Inte inloggad
» Logga in

Köp & Sälj
» Lägg in ny annons
» Ändra / radera annons
» Sök bilannonser
» Bilhandlare
» Märkessökning
» Sparade annonser

Tjänster
» Biltester
» Bilforum
» Billänkar
» Fotogalleriet
» Bilfilmer
» Statistik: Bilpriser

Övrigt
» Bilförsäkring
» Billån - låna pengar
» Bildelar & verkstad
» Bilnyheter
» Biltidningar
» Bilvård
» Köp- och säljtips
» Kalender bil

Insplanet - Jämför bilförsäkring

Bilförsäkring

Regler Medlemmar   Ny användare   Logga in för personliga meddelanden   Logga in
Här kan du söka bland ämnen och inlägg:
  Söktips
Sök endast i detta forum: Teknik och mektips
Bilder [på]
Helskärm [av]
Fler inställningar...

Motorolja - bra eller dålig? från LIDL?

2010-05-12, 22:36#1 
BonnieClyde
Nykomling

Hej

Sist min bil var inlämnad behövdes det tydligen byta oljefilter och oljan. Sist jag bytte det helt på nytt var 2 månader sedan? Men men, säger de att det behövs så behövs det väl... Hursomhelst, när jag kom för att hämta bilen var mekanikern "schysst" och gav mig motoroljan som blivit över av någon anledning. Den skulle vara den _bästa_ oljan som är hur dyr som helst...

Nu sitter jag här och kollar på oljan, och på streckkoden står är den Lidl märkt... hurfan kan det säljas en riktigt dyr och bra olja på Lidl tänker jag. Är det någon som kan svara på om min olja är så "dyr och bra" som de sa på verkstaden? På dunken står det: 10W40 "W5 - carcare. Ecotech Engine Oil. Part synthetic oil for engery-saving performance". 10W40

Någon som vet? Jag är som sagt kvinna och kan _ingenting_ om bilar. Blir blåst i stort sett varje gång jag lämnar in min bil på verkstad sad ...vill gärna veta om dem på detta stället snackar massa dynga bara, då orkar jag inte lämna in den där igen. Även om detta är en skitsak, så är det så trist att bara få höra massa bullshit bara för att man är tjej.

TACK för mig! cool

2010-05-12, 23:15#2 
turbodiz
Moderator

Ettersom vi nordmenn ikke handler hos LIDL, gav de opp virksomheten sin her i landettounge
Men oljen virker å være bra nok den, fant en sak om den i et annet forum, min länk og du kan jo forske videre på saken der hvis du vil.
Billig og bra nok olje vil jeg anta, all den tid den oppfyller alle spesifikasjoner og krav satt av de store bilprodusentene.

Men ingen høykvalitetsolje, de heter eksempelvis Castrol GTX3 og Mobil 1 og koster 5 til 10 ganger mer pr liter enn "din" olje.
Personlig, så er jeg av den formening at det er bedre å benytte en billig olje og bytte ofte enn å kjøre lenge med en dyr olje.

2010-05-13, 00:24#3 
Sven 1
Medlem

2 månader! Vet inte vilken bil du kör men serviceintervallet brukar vara ca 1500mil, vilket ger ca 25mil/dag...

Oljan du har fått är "part synthetic", på svenska: delsyntetisk eller semisyntetisk. Oljor delas vanligtvis in i tre katekorier:
1. Mineraloljan, de är billigast och rekommenderas till äldre bilar/slitna motorer.
2. Helsyntetisk, de är dyrast. Bättre smörjegenskaper framförallt när det är riktigt kallt eller varmt ute.
3. Delsyntetisk. En blandning av de två ovan nämnda oljorna. Denna oljan är ett "mittemellan" alternativ. Både vad det gäller egenskaper och pris.

