Inte inloggad
» Logga in

Köp & Sälj
» Lägg in ny annons
» Ändra / radera annons
» Sök mopedannonser
» Mopedhandlare
» Märkessökning
» Sparade annonser

Tjänster
» Mopedtester
» Mopedforum
» Mopedlänkar
» Fotogalleriet
» Statistik: Mopedpriser

Övrigt
» Mopeddelar & tillbehör
» Mopedförsäkring
» Låna pengar
» Kalender moped

Regler Medlemmar   Ny användare   Logga in för personliga meddelanden   Logga in
Här kan du söka bland ämnen och inlägg:
  Söktips
Sök endast i detta forum: Övriga asiatiska mopeder
Bilder []
Helskärm [av]
Fler inställningar...

Allt om Yamati (Alla modeller)! 1 2 [3] 4 5 6 7 8

2007-05-05, 21:17#51 
Automan
Medlem

Nån som vet vart man kan ladda ned el-schemat till yamati strada rx50 2006 ?

Om inte, kan nån säga vilken av de sladdar som kommer från givaren i tanken som man kan använda till en digital bensinmätare som koso ?
Kopplade själv in den på den gröna, men vet inte än om det är rätt.... drog en egen sladd bak dit för jag blev trött på att söka rätt på den rätta kabeln framtill på scootern angry

Nån som vet sladden som går till oljevarningslampan, vilken det är ?

Tänkte bara om nån har rivit ned allt och kan säga lite om elsystemet, skulle vara toppen. De här kineserna följer ju fasiken inga som helst regler om fäger på kablar osv, det är bara en j*vla jungel tycker jag. Verkar fan som om de är färgblinda eller bara vill jävlas med en grin

- Inlägget ändrat 2007-05-04, 23:47 av Automan

2007-05-05, 21:17#52 
neoexotrap
Medlem

Olje lampan på denna modell är falsk.. Den finns bara där med sladd och allt. Vet intevarför. Produktionssak troligen.

(jag har snackat me jpr import om detta)

2007-05-06, 10:43#53 
jonnte
Nykomling

Jag har också skrammel ifrån motorn på min RX50.
Det började skramla efter det att jag bytt vikter efter ca 60 mil.
Jag vet inte om jag monterat ihop något fel.
Skall kolla detta till nästa helj.

Kan 0ckså vara något vid kicken då jag haft problem med den tidigare.
Den ytter lås ringen hadde släppt vilket gjorde att fjädern släppte på insidan.
Efter allt var på plats på insidan fick inte brickan vid låsringen plats.
Fick montera utan bricka. Kan vara en bidragande orsak till skramlet.

//Jonas

2007-05-07, 12:57#54 
neoexotrap
Medlem

Automan.. Racingfläkt? Kan du ladda upp en blid o adress där man kan köpa den? cool

2007-05-07, 23:50#55 
Automan
Medlem

Det är väldigt likt denna http://www.bikenet.se/produktinfo.asp?id=201&ka...
Funkar skitbra för kylning när man har större cylinder... ett måste att ha vid större cylinder faktiskt.

Jaha, ingen alls som kan hjälpa mig med vilken kabel som är rätt att ansluta en koso bensinmätare till på orginalgivaren som sitter i tanken på en strada rx50 ??

Att vikterna skrammlar i början vid kallstart är inte så konstigt om man kör med lite lättare vikter, inget att oroa sig för. Om man satt dit sakerna snett eller så märker man det ganska snabbt vid acceleration, hur jämnt den drar osv.
Skrammel från motorn kan även vara lite för mycket glapp på ventilspelet... kan vara lite andra saker också.... men en kall motor brukar alltid låta lite mer innan den blir varm i kläderna wink

Oljelampa på låtsas.... ja, varför blir man inte förvånad grin

2007-05-10, 14:56#56 
neoexotrap
Medlem

Vad är vikten på orginal variatorvikter på stradan? rx 50

Jag har beställt 6g för att den ska bli lite starkare.. 4g va för lite så jag vågar mig inte på 5 men är det 8 orginal eller?

