|
|
|
Baotian FAQ - Strypningar | | |  |  | | 2005-06-08, 17:05 | #1 | webmaster Moderator

Medlem sedan: Jun 01, 2003 | Frequently Asked Questions (de vanligaste frågorna)
Innan ni postar, titta igenom FAQ först och om ni inte hittar svaret på era frågor, ge själva forumet en chans. Det är tråkigt när samma fråga ställs om och om igen. De flesta av uppgifterna här på FAQ finns detaljerat återgivna på andra trådar.
Observera: Alla ändringar på scootern sker på egen risk, och väg in i bedömningen att du äventyrar garanti, försäkringsskydd samt riskerar rättsliga efterräkningar såsom dagsböter och/eller försenat körkortstillstånd vid körning med trimmad/avstrypt scooter.
Strypningar
• Kan jag göra något åt förgasaren? - Huvudmunstycket i förgasaren bytes med fördel till storlek 90 eller 100 i ställer för storlek 85 som är original . Länk till bra anvisning för munstycksbyte: http://billig-scooter.dk/about11.html
- Trottelnålen är på vissa modeller ställbar och på andra inte. På de som inte är det går att justera genom att lägga en liten bricka under.
- Blandningsskruven ska justeras för att få bra lågvarvsegenskaper. Den sitter på förgasarens vänstra sida i färdriktningen, en bit ner

Det är en spårskruv av mässing, lite svår att komma åt utan att ta bort hela sadeln, men det går om man använder ett bits.
Skruvar man utåt blir blandningen fetare och inåt magrare. Justeringen går till som så att man låter scootern stå på tomgång. Motorn måste vara ordentligt genomvarm. Sedan skruvar man försiktigt på blandningsskruven tills man får så högt varv på motorn som möjligt. Alltså måste man skruva först utåt tills varvtalet sjunker och sedan inåt tills varvtalet sjunker igen. Mitt emellan är bästa inställningen. Gasa till då och då under justeringen så att varvtalet ”sätter” sig. Avsluta med att justera tomgången, en stjärnskruv på förgasaren högra sida, precis där gasvajern slutar.
• Behöver jag sportluftfilter? Nej
• Vilka strypningar sitter på Baotian? Hur gör jag för att få min Baotian att gå bättre? Detta med strypningar är en salig blandning men vi försöker oss på en lite sammanfattning:
- Under ditt förgasarlock kan det sitta en mässingskruv. Den förhindrar att du kan gasa fullt. - I luftfiltret sitter en "lufttillförsel-plugg".

Tar du bort denna så måste du byta huvudmunstycke ( strl 90-100 ) i förgasaren! Så här gär du för att byta huvudmunstycke: http://billig-scooter.dk/about11.html
- Variatorstrypning: En del modeller är strypta med en ring.

På andra modeller sitter det en "brytare" i variator-kåpan.

Den känner av när scootern nått sin lämpliga hastighet (45 km/h). För att ta bort denna typ av strypning så koppla bara ur den ROSA kabeln. Enklast är att ta bort sadelfacket och dra isär den vid kabelskon. (se bild nedan)

- CDI. Strypning förekommer i olika former. Gemensamt för dessa är att de justerar tändningen så att din Baotian inte går mer än 45km/h. En del modeller har en blå kabel som ligger liksom en "ögla" vid CDI.

Andra modeller har en potentiometer som du kan justera via en skruv på själva CDI. Den justerar dina maxvarvtal på scootern. Har du en sådan skruv din Baotian strypt i variatorn via CDI: Du har en "brytare" i variatorn som är ansluten till din CDI via en ROSA kabel! ( Se uppåt ) För att ta bort strypningen i variatorn/CDI så koppla bara ur den ROSA-kabeln eller klipp den blå kabel-öglan.
Är min Baotian strypt i ljuddämpare eller insug? Nej!
Kan jag göra något mer än att ta bort avanstående strypningar? - Byt variatorvikter till 5 gram eller 4 gram En bra beskrivning har du på: http://billig-scooter.dk/downloads/roller_tunin...
- I den bakre delen av variatorväxellådan sitter en stor fjäder (kontrafjäder eller torque spring) som fungerar som motkraft mot vikterna i den främre variatorn. Den kan behöva bytas mot en starkare fjäder om mopeden har svårt för att växla ner i uppförsbackarna. Därefter stämmer man av med variatorvikter som svarar upp mot den starkare fjädern. Så har man tagit de första stegen mot en väl avstämd variator. Det finns färdiga kit som är avstämda bl a Malossi Multivar med främre variator, vikter och förstärkt kontrafjäder.
Går min Baotian bättre om jag pluggar igen/ tar bort EGR-ventilen på ljuddämparen? Nej!
Var kan jag köpa reservdelar/stylingprodukter till min Baotian? Om du inte hittar på länkarna här på webcar2000; så är ett tips att söka på www.google.com
Stort tack till JohnVanB som satt ihop denna FAQ!
Vi rekommenderar även varmt att ni läser Pysens Eminenta Hjälpsida om avstrypning av Baotian Retro-2005
Om någon vill komplettera FAQ:en, skicka mail till admin@webcar2000.com
- Inlägget ändrat 2005-12-29, 16:29 av buba |  | | | |  |  | | Reklam: | Motospeed AB MotoSpeed - Your Performance Partner. Vi tillhandahåller hårda tillbehör för motorcyklar. Sedan tidigt 70-tal har vi jobbat med trimmning och justerin... | Du är här: Forumstart » Mopeder » Baotian forum |
Starta nytt ämne i denna kategori (Baotian forum) | « Tillbaks till föregående sida | |
|
|
|
|
|