Inte inloggad
» Logga in

Köp & Sälj
» Lägg in ny annons
» Ändra / radera annons
» Sök bilannonser
» Bilhandlare
» Märkessökning
» Sparade annonser

Tjänster
» Biltester
» Bilforum
» Billänkar
» Fotogalleriet
» Bilfilmer
» Statistik: Bilpriser

Övrigt
» Bilförsäkring
» Billån - låna pengar
» Bildelar & verkstad
» Bilnyheter
» Biltidningar
» Bilvård
» Köp- och säljtips
» Kalender bil

Insplanet - Jämför bilförsäkring

Bilförsäkring

Regler Medlemmar   Ny användare   Logga in för personliga meddelanden   Logga in
Här kan du söka bland ämnen och inlägg:
  Söktips
Sök endast i detta forum: Projektforum
Bilder []
Helskärm [av]
Fler inställningar...

projekt: Citroën Bx 19 TRI -87 [1] 2

2010-04-14, 01:29#1 
Sven 1
Medlem

Jaha, då har jag (äntligen?) skaffat en sak med fyra hjulsmile. Det började med en tråd på Citroënakuten där en man skrev "på grund av mycket tråkiga händelser måste ett antal bilar bort". Närmare bestämt 1 DS, 1 GS, 3 Cx, 6 Bx, 2 Xm, 3 icke citroëner, en husvagn, m.m.
"Det är mycket synd att dessa skall till skroten. En del är mycket bra bruksbilar i besiktningsbart skick och var avsedda att säljas."

Jag tog Qingqin dit och kikade. Blev en bil rikare och 500kr fattigare.

I söndags dog 12 bilar...

Bilen jag tog är en Citroën Bx 19 TRI från 1987 (var ansöker jag om medlemskap i cruisers 80:s?). Den ser väl inget vidare ut utvändigt. Är en del rostlagningar runt bakskärmar och tanklock gjorde att jag hade väldigt låga förväntningar på hur underredet skulle se ut. Den har ju inte stått på en gräsmatta, den har ju legat på en... MEN jag blev glatt överraskad, jag tyckte den såg ok ut undertill, och marken visade sig vara sand, vilken kändes torrsmile.

blabla bla ..

negativt med bilen:
läcker LHM vänster fram
kopplingen är tung (gissningsvis uppsträckt, men bilen har ju stått ett tag så förhoppningsvis mjuknar den till sig lite)
ljuddämparen sitter inte på bilen (en "klammer" har rostat bort)
vänster lyktglas var sönder, men jag har fått en extra strålkastare
reflektorerna verkar kass (är visst vanligt på Bx)
samtliga däck är blankslitna och torra
rost på utsidan av dörrarna, bakskärmarna, runt tanklocket, vid vindrutan, m.m.
minst en handbromsvajer är troligen av
matt i lacken
ingen radio
och en del till gissningsvis...

När jag kom hem igen kollade jag regnummret på transportstyrelsen och fick jag bl.a fram följande:
första gången i trafik: 1987-07-01
Antal ägare: 4
Senast godkända besiktning: 2004-06-11
Vägmätarställning: 18843mil (idag ca 19340mil)
Avställd: 2004-08-31

Mmm, den har stått ett tag...

Vad har jag plan? Jo jag vill få den genom besiktningensmile.
1. Vad ska jag börja med? Jo hydrauliken. Jag har aldrig tidigare vare sig mekat, kört eller åkt hydraulbilblushing. Att hydrauliken läcker kan såklart bero på många olika saker. Jag hoppas det beror på en returslang som hoppat av eller skavts sönder. Det borde inte vara så svårt att fixa. Men är det något komplicerat och jobbigt fel med bläckfisken (det är tydligen dit alla hydralslangar går) så kan projektet stranda redan härwinkblushing.
2. Sedan får jag försöka fixa ljuddämparen, kolla om kylaren är hel, bromsarna, varför var inte främre kofångaren fastsatt? finns det någon anledning? o.s.v...
3. Ta den till besiktningen och se hur många A4 papper jag får med mig hem.
4. fixa felen (om det inte är för jobbigt och dyrt)
5. ombesiktning
6. köra
7. slipa rost, laga hål, rostskydda,
8. fixa småfel
9. kör och njut
10. Tycker man den är bra så blir det kanske kanske att jag lägger lite extra tid och kärlek på bilen och gör en lackering.

Hmm, vad mycket jag har att göra kände jag plötsligt.