2007-05-11, 20:08#57 
jonnte
Nykomling

Jag har satt i 4,5 grams och det gjorde susen för mig.
Mycket starkare och lite högre topphastighet.

Har bara fått ett problem med att motorn inte riktigt kommer igång vid snabbt gaspådrag utan hostar till lite och sedan kommer den.
Vet ej riktigt vad man kan göra åt detta.

//Jonas

2007-05-11, 20:30#58 
Caretaker
Moderator

Testa att justera trottelnålen..

CT

2007-05-13, 01:55#59 
peter1904
Nykomling

Hittade ingen tråd om Yamati Yazz här på forumet så jag startar en där vi kan dela med oss av tips, erfarenheter och ställa frågor.

Själv hämtade jag en hos JPR igår och efter mina först 9 mil på hojen så måste jag säga att den funkar helt ok. Lite svag på mellanvarv (går kanske lite snålt?) men pinnar på i ganska bra fart.

Skall försöka hålla fingrarna i styr och låta bli att skruva på den åtminstånde de första 30 milen sedan blir det nog lite små ändringar (lättare vikter i variotorn, munstycksbyte, cdi strypning(?)).

Någon annan här som har en Yamati Jazz?

- Inlägget ändrat 2007-05-13, 01:53 av peter1904

2007-05-13, 09:30#60 
jonnte
Nykomling

Svar till CT.

Enligt tidigare innlägg i denna tråd går det ej att justera denna.
Jag har själv inte kollat än men får väl göra detta.

//Jonas

2007-05-15, 15:18#61 
Seagatez
Medlem

Tja... vad ska man säga när väl Yamatin väl går bra så råkar man ut för stöldförsök och när dom inte fick med scootern så klippte dom jäklarna av gasvajern nere vid förgasaren och hela kabelpaket med strömkablar ner till motorn så nu får man byta vajern och försöka löda ihop allt.

angry

Var köper man en gasvajer till Yamati Strada RX50 billigast eller bäst i från ??

2007-05-15, 21:21#62 
neoexotrap
Medlem

köp en ifrån JPR import så vet du att den passar happy

2007-05-15, 21:30#63 
Caretaker
Moderator

Svar till Jonte: Kolla denna länk om förgasarjustering: http://www.speedandsport.com/jet.html
Den är på engelska men den är mycket överskådlig. Hoppas du får till det hela.

smile

CT

2007-05-21, 12:12#64 
rx50_kalle
Medlem

Tjenare har precis köpt en YAMATI DESIRE 50, en två taktare med enorm acc orginal, kan verkligen rekomenderas!!grin

2007-05-21, 18:26#65 
YaMa_DaN
Nykomling

Hej!
Jag har en Yamati Strada RX50 -06. Elstarten funkar sällan när den är kall och jag har nyss lyckats förstöra kickensad. Just att jag har förstört kicken får mej att inte vilja vara beroende av denhappy(konstigt!). Vad kan jag göra för att den ALLTID ska starta på elstarten?
Har ni något tips på vad ni har gjort med vilken kinamoppe som helst e jag tacksam, eftersom att det är samma motor i typ alla.

VÄLDIGT tacksam för svarsmile
//Daniel

2007-05-22, 18:58#66 
jonnte
Nykomling

Svar till CT
Jag har inte denna modell av förgasare på min RX.
Jag hittar bara en skruv att kunna justera på.
Den sitter längst fram på förgaseren.
Vet ej om det är luft eller bränsle jag justerar där.
Jag tycker detborde finnas två skruvar ialla fall.

//Jonas S

2007-05-28, 19:48#67 
Seagatez
Medlem

Hej !

Jag ska byta min gasvajer på min Yamati Strada RX50 efter att någon idiot har klippt av den men jag undrar hur jag kommer åt att lossa vajern uppe vid gashandtaget jag har försökt att hitta någonstans att komma åt det, måste jag lossa hela kåpan med hastighetsmätaren och reglagen för att fixa det ? eller är jag helt ute och cyklar.....

