Inte inloggad
» Logga in

Köp & Sälj
» Lägg in ny annons
» Ändra / radera annons
» Sök bilannonser
» Bilhandlare
» Märkessökning
» Sparade annonser

Tjänster
» Biltester
» Bilforum
» Billänkar
» Fotogalleriet
» Bilfilmer
» Statistik: Bilpriser

Övrigt
» Bilförsäkring
» Billån - låna pengar
» Bildelar & verkstad
» Bilnyheter
» Biltidningar
» Bilvård
» Köp- och säljtips
» Kalender bil

Insplanet - Jämför bilförsäkring

Bilförsäkring

Regler Medlemmar   Ny användare   Logga in för personliga meddelanden   Logga in
Här kan du söka bland ämnen och inlägg:
  Söktips
Sök endast i detta forum: Försäkring och finansiering
Bilder [av]
Helskärm [av]
Fler inställningar...

Tillfälligt ägarbyte?

2006-02-24, 10:55#1 
KalleH
Nykomling

Hej, enligt lag måste ju försäkringen stå på fordonsägaren.
Min situation är att jag är 20 år gammal och har inget körkort än.
Dock har jag en väldigt fin bil som bara står och rostar igen.
Nu är det så att en kvinna i 40 års åldern som är en vän till min sambos föräldrar har erbjudit sig att "passa" bilen åt mig, då hon inte har någon bil. Då gör vi varann en tjänst genom att hon sköter om bilen åt mig, och hon har ett transportmedel, så det gynnar oss båda.
I gengäld för att få låna den tänkte hon stå för en försäkring på bilen, men vi upptäckte då att detta inte gick eftersom försäkring måste tecknas på ägaren av fordonet.
Problemet är att hon har bonus hos ett försäkringsbolag så hon kan få en ganska billig försäkring på sig, medans jag som är 20 och utan körkort får betala en skyhög summa.
Annars hade det ju gått bra om hon bara gett mig pengar så att jag kan teckna en försäkring, men det blir för dyrt för henne.

Vad hon föreslog var att jag skulle skriva över bilen till henne och att vi skulle ha ett egenskrivet kontrakt sinsemellan med vittnen till, om att jag kan kräva tillbaks bilen vilket ögonblick jag än vill.
Men vad jag vet så är inte dessa egenskrivna kontrakten lika "juridiskt bindande" som ett riktigt kontrakt?Och även om dom vore det så måste det ju ändå tänkas över så att det inte finns några kryphål i det.

Vad jag alltså undrar är: Är ett kontrakt på ett tillfälligt ägarbyte där den "ursprungliga ägaren" kan kräva tillbaks bilen när som helst, fullt juridiskt bindande?detta då om det är underskrivet av båda parter och även vittnen?

Bör även tillägga att jag inte riktigt litar på denna person då jag personligen inte känner henne allt för väl.

Skulle uppskatta om bara kunniga inom detta område svarade och inte teorister, då detta är ganska viktigt :/
Givetvis får ni svara även om ni är lite osäkra men tillägg då detta så att jag vet att ni inte är säkra på er sak, då detta är en informationskälla för mig.

Tack så mycket //Kalle

2006-02-24, 12:24#2 
1:grade
Medlem

Låter ju som om du inte ska ge dig in på denna transaktion. Kan inte hon som lånar din bil lämna en depositionsavgift till dig? Fast det är klart, om bilen är värd säg 30 tusen kan det ju bli lite jobbigt att lägga det som deposition.
Egenskrivna avtal är lika juridiskt bindande som dom som är skrivna av tex en jurist. Föreslår att du tar kontakt med din konsumentrådgivare i kommunen för att få flera tipps. Sök på "Konsumentrådgivning"
Ebbe

2006-02-24, 14:50#3 
KalleH
Nykomling

Tack för ditt svar ebbe!
depositionsavgift är nog uteslutet då bilen kostade mig 102 000 kr att köpa.
Det är också därför detta är av stor betydelse för mig.
så som du säger så känns det inte som att jag borde genomföra denna transaktion.
Jag ska göra som du föreslog och ta kontakt med någon fackman inom detta och höra lite mer om vad som gäller.
Bra att veta inför framtiden också ju :)

Jag har dock kommit fram till ett beslut.
Jag har nu tecknat en försäkring på mig själv som betalas månadsvis och om hon accepterar detta så är ju allt ok, alltså får hon betala mig detta belopp i månaden.
I annat fall om hon inte är intresserad så avsäger jag mig den igen och ställer av bilen och låter den stå i min mors garage fram tills dess att jag fått körkort. Detta med någon slags av garage-försäkring tecknad.
Låter detta som en bra idé?

