| Accelerations problem |  |  | |  |  |
| |  |  | | 2005-04-24, 00:48 | #1 | AlluJallu Nykomling
Medlem sedan: Apr 24, 2005 | Jag har en Yamaha Aerox, vars acceleration verkligen suger. Det känns som om mopeden måste varva i en kvart innan den långsamt börjar rulla frammåt (efter att den kommit upp till 10km/h så accar den "bra")
Som det nu är så böt jag till 4g vikter, som inte gav någon märkbar effekt. Jag även försökt att få upp Kopplingen, men den sitter så * hårt.
Så dålig tur som jag hade så blev det också ett hål i avgasröret med som verkligen var stort, sen lossnade alla skruvar förutom en på avgasröret också, (funderar på om det var vandaliserat), och då börja den gå i ungefär 70, nu är röret svetsat o omlackat, men packningen är inte riktigt tät så den går i 60 på/efter nedförsbacke. MEN accen är lika dålig som förut.
Jag fattar inte riktigt vad jag ska göra, är det fjädern i kopplingen som är helkass eller är det något annat som bör bytas? Tror inte att accen _ska_ vara så kass egentligen.
[jag vet, jag ska skriva en bok] | | | | | |  |  | | 2005-04-24, 08:32 | #2 | mrahlin Medlem
Medlem sedan: Apr 10, 2005 | på min moppe hände samma sak byt HELA variatorn och ta och svetsa igen blinröret (en lång stav som sticker ut från avgasröret!!! | | | | | |  |  | | 2005-04-24, 18:55 | #3 | AlluJallu Nykomling
Medlem sedan: Apr 24, 2005 | okej, jag har ett "vario-one racing kit" som ska få den att gå i 90 :-| och på den fick jag med en variator (den man har vikterna i), den är i princip identisk med originalet, och viktbyten påverkar inget, det var med en stor fjäder och en massa små också, men den stora ser också likadan ut som originalet :-? men har inte provat att ha i den, eftersom det är i princip omöjligt att få upp kopplingen.
(jag köpte verktyg för det från biltema, men får fortfarande inte upp den)
och angående svetsningen, jag har inte för mej att det sticker ut en stav fråb avgasröret :-? | | | | | |  |  | | 2005-05-23, 10:19 | #4 | oggi___ Nykomling
Medlem sedan: Jan 18, 2005 | Säger bara effektavgasrör grabben, en jag känners Aerox hade också samma problem, men han skaffade effektavgasrör (technigas) o sedan axxade den fina fisken. Om moppen är begagnad eller du har haft den länge, ta väck avgasröret och kolla in i cylindern, det kan ha fastnat en massa sot o klägg som hämnar prestandan avsevärt.
När du ska få upp kopplingen så använd muttersmack eller en lång hävarm. Innan du börjar ska du ringa din allra tyngsta kompis som du ska placera ut på moppen där han/hon ska "ligga" på bromsarna så att hjulet låses. Så fick jag upp min koppling.
Lycka till med moppen MvH Oscar | | | | | |  |  | | 2005-06-25, 23:56 | #5 | Kekkola Medlem
Medlem sedan: May 14, 2005 | du ska inte byta hela variatorn ta baar bort en liten ring som man kan ha på ett finger om man har hyfast små fingrar | | | | | |  |  | | 2005-07-19, 15:52 | #6 | emiil Nykomling
Medlem sedan: May 26, 2005 | De är så på dom flesta Aerox.... | | | | | |  |  | | Reklam: | |
| Du är här: Forumstart » Mopeder » Yamaha forum |
Svara på detta inlägg |
Starta nytt ämne i denna kategori (Yamaha forum) | « Tillbaks till föregående sida | |