Inte inloggad
» Logga in

Köp & Sälj
» Lägg in ny annons
» Ändra / radera annons
» Sök bilannonser
» Bilhandlare
» Märkessökning
» Sparade annonser

Tjänster
» Biltester
» Bilforum
» Billänkar
» Fotogalleriet
» Bilfilmer
» Statistik: Bilpriser

Övrigt
» Bilförsäkring
» Billån - låna pengar
» Bildelar & verkstad
» Bilnyheter
» Biltidningar
» Bilvård
» Köp- och säljtips
» Kalender bil

  Insplanet - Jämför bilförsäkring

  Bilförsäkring


 

Regler Medlemmar   Ny användare   Logga in för personliga meddelanden   Logga in
Här kan du söka bland ämnen och inlägg:
  Söktips
Sök endast i detta forum: Försäkring och finansiering
Bilder []
Helskärm [av]
Fler inställningar...

Lurad?
 
2006-05-28, 19:38#1 
Niclas_B
Nykomling


Medlem sedan:
May 28, 2006
Jag och frun var ´04 och köpte en Kia Carnival, årsmodell ´00, hos en bilfirma och de hade direktimporterat bilen från Tyskland för att ha en sådan modell inne till försäljning. De lovade att det var samma sak som att köpa en svensksåld bil och jag frågade ngt om växellådan eftersom de svensksålda hade automater. Lite skrävligt säger han att det kan han fixa om den skulle rasa. Nåväl, det hörde väl inte dit men hursomhelst så går det ngt år men så börjar den att gå ojämnt. Den gick inte rent på alla cylindrar och vi gick till våran lokale mekaniker (licensierad) testade att byta lite tändstift och 2 st. tändkablar. Det gick ett tag men så började det igen och då bytte han hela tändkabelsatsen och samma visa igen. Ngt var ju fel som gjorde att det blev så. Då ville han kolla på bilen när det gick dåligt och det gällde ju då att försöka pricka in när han hade öppet samt att när bilen ryckte och gick dåligt. I samma veva var det dax för 10.000-milaservicen som han skulle göra. Han kollar bilen och då går den förstås klockrent, det verkade som om den gick bäst då den var kall. Men han glömmer att göra 10.000-milaservicen och det går pö om pö igen. Och givetvis, för att röra om det lite så byter vi försäkringsbolag och strax efter så dör motorn! :-0 Frun var ute och körde när en lampa började att lysa (ej oljelampan men väl en "check engine") och den överhettas snabbt och hon hinner inte ens bromsa in förrens den slog av. Och det nya försäkringsbolaget sade blankt nej eftersom den gått över 10.000 mil. Mätaren stod nu på 10.300 mil! :-( Men.. började dem. Ifall jag kunde bevisa att orsaken funnits då innan den gått över 10.000 mil så skulle en utredning sättas in och jag blev förstås lite hoppfull då jag ju hade varit inne mååånga ggr för att bilen inte gått rent. Och jag fick fina papper på att det nog var så från mekanikern och jag hade ju alla kvitton kvar. Då hänvisar dem till det gamla försäkringsbolaget och det kändes ju inte så förhoppningsfullt då jag ju inte ens hade dem kvar. (Det nya är förresten SalusAnsvar och det gamla var Trygg Hansa) Och där var det efter lite turer ändå ganska förhoppningsfulla svar TILLS de ringer och säger att jag ju inte hade ngn motorgaranti för att jag har en direktimporterad bil!! Visst hade jag ju undrat att det inte stod med ngt om motorgaranti men tänkt att det nog inte bara stod med. Men nu skulle det ha gällt så det är visst ngt som har tillkommit!? Och var det inte ngn som sade ngt om att ifall man haft bilen ett år så räknas det som en svensksåld bil?

Hursomhelst så känns det som om man blivit lurad! Vad kan man göra?
Verkstaden där bilen står nu ville slänga in en ny motor för en totalsumma på ca. 75 000! :-0 Jag sade ju givetvis att de får lugna sig så att jag vet vilka som skall betala kalaset. Och som det är nu så väntar den istället på en begagnad motor som de får slänga in och då blir det istället runt 25 000.
Ursäkta att det blev långt, jag försökte korta ned det! :-)


- Inlägget ändrat 2007-05-10, 10:39 av T.B.
   
