Inte inloggad
» Logga in

Köp & Sälj
» Lägg in ny annons
» Ändra / radera annons
» Sök bilannonser
» Bilhandlare
» Märkessökning
» Sparade annonser

Tjänster
» Biltester
» Bilforum
» Billänkar
» Fotogalleriet
» Bilfilmer
» Statistik: Bilpriser

Övrigt
» Bilförsäkring
» Billån - låna pengar
» Bildelar & verkstad
» Bilnyheter
» Biltidningar
» Bilvård
» Köp- och säljtips
» Kalender bil

  Insplanet - Jämför bilförsäkring

  Bilförsäkring


 

Regler Medlemmar   Ny användare   Logga in för personliga meddelanden   Logga in
Här kan du söka bland ämnen och inlägg:
  Söktips
Sök endast i detta forum: Teknik och mektips
Bilder []
Helskärm [av]
Fler inställningar...

Skenande serviceindikator Dacia / Renault
 
2014-06-18, 13:48#1 
wuzzman
Nykomling


Medlem sedan:
Oct 03, 2007
Hej. Har en Dacia Lodgy (Motor och elektronik: Renault 1.5 dCi 110 hk.)
Problemet är att serviceindikatorn rusar. Redan från relativt ny bil upptäckte vi att för var 5:e mil vi körde så minskade serviceintervallet med 10 mil. Fördubblade servicekostnader, alltså.
Det jag undrar är:
Har någon annan, med Renault eller Daciabil med dieselmotor, samma problem?

Enligt Renaults webbsidor ska det inte bero på genereringen av partikelfiltret, den ska inte påverka serviceintervallen. Inte heller att jag kör för mycket 50-körning, enligt samma sajter sker regerenering redan vid 14-19 km/tim med en Euro 5-motor (som sitter i den här bilen, flera Renault och Mercedes A-klass).

Bilen är köpt hos Hedin Bil, och har varit inne för samma fel fyra gånger hittills utan att felet kunnat hittas / åtgärdas. Till slut rengjorde man partikelfiltret i verkstaden, och servicemätaren gick sedan "rätt" i 40 mil (+5/-9 km) då den plötsligt faller från 19700 km till 19100 km, alltså 600 km "i ett ryck" (bara 15 km mellan kontrollerna).
Dagen efter, dvs när det här skrivs, efter ytterligare bara 16 km har den fallit till 19 000 km.

Är jag ensam om problemet?
Ny bil, ursprungligt fel, fyra försök att hitta / åtgärda felet på verkstad, alla försök misslyckade. Verkstadens regenerering "sminkade bara över" felet tillfälligt.

Det hör kanske till saken att regenerering upphör varje gång man släpper gasen och motorbromsar!!! Vår tidigare bil, en Kia Cee´d gjorde rätt: Den fortsatte regerereringen även vid motorbromsning, så att den inte avbröts. Om man stannade bilen innan den fullföljts, gick den igång igen nästa gång tills den var färdig. inte här. Men inte med den här Renault-motorn. Lätta på gasen... och regeneringen avbryts! Så bilen gör en massa ofullbordade regenereringar av partikelfiltret vilket enligt verkstaden kan skada motorn pga övervärme.

Hur som helst -- känns det igen? Någon mer Dacia- eller Renaultägare vars serviceindikator går med dubbla hastigheten?
   
 
Reklam:
MyLoan - Jämför billån

Du är här: Forumstart » Bilar » Teknik och mektips

Svara på detta inlägg

Starta nytt ämne i denna kategori (Teknik och mektips)

« Tillbaks till föregående sida


Tips:
• Hitta mer information, testa en sökning på Google!

Kolla in forumtoppenKolla in bildgalleriet

Inloggade medlemmar (2):
Till medlemslistan

Redo
Om WebCar2000  |  Vanliga frågor  |  Regler  |  Handla säkert  |    |  
 

Du är här: Startsida » Bil » Forumstart » Bilar » Teknik och mektips