Här är en sida om Citroën Bx: http://medlem.spray.se/alltomcitroen/bx.html
Min är alltså en 87.a (allstå generation 2, tyvärr. Första generationen är coolare, men den börjar bli väldigt ovanlig (rost...)). Bx fanns med väldigt många olika motorer. Förutom diesel-motorerna så fanns bensinmotorerna på 1,1 (i ett fåtal länder), 1,4 1,6 och 1,9. Jag har allstå den största motorn, men 1,9 motorn fanns i tre olika utföranden och TRI är den minsta med sina 75kW (ca 102hk). 1,9-motorn fanns även som GTI med 8 ventiler och gav då 122hk samt GTI med 16 ventiler och gav då 148hk (160hk utan katalysatorn).

Jag tror min bil har lite extra utrustningsmile, om dom fungerar vet jag dock ejwink. Den har:
digital klockacool
solskyddsgardin i hatthyllan
elhissar (i alla fall fram, tror det är det bak också)
och (håll i er nugrin) så tror jag att jag har fjärrlåscool, som gissningsvis inte fungerar eftersom det är (tror jag) mottagaren som hänger och dinglar i taketblushing.

Men som sagt. Sådant är ju ett senare bekymmerwink.

Ni har ju redan sett några bilder men jag lägger väl in de igen och några till:

Bakljusen tror jag inte är original. Tror de kom först 1989.

Höger sida är sämst. Ser inte vackert ut runt tanklocket...

Vad fin den är på bild. Kanske inte riktigt lika fin i verkligheten och på nära håll...

Invändigt tycker jag den ser väldigt bra ut, förutom att den är ganska tråkig. Förarstolen har tyvärr bytts ut mot någon lite "sportigare". Kanske kommer den stolen från en Bx GTI 8V, men jag vet inte säkert.

19340mil

En vecka senaresad:

Hemma passade jag på att blåsa bort löv och smuts ur motorrummet, dammsugade inne i bilen och tvättade av den från smuts och beväxtning m.h.a. Grummewink.

Börjar bli några röda bilar där hemma

Blev lite sent och mörkt i slutet

Ett par timmar senare (runt midnatt) kom mina föräldrar och småbröder hem från sin drygt en vecka långa "semester". Det första mamma sa till mig var "Säg att det där inte är din bil."grin.

Nu får det räcka för idagwink
  1 användare har tackat för detta inlägg  

2010-04-14, 06:17#2 
str4nd__
Moderator

Nu blir det äntligen ett riktigt projekt här happy mycket att göra verkar det som då den stått så pass länge.

Och angående stolarna så är det grymt skönt med skålade stolar, jag skulle nog hellre satsa på att få tag på en likadan till av förarstolen och byta ut passagerarstolen smile

Din mammas kommentar var ju klockren tounge haha

Lycka till nu ! Kommer följas givetvis.

PS: Angående cruisers 80:s så tror jag man nästan blir automatiskt medlem när man skaffar en bil från -80 talet? happy

2010-04-14, 11:13#3 
AudiRS6
Moderator

Citat:

"3. Ta den till besiktningen och se hur många A4 papper jag får med mig hem."

"Det första mamma sa till mig var "Säg att det där inte är din bil.""

Haha roligt skrivet!smile

Citat:
Kanske kommer den stolen från en Bx GTI 8V, men jag vet inte säkert.

Säkert så! Stolen ser ju att vara gjord med samma färg, tyg osv som de andra? Bara lite kramgoare? Ser skön ut!

Blir en del att jobba med för dig framöver nu kan jag tänka mig, men det blir skoj! Och vilken grejj, 500kr för en bil är grymt ju! Och som du skrev ser inredningen riktigt fräsch ut! Roligt de här, ska helt klart följas!applause

/Marcus

2010-04-14, 11:38#4 
turbodiz
Moderator

Har trykt på "Gilla"smile

2010-04-14, 12:36#5 
Sven 1
Medlem

Citat:
"3. Ta den till besiktningen och se hur många A4 papper jag får med mig hem."

................

Haha roligt skrivet!

Tänkte på ett avsnitt av top gear. Ett av deras bästa enligt mig börjar efter ca 7min här:

http://www.youtube.com/watch?v=IRiyakI-RIc&feat...

Eller om ni inte har tid. Så kolla på besiktningsprotokollet här efter ca 7min:
http://www.youtube.com/watch?v=B7u49SZJgZQ&feat...

Citat:
Säkert så! Stolen ser ju att vara gjord med samma färg, tyg osv som de andra? Bara lite kramgoare? Ser skön ut!

