|
| Ta Lätt MC-kort? | | |  |  | | 2007-03-06, 18:21 | #1 | Forestfrog Medlem

Medlem sedan: Aug 06, 2006 | Hejsan, jag fyllde 16 förra året i oktober och nu när snön börjar försvinna så är jag otroligt sugen på att ta lätt mc-kort och undrar därför om det finns någon på forumet som har någon aning om vad detta kan gå på.
Jag har kört moped och även vanlig MC förut så kostnader på körlektioner kommer inte bli så jättestora och säkert inte teorilektionerna heller men finns det någon minimum för vad man måste ha gått för att få ta kortet och köra upp osv?
Sen självklart så undrar jag ju ungefär vad det kostar
MVH // Dennis | | | | | |  |  | | 2007-03-08, 23:08 | #2 | buba Moderator

Jag tog "fjollhoj"-kort i somras / höstas. Mitt gick väl på 3-4 tusen, räknade aldrig efter så noga. Det absolut minsta du behöver pröjsa (ifall du har egen hoj att köra upp på) blir väl 150 för teoriprovet och 850 för uppkörningen.
Även ifall du vet / tror att du kan köra hoj, så är min erfarenhet att det alltid är lika bra att gå till en körskola, för dom vet exakt vad som gäller på uppkörningen och vad du behöver kunna.
Angående teorin så är det enklaste att plugga på ett datorprogram, det gjorde jag (är iofs lättlärd) och klarade provet på 1:a försöket.
På vägverkets hemsida kan du hitta information om hur banorna ser ut som man använder sig av vid uppkörning, där står exakta mått o sånt så det är bara att skaffa sig koner & dra ut nånstans där det finns mycket utrymme o öva, öva, öva, öva och öva lite till så att dom sitter stenhårt 
Det är en grej till du ska tänka på, börja i god tid. Väntetiderna för uppkörning & provskrivning & tiderna på körskolorna tar snabbt slut när solen tittar fram snart, så var ute i god tid och börja boka sånt redan nu...
Hoppas att det här hjälpte dig en liten bit på vägen, fråga gärna ifall du undrar mer eller om du tycker att jag inte svarade på dina frågor 
//Buba | | | | | |  |  | | 2007-03-31, 18:07 | #3 | _bengan Medlem

Medlem sedan: Sep 08, 2006 | va, kostar ett körkort typ 3-4 tusen kronor? jag hade tänkt å skaffa lätt mc, sen nästa år när jag blir 16. Har moped idag. Jag trodde typ det kosta max 2500 kr elr nåt. | | | | | |  |  | | 2007-04-01, 00:21 | #4 | buba Moderator

Medlem sedan: Jun 14, 2005 | Det beror ju på hur många lektioner du behöver på körskolan för att fixa trafiken, och hur många försök du behöver på prov & uppkörning.. Ju mer sånt du behöver ju dyrare blir det ju 
Det jag skrev var vad mitt körkort kostade, det är ju inte alls säkert att ditt kommer kosta lika mycket, det beror ju som sagt på en hel del saker.
//Buba | | | | | |  |  | | 2007-04-01, 11:28 | #5 | _bengan Medlem

Medlem sedan: Sep 08, 2006 | okej okej men jag hörde att om man tar lätt mc kort, och kör i 2 år, sedan kan man automatiskt få tillstånd att utveckla A1 körkortet till vanligt A körkort utan utterliggare utbildning stämmer det? För jag menar då är det ju lätt värt att ta , lätt mc-kort
MVH / bengan | | | | | |  |  | | Reklam: | Superbike Göteborg Vi säljer Suzuki och KTM till mycket bra priser! Välkomna! | Du är här: Forumstart » Motorcyklar » Öppet MC-forum |
Svara på detta inlägg |
Starta nytt ämne i denna kategori (Öppet MC-forum) | « Tillbaks till föregående sida | |
|
|
|
|