Tack ännu en gång

2006-02-24, 15:11#4 
1:grade
Medlem

Citat:
Tack för ditt svar ebbe!
depositionsavgift är nog uteslutet då bilen kostade mig 102 000 kr att köpa.
Det är också därför detta är av stor betydelse för mig.
så som du säger så känns det inte som att jag borde genomföra denna transaktion.
Jag ska göra som du föreslog och ta kontakt med någon fackman inom detta och höra lite mer om vad som gäller.
Bra att veta inför framtiden också ju :)

Jag har dock kommit fram till ett beslut.
Jag har nu tecknat en försäkring på mig själv som betalas månadsvis och om hon accepterar detta så är ju allt ok, alltså får hon betala mig detta belopp i månaden.
I annat fall om hon inte är intresserad så avsäger jag mig den igen och ställer av bilen och låter den stå i min mors garage fram tills dess att jag fått körkort. Detta med någon slags av garage-försäkring tecknad.
Låter detta som en bra idé?

Låter ju som en plan! Nu ska jag väl inte agera olycksfågel, men vad händer om hon krockar med bilen? Betalar hon självrisken åt dig? Antar att du har en helförsäkring på den. Tänk även på att om det finns speciella villkor i din försäkring typ att den ska stå i garage när den inte används och hon inte har den i garage och nån stjäl stereon så åker du på en högre självrisk!
Guud vad negativ jag är i dag!:-) Men kan inte låta bli att tänka lite längre fram om OM skulle inträffa...
Är aldrig kul att bli av med pengar i onödan! Plus allt strul som kan bli....

Hoppas du gör det rätta!

Trevlig Helg!
Ebbe

2008-01-08, 14:59#5 
A-Traktor_killen
Medlem

Hej har en fråga angående en bil som vart såld 5 januari nu i år för 4000 kr och nu är den ute igen efter två dagarconfused. Killen som köpte den är mindreårig och kunde inte skriva på om ägarbyte men jag skrev i mitt namn och så och datum. Och pappan hade fullt upp med att spänna fast bilen och verkade inte bry sig. Så bilen står ju i mitt namn än och nu är den till salu hur går det ihopconfused. Han har verkligen bråttom med allt han har ju haft tid och skicka in om ägarbyte snälla tacksam för hjälp hur det här funkar.

2008-01-08, 15:23#6 
Caretaker
Moderator

Ja...juridiskt sett är det din bil tills han lämnat in ägarbytet., så ingen kan köpa bilen utan ditt medgivande. Den är din tills ägarbytet registrerats hos vägverket. Du kan få upgifter på fordonet vad gäller ägare mm. på vägverkets hemsida.

// CT

- Inlägget ändrat 2008-01-08, 15:24 av Caretaker

2008-01-08, 16:33#7 
A-Traktor_killen
Medlem

Okej då vet jag det tack ska du ha för svaretsmile.

Reklam:

Du är här: Forumstart » Bilar » Försäkring och finansiering

Svara på detta inlägg

Starta nytt ämne i denna kategori (Försäkring och finansiering)

« Tillbaks till föregående sida

Tips:
• Hitta mer information, testa en sökning på Google!

Kolla in forumtoppenKolla in bildgalleriet

Inloggade medlemmar (1):
Till medlemslistan

Redo
Om WebCar2000  |  Vanliga frågor  |  Regler  |  Handla säkert  |    |  

Du är här: Startsida » Bil » Forumstart » Bilar » Försäkring och finansiering