2007-06-11, 23:37#68 
Nachi92
Medlem

hej jag undrar om någon vet vart strypningarna sitter på yamati desire 4takt.Finns den berömda messing skruven i förgasar locket ? . tack på för hand , Och har ni några erfarenheter så skriv gärna !. / mvh niklas

2007-06-12, 16:45#69 
Nachi92
Medlem

Har en liten update . Om min yamati desire 4takt . Den går skit bra är skön att köra bästa kines moppe jag kört och känt stabil osv Snyggt utseende . Min går i ärliga 60 men nålen näst längst ner (uppmätt med bil) . Kollade förgasar locket ingen mässing skruv finns . Men Jag ska kolla cdi och variator efter strypningar efter första servicen .

2007-06-12, 17:43#70 
meel
Nykomling

Yamati Strada

Är det någon som vet vad ventil spelet ska vara på insugsventil och avgasventil på en Yamati Strada RX 50 ?

2007-06-12, 20:06#71 
Caretaker
Moderator

Eftersom det är samma motor på yamati och baotian borde denna länk ge de svar du behöver: http://www.webcar2000.com/countries/sweden/foru...

smile

CT

2007-06-23, 13:29#72 
4 Stroke
Nykomling

Köpte en Strada i oktober förra året av en lokal handlare för att pendla med den till jobbet, ett bra sätt att spara soppa tänkte jag.
Den fick stå i källaren över vintern, provkörde den alldrig.
Under tiden vintern gick så rev jag bort alla plastkåpor och kontrolldrog alla skruvar som jag kunde hitta, ca 80% var ej fastdragna och många bultar sönderdragna, fram med nya bultar o gängtappar så var detta fixat.
Nästa steg blev till att byta ut alla slangar o bränslefiltret och samtliga slangklämmor till rostfria,
då dessa är av rutten kvalitet o bränslefiltret består av ett ihopknypplat vanligt papper typ Post-it som är intryckt i behållaren, sunkigt.
Steg 3, Bort med förgasaren för rengöring, dessa brukar innehålla limrester från packningslimmet
och när detta ligger i flottörhuset så löses dessa upp lite av soppan o blir som geleklumpar och sätter igen huvudmunstycket.
Seg 4, Dags för provstart, svårstartad stannade stup i ett efter några sekunder o ingen tomgång.
Bort med förgasaren igen, tvärstopp i tomgångsmunstycket i detta satt det en massa små tunna fibrer?? som jag fick dra ur med pincett.
Steg 5, Ny provstart, gick bättre, fick sjustera tomgången och luftskruven, ut på vägen för test, den gick bra men var lite slö, ( efter ca 30-40 mil så går kina mopparna bättre, behöver inkörning. )
efter ett par dagar så började den jävlas med att kallstarta, blev bara värre med tiden, till sist så kunde jag tömma ett helt batteri utan att få igång den, det blev till att riva dän ventilkåpan o kolla ventilerna, det visade sig att insugsventilen alldrig stängde, det fanns inget ventilspel, sjusterade
spelet till 0,08mm, startade direkt.
Efter inkörning och oljebyte i motor o låda samt tändstift så är den riktigt pigg och gör ca 55 km/h.
Har nu kört 350 mil utan problem, efter 150 mil bytte jag till ett större munstycke 0,9mm och kör med 35% inblandnig E85 i bränslet, den gör nu ca 80 km/h på plan väg o 60 i uppförsbacke.
Ett problem kvarstår, den käkar variatorvikter de blir platta på två sidor av rullarna, någon som vet vad man gör åt detta ???
Köpte en Yamati rally50 åt frugan några månader innan jag köpte Stradan, det var så jag lärde mig vad jag skulle åtgärda innan jag började att köra och det skall jag säga, att min lokala moped handlare har tummen mitt i handen, han kan absolut inte skruva moped överhuvud taget, numera meckar jag åt honom som extra kneg efter jobbet och tro mig, jag har sett mycket när det gäller dessa Kina moppar.
Om man skall sammanfatta det hela så kan man säga:
Det är väl genomtänkta konstruktioner men kvaliteten är mycket kiftande när det gäller kineserna.
Har en kompis som brukar jobba i kina med utbildningar inom industrin i Kina när det gäller kvalitets-säkringar och han sägar att Kineserna är mycket väl medvetna om sina kvalitetsproblem och de jobbar mycket med detta, vem vet det kanske blir bättre i framtiden?
Listar de vanligaste felen på kina mopederna av egen erfarenhet.
1. Slarvigt ihopmonterade.
2. Skit i förgasarna.
3. Felaktigt inställd flottörhusnivå, för låg, stannar efter några minutter hela tiden, för hög, flödar
över rinner soppa ur luftburken.
4. Felaktig ljusinställning, lyser oftast upp i himlen.
5. Skiftande kvalitet på drivremmarna, de torkar sönder o spricker redan efter 50 mil men samma
rem kan hålla upp till 700 mil.
6. Felaktigt inställda ventiler, startproblem.
7. Gummi matrialet i slangar o dyligt torkar och spricker sönder redan efter en säsong.
8. Rostar fort vid vinterkörning.
9. Vissa modeller står det ABS bromsar på, glöm det, det finns inget sådant, falsk marknadsföring.
10. Bakbromsarna tar väldigt dåligt ibland inte alls.
11. Skeva fälgar.
12. Bensin filtrena är rena skämtet.
13. 2 takts motorerna skär ofta, oftast när de är nya, innan inkörning har skett, vet ej varför ännu
men misstänker den automatiska oljedoseringen. ( detta går på garantin om det är en seriös
handlare du har att göra med ).
14. Vid två tillfällen så har jag hittat en massa metallspån i motorblocken efter bearbetningen av
blocket som har lagt sig i vevlagren och skurit, ( Frässpån ) slarvig rengöring på fabriken.
15. Tankgivaren visar oftast fel bränslenivå, går att sjustera.
Några tips:
För att ställa in tomgången, börja med att skruva in luftskruven i botten, skruva sedan ut den 2-2/2 varv, ställ sedan in tomgångsskruven till rätt varvtal 1800-2000 rpm, varm motor.
Ventilspelet skall vara 0,05-0,08mm på både insug och utblås, OBS kall motor.
Vid oljebyte på motor, gör rent oljesilen och kör gärna med helsyntetisk olja.
Om man byter olja i växellådan bak så går det utmärkt med vanlig ATF olja ( Automatlåde olja )[/U]
  1 användare har tackat för detta inlägg  