 
2006-05-28, 21:46#2 
Niclas_B
Nykomling


Medlem sedan:
May 28, 2006
Edit: Vi köpte bilen 2002 och inget annat!
   
 
2007-05-10, 07:59#3 
Jan-Erik Hjelmér
Nykomling


Medlem sedan:
May 03, 2007
Jag förstår din frustration. Jag har lärt mig att alltid ringa förra ägaren innan du köper bilen!!!!! Och byt tillbaka bilen så fort du kan, om du märker att motorn inte är OK.
Läs min historia så förstår du.

Vad är Nissans garantier värda?

Kort sammanfattning av nedanstående text.

1 Jag köpte en bil av Nissan ULS752
2 Den tar 1 liter olja på 500 mil
3 Nissan byter kannringar, men bilen tar fortfarande lika mycket olja.
4 Nissan byter ventiltätningar, men bilen tar fortfarande lika mycket olja.
5 Nissan lovar mig ny motor
6 Nissan tar tillbaka löftet om ny motor och påstår att oljeförbrukningen är normal.
7 Nissan skickar ett dokument för att bevisa att oljeförbrukningen är normal, men samtidigt indikerar dokumentet på att jag har en spricka i topplocket.
Dessutom indikerar dokumentet att Nissan har problem med många bilar, med samma problem.
8 Nissan påstår fortfarande att oljeförbrukningen är normal och att ingen spricka finns i mitt topplock.

