefoxen Avstängd | Ja. Vilken färg har du på din TMS? |
| | |
| |
 |  |
| 2007-07-14, 16:30 | #116 |
Evilguy Nykomling
Men det är den brickan bakom vikterna du menar? (Sitter med 3 skruvar)
Min går ganska bra faktiskt... Är det nån som har provat att klippa den rosa sladden som sitter under kontakten på cdi:n? Funkar det, och vad kan man komma upp i? |
| | |
| |
 |  |
| 2007-07-14, 17:15 | #117 |
Firefoxen Avstängd | Aa exakt den med tre skruvar. Har du vit text eller svart på sidan? |
| | |
| |
 |  |
| 2007-07-14, 20:04 | #118 |
Evileye Medlem
Medlem sedan: Jun 20, 2007 | Nån som vet vad som skiljer på en TMS VIA och en TMS Z2 i motorn alltså
TMS Z2 har ju Motorstyrka: 2,0Kw/2,7hk/6500rpm TMS VIA har Motorstyrka:1Kw/1,36hk/7500rpm
Allt verkar ju se samma ut emllan dem.Men något måste ju skilja dem åt då Z2 har en dubbelt så stark motor.
|
| | |
| |
 |  |
| 2007-07-14, 20:08 | #119 |
sn1ff3r Medlem
Medlem sedan: May 17, 2006 | Strypningar är det som stryper hur många antal HK du ska få ut. Tex, Större förgasare, ger mer kraft, ta bort alla strypningar, och kolla hur moppen ska vara i fabriksutförande ;) så kan du köra moppen, då bör iaf, ha nära 4 HK i din eller åtminstonde 3. Fabriks orginal är bäst 
// Andreas |
| | |
| |
 |  |
| 2007-07-14, 21:07 | #120 |
Evileye Medlem
Medlem sedan: Jun 20, 2007 | Ok..men enligt Trendimports site så skall en Z2 dra ca 0.2L/mil.En VIA drar enligt dom 0.25L/mil.Så jag tror inte det skiljer på insug eller fugge. Jag har dess värre ingen Z2 att jämföra med mer än på bilder man ser på nätet.
Firefoxen säger att han har bra acc.Det har inte jag.Så jag tror att det är variatorn/stigningsbrickan eller vad den heter som skiljer sig bland annat.Jag har testat att byta vikter. 4g klarar den ej att växla upp med. 5g är ingen skillnad i acc mot 6g som verkar vara orginal.
Det jag har gjort på min VIA är fäljande.
1.Tagit bort variatorringen. 2.Bytt till 90munstycke. 3.Avstrypt luftburken.
Har kollat förbränningen med=kanon. Moppen gör nu 70km.Gör inget om jag får ner den till 40-50km om jag får ett bra acc istället. |
| | |
| |
 |  |
| 2007-07-14, 22:13 | #121 |
sn1ff3r Medlem
Medlem sedan: May 17, 2006 | jaa det är inte alltid man kan få bra axx, ja önskar att ja hade gasres på min Baotian, men icke. Fast ja kör ju bara med 50cc haha. Men listan på vad ja har gjort är. 1. Dellorto 17.5mm 2. 5G Vikter 3. Ostrypt burk 4. 90 Munstycke 5. Ställt ventilerna nogrannt, Varför vet ja inte, hade inget o göra bara. 
Nu gör den uppskattnings vis, ungefär, 50 - till 60 Km/h och har väldigt gött axx  Hura för mig ...  
Men som sagt, det är anntingen att mixa o trixa med olika saker för att få ett bättre axx, eller så kanske det helt enkelt inte går, 4taktare är lite roliga att meka med
// Andreas
EDIT: BTW har du testat 4.5 G vikter. Du vet en halv gram kan gör väldigt mkt. 
- Inlägget ändrat 2007-07-14, 22:15 av sn1ff3r |
| | |
| |
 |  |
| 2007-07-15, 11:40 | #122 |
Evileye Medlem
Medlem sedan: Jun 20, 2007 | Tja... Jag har tyvärr inga 4,5g vikter att testa med.Men jag en uppstättning 4g och 5g.Så jag tänkte att jag skulle testa med 3st 4g och 3st 5g=27g. Enbart 4g som jag hade vägde ju 6*4g=24g.Kanske kan bli nån skillnad.
Skulle denna kunna passa till en TMS VIA tro http://www.airvcool.com/?p=prod_info&anr=avg&ma... |
| | |
| |
 |  |
| 2007-07-15, 12:54 | #123 |
Firefoxen Avstängd | Jaa det passar men det är inget effekt. Finns billigare på www.bikenet.com
Sen finns det ett snyggare på http://webshop.cas-produkter.se/sv/article/193/... |
| | |
| |
 |  |
| 2007-07-15, 13:20 | #124 |
Evileye Medlem
Medlem sedan: Jun 20, 2007 | Firefoxen Ok.Men som du vet så är det en klass2 moppe (TMS VIA) jag har.Du har en klass1.Du har i stort sätt en dubbelt så stark motor som mig.Din moppe dricker t.o.m mindre än min enligt Trendimport.Så det kan ju inte bero på bensin mängden den får som skiljer dem åt.Alltså inte i fuggen eller i luftburken.Då jag har en perfekt blandning just nu enligt mitt stift.
Alltså vad är det som gör din motor så stark jämfört med min
1.Har vi samma avgassystem orginal? 2.Har vi samma variator,stigningsbricka och vikter? 3.Har vi samma koppling & fjäder? 4.Har vi samma kamm? OSV......
- Inlägget ändrat 2007-07-15, 13:21 av Evileye |
| | |
| |
 |  |
| 2007-07-15, 13:22 | #125 |
sn1ff3r Medlem
Medlem sedan: May 17, 2006 | Joo Firefoxen det finns effekt att hämta, men inte med orginal 50cc. 80cc och 90cc kan dra nytta av sportrör men det krävs då en större kamaxel och en topp med större ventiler.
Och Evileye du tar bara 3*5 G och 3* 4 G och sätter dom varannan då kommer då få 4.5G per vikt lite drygt. Men bäst är ändå om du har eller kan fixa 4.5G för att det är bättre, det går att märka skillnad med blandade vikter och alla vikter i samma tyngd.
// Andreas
Edit: Joo du evileye, kolla främre variatorn, dom har en annan stingning än 45 mopederna.
- Inlägget ändrat 2007-07-15, 13:24 av sn1ff3r |
| | |
| |
 |  |
| Reklam: |
Björklinge Bildemontering AB Vi har ett brett sortiment av både nya och begagnade bildelar. Vi säljer även nya reservdelar till Cross, Enduro, Moped, Snöskoter. Märken såsom Galwi... |
Du är här: Forumstart » Mopeder » Övriga asiatiska mopeder Allt om TMS! 1 2 3 4 [5] 6 7 8 9 ... 13 14 |
Svara på detta inlägg |
Starta nytt ämne i denna kategori (Övriga asiatiska mopeder) |
« Tillbaks till föregående sida |