Blir en del att jobba med för dig framöver nu kan jag tänka mig, men det blir skoj! Och vilken grejj, 500kr för en bil är grymt ju! Och som du skrev ser inredningen riktigt fräsch ut! Roligt de här, ska helt klart följas!

Har inte känt på stolarna riktigt än, färgen är nog inte riktigt samma, men men, från en Bx är den nog men jag tror att sport-stolen är lite hårdare och det vet jag inte riktigt om jag vill ha. Bx.en ska ju ha mjuk och skön komfort (hydraulik och 14-tums hjul med 70-höga däckcool) och det är det jag vill att den ska ha. Jag vill sväva fram på landsvägarna. Men som sagt stolen sitter där och jag kommer inte leta efter någon annan. Bilen ska förhoppningsvis genom besiktningen, sedan får jag se om jag stör mig på den...

Ja endel att göra har jagblushing. Tyvärr har jag en hel del annat på gång också (byta panel på huset?, mossan på taket?, byta garagetak hos farmor och farfar?, handbromsvajern på v70in är av, 3 segelbåtar ska vårrustas och sjösättas, Astran skulle rost-skyddas/lagas o.s.v. Jag har lite på G när "sommarlovet" börjar i Juni, fast jag börjar troligtvis på mitt sommarjobb direkt...

Citat:

Och angående stolarna så är det grymt skönt med skålade stolar, jag skulle nog hellre satsa på att få tag på en likadan till av förarstolen och byta ut passagerarstolen

Jag får känna efter och se vad jag tycker. Men det är ett senare problem.

Citat:
PS: Angående cruisers 80:s så tror jag man nästan blir automatiskt medlem när man skaffar en bil från -80 talet?

Götthappy

Citat:
Lycka till nu ! Kommer följas givetvis.

Tackarsmile

Citat:
Har trykt på "Gilla"

Tacksmile.

Tyvärr kommer projektet inte gå så jättesnabbt, i alla fall inte närmaste 1,5 månaderna eftersom bilen är hemma i Ljungby och jag bor i GBG (ca 20mil enkel resa)sad.

2010-04-14, 14:03#6 
AudiRS6
Moderator

Menade att stolarna hade samma mönster, inte färgsmile

Haha kollade Youtube klippen nu, haha den bilen! Kommer gå bättre för dig hehe½smile

2010-04-14, 23:05#7 
Sven 1
Medlem

Citat:
Menade att stolarna hade samma mönster, inte färg

Ja det har de. Även plasten ser lika ut till formen.

Kollade nu i Bx broschyren från 1987 och ser då att det nog är en stol från värstingen Bx 19 GTI 16V.

I broschyren finns inte 19 TRI med men 19 TRS (trs är väl en förgasar-bil). Man kan läsa att "Electric slide and tilt glass sunroof with sun shade is standard on "TR" level models". Men jag har ingen takluckasad, men då slipper jag risken för läckage därifrån (man får se allt possitivt)happy.

"The initials TR stand for Trés Riche (mycket rik) and, as this implies, the emphasis here is on added equipment and refinement. All TR models have interior upholstert in special Tweed cloth, front seats are adjusyeble for cushion angle, and fully contoured rear seats have centre armrest. Standard equipment includes power steering, electric tilting and sliding sunroof, electric windows front and rear, tinted glass and rear sunblinds. Instrumentation includes door-open warning diagram. TR models are distinguished externally by a smoked acrylic rear quater window."

Läser sedan lite i Bx broschyren från 1988 där 19 TRI finns med, men jag hittar den bara i kombi utförandet.
"This fast and luxurious estate has a fuel injection 1905cc engine developing 125 HP to give a top speed of 119 mph and a acceleration from 0-60 mph in just 9,7 seconds. This performance is not at the expense of economy since fuel consumption is 45 mpg at 56 mph. To go with this performance ABS braking is fitted as standard. Payload is up to 565kg. The BX 19TRI features Chevron pattern velour seats."

Om min har ABS eller ej vet jag ej, men jag tror inte det. Något tonat glas har jag inte heller. Lite underligt.

- Inlägget ändrat 2010-04-14, 23:15 av Sven 1

2010-04-20, 17:16#8 
Sven 1
Medlem

Då var det dags för uppdateringsmile

Åkte hem till Ljungby i fredags. Tog Qingqin in till stan och närmare bestämt biblioteket där jag (efter att ha skaffat ett nytt lånekort. Om kortet inte använts på 3 år tas de tydligen ur registretwink) lånade Haynes "workshