Inte inloggad
» Logga in

Köp & Sälj
» Lägg in ny annons
» Ändra / radera annons
» Sök bilannonser
» Bilhandlare
» Märkessökning
» Sparade annonser
» Köpa bil guide

Tjänster
» Biltester
» Bilforum
» Billänkar
» Fotogalleriet
» Bilfilmer
» Statistik: Bilpriser

Övrigt
» Bilförsäkring
» Billån - låna pengar
» Bildelar & verkstad
» Bilnyheter
» Biltidningar
» Bilvård
» Köp- och säljtips
» Kalender bil

Insplanet - Jämför bilförsäkring

Bilförsäkring

Regler Medlemmar   Ny användare   Logga in för personliga meddelanden   Logga in
Här kan du söka bland ämnen och inlägg:
  Söktips
Sök endast i detta forum: Guider & Recensioner
Bilder []
Helskärm [av]
Fler inställningar...

Hur du Trimmar Scooter (2-takt, dock inte direkt insprut) [1] 2 3 4

2007-02-25, 01:18#1 
Stolt
Medlem

Tänkte göra en liten Vacker guide hur du trimmar din scooter. Standard.

Variator.

Alla Scootrar har en variator ring/bricka som man kan ta bort ifall man vill ha bättre topp hastighet.
Men accet kan bli sämre av detta eller bättre har faktiskt varit med om båda sakerna.men oftast sänks det lite för den varvar mindre.

Guide till detta finns:

http://www.webcar2000.com/countries/sweden/foru...

http://www.webcar2000.com/countries/sweden/foru...

Trimm Variator ?

Men det finns ju multivariatorer med vad är det ? Så kallade trim variator som nästan ingen vet vad dom gör :P
Dom ger mopeden en jämnare gång och lite bättre acc kan även hjälpa toppen lite. Men detta ger ingen versting effekt på 50cc original cylinder men standard setup.Men på min Speedfight hjälpte det ganska bra faktiskt av nån underlig anledning

Citat av P0JKEN

kan ju berätta att multivariatorn ger ju bättre acceleration och jämnare varvning än original variatorn.
Och ens original variator är inte gjord för så höga varvningar vig högre varvning = alltså mera trimmat.
Desto mera den är trimmad och går desto mer varvar mopeden. Multivariatorn klarar av varva mera.
Så du får ut det sista av topp hastigheten av multivariator och som sagt ger jämnare varvning och acceleration

Effektrör

Vad är ett effektrör i egentligen ? Jo det är som det låter ett rör som ger mer effekt :P Men bland effektrör är det en djungel... Lågvarvigt o högvarvigt o fan vet vad :P Vad ska man välja ? Personligen håller jag mig till högvarvigt för jag kör SF :P Högvarvigt = Bättre topp hastighet men sämre acceleration än lågvarvigt och Lågvarvigt= Bättre acceleration men sämre topp än högvarvigt.Förslag på Lågvarvigt = Leovince Zx .... Högvarvigt = Yasuni Z Hebo New Preformer.

Cylindrar.

Mitt favorit ämne :P Cylindrar .. Ja vad finns det att säga det finns ju 50cc Sport som är som din original cylinder fast lite grövre dock. Större kanaler o dylikt. Ger bättre acceleration och topp hastighet och allt. Sen finns det även hyperace i 50cc och så men det ska vi inte gå så djupt på känner jag.

70cc Finns ju med det är också en större cylinder för original ligger ju 50cc. Desto mer CC desto mer kraft.Men detta är lite mer avancerat inget man ska bara hoppa på enligt mig. Finns olika graders 70cc Cylindrar med

Sport
Upper Sport
Mid Race
Hyber Race

Och Nej Porlni Corsa och MHR Replica är inte Mid Race det är Upper sport. Sport är svagast o sen desto längre ner i listan desto bättre cylindrar är det. Rekommenderar starkt att byta vev vid Mid Race även upper sport beror på hur långt mopeden har gått.

Vevstake.

Nu har jag snacka lite om veven o så. Vad är det för nåt då ? Jo det är det som gör så cylindern går upp och ner asså den viktagaste delen o den djävligaste o byta på ett ungefär. Vev staken behövs det inte tänkas på ifall du inte kommer upp i upper sport eller midrace. Asså trimmar så din moped går över 100+ på ett ungefär.

Svarar gärna på borde jag byta vev frågor o dylikt.

Förgasare

Förgasare ja det är fina grejer :P Nae men förgasare är ju alltid bra att ha. Tänkte prata lite om storlek o dylikt. Vad ska man ha för förgasare egentligen.
Det beror på vad man har för trim o dylikt. Men till tex en vanlig standard setup med typ dragen v-ring och effektrör så skulle jag vilja säga 17,5 mm förgasare går fin fint. Vad ger det då ? Bättre acceleration och topp hastighet men din moped kommer dra mer bensin dock. sen går med 19mm till 50cc men då behövs det ställas in och behöver lite mer trim för det ska gå kanon dock.

När vi ändå är inne på detta med förgasare så kan det ju vara lika bra o prata om munstycken.

Huvudmunstycket i förgasaren. Det är det som bestämmer hur mycket bensin det ska få blandas med i förgasaren med luften. Varför ska man byta det då ?
Det behövs inte ifall du bara kör med dragen v-ring men när du börja kasta på effektrör så kan det vara ett plus. För nu är din scooter inte som original den går snabbare o drar mer bensin och behöver mer bensin. Därför så borde du gå upp cirka 5 st storlekar så den får i se mer bensin.

Men sen som sagt med munstycken då börjar man fundera på sportluftfilter. Varför måste man byta munstycke när man kastar på sportluftfilter ?

Jo för sport luftfiltret suger in massor mer luft än vad ditt original luftfilter gör. Så därför behöver du bestycka om förgasaren så den får rätt mängd bensin och luft. För så bra är det inte så bara mopeden kan gå på luft men man kan ju alltid önska. Men man ska gå upp ungefär 10 storlekar eller nåt man får testa sig fram helt enkelt. Så förgasaren ger rätt blandning till motorn för det är ju ett plus.

Men vad gör nu detta sportluftfilter ? Till en original moped inget men en moped med standard setup så kan ge lite faktisk. Ger bättre acc och lite bättre topp men ingen värsting skillnad men det märks allt. För då får ju motorn rätt blandning o det fick den inte innan..

Hoppas jag har utrett några frågetecken o inte skapat allt för många.

inspration:

Min egna setup då.

Airsal 50 cc ALU
Yasuni Z
Malossi E5 Filter
Polini Speedcontroll
Polini Kopplingsfjädrar
Polini Tryckfjäder
Större Munstycke munstycke
Lättare Vikter

Går skit bra med bra acc o bra topp. Ingen aning vad den toppar men lätt över 75 ärliga. Aldrig maxat den o aldrig kommer för den slutar aldrig varva för det är nåt fuckat med cdi boxen.

Men sen är det ju svåra att att göra en combo av det hela så allt går med resten. Typ att inte köpa ett för högvarvigt rör som Yasuni R till 50cc Speedfight. Sen när man kommer upp till 70cc krävs det mycket för man ska få ut den fulla kraften.

Svarar gärna på frågor om trim och ger gärna förslag på trim o dylikt

kan finnas lite stavfel för skrev detta klockan 01.18 Men fixar det sen

Konsten med 70cc

Ja många tror ju det bara är att köpa och köra. Så är det inte detta fall tyvärr för det krävs en del kunskaper för detta. Visst det är ju inte så svårt att sätta på cylindern o dylikt men ställa in det är en annan femma.

En 70cc setup ska åtminstone bestå av detta

70 cc Cylinder
Effektrör
dragen v-bricka.

Denna setup är det minsta du ska ha för få ut nån effekt men detta är inte närheten av vad jag rekommenderar dock.Ett exempel på minsta jag skulle ha.

Setup:

70cc Sport Cylinder
17.5-19mm Förgasare (helst Dellorto)
Ett Högvarvigt Effektrör Tex Yasuni Z/R
Kopplings fjädrar
Tryckfjäder
Nytt insug
Nytt Membran

Förgasaren gör ju så den får mer kraft o bättre acc o allt för orignal förgasaren räcker inte riktigt till.Sen varför väljer ett högvarvigt effektrör till 70cc är inget måste men ifall vill ha nån topp hastighet och inte stuntar så är det en självklarhet. För 70cc Varvar mycket mer o ett högvarvigt rör går bättre på högravarv o fortfarande ger effekt på dessa högra varv. Kopplings fjädrar är så kopplingen blir hårdare och greppar bättre. Samma sak med tryckfjädern. Insuget behövs inte bytas på alla mopeder med på tex speedfight är det strypt o då ger det ingen effekt med större förgasare. Membranet byter man ut till ett "racing" membran så motorn får bättre flöde o dylikt. Men viktigaste är kunna ställa in med vikter och munstycken o allt.

Ännu viktig saker enligt mig är att ha samma märke på delarna för det är ju som ett kit man köper löst. För delarna är ju gjorda för att gå bra med varandra. Man kan säga att dom samarbetar o det blir nästintill avstämt.

Exempel på en fullkomlig setup.

Malossi 70cc Sport
Malossi Fly Clutch
Malossi Multivar
Malossi E5 Filter
Malossi Membran
Malossi Insug
Dellorto 19mm Förgasare
Yasuni R

Allt det där passar utmärkt till varandra o kommer vara perfekt. Men som sagt nyckeln till 70cc är att kunna ställa in sin moped. Att känna hur den går och den varvar o dylikt. För du måste ha rätt kopplings fjädrar till kopplingen och rätt tryckfjäder. Sen till förgasaren måste du har rätt munstycke o ställa in förgasaren bra. Sen variator vikterna måste ju också ändras för få den gå bra huvudtaget

Ni med Speedfight, trekker, vivacity borde tänka ett antal gånger innan du skaffar 70cc tackvare den lätta drevningen går in mer på detta senare.

Själva grejen med trimning det är att förstå din manskin. Hur allt funkar vad som händer ifall du utför olika saker. Grunden bara i hur 2 takt funkar. Det är själva nyckeln till allt ifall ni kan det är ni en bra bit på vägen. För det är A och Ö när du ska ställa in med vikter och så. Sen kunna höra o veta hur den ska gå.

Lite mer om märkerna o så för det är ju en djungel med detta kan ge lite exempel

Polini cylinderna har rätt bra bottendrag men inte så kraftig topp medans Malossi är tvärt om. Sen Dr Evo´n har bättre acc än Polinin men sämre topp än Polinin.

Membran aka Reeds

Vad är nu detta för nåt ? Ärligt det är inte allt för många som vet vad det är för nåt o det är inte så jätte lustigt för man pillar inte på det och byter sällan ut det underligt nog.

Membranet eller så kallade Reedsen sitter under "insuget" som i egentligen heter insugs röret som förgasaren sitter på. Vad gör nu detta så kallade membran ? Jo det gör så det kommer rätt mängd med bensin ner till cylindern. Men vad gör dessa Trim Membran som finns av tex hebo och dylikt ?
Jo dom ger bättre Gasrespons för membranet öppnar snabbare o dylikt o ger rätt blandning och oftast har Större eller fler läppar. Ger även lite Acceleration och kan ge nåt i topp hastighet men märks mest på 70cc faktiskt.Sen Reedsen är bara läpparna så ni vet och membran är membran blocket o allt.

Boost Bottle Aka Powerbox

Powerboxen minskar bensinförbrukningen och ökar accelerationen. Genom att ta vara på bensinen när man släpper gasen o sen när du gasar igen så trycks bensinen med mer kraft ner till cylindern. Så detta ger även en bättre gas respons.

"Jacka Kolven"

Vad är nu detta ? Många av er som har en gammal dt eller dylikt vet säkert vad det är men ni som kör Speedfight och Aerox brukar inte ha en aning..

Man gör så att kolven suger in bensin snabbare än vad den ska göra o det ger bättre topp hastighet och acceleration och gasrespons. Helt tänkte allt i snitt.

Men hur man detta då ? Jo det är ju lite olika kolv från kolv men kan ge ett exempel på liggande minrelli och kopior av liggande minrelli.

