Inte inloggad
» Logga in

Köp & Sälj
» Lägg in ny annons
» Ändra / radera annons
» Sök mopedannonser
» Mopedhandlare
» Märkessökning
» Sparade annonser

Tjänster
» Mopedtester
» Mopedforum
» Mopedlänkar
» Fotogalleriet
» Mopedfilmer
» Statistik: Mopedpriser

Övrigt
» Mopeddelar & tillbehör
» Mopedförsäkring
» Låna pengar
» Kalender moped

Insplanet - Jämför Mopedförsäkring

Regler Medlemmar   Ny användare   Logga in för personliga meddelanden   Logga in
Här kan du söka bland ämnen och inlägg:
  Söktips
Sök endast i detta forum: Baotian forum
Bilder [på]
Helskärm [av]
Fler inställningar...

Hur länge har er Baotian hållt?.. [1] 2

2007-03-21, 20:05#1 
Sport06
Medlem

Idag fick jag äntligen tummarna ur och fixade bil o släp för att köra moppen till moppeverkstad. Väl där pratas det lite och mekanikern frågar mig hur långt den gått, "ja 260 mil si så där" svarar jag. Sen började han berätta att det inte alls var särskilt bra kvalité på baotian-mopparna och pekade på två andra hojjar som hade gått 200+ mil (jag undrade för mig själv varför de valt att sälja dem då men men...). Är det så att säga "kört" redan från första början när man köpt en Baotian ma o??? för det var nästan så det lät på honom och han menade när jag undrade om man inte kunde byta ut vissa delar till andra delar med bättre kvalité att så inte direkt var fallet. sad

Detta samtal fick mig att tänka till lite och jag vill därför fråga alla ägare till en Baotian här på forumet: Hur långt eller länge har din moppe hållt utan (eller med bara smärre) problem?

2007-03-21, 20:31#2 
Baotian_g33k
Medlem

Min baotian sprint -07 är helt perfekt, för den har gått 100 meter, haha!

2007-03-21, 20:35#3 
JohnVanB
Moderator

Befogad fråga, Sport.
Under den tid jag ägde en Baotian, 2005 Classic, så förutom det vanliga problemet med förgasarmembranet som "alla" kinamoppar får om man tankar bensin med etanol, så hade jag INGA problem alls!

Då jag sålde den hade den gått över 600 felfria mil!

/
JohnVanB

2007-03-21, 20:46#4 
sn1ff3r
Medlem

Min första baotian ja hade. Den gick felfria 800milgringrin Sen skar kolven på densad Inte en enda kolvringa var helbigeyes Vill dock tillägga att ja hade kört med moppen ett helt år utan luftfilter överhuvudtaget. happy Kanske inte så bra.. men den gick smile
Sen bytte ja motor på den. Den motorn gick 400 felfria mil, bortsätt från det som JVB nämde med membranen som inte gillar etanol angry Annars gick den som en klocka grin Med luftfilter denna gång. Den vart senare stulensad Men nu har ja en till, men den är det problem med. Trasig choke, sad Moppen går inte på tomgång och är jävligt svårstartad. Annars går den bäst av alla Baotian ja har ägt.grin

- Inlägget ändrat 2007-03-21, 20:50 av sn1ff3r

2007-03-21, 20:50#5 
sampee
Medlem

Min har hållt i 300 mil nu.. felfritt...
Elelr nästan jag har bara vart tvungen att byta förgasarmembranetdrool

2007-03-21, 21:41#6 
Sport06
Medlem

jätteskönt att läsa era svar. Inger mig lite hopp igen. Jag körde förvisso de dryga 200 milen bara på tre månader i somras och funkar den bra nu efter reparation och översyn så lär jag köra minst lika mkt till. Och så hade jag förstås tänkt ha den i flera år så klart. Klarar de mer än 1000 mil? Dum fråga kanske men efter dagens samtal med mekanikern vill jag fråga här.

2007-03-21, 21:55#7 
djjb
Nykomling

Tjena !

Min Baotian Classic-05 har gått ungefär 1000 mil nu, lite svårt att säga eftersom hastighetsmätarvajern la av vid 600, har inte fått tummen ur och bytt ännublushing
Då jag kör året om så har jag märkt av rosten en hel del. Centralstödet rostade sönder efter ungefär 500 mil och fick bytas, ingen större kostnad dock. Skulle tro att avgassystemet ger sig snart också, bra rostigt nu...
Annars inga större reparationer mer än membranbyte, rembyte och byte av variatorvikter.
Har nog haft tur med min Bajja. En kompis till mig köpte en Baotian 125:a och är ruskigt missnöjd, den har krånglat en hel del och han är ganska less på den vid det här laget...

