Inte inloggad
» Logga in

Köp & Sälj
» Lägg in ny annons
» Ändra / radera annons
» Sök mopedannonser
» Mopedhandlare
» Märkessökning
» Sparade annonser

Tjänster
» Mopedtester
» Mopedforum
» Mopedlänkar
» Fotogalleriet
» Statistik: Mopedpriser

Övrigt
» Mopeddelar & tillbehör
» Mopedförsäkring
» Låna pengar
» Kalender moped

Regler Medlemmar   Ny användare   Logga in för personliga meddelanden   Logga in
Här kan du söka bland ämnen och inlägg:
  Söktips
Sök endast i detta forum: Övriga asiatiska mopeder
Bilder []
Helskärm [av]
Fler inställningar...

Allt om Zhongyu! [1] 2 3

2005-05-31, 10:47#1 
KillerMulle
Medlem

Tja, är det nån mer än jag som har en zhongyu och undrar var strypningarna sitter i den?
Jag har inte den berömda skruven i förgasarlocket.
Ingen ögla i kontakten till CDI-boxen.
Ingen skruv i CDI-boxen.
Ingen kabel från CDI-boxen med en kontakt som man kan dra isär...

Jag känner tydligt att det bromsar vid 55 km/h (enligt moppens mätare).
Nån som har några uppslag på var man kan leta?:-(

2005-05-31, 11:11#2 
mikethebike44
Medlem

Enligt tyska forumet (se länk) så har Zhongyu en varioring. Ej strypt i förgasare men i CDI. Dock går det undan ändå om varioringen avlägsnas, eftersom man kommer upp i betydligt högre fart än 55 innan varvtalsregulatorn går in.

Ingen garanti för att den svenska versionen överensstämmer med den tyska lämnas:-)

http://ecobike.m8z.de/phpBB2/viewtopic.php?t=3
Berätta vad du kommer fram till så att övriga Zhongyuägare slipper fråga...

2005-05-31, 12:31#3 
KillerMulle
Medlem

Jag jobbar på Saab, så tyskar står inte särskilt högt i kurs... ;)
Men jag får väl försöka damma av mina gamla tyskakunskaper då...:-(

Återkommer med vidare resultat...

2005-05-31, 15:32#4 
KillerMulle
Medlem

Enligt de tyska svi**n:-) så har Zhongyu'n bara strypringen i variatorn, ingen strypning i förgasare eller CDI, såvitt mina tyskakunskaper räcker iaf...måste hem och skruva och testa nu...:-)

2005-06-03, 16:48#5 
zzaphod
Nykomling

Hej,

Jag har också en Shongyu, nyköpt 05'a och har kommit fram till följande:

Det verkar inte finnas nån mer strypning nej, jag har letat febrilt efter alla dessa blå och rosa kablar som finns på andra modeller men utan resultat.
Har testat att ställa upp den på centralstödet och varva ur rätt ordentligt utan att få nån reaktion från en eventuell cdi spärr, den varvade så det skrek och det borde den ju inte gjort om denna spärr funnits.
;-)

Variatorringen finns där men det gav ingen större effekt på plan mark att ta bort den iaf så jag satte tillbaka den igen. Ville inte ta nån risk då jag inte är säker på om det behövs en slitbricka mellan variatorhalvorna för att undvika skador, nån som vet om det är så?

Däremot så har jag bytt vikter först till fyra grams med resultatet att toppfarten sjönk drastiskt, nu kör jag med varannan 4 gr och varannan orginal tills 5 gr anländer och detta har gett en mycket bättre acceleration och gjort moppen jäkligt mycket roligare att köra.

Jag har även justerat blandningsskruven på förgasaren enligt tomgången går upp principen (Se annan tråd i forumen) och detta tycker jag gav en klart mindre nervös moppe vid gaspådrag och starter.
Den har inte gått mer än 10 mil än men med ovanstående åtgärder så gör den ca 55 pinn på plan mark med 100 kg skogsmulle på, hoppas det händer lite mer när den blir ordentligt inkörd..

Vore ju kul med en större cylle men jag har inte hittat nån svensk firma som kränger det än, några tips från er andra kanske?

Mvh, zzaphod

2005-06-05, 14:53#6 
P3774n
Nykomling

Hej

Har samma moppe som du. Den gör 65 på plan mark. 4grams vikter, flyttat klipset i förgasaren ett snäpp ner, ringen i variatorn.

här finns 80cc till våra moppar. kostar ca 1400kr

http://www.mopshop.de/shop/index.php?cat0=1&cat...