En original kolv som är helt orörd

En Kolv som är "lite" Jackad (kolv trimmad)

Som ni förhoppningsvis ser så är fönsterna lite större än innan. Dessa går att ta bort helt och hållet men det vågade inte jag för det är en polares moped. Desto större hållen desto mer kommer in intressant ? Sen har jag även filat dom så dom blir längre så den suger in bensinen snabbare. Det är så man gör på "vanliga kolvar" att man filar upp på bottnen så det blir som en halv måne. Ska försöka få fram bild på det.

Plana Toppen

Oxå ett sånt här gammalt trim som har glömts bort nästan eller ingen utför det..

Det hela går ut på att man fräser eller slippar bort några mm av topplocket. På det så får man bättre komp och desto mer kompression desto starkare blir den. Plus man ökar accelerationen lite men topp hasigheten påverkas inte så mycket.

Portning

Tänker inte berätta om riktigt hur man gör det så noga för det krävs lite kunskaper o dylikt o är inte själv nåt geni på detta. Men det hela går ut på att man förstorar portarna i cylindern. Tex avgasporten som man sätter fast avgasröret på. Desto större hål desto mer kommer ut intressant ?
Tex Sym och Yamaha Neos och Pgo har strypta avgasportar dessa kan filas ner o då får man ut mer tryck ur din moped både topp hastighet och acceleration. Visar bilder på detta med nån gång när jag har gjort det på pgo´n. Sen finns det kanaler som bensinen kommer in genom dessa går förstoras också men mycket svårare. Även motorblocket går att porta men det går vi inte in närmare på.

Tändstift

Tändstift är ganska bra att byta när du trimmar även till en standard setup med. På Speedfight är det NGK B7HS är det på dom flesta som jag har förståt o det är ett ganska varmt stift för det är bra till original. Det kan hantera låga varv bra men på höga varv så är inte så bra. Sen kan det bli svår startad o allt möjligt. Så därför ska man Köpa B8HS det är ett kallare stift som klarar av höga varv bättre. Sen finns det B9HS men det är till 70cc och uppåt. Desto högre siffra desto kallare är det och tvärt om.

Variatorrem

Variator remmar det är ganska simpelt men visa personer förstår sig inte på det ändå.

Kevlar variator remmar ska du endast använda av när du kör 70cc och en stark 70cc minst upper sport och uppåt... Varför ? Jo för kevlar remmar är mycket trögare och din motor orkar inte riktigt den så du skulle förlora både topp hastighet och acceleration.

Dom jag rekommenderar :

Variatorrem Malossi X-Special
Variatorrem DR

Ifall du kör vanlig 50cc med effekt för dom remmarna går inte av och bråkar medans RMS remmen går sönder när du bara tittar på den på ett ungefär.

Variator Vikter

Jag hatar dessa frågor: Vad ska jag ha för variator vikter ifall jag har effektrör o sånt. Utgå vad du har original och ta lättare vikter köp ett vikt kit eller nåt så du kan testa dig fram lite.

Sen säger jag bara en sak Läs denna

http://forum.moppenet.com/showthread.php?t=7
Tändning

Tändnings finns ju det med. Finns ju inte så hemskt mycket om säga om detta för tror inte så många på detta forum kommer byta tändning på sina mopeder. Finns ju trim tändningar för er som inte visste och vad gör dom ? Ger det nån märkbar effekt på mopeden ? När du har kommit upp en Hyber race klassen så kommer detta behövas bytas för original tändningen inte klara av dom stora varven och då misständer den. Alltså ger ingen effekt på en vanlig moped.

Koppling

Kopplingen gör ju så din scooter ska växla rätt, Ja scootrar har också koppling men automat o det är knappt märkbart. Det första man borde ifall du vill få lite bättre acc när du köpt effektrör och variator vikter och munstycke så här det kopplings fjädrar.

Kopplings fjädrar finns i olika styrkor

Sport
Midrace
Hyber Race

Sport är svagast fjädrar och Hyber är ju så klart starkast. Och dessa fjädrar gör så din koppling blir mer rapp och att den växlar när den ska göra till den setup. Ifall du bara kör effektrör-70cc sport så är det ju sport fjädrar som gäller. vad händer ifall du skulle ta Hyber fjädrar då ? din moped skulle inte orka växla o gå dåligt helt enkelt.