Jag tycker inte alls att kvalitén är så kass som alla "Icke-Baotian"-åkare säger. Det är ju faktiskt så att moppen är väldigt billig i inköp och självklart måste man ju dra in på något och då blir ju kvalitén lidande. Jag köper gärna en Ny Baotian när min ger sig !

Jonas

2007-03-21, 22:11#8 
sampee
Medlem

sport06: de e klart den klarar över 1000 mil... bara du sköter om den, byter motorolja och växelådsolja också..byter variatorvikter, membran, rem, tändstift så kan den klara sig längesmile

djjb: Det där med att avgasröret rostar... det är bara att slippa med grovt sandpapper sen går du upp i lite finare tills rosten är borta.. sen drar du till jula och köper värmetålig färg så kommer den hålla många mil tillgrin

2007-03-22, 08:12#9 
T.B.
Moderator
För att citera mig själv från en annan tråd:
Citat:
Ägare sedan två år tillbaka och enda problemet jag har haft efter 600 mils körning är
byte av bränslekran.
Jag har bytat andra delar som är slitvaror.(rem,vikter,stift och en glödlampa)
Är du någorlunda mekkunnig/intresserad och sköter om mopeden
med regelbunden service så ser jag inget hinder att du kommer vara nöjd.
Viktigt här tycker jag att byte av oljor är, var 100mil motorolja och variatorolja.
Inkörningen är ett kapitel som även det är viktigt,
finns en informationstråd i Baotianavdelningen om detta.

Så jag kan bara rekomendera Baotian som märke.smile

2007-03-22, 13:55#10 
Saxor
Medlem

Sj vet jag inte hur långt min moppe har gått men nu har det hänt något som inte är så roligt den startar inte. Men när jag har hållit på med elstarten två minuter ca så kollar jag tendstiftet och det är kruttort ska jag köpa ny förgasar5e eller vad tycker ni ?? Eller måste jag stå ocj kicka i sju år för att få igång den är det någon som vet skulle bli skit glad om det är någon som svarar har börjat bli lite trött på moppen nu den bara krånglar !!angry Skulle vilja att den fungerar och ut och köra i det fina vädretdrool !!!

2007-03-22, 17:24#11 
sampee
Medlem

Saxor: För det första: ryck ut bensinslangen från förgasarn och kolla om det kommer bensin.. om det gör det så är det nåt med förgasaren, då kan du öppna upp och kolla så att flottören ligger rätt och att allt annat är i sin ordning. Passa på att rengöra förgasaren också.. nu borde det funkahappy

2007-03-22, 22:11#12 
Saxor
Medlem

sampee. Jag har kollar att det kommer bensin men när jag hat tästat starta den så plockar jag bort förgasaren och då rinner det typ ut 2 dl bensin ifrån det som om det är tätt någon stans och då har jag tigit högtryck blår och blåst rent den och shiit vad det flyger bensin då ! grin Har gjort så här typ 4 gånger men det händer samma sak. flottören vad är det får något är det dom vite typ kuddarna som sitter i förgasaren om man öppnar den underifrån ? vad ska jag kolla på ? hoppas jag får igång den snart applause

2007-03-22, 23:03#13 
sampee
Medlem

Jag kanske borde ha sagt det... Du måste ta ut bensinslangen sen och spärra den så ingen bensin kommer igenom.. Men före det måste du ha öppnat upp dräneringskruven den sitter NÄSTAN längst ner på förgasaren då tömmer du ut all bensin som finns i, därför bör du antingen vara utomhus så bensinen rinner ut på marken eller tar du en flaska eller nåt och lägger under dräneringslangen, den kan du se ungefär mellan variatorn och centralstödet, där kommer det sticka ner en slang...

Flottören är den vita grejen ja...
  1 användare har tackat för detta inlägg  

2007-03-23, 10:15#14 
Saxor
Medlem

Okej tack men har du msn så vi kan snacka på min msn är andreasjunttila@hotmail.com adda mig och om du kan skicka lite bilder !!

2007-05-26, 02:24#15 
allinug
Nykomling

Hälsningar från Finland!
Min Baotian retro har rullat 13100 km och är still going strong!Jag skall snart låta byta variatorremmen men annars har den funkat bra.Kör nu tredje sommaren med den,i fjol gjorde jag en "liten" resa till vår sommarstuga=inalles 1200 km.Bra gick det!!!applause

2007-06-08, 14:11#16 
baotian bt50qt9
Medlem

min rishög har gått cirka 2500 relativt problemfria mil, dock med 70cc men ändå. nu börjar kolvringarna bli slut pga att jag kör utan luftfilter. så ska snart byta till 80cc å ny fögg så håller den väl 50 000 mil tillapplause

2007-06-13, 09:58#17 
pelleponken
Medlem

Jag köpte min Classic 2004, den har nu gått ca 600 mil och jag har aldrig haft några problem
med den, har bara bytt membran och trottelnålen som blev böjd vid ett tillfälle när jag skulle
sätta dit den...a en punktering har jag haft oxå...
happy

2007-06-13, 11:00#18 
cali
Medlem

1500mil.
Den ser lite sliten ut, men motorn tuggar på.
Har dock fått byta en del grejor, men det som framförallt pajar på dessa moppar är kåpor, gummi etc. Räjkna med ett förgasarbyte någon gång samt remmen som komerm gå och lite variatorvikter.