2005-06-09, 14:01#7 
KillerMulle
Medlem

Jag kör fortfarande helt original och idag lade jag märke till att den går lika fort (kanske till och med 1-2 km/h snabbare) på halvgas än på fullgas. På fullgas bara "bööar" den mer.
Känns som att det bekräftar att det bara är ringen som är strypning...
Ska försöka få bort den i helgen.

2005-06-09, 14:03#8 
KillerMulle
Medlem

Just det, slitbricka mellan variatorhalvorna borde inte behövas. Jag hoppas verkligen att båda mina halvor roterar med samma hastighet...!

2005-06-09, 18:20#9 
zzaphod
Nykomling

Så sant som det är sagt... ibland tänker man inte så långt du!
;-)

Jag har gett en polare som är i Kina uppdraget att kolla efter trimcyllar och annat godis till dessa moppar, hittar han något så rapporterar jag direkt.

//zzaphod

2005-06-13, 12:57#10 
KillerMulle
Medlem

Nu har jag tagit bort ringen i variatorn. Moppen blev ju klart slöare och går på lägre varv, så låga att den inte orkar riktigt eftersom den "växlar upp" för fort och ligger på för hög växel. Med lite medlut kommer den upp i 70+ och orkar hålla sig kvar där, men den orkar inte dit på egen hand. Har köpt nya vikter idag på lunchen. Får hoppas att de ändrar detta.
:-)
(Jag väger 110)

2005-06-13, 21:22#11 
zzaphod
Nykomling

Kör just nu med ringen borta, 4gr vikter, nålen höjd ett hack och ca 13 mil på mätaren.
Toppar runt 60 på plan väg men varavar alldeles för mycket tycker jag så det får nog bli 5gr vikter istället!

112kg här.. :-)

2005-06-15, 08:18#12 
KillerMulle
Medlem

Sådär ja, nu var moppen perfekt avstämd!:-)
Allt jag gjort är tagit bort ringen och bytt vikterna mot 4,5 g. Inget pill på förgasaren.
Nu går den i 65 och vid nerförsbacke ökar farten till 70+ utan öka varvet nåt nämnvärt. Accet är perfekt, ingen racer men jag slipper skämmas!
Jag är helnöjd!:-)
Tack och hej!

2005-07-18, 16:47#13 
_skyline_
Medlem

tjeena allihopa...

har läst litt på detta forum... några har tagit bort ringen i variatorn har jag läst....
men ni har väll kommit up typ 70km/h ??

har sådan moppe med, men min toppa runt 95km/h på en ganska lång raka...

2005-07-22, 19:26#14 
kalleAnton
Nykomling

Köpte en ZHONGYU ZY 50 QT-7 igår omonterad. Du kan se en sådan på www.brisak.nu Skruvade halva natten och idag försökte jag provköra. Kom dara några meter varefter den började dö mer och mer vid gaspådrag. Tillsist fick jag gå tillbaka hem med moppen. Nu vill den inte starta alls. Vevar på bra med startmotorn men startar inte ändå. Har ställt den på laddning för säkerhets skull. Skall snart ut i garaget och och försöka igen. Skall kolla blandningsskruven och vauccumslangen till soppapumpen. Sen vet jag inte vad jag skall göra. Tänk att andras kinamoppar går i 90 knutar medan min som gått 700 meter inte vill alls. Får se vad det blir.

2005-07-22, 19:39#15 
silverstone
Medlem

Kanske man skulle kunna byta förgasare till en sån som sitter i Baotian? Verkar som det är förgasarrelaterat detta att den är slö, Min kära Silverstone, alltså..

Vart handlar man res.delar??????

Silverstone..

2005-07-23, 06:15#16 
T.B.
Moderator

Denna tyska "lilla" sida har det mesta till de flesta moppar.
Fyll i märke och modell, så har du ganska mycket att välja av.
http://www.mopshop.de/shop/index.php?osCsid=544...
Det verkar lite mer tunnsått på svenska sidor.

2005-07-25, 07:34#17 
_skyline_
Medlem

okay... jag läste att någon hade fått problem med något...
att någon hade kommit typ 700 meter lr något...

*kanske skiit i bensinslangen.... [de va det på min]
*kanske det är tätt inne i förgasaren, munstycket.... [den bytte jag till större, men vet inte vilken storlek]

efter de gick min igen...
fast det kan hända att den blöddrar i bland när jag har FULL gas med en gång...
men mitt ända problem nu är ju startmotorn.... konstigt...
den la bara plötsligt av...
någon som har fixat det lt...??