Vad som är rätt olja är en riktig djungel och vilken olja som är rätt för en viss bil är inte lättare. En lite äldre bil men med frisk motor skulle jag försöka köra på delsyntet, en nyare bil så blir helsyntet, och om bilen har en motor som drar olja skulle jag testa med en lite tjockare olja (mineralolja).

I Turbodiz länk (där man för övrigt mest disskuterar en helsyntetisk olja) får man fram att företaget som tillverkat oljan heter PENNASOL. Säljs enligt http://www.nordicaudi.com/php/forum/showthreade... även på Rusta.
Lidl tycker jag säljer väldigt bra saker till bra priser, men att oljan skulle vara helt fantastisk och hur dyr som helst är nog lite att ta i.

Min far har kört ca 12000 mil med biltemas delsyntet olja i en Volvo V70 2,0 från 1998 (har nu rullat 25000 mil) och motorn är "som ny"smile.

Prisjämförelse på hel, del och mineral.
Helsyntet: http://biltema.se/Bilvard/Olja-och-Smorjmedel/H...
Delsyntet: http://biltema.se/Bilvard/Olja-och-Smorjmedel/S...
Mineral: http://biltema.se/Bilvard/Olja-och-Smorjmedel/M...

Positivt med din verkstad är väl att man kan anta att motoroljan faktiskt har blivit bytt eftersom du fick en dunk med en skvätt kvar. Det är inte alla verkstäder som byter oljan utan nöjer sig med att stämpla serviceboken. Det är därför viktigt att kontrollera att en verkstad faktiskt har utfört det arbete som de tagit betalt för.

Hade jag varit du så hade jag övervägt att byta oljan själv nästa gång. Det SKA gå att byta även om man är tjejsmile.
Om du inte gör det själv hade jag bytt verkstad.

Edit: söker man på google får man hur många träffar som helst om man vill läsa om oljor, många tror sig veta vilken olja som bäst och många tycker ganska olikawink
En av många träffar:
http://web.telia.com/~u84003985/CITROEN/CXMOTOR...

Edit2: Får man fråga vilken verkstad din bil har besökt?

- Inlägget ändrat 2010-05-13, 00:52 av Sven 1

2010-05-13, 13:46#4 
turbodiz
Moderator

Citat:
Ursprungligen postat av Sven 1
2 månader! Vet inte vilken bil du kör men serviceintervallet brukar vara ca 1500mil, vilket ger ca 25mil/dag

Vel, gamle biler (på mer enn 15 år) har vel et intervall på 500 mil på oljebytte og 1000 på filtersmile

Citat:
och om bilen har en motor som drar olja skulle jag testa med en lite tjockare olja (mineralolja)

Dette er jeg faktisk sterkt uenig i! Mineraloljen har en tendens til å bli tynnere ved høye temperaturer enn hva (semi) syntetiske oljer har.
Det er en av de store fordelene med syntetisk, pluss at den har beder egenskaper for å holde motoren ren innvendig.smile

Citat:
Hade jag varit du så hade jag övervägt att byta oljan själv nästa gång. Det SKA gå att byta även om man är tjejsmile.
Om du inte gör det själv hade jag bytt verkstad.

Japp!applausesmilewink

2010-05-13, 14:46#5 
Sven 1
Medlem

Citat:
Vel, gamle biler (på mer enn 15 år) har vel et intervall på 500 mil på oljebytte og 1000 på filter

I det backiga grannlandet behövs det nog tätare oljebyten än i sverige. I Sverige har Volvo 850/#70 från 1992 till 1999 ett serviceintervall på 1500milsmile.

Men visst mindre bilar har lite kortare intervall. Nu har jag inte serviceboken till BXen vid min sida, men jag läste något om att det från år 1985 är det 1000mil på oljebyterna och 2000 på filter för bensinarna.

Nyare bilar är ofta upp mot 3000mil.

