Inte inloggad
» Logga in

Köp & Sälj
» Lägg in ny annons
» Ändra / radera annons
» Sök mopedannonser
» Mopedhandlare
» Märkessökning
» Sparade annonser

Tjänster
» Mopedtester
» Mopedforum
» Mopedlänkar
» Fotogalleriet
» Mopedfilmer
» Statistik: Mopedpriser

Övrigt
» Mopeddelar & tillbehör
» Mopedförsäkring
» Låna pengar
» Kalender moped

Insplanet - Jämför Mopedförsäkring

Regler Medlemmar   Ny användare   Logga in för personliga meddelanden   Logga in
Här kan du söka bland ämnen och inlägg:
  Söktips
Sök endast i detta forum: Teknik och mektips
Bilder [på]
Helskärm [av]
Fler inställningar...

Allt om avgasrör (Sport & orginal)! 1 2 3 ... 25 26 27 28 [29] 30 31 32 33 ... 35 36

2008-03-10, 14:48#701 
PowerSlave
Medlem

antagligen passar dom bäst till 50 cc.

mvh

2008-03-11, 16:59#702 
Bobbs
Medlem

Tjenna,

Jag tänkte göra ett eget rör till ett hemmabygge, jag har ett par frågor angående hemmagjorda rör.
Motorn är från en derbi xtreme 04 och då även cylindern (50cc), och ja jag vet det hade varit lättare med en 4 takts men det är mycket häftigare med 2takts happy

1. Är det risk att man skadar cylinder med ett hemmagjort rör?

2. Hur tjockt och vilket matrial bör jag använda (har farsans jobb, han är svetsare så jag lovar att det finns alltmöjligt jag kan få tag på)

3. Är det något man bör tänka på när man gör detta?

Om ni är riktigt snälla o pigga på svar, så lovar jag att det kommer bilder smile

Om någon moderator tycker det är fel plaserat ämne så kan ni flytta det =)

2008-03-12, 02:43#703 
mulle meck
Moderator

• Det finns alltid en risk med allt man gör när det gäller trimning. Där imot hur stor risken är e olika. Men när det gäller hemma byggda eller special anpassade rör är risken inte så stor att själva cylindern ta stryck av det, men sen e det en annan sak om man få någon vidare effekt med det. Fabriks tillverkade effekt rör till 2taktare e noga testade och framtagna till just var och en för att funka som bäst medans dom man själv bygger hemma i garaget är bara en ren gissning. Alltså vilken längd på röret spellar en mycket stor roll då ett kort rör ger mer effekt vid lägre varv medans ett långt rör ger mer effekt vid höga varv (eller så var det tvärt om). Expansionskammaren är det som skiljer 2takts rör från 4takts då två taktare behöver expansionskammaren för att andas som bäst på olika varv beroende på var man vill top effekten ska ligga. Expansionskammarens utformning spellar stor roll då den ska både hjälpa bensin gaserna ut ur cylinder och även hjälpa hålla kvar dom vid rätt tillfälle. Detta justeras genom att ändra längd,antal,storlek och lytning på själva konerna man bygger kammaren av. Ett själv klar sak e ju att man plasera kammaren så nära som möljigt för att gasresponsen ska bli så optimal som möjligt. Sen e ju det också en annan viktig del på tvåtakts rören å det är mellan röret mellan kammaren och ljuddämparen. Diameten å arean spellar också här stor roll då tvåtaktare måste ha ett visst mot stånd för att funka bra. Ju grövre röret är ju högre CC kan man gå upp i cylinder dimension. Även längden på mellan röret har en viss invärkan. Det bästa skulle vara om du kan mäta det du redan har eller nogons annans så du vet på ett unjefärwink
  • Tjocklek och matrial spellar inte så stor roll i detta sammanhanget. En klar för del är ju att ha så tunt gods som möjligt= spara på vikten) Och rostfrit stål e ju fint å högglanspolera plus det rostar intewink
  • det viktigaste för att lyckas e att få den så ren på insidan som möjligt. Allså utsidan e skit samma om det e fula svets fogar eller repor etc bara insidan e len som en bebis rumpa. Skarvarna mellan konerna måste vara perfekta och mellan röret ska inte sticka in på insidan utan ska också skarvas ihopp utan att det syns för maximal effekt. Tänk dig en flod med massa stenar, Man kan se var vattnet träffar stenaran å ändra riktning vilket stör resten av floden lite fler stenar så kommer det börja likna en fors. Tanken e då om man nu ta bort alla stenar så flyter floden på både bätre å snabbare= mer effektivt. Om du inte förstår den övre så. Tänk dig att du liger på motor vägen å ha så där små bråttom å det flyter på bra ända tills du nästan kör på en gammal tant som liger å trycker i 80km/ du kör ju om utan problem å sedan tillbaka å då dycker en tant till upp å du gör om samma rutin som innan, å så fortsätter det hella vägen hem. Det vill säga om man förbjudit alla gammla tanter över 100år att köra på motor vägen så hade man kunnat minska kör tiden från 10timmar till 20minuter. Du fattar nog vad jag mennar. Det jag försöker säga e att det e mer eller mindre svårt då man bara gå på magkänsla när man bygger hemma därimot så rekomendera jag å göra ett försökapplause