Sommaren -05 köpte jag en Nissan Primera, av Nissan i Malmö, som hade gått 1560 mil.
Efter 600 mils körning, upptänkte jag att oljenivån var vid undre sträcket.
Bilen lämnades in för undersökning på Nissans verkstad i Lund och byte av oljeringar föreslogs.
Efter ytterligare ett tag byttes oljeringar.
Vid kontroll av oljan efter ytterligare 500 mil, upptänktes att det försvunnit ca: 1 liter olja ur motorn.
Byte av ventiltätningar föreslogs.
Bilen lämnades in och motorn plockades ner, då upptänkte man att felaktiga ventiltätningar hade levererats och därför byttes de ej då.
Jag fick tillbaka bilen och senare en ny tid för byte av ventiltätningarna.
Bilen lämnades in och jag fick ventiltätningarna bytta.
Efter ytterligare 500 mil var det åter dags för att fylla på en liter olja.
Nu fick jag beskedet att hela motorn skulle bytas.
Vid detta tillfälle tröttnade jag och min fru och ville sälja tillbaka bilen.
Vi blev då övertalade av Tord, försäljaren, med hans argument om att det blir kostsamt att byta tillbaka och att motorn ju ändå ska bytas i bilen, även om vi byter bort den.
Magnus på Nissan i Lund påstod att han beställde en ny motor.
Eftersom tiden gick, ringde jag ett flertal gånger till honom och ville ha reda på av honom när motorn skulle komma.
Jag bad honom också flera gånger att ringa och ta reda på var motorn befann sig.
Då han den 25 januari, 2007 inte kunde säga hur lång tid det skulle dröja till, så ringde jag Tord och han lovade att ta reda på vad som hänt.
På morgonen den 26 januari ringer Magnus mig och säger att jag måste göra service på bilen och köra 1500 mil, för att se hur mycket bilen faktiskt drar.
Här tar mitt förtroende för Nissan slut, och jag ringer Tord som då backar på uppgiften om att dom lovat byta motorn.
Han säger att han ska ringa Magnus och sedan återkomma.
Magnus ringer mig och säger att jag ska in med bilen och byta olja och sedan köra 200 mil så att dom sedan kan se hur mycket olja bilen drar.
Jag ringer då upp Tord och säger att jag vill ha skriftlig bekräftelse på hur mycket olja motorn till min bil får dra innan jag får lämnar in den, samtidigt erbjuder jag att dom kan ta in min bil och att jag kan få en lånebil, så att jag slipper köra in och ut med den hela tiden.
Erbjudandet avböjdes.
Jag fick ett fax av Nissan, där det står att bilens oljeförbrukning måste överstiga 0,5lit/1000 km !!!!!!! Detta innebar att min bils oljeförbrukning inte bör åtgärdas enligt Nissan.
Under följande samtal med Tord, undrade han om vi verkligen blivit lovade ny motor och han tyckte att oljeförbrukningen var normal.
Jag påpekade då att jag under samtalen med Magnus på Nissan, de senaste månaderna bett honom ett flertal gånger att ta reda på när motorn skulle komma.
Dessutom undrade jag varför dom bytt oljeringar och ventiltätningar på motorn om dom inte tyckt att motorn tog för mycket olja.
Tord ville då ha tid till måndagen den 29 januari 2007, för att komma med förslag till en lösning.
29 januari ringde jag upp Tord och ville höra vad han hade för lösningar och han bad då att få återkomma några dagar senare.
Jag sa OK, men förtydligade att det måste bli inom denna vecka.
Söndagen den 4/2 läste jag åter igenom papperet som jag fått från Nissan. Där står att om man har sot på något tändstift, så ska man leta efter en spricka i topplocket.
Jag gick ut och plockade av två tändstift och fann att ett av tändstiften hade en mycket tydlig sotkrage av sotkristaller runt elektroden.
Dagen efter ringde jag Magnus och bad honom att ta in min bil och leta efter sprickor.
Han tvekade men skulle ringa Tord sa han.
Senare på dagen ringde jag upp honom och han talade då om att det inte var något fel på min bil, även om det var sot på ett av mina tändstift och därför vägrade han ta in bilen för undersökning.
Den 8/2 ringde jag upp Tord igen och undrade hur vi skulle göra. När han ville skuta upp en uppgörelse ytterligare en vecka, så sa jag att han bara förhalade ärendet hela tiden och att jag inte accepterade det. Därmed avslutades samtalet utan uppgörelse.
Samma kväll när jag var ute och körde, började varningslampan för motorfel att lysa.
Dagen efter körde jag in på Nissan i Lund och Magnus kopplade in en dator och sa att den larmade för att blandningen jag kört på var för mager!!!! Jag undrade då hur det kunde komma sig, eftersom allt tyder på att jag får olja in i cylindrarna.
Måndagen den12/2 2007 fick Nissan in min bil för närmare undersökning och när jag fick tillbaka den på kvällen sa Magnus att dom undersökt motorn utan att hitta något fel på den.
Efter detta ringde jag några motorjournalister. En av dessa gav mig ett telefonnummer till Jenny Spets Wojarski på Nissans generalagentur i Stockholm. Jag ringde henne och hon lovade att ta tag i saken. Efter någon vecka ringde Tord och sa att generalagenturen ringt till honom och tryckt på om att en uppgörelse skulle ske med mig. Han undrade därför, vad jag önskade för att bli nöjd. Jag svarade att jag ville att man letade upp felet på motorn, vilket enligt Nissans papper är en spricka i toppen, åtgärda felet, så att jag fick en hel motor som inte tar så mycket olja, att jag måste fylla på olja mellan servicetillfällena. Detta gick han med på.
Jag fick en tid på verkstaden den 19 mars -07, där en ny kundmottagare som hette Jonas tog imot. Jag lämnade bilen med orden att jag vill att ni ringer mig när toppen är avplockad, så att jag själv kan se om det är någon spricka i den. Dessutom sa jag att det var tid för service, men att dom inte fick göra servicen innan man hittat felet, för då försvinner ledtrådar som finns t.ex. på tändstiften, som pekar ut vilken cylinder som det är problem med. Dessutom var jag mycket tydlig med att säga att dom inte fick göra något med bilen, som jag inte medgivit.
När två dagar gått och jag inte hört något av dom och jag dessutom såg min bil stå på deras verkstads baksida, ringde jag och frågade vad som hände med bilen. Jo det händer en hel del, svarade Jonas. Jag påpekade då åter att jag ville att han skulle ringa mig när toppen var avplockad och att dom inte fick göra något med bilen som vi inte var överens om, eftersom det är min bil och inte deras, förtydligade jag för honom. När ytterligare en dag hade gått och min bil hade stått orörd, så körde jag in och undrade igen vad som hände. Efter diskussion med Jonas, sa han att dom väntade på en reparationssats, som gör så att inte vevhusgaserna trycks upp i cylindrarna. Jag påpekade då att om man tittar på tändstiften, så är det inte alla cylindrarna, som oljan trycks upp i, så därför kan det inte vara det felet. Jonas sa då att han skulle höra med sin chef. Jag körde och jobbade, men tyckte att det var så mycket som inte stämde, så jag bestämde mig för att servicen som skulle göras på bil, skulle någon annan firma få göra. Jag ringde då upp Jonas på Nissan och sa att servicen fick dom inte göra. Han sa då att den redan var gjord!!!! Jag påpekade att det nu var mycket svårare att hitta felet och att vi kommit överens om att felet skulle hittas först. Han sa då att hans chef Kim skulle ringa mig. Mitt förtroende för Nissan är nu under bottennivå.
Nästa dag talade jag med Tord, och bad honom att ge mig ett bud på bilen. Han lovade att återkomma. Sedan ringer Kim som säger att den reparation som skulle göras, redan är gjord!!!! Att bilen hade stått på bakgården berodde på att man undersökte om Motormännen kunde utreda hur mycket olja bilen tog, påstod han. Jag avslutade det samtalet med att jag ville att Tord gav mig ett pris på min bil, så att jag kunde handla en annan på ett annat ställe. På kvällen fick jag budet 70 000 kr, vilket är listpriset för inbyte och det kan jag få i vilken bilaffär som helst. Om jag själv ska köpa en likvärdig bil, så får jag i dagsläget betala över 100 000 kr.
På skärtorsdagen den 5/4 började varningslampan för att det är något fel på motorn att lysa. Eftersom jag befann mig i fjällen, så kunde jag inte uppsöka någon Nissanverkstad. Hela den veckan har varningen för motorfel lyst till och från. Måndagen den 16/4 ringde jag Nissan och fick en ny verkstadstid den 30/4.
30/4 -07 Jag fick idag reda på att lambdasond hade gått sönder.
2/5 Jag skickar in en anmälan till Allmänna reklamationsnämnden.