2005-07-25, 12:20#18 
kalleAnton
Nykomling

Det var jag som kom bara några hundra meter första gången efter hopmomteringen (ny). Vad jag gjort för att få den att funka är följande: Blandningsskruven ut ca. 2 varv från botten, med motorn på tomgång och lyssna efter bästa gången. Trottelnålen upp ett hack, nu sitter den i näst sista hacket. När jag drog upp trotteln märkte jag att den kärvade lite. Den måste gå lätt, så lite puts med trasa på trotteln och i förgasaren gjorde susen. Inne i botten på trotteln finns ett vauccumhål som styr trottelns rörelse. Plastpluppen med tre vingar som skall ligga i botten och hålla nålen på plats, satte jag noggrannt på plats så att inte hålet hamnade under en sådan vinge. Kolla att membranet kommer bra i sitt spår i ytterkanterna och rätt med det lilla musörat. EGR-ventilen på avgasröret proppade jag igen med en liten rund plåtbit i själva ventilen. De två skruvarna var lite svåra att få upp men gick tillsist med en vinkelskruvmejsel och moppen på sidostödet för mer utrymme. Nu är den hur snäll som helst och toppar 55 på plan mark, och helt oinkörd. Modellen är en ZHONGYU ZY 50 QT-7 och kostade 6995:- omonterad. Nu känns det bra igen. Ha det bra where ever you are!

2005-07-26, 23:57#19 
kalleAnton
Nykomling

Nästa steg måste bli huvudmunstycket i förgasaren. Märker att den går lite bättre när man inte gasar fullt. Den liksom blöddrar när det ges järnet. Jag har en pelarborrmaskin så det blir att borra upp originalmunstycket en tiondels mm. Nu har moppen gått 35 Km. Senare blir det förmodligen 4,5gr. vikter också för mer bottendrag. Känns lite seg i branta uppförsbackar i låg fart. Verkar som om alla dessa halvbra inställningar som är gjorda på fabriken är strypningarna som skall få moppen att gå i 45 Km/t. Tja ba! Min är RÖD och fin.

2005-07-30, 18:33#20 
nicholass
Nykomling

Fixade min moppe i går och den går i 65 på plan mark o i nerförsbackar och 50 i uppförsbackar. Om nån vill veta hur jag gjorde så e det bara att fråga :)

2005-08-01, 14:06#21 
kalleAnton
Nykomling

Nicholass. Kan du inte skriva någon rad om det? Det är alltid intressant och många har nytta av det. Ha det bra!:-)

2005-09-06, 18:21#22 
zoner
Nykomling

vet nån var det finns strypningar i en zoner skooter..:-) skriv

2005-09-07, 12:38#23 
kines
Nykomling

Plocka i munstycke 0,82.
Finns att köpa på Duells

2005-09-14, 21:53#24 
Nimme
Nykomling

Hej..
Jag har en zhongyu 05:a har kört ca 140mil men så fort jag fick den så ville den inte gå över 40km/h. Inte nu heller dom i affären säger att det är en varvtagsregulator som inte vill att den ska passera 40 och det verkar stämma den vill aldrig gå över 40 inte ens i nerförsbacke me 2 styck på:S.. Kan nån hjälpa mej?

2005-09-15, 15:56#25 
KillerMulle
Medlem

Min Zhongyu var endast strypt i variatorn med en ring mellan de främre variatorbrickorna.
Börja med att kolla om du har en sån! Passa på att byta variatorvikterna när du ändå har isär skiten.
:-)

Reklam:
Besök BlueRideBlueRide
Blueride säljer neonljus och stylingprodukter. I webbshoppen så finner du ett stort urval av såväl neonljus, blue light, black light, lysande växelspa...

Du är här: Forumstart » Mopeder » Övriga asiatiska mopeder
Allt om Zhongyu! [1] 2 3

Svara på detta inlägg

Starta nytt ämne i denna kategori (Övriga asiatiska mopeder)

« Tillbaks till föregående sida

Tips:
• Hitta mer information, testa en sökning på Google!

Kolla in forumtoppenKolla in bildgalleriet

Inloggade medlemmar (3):
Till medlemslistan

Om WebCar2000  |  Vanliga frågor  |  Regler  |  Tipsa en vän  |  Handla säkert  |  

Du är här: Startsida » Moped » Forumstart » Mopeder » Övriga asiatiska mopeder