''Ursäkta stavningen men klocka var 2:45 när jag skrev dettagrin''

2008-03-12, 17:54#704 
Bobbs
Medlem

Tackar för svaret! smile

Allt det dära om röret vet jag redan, Därför är det svårare med 2takts rör enligt mig. Men det är klart mer respekt att ha gjort ett fungerande 2taktsrör!

Klart att jag fattar att det är omöjligt för mig att få det lika bra som ett Riktigt effektrör, ENDA anlednigen till att jag gör detta är trotsallt för att ha något att fördriva tiden med och att ha något att vara stolt över. Klart det hade varit kul med lite effekt så det går frammåt men det är inte så jätte viktigt.

Jag var på farsans jobb idag och hittade ett JÄTTE-ark med hyfsat lättböjlig plåt, tunt var det också. Så detta kommer helt klart få vara min plåt smile

Riktigt bra att du sa att insidan är viktig, Jag hade faktiskt inte tänkt på det nå speciellt. Jag förstår helt klart.

Vad bör man tänka på om det ska vara ett underliggande rör? Jag hade tänkt gå efter ett metrakit i början men det kommer så jätte fel då, så det måste nog bli ett underliggande.

Det ska även bli hemmagjord ljuddämpare, Hur får man så vresigt ljud som möjligt. Slöjd läraren på skolan sa att jag skulle ha så litet slut på röret som möjligt för då blir det annat ljud, stämmer det? Jag vill att det ska låta häftigt men inte som att köra utan ljuddämpare för det är hämskt grin

2008-03-12, 19:37#705 
mulle meck
Moderator

Som sagt gör ett försök plus det e lite status å köra med ett eget byggt rör som går som fanwink
Ang underligande så e det i minna ögon snyggast dock bör du kontrolera att tex inte bromspedalen eller liknade tar i (lyckat om man inte kan bromsa) Sen det du mennar med ''fräsigt ljud'' så vet jag inte om du vill ha dåft eller vasstsad

2008-03-12, 21:18#706 
Bobbs
Medlem

ljust och högt :)

Däremot har jag hittat en 70cc + vev och kolv för en billig peng. Polare som säljer, blir det svårare att göra röret med det på?

2008-03-13, 20:40#707 
Glennish
Medlem

Tjena tänkte köpa Avgasrör Leovince ZX Handmade, Speedfight (S4571), det står att den har en "strypning vid myningen, vad innebär det , och vad ska man göra för att "Ta bort den , isaåfall, är det bättre att ta bort de? fattar noll .. Hahah vore tacksam för svar

2008-03-13, 20:40#708 
Derbifreak
Medlem

Haha, "strypningen" är pluggen som sitter vid slutet av mellanröret. För att ta bort den kan du använda en dremmel, eller en vanlig borr. Kanske bara banka bort den om du vill! Om du tar bort den så kommer den ju gå fortare såklart eftersom att det är en strypning. smile

// Df

2008-03-13, 20:40#709 
Glennish
Medlem

aha då fattar jag , men låter den inte mer då ? eller ?cool

2008-03-13, 20:40#710 
findus_90
Moderator

Ja, då låter den mer, men glöm inte att byta till ett större munstycke. smile

// Findus

2008-03-13, 21:26#711 
Glennish
Medlem

Okej, men de kan väl inte bli så stor skillnad , om man stryper eller inte ?

2008-03-13, 21:44#712 
findus_90
Moderator

Det blir en riktigt stor skillnad! Den kanske gör runt 45 med ett strypt effektrör, och runt 80 utan strypning.

// Findus

2008-03-13, 21:50#713 
Glennish
Medlem

Vänta nu.. du säger 45 strypt ?? så du menar alltså att om min går i 70 me dragen v-ring så kommer alltså den hastigheten sänkas ända till 45, o jag måste ta bort strypningen för att kunna få den att gå snabbare, de låter ju inte klokt, va e de då för mening att fabriksstrypa den från början toungegrin haha aja blir inte klok på detta , en skulle bli glad för svar

2008-03-13, 22:10#714 
Derbifreak
Medlem

Men snälla du, förstår du inte? Det är klart att hastigheten inte blir lägre när du köper ett effektrör! Ditt originalrör är ju också strypt. Men drar du pluggen går den fortare, har du redan dragen variatorbricka och sedan urpluggat effekt så går den ju snabbare än bara dragen v-ring.