2007-07-03, 22:41#73 
rx50_kalle
Medlem

någon som har provat på YAMATI Fashion RX 9, verkar riktigt fin för 10 papp!
nästan så att man funderar på att sälja den man har... kolla in den på JPR cool

2007-07-03, 22:41#74 
Caretaker
Moderator

Jodå...bara att hålla med drool Detta med 4takts motor på moppe gillar jag...hoppas bara att kvalitén blir bättre. Konceptet är bra, ingen 2takts stank...tyst och fint går dom och bränslesnålt.

smile

CT

2007-07-03, 22:41#75 
Egon84
Nykomling

Jag har inte prövat "yamati fashion rx9" dock har jag en baotian rebel49, det är värkar vara samma som den du länkade till dock med den har även alla tillbehör dom skrev om samt ABS tounge
har dock inte hunnit testa den så mycket då vi ännu har snö kvar sad men dom levererade den samma dag som jag beställde den, vi köpte den från www.bestprice.nu...

Reklam:

Du är här: Forumstart » Mopeder » Övriga asiatiska mopeder
Allt om Yamati (Alla modeller)! 1 2 [3] 4 5 6 7 8

Svara på detta inlägg

Starta nytt ämne i denna kategori (Övriga asiatiska mopeder)

« Tillbaks till föregående sida

Tips:
• Hitta mer information, testa en sökning på Google!

Kolla in forumtoppenKolla in bildgalleriet

Inloggade medlemmar (2):
Till medlemslistan

Om WebCar2000  |  Vanliga frågor  |  Regler  |  Tipsa en vän  |  Handla säkert  |  

Du är här: Startsida » Moped » Forumstart » Mopeder » Övriga asiatiska mopeder