Citat:
och om bilen har en motor som drar olja skulle jag testa med en lite tjockare olja (mineralolja)

Citat:

Dette er jeg faktisk sterkt uenig i! Mineraloljen har en tendens til å bli tynnere ved høye temperaturer enn hva (semi) syntetiske oljer har.
Det er en av de store fordelene med syntetisk, pluss at den har beder egenskaper for å holde motoren ren innvendig.

Citat:
rätt olja är en riktig djungel ....... många tycker ganska olika

Som sagtsmile. Men det går ju att pröva sig framsmile Är motorn riktigt dålig så finns ex.: http://biltema.se/Bilvard/Olja-och-Smorjmedel/L...

- Inlägget ändrat 2010-05-13, 14:48 av Sven 1

2010-05-13, 15:51#6 
BonnieClyde
Nykomling

Tack för era svar!! Uppskattas verkligen. försökte googla själv på denna oljan men hittade inte mycket mer än tyska sidor och en del forum där dem diskuterade men jag förstod väl sådär 10%.

Jag kör en Toyota Corolla -98. Kör väl en ca 120mil i månaden på ett ungefär... Har alltid gått till en bilverkstad med "bra rykte", men efter att jag sist lämnade in den (byte av skadad damasker) lovade dem köra min bil för att höra vad det är som låter så förbannat.. Då sa dem till mig att det bara är mina däck som dönar så mycket, inget annat fel. 1 vecka efter fick jag problem med växellådan, kunde knappt växla till 4ans växel. Lät då en kompis farsa dra iväg och fixa bilen hos några han känner.. och det var där dem bytte oljefiltret och även oljan i växellådan. (efter detta är 4an ok, men nu är det ett helvete att växla till 2an :-) ). Detta var alltså på någon random arabverkstad blushing. Och det var då jag fick höra vilken dålig olja jag haft innan, och hur dyr olja jag fått nu... dessutom sa dem åt mig att mitt hjullager var kasst på höger fram. AAAAhhh blir så trött.

Nu vill man inte gå tillbaka till "arabverkstaden", för det känns bara som de snackar massa skit.. och är knappast nöjd med hur dem fixade växellådan. Och varför gå tillbaka till min gamla verkstad dit jag alltid gått innan, om de inte ens kunde höra att hjullagret var kasst?

Och byta olja själv? Då blir man ju smutsig? hihi love

2010-05-13, 17:04#7 
turbodiz
Moderator

Citat:
Och byta olja själv? Då blir man ju smutsig?love

Om om det ytre er smutsig så kan man være ren i sjelentounge

Og gåent (kasst) hjullager? Joda, det kan så være, men mange ganger kan dette komme over natten så å si, og er ikke alltid så lett å diagnostiserebigeyes. Men det finnes vel flere verksteder enn ditt gamle og "araberverkstedet" å velge mellom.
På tide å prøve et nytt med andre ord. Får bare håpe de ikke har "reparert" din væxellåda med sagspon bare. Faktisk en velprøvd metode for å få bort ulyder fra transmisjonen det winksad

Tisdag 14:45#8 
LisaLis
Nykomling

Raderat
Inlägg raderat av: soul

Reklam: Vill du göra reklam för en motorrelaterad sida - lägg in den i vår länksamling istället!
Om du inte förstår varför ditt inlägg har raderats, fråga inte i forumet, utan skicka PM till moderator istället!

Reklam:
MyLoan - Jämför billån

Du är här: Forumstart » Bilar » Teknik och mektips

Svara på detta inlägg

Starta nytt ämne i denna kategori (Teknik och mektips)

« Tillbaks till föregående sida

Tips:
• Hitta mer information, testa en sökning pÃ¥ Google!

Kolla in forumtoppenKolla in bildgalleriet

Inloggade medlemmar (2):
Till medlemslistan

Redo
Om WebCar2000  |  Vanliga frågor  |  Regler  |  Handla säkert  |    |  

Du är här: Startsida » Bil » Forumstart » Bilar » Teknik och mektips