// Df

2008-03-13, 22:11#715 
findus_90
Moderator

Ehh, de hastigheterna jag skrev där bara baserade på en förövrigt orginal moped.

// Findus

2008-03-13, 22:22#716 
Glennish
Medlem

Är de mitt fel att visa framstår som otydliga här ?confused

- Inlägget ändrat 2008-03-13, 22:23 av Glennish

2008-03-13, 22:30#717 
Derbifreak
Medlem

Jag borde inte skriva tilbaka, för det kommer bara att bli raderat av någon moderator ganska snart, men jag gör det i alla fall. Jag tycker verkligen inte att jag och Findus_90 har förklarat otydligt vad vi menar och förklarar i våra inlägg. Vi försöker ju bara hjälpa, så varför skriva ett oshjysst inlägg tillbaka? Jag tyckte t o m att det var konstigt att du inte förstod vad vi menade, men om vi har varit otydliga i våra inlägg så ber i alla fall jag om ursäkt och ska försöka förklara mig tydligare i kommande inlägg.

// Df

2008-03-13, 22:33#718 
findus_90
Moderator

Citat:
Ursprungligen postat av Glennish
Är de mitt fel att visa framstår som otydliga här ?

Nej, och det är absolut inte någon som har påstått det heller. Den som är närmast att ha påstått det, ja det måste vara du.

// Findus

- Inlägget ändrat 2008-03-13, 22:34 av findus_90

2008-03-14, 16:33#719 
villan__
Nykomling

shaa grin kan någon säga ett bra effektavgassystem till en rieju mrx? de ska passa till orginal cylinder och ska helst vara ett underliggande happy har tänkt lite på att ett yasuni underliggande som finns på two'stroke så skriv om de är bra eller inte smile[/IMG] //villan

2008-03-14, 16:33#720 
andi_performance
Medlem

turbokit passar bäst till orginalcylindern. yasuni tror jag med går bra.

2008-03-14, 16:52#721 
villan__
Nykomling

shaa grin är de någon som vet om yasuni R1 underliggande avgassystem för 50cc är ett bra rör för mkt effekt smile? de finns på 2-stroke.se gå in på rieju mrx och sen avgassystem och sista sidan där finns de happy men skriv länk till något bra underliggande effektavgassystem så är ni snälla :D:D ska passa en rieju mrx 03-a smile

// mvh villan

2008-03-14, 23:32#722 
mulle meck
Moderator

Citat:
ljust och högt :)

Däremot har jag hittat en 70cc + vev och kolv för en billig peng. Polare som säljer, blir det svårare att göra röret med det på?

prova med en lång ljud dämpare som e ganska smal. Om du sak ha röret till en 70cc bör du göra grövre krök, Kammare å Mellan rör etc etc (gör bara allt lite störe så funkar det)

2008-03-17, 17:06#723 
Glennish
Medlem

Hejsan , detta inlägg kommer säert bli raderat eftersom ngnstans i denna tråd så står det, men jag orkar inte leta igenom 30 sidor efter det, så jag frågar här, Vad innebär med hög / lågvarviga effektrör, jag vet att de e nåt me bättre axx / högre toppfart, men vilket e vilket..

och vilket Effektrör rekommenderar ni till min Speedfight2 AC -07a? vill ha så grymt axx som möjligt :)

2008-03-17, 17:39#724 
Bobbs
Medlem

På lågvarviga rör så kommer effekten tidigare vilket ger ett bättre acc, men det slutar även tidigare vilket ger sämmre topp.

På Högvarviga rör så kommer effekten senare vilket ger ett sämmre acc, men det slutar senare vilket ger bättre topp.

smile

sen kan jag passa på att säja att "lågvarviga rör" är inte så lågvarviga, I början så trodde jag effekten kom från cirka 4.000 till 8.000 på metrakittet, Det visade sig vara 8.000-11.000.

wink

2008-03-17, 17:45#725 
Glennish
Medlem

aha ok , tackar då vet jag grin , ursäkta att jag frågar igen , men är de nån som kan rekommendera ngt effektrör till min speedfight2 AC -07 , (lågvarvigt) happy

Reklam:
MyLoan - Jämför billån

Du är här: Forumstart » Mopeder » Teknik och mektips
Allt om avgasrör (Sport & orginal)! 1 2 3 ... 25 26 27 28 [29] 30 31 32 33 ... 35 36

Svara på detta inlägg

Starta nytt ämne i denna kategori (Teknik och mektips)

« Tillbaks till föregående sida

Tips:
• Hitta mer information, testa en sökning pÃ¥ Google!

Kolla in forumtoppenKolla in bildgalleriet

Inloggade medlemmar (2):
Till medlemslistan

MyLoan
Om WebCar2000  |  Vanliga frågor  |  Regler  |  Handla säkert  |    |  

Du är här: Startsida » Moped » Forumstart » Mopeder » Teknik och mektips