2007-06-13, 11:58#19 
rx50_kalle
Medlem

Kör på 98 oktanig bensin och den håller betydligt mycket längre än en 2-taktare, lägre varv -mindre slitage, och utför endast trimm som den är gjord för, föggen, cdi:n och någon mer?

2007-06-13, 18:21#20 
derfe_king
Medlem

tjoo, jag hade en baotian förra sommarn.... den höll typ 50 mil sen gick förgasarnmembranet sönder.. köpte nytt och vipps så var displayen sönder. köpte nyss.. körde typ 50 mil till och sen skar hela motorn ihop... Baotian = SKRÄP enligt mig ^^ Piaggio is the real shiet!

- Inlägget ändrat 2007-06-13, 18:21 av derfe_king

2007-06-18, 01:30#21 
pappacalo
Nykomling

Min sprint gick hela 13 mil innan problemen började. (Larmet + svårstartad)

Larm, Förgasare, drivlina och el rent allmänt är mer eller mindre skrot, förutom startmotorn då som verkligen fått jobba ordentligt p.g.a den usla kavlite'n på både förgasare och larm.

Nu har den gått 170 riktigt jobbiga mil.

6 verkstadsbesök där samma fel uppstått inom kort tid igen: Kickmekanismen lossnar och det bli romöjligt att kicka igång den = man får le den hem eftersom den nu inte laddar som den skall. Larmet klyddar eller vägrar fungera överhuvudtaget, moppen vibrerar kraftigt då den blivit varm, fjädring fram stenhård, skruvar lossnar, luckan på framstammen skakade loss, strålkastaren lyser betydligt svagare än brukligt - felet åtgårdat 3 gånger enligt verkstan...

Startpoblem, startproblem, moppen lägger av under körning, jobbigt att åka i smågupp eftersom hela moppen skakar kraftigt, blir trött då den där varm osv osv....

VARNING för baotian i allmänhet och sprinten i synnerhet.... köp hellre t.ex en Peugeot som gått 1000 mil, den kommer att hålla fler mil efter det än en ny baotian.

De utlovade 0,2 liter / mil betyder i verkligheten 0,35.... ingen ide' med ekonomisk 4-taktsmotor då de sätter en värdelös membranförgasare på den !

Kåpor av sketen plast, spricker väldigt lätt, skruvar som rostar efter några få månader om de överhuvudtaget har sina gängor kvar...

Speciell varning för JOFI scooters i Malmö, buffel och båg för hela slanten.... det är uppenbart att de satt i system att kunden skall tröttna på att komma asande med moppen och ge upp eftersom de aldrig åtgärdar felen ordentligt (vilket Jag gjorde)

2007-07-08, 09:49#22 
emme098
Medlem

min BT50-qt9 04 har gått drygt 1000 mil och det har inte varit några stora problem

2007-07-09, 03:28#23 
T.B.
Moderator
LitOx: Om du läser rubriken så gäller detta Baotian och döm av min förvåning,
detta är skrivet i Baotianavdelningen.bigeyes
Då är det otroligt att du skriver om ett helt annat märke.

2007-07-09, 11:27#24 
SR500
Medlem

Min har gått 2900mil. Originalstift, original framdäck. Haft problem med dåliga variatorer, och remmar. Fick byta vevparti, efter ca 2500mil, men delvis mitt fel, då jag åktmed låg olje nivå. Började dra olja, på grund av utmattade oljeringar, och kollade inte tillräckligt ofta. Hade säkert inte behövt byta annars. Har åkt Bikenets 65cc dom flesta milen.

- Inlägget ändrat 2007-07-09, 11:33 av SR500

2007-07-09, 12:43#25 
henke.
Medlem

Vilka är de bästa återförsäljarna?

Reklam:
MyLoan - Jämför billån

Du är här: Forumstart » Mopeder » Baotian forum
Hur länge har er Baotian hållt?.. [1] 2

Svara på detta inlägg

Starta nytt ämne i denna kategori (Baotian forum)

« Tillbaks till föregående sida

Tips:
• Hitta mer information, testa en sökning pÃ¥ Google!

Kolla in forumtoppenKolla in bildgalleriet

Inloggade medlemmar (2):
Till medlemslistan
Om WebCar2000  |  Vanliga frågor  |  Regler  |  Handla säkert  |    |  

Du är här: Startsida » Moped » Forumstart » Mopeder » Baotian forum