Sammanfattning: Min färddator och varningslampor säger att det är något fel på motorn. Själv har jag hela tiden sagt att motorn drar för mycket olja för att vara hel. Ett fax från Nissan indikerar att det är en spricka i toppen.

Samtidigt säger detta fax från Nissan att deras motorer är helt normala, om dom bara tar upp till 0,5 lit/ 1000 km. Det betyder att om du köper en ny bil av Nissan, så riskerar du att få fylla på 7 liter olja extra, mellan serviceintervallerna, som är 1500 mil. Jag undrar om dom kan sälja någon bil om det faxet kom ut till allmänheten.
Normalt sett borde jag som alla andra, byta in min bil snarast och glömma Nissan. Många har nog gjort så och därför ska du akta dig för att köpa en begagnad Nissan, för risken är mycket stor, att de Nissan bilar som är till salu, har samma problem som min bil!!!!!


Jan-Erik Hjelmér
Tel. 0705 5785184

   
 
Reklam:

Du är här: Forumstart » Bilar » Försäkring och finansiering

Svara på detta inlägg

Starta nytt ämne i denna kategori (Försäkring och finansiering)

« Tillbaks till föregående sida


Tips:
• Hitta mer information, testa en sökning på Google!

Kolla in forumtoppenKolla in bildgalleriet

Inloggade medlemmar (1):
Till medlemslistan

Redo
Om WebCar2000  |  Vanliga frågor  |  Regler  |  Handla säkert  |    |  
 

Du är här: Startsida » Bil » Forumstart » Bilar » Försäkring och finansiering