| ramlager Botian |
| |
 |  |
| 2007-04-21, 12:11 | #1 |
SR500 Medlem
Medlem sedan: Aug 10, 2005 | Någon som provat och bytt ramlager? Man måste ju värma loss drevet till kamkedjan mm. Mitt är bra glappt på variatorsidan. 2500 mil. Då vevlagret känns perfekt, kunde man ju montera ett par märkes lager i stället för att köpa ett nytt china vevparti, som kanske rasar efter några hundra mil. |
| | |
| |
 |  |
| 2008-05-07, 16:03 | #2 |
Justjoking Medlem

Medlem sedan: Sep 12, 2007 | Kan det vara ramlager. Jag vet att det är gammalt, men tyckte att det var här det passar här.
Min krammlar mysko på tomgång nästan som om den spikar. Det låter inte hela tiden skramlar var halvannan sekund.
Och det är inte vikter eller nått annat från variatorn som skrammlar. Jag har bytt främre variatorn och även bakre för den hade en back till slungkopplingen blivit nedsliten (min son skulle burna) klockan var helt blå av värmen som hade blivit pga av detta.
ökar jag tomgången till "lite för hög" så slutar skrammlet nästan helt. Ljudet kan nog liknas med skruvliknande som far runt i motorn. lyssnar man från vänster sida så låter det som om det skulle komma från variatorn. Lyssnar man från motsvarande sida så låter det som det kommer mer mitt i motorn.
Pratade med dom på bikenet och dom sa att det brukar kännas när man tar bort främre variatorn om det glappar. Men det finns inte en tillstymmelse till glapp.
Det är nu andra sommaren som den låter den har snart gått 400 mil men den går bättre än någonsin. |
| | |
| |
 |  |
| 2008-05-07, 21:36 | #3 |
Samiir Medlem
Medlem sedan: Nov 25, 2007 | orkade inte läsa hela inlägget men jag tror du ska ta en titt på vevaxeln tror det är den som krånglar . |
| | |
| |
 |  |
| 2008-05-07, 21:42 | #4 |
Caretaker Moderator

Medlem sedan: Jun 07, 2005 | Och du är säker att missljudet kommer INIFRÅN motorn? Det kan inte var någon skruv t ex som vibrerar när den går på tomgång och när motorn går upp i varv så slutar den att vibrera?
Missljud är i sanning ett svårt problem många gånger att hitta....hoppas det löser sig!
CT |
| | |
| |
 |  |
| 2008-08-18, 16:21 | #5 |
Justjoking Medlem

Medlem sedan: Sep 12, 2007 | Nu låter det mer än någonsin. Jag har skruvat bort variatorn och startat den utan vikter/rem för att utesluta att det skulle vara skrammel/rassel från drivningen.
Det lät lika hemskt som förut ch 3ggr värre. Skruvade av cylinder, kolv fläktkåpor. Finns inte en tillstymmelse till glapp i vevstaken. Den snurrar runt så mjukt och fint.
Såg inget annat som kunde väsnas, så jag köpte helt ny kolv/cylinder/topp/kam (50mm). Monterade allt och startade upp skrället. Det LÅTER LIKA illa som tidigare!!!!! Nu låter det som om man har en kaffeburk med femton spikar i och ruskar (ingen skillnad) När allt är på motorn fläktkåpor mm, så låter ljudet som om det skulle komma från variatorns främre del. Jag tycker att det känns som vibrationer i lag med skrammlet i motorblocket.
En tanke? Skulle ett vevstakslager kunnat skära och vrida sig med axeln i blocket, därför känner jag inget glapp vevstaken???
|
| | |
| |
 |  |
| 2008-08-19, 11:22 | #6 |
Justjoking Medlem

Medlem sedan: Sep 12, 2007 | Var ut och körde med moppen en sväng i går kväll. Trots rasslet. Tur att jag har ett nytt batteri, annars hade startmotorn inte orkat dra runt motorn, kicka känns som när jag kickar med grabbens minicross 125cc man får bakslag så det knakar i variatorkåpan. Moppen går som en dröm, om man bortser från rasslet.
Nu har jag väl inte den optimala setupen för 50mm cylindern (orginalfögasare 095 munstycke, 6 grams vikter)
Den drar underbart mjukt och jämt från stillastående upp till 65km. Sen gav jag mig. Styrkan finns i motlut, precis som jag önskat mig, nu när man börjar bli fullväxt +90kg.
Någon som kan ha tips på oljudet |
| | |
| |
 |  |
| 2008-08-19, 21:25 | #7 |
Justjoking Medlem

Medlem sedan: Sep 12, 2007 | Eftersom ingen verkar ha några tips. Så plockade jag bort fläktkåpan och fläkten samt variatorn. Tog även ur tändstiftet. När man vrider runt motorn med handkraft så känner man när kolven och ventilerna jobbar men just som jag tror när kolven vänder nere så känns det ett skrap i axeln och hörs ett svagt sje-ljud, det blir även ett lättmotstånd då. :(
Misstänker nog att det är ett ramlager, eller skulle det kunna vara dreven till oljekastaren. Någon som har varit isär med motorn som vet hur det ser ut. |
| | |
| |
 |  |
| 2008-08-23, 21:03 | #8 |
Justjoking Medlem

Medlem sedan: Sep 12, 2007 | Har idag rivit isär motorn totalt. Hittade felet, mycket riktigt inte vevstakslagret men ramlagret. Om det heter så, det som sitter på utsidan på axeln. Inget glapp överhuvudtaget, men en kula saknas och metall ringen i lagret som håller kulorna.den var vikt och stack ut mot drevet som sitter innanför kamkjedjedrevet. Så på måndag blir det att åka Bikenet i Bjursås och köpa en ny kam.
Det här var första gången någonsin som jag rivit en motor helt och hållet. Senast jag gjorde något var när jag var femton år för sådär 29 år sedan och då gjorde man kanjack och eventuellt bytte cylinder. Kan då säga att det inte var svårt, har man bara en skaplig verktygssats en bra bänk där man kan rada upp alla delarna i tur och ordning. Jag hade även skrivit ut en engelsk guide hur man skruvar isär hela moppen för ett år sedan. Den har även varit till hjälp med bra tips. Tyvärr kommer jag inte ihåg varifrån den kommer.
Nu är jag medveten om att jag inte har fått ihop motorn än, men jag återkommer när jag har monterat ihop den och kört en sväng, vilket nog kommer att bli någon gång under nästa vecka/eller till nästa helg.
 Då sitter det en 50mm cylider på. Hoppas det går lika bra att montera ihop som att demontera. Önska mig lycka till
|
| | |
| |
 |  |
| 2008-08-27, 13:09 | #9 |
Justjoking Medlem

Medlem sedan: Sep 12, 2007 |  Har startat och kört en kort vända. Den går som en dröm. Någon som vet ventilspelet på en 50mm topp + tillhörande kam.

- Inlägget ändrat 2008-08-27, 13:10 av Justjoking |
| | |
| |
 |  |
| Reklam: |
|
|
Du är här: Forumstart » Mopeder » Baotian forum |
Svara på detta inlägg |
Starta nytt ämne i denna kategori (Baotian forum) |
« Tillbaks till föregående sida |