Sen kan man ju fråga sig vad dessa trim kopplingar gör ? Dom är ju lite mer optimerade till en trimmad motor o ger lite bättre prestanda mot bara byta fjädrar. Sen tål ju dessa mer styck än vad original kopplingen gör. Desto dyrare koppling desto mer håller den för. Men det är ju onödigt o köpa en hyber koppling och byta till sportfjädrar och köra.

- Inlägget ändrat 2009-11-29, 22:30 av mulle meck
  3 användare har tackat för detta inlägg  

2007-02-25, 18:24#2 
extreme_driver
Medlem

verkar vara en bra guidehappy

2007-02-25, 21:24#3 
Stolt
Medlem

Ska fixa till den ännu bättre men tycker den förklarar det flesta i alla fall.

2007-02-25, 23:00#4 
sampee
Medlem

bra guide kan jag säga

Ett tips:
gör alla rubriker med en viss färg så man kan urskilja dem bättrehappy

2007-02-26, 07:17#5 
Stolt
Medlem

Fixat det nu men ska fixas mer sen när jag får tid.

2007-02-28, 10:17#6 
Lindh_
Medlem

bra gjort stolt

2007-03-01, 22:54#7 
Stolt
Medlem

Kommer mer när jag får ork men det är ju frågan ifall man ska gå in på drevning på scooter ? Vad säger ni tror ni det är nödvändigt ?
  1 användare har tackat för detta inlägg  

2007-03-26, 20:23#8 
AudiRS6
Moderator

Ser väldigt bra ut!

Otroligt seriös guide! Kommer nog att vara till användning för många!cool

/Audi

2007-03-26, 21:14#9 
P0JKEN
Medlem

Mycket bra guide,
kan ju berätta att multivariatorn ger ju bättre acceleration och jämnare varvning än orginal variatorn.
Och ens orginal variator är inte gjord för så höga varvningar vig högre varving = alltså mera trimmat.
Detso mera den är trimamd och går detso mer varvar mopeden. Multivariatorn klarar av varva mera.
Så du får ut det sista av tophastigheten av multivariator och som sagt ger jämnare varvning och acceleration. smile

2007-03-27, 10:06#10 
Stolt
Medlem

Tack för alla kommentarer och tack för hjälpen P0JKEN precis sånt som är bra så det kan förbättras ska skriva om kopplingsfjädrar och tryckfjäder sen.

2007-04-03, 16:07#11 
jogo
Nykomling

jätte bra guide kan du svara på frågor här? isåfall har jag en gilera runner 06 som jag vill det snabbaste effektröret så den går så fort som möjligt . vilket ska jag köpa mycket tackasam för svarsmile

2007-04-04, 13:03#12 
Stolt
Medlem

Till Gillera runner och du vill att det ska gå fort ska du ha ett högvarvigt rör.

Hebo New Preformer
Stage 6 pro Sport
Yasuni Z

Även hört att Yasuni R som är mer till 70cc ska gå kannon bra till runner att man kan få upp den vid 100 snäbbet med bara yasuni r och bra inställt. Inget jag har sett i verkligheten men hört flera säga det.

Så jag kan svara på frågor om trimmning smile

2007-04-09, 15:06#13 
Maxxor
Nykomling

Tjeena tjeena stolt!

Sjukt bra guide!
lite snabba frågor, jag har ett Leovince zx effektrör, (i din guiide sa du att det var ett lågvarvigt rör.
Men för mig och min moppe (Italjet formula ac 50) så går den mycket bättre på höga varv, det är nästan så att den inte orkar upp för lite brantare backar.

Vad kan va felet?

Det som är gjort med den, är dragen v bricka, 70cc, andra vikter (kmr inte ihåg jusst nu hur mycket dom väger) och levince effektröret, 21mm förgasare (ska köpa en 19 mm, om inte du tkr at jag ska fortsätta med 21mm, ska nämligen köpa ett sportluftfilter, och då skulle de väl vara bättre med större förgsare för mer bensin osv).

Vill också veta vad som bör göras för att få ut det ultimata ur min moped.
tacksam för svar! smile

hare gött!

2007-04-10, 09:37#14 
Stolt
Medlem

Svara på ditt mail så ser ingen andledning att skriva det igen :P

2007-04-11, 10:38#15 
DAvd
Medlem

skriv med koppling?

2007-04-11, 14:57#16 
Stolt
Medlem

Ja då det kommer men ska försöka fixa bilder o så till det så jag visar lite mer exakt hur man gör det o dylikt.

2007-04-12, 12:54#17 
DAvd
Medlem

okok låter bra laugh

2007-04-14, 12:50#18 
jogo
Nykomling

applausebra guide som skrivet du svarade på min gilera fråga och är lite missnöjdsad jag köpte Hebo New performer men det passade inte alls på gilera runner 06 .confused

eller så passar den bara på en 70cc?

2007-04-15, 12:47#19 
DAvd
Medlem

ööhm sämst med 17.5-19mm fögge till 70cc :S man ska ha typ 21-24 happy

2007-04-16, 15:34#20 
Loozonitri
Nykomling

otroligt bra guide måste jag säga coolapplause

Jag ha en PGO Pmx Naked och har trimmat den lite grann och skulle nu vilja ha tips om hur jag kan trimma den mer smile

jag har satt på ett Leo Vince TT rör, dragit strypningen i variatorn, ändrat vikterna och bytt munstycke i förgasaren.

ska köpa 70cc, ny förgasare, trim variator och annat i sommar när jag får pengar till det,
Men jag skulle vara tacksam om du hade nått tips om vad jag kan göra nu som inte är alltför dyrt happy kanske till och med någon plugg som inte jag har lyckats hitta wink

2007-04-18, 22:57#21 
Stolt
Medlem

Jogo:

Gick inte din runner bra med ett hebo new preformer ? Du har väll dragit v-ringen och dragit pluggen i röret ? Sen kan du behöva byta vikter och o munstycke för få det pereckt. Hebo New Preformer funkar bra till 50cc orignal till 70cc sport.

Davd:

Till 70cc sport så blir det bara jobbigt o ställa in den. visst du kan vinna effekt på det men den kommer dra mer bensin. 19 mm är lagom till sport enligt mig.

Loozonitri.

Sport blir bra till dig för då behövs inte vevstaken bytas o det är ganska skönnt o svider inte lika mycket i plånboken.

70cc Malossi Sport
Delerto 19 mm förgasare
Sen det röret du kör på nu

Det räcker att börja med sen vet jag inte ifall ditt insug är strypt eller inte kan inte så mycket om pgo.Trim variator kan du vänta med inget som verkligen behövs och allt annat. För där har du en bra början som kommer kosta runt 1500 kr som inte är så farligt.

Angående pluggar är väll den ända jag komma ihåg är avgasporten på pgo cylindrana som är strypta där. Kolla i mitt pgo projeckt så ser du den. Den går att filla ner så får du mer effekt.

Ska fundera lite mera och kolla upp det lite mer innan jag ger ett 100 % svar men nu ska jag sova :P

2007-04-19, 20:36#22 
DAvd
Medlem

..borde jag köpa 24mm om jag köper 70 sport och portar? smile

2007-04-19, 21:00#23 
Stolt
Medlem

Vad för cylinder och beror hur du portar men rekdommera 21 mm.24 är ganska stort tror du inte vinner mycket effekt på en 24.

2007-04-19, 21:49#24 
DAvd
Medlem

typ stage6 pro , ah okejsmile

2007-04-20, 08:25#25 
Stolt
Medlem

Stage 6 Pro Sport är Upper sport. Starkare än Polini Corsan och lite svagare efter än MHR Replican.21mm funkar bra till den och specielt ifall du portar den.

Reklam:
MyLoan - Jämför billån

Du är här: Forumstart » Mopeder » Guider & Recensioner
Hur du Trimmar Scooter (2-takt, dock inte direkt insprut) [1] 2 3 4

Svara på detta inlägg

Starta nytt ämne i denna kategori (Guider & Recensioner)

« Tillbaks till föregående sida

Tips:
• Hitta mer information, testa en sökning på Google!

Kolla in forumtoppenKolla in bildgalleriet

Inloggade medlemmar (2):
Till medlemslistan

MyLoan
Om WebCar2000  |  Vanliga frågor  |  Regler  |  Handla säkert  |    |  

Du är här: Startsida » Bil » Forumstart » Mopeder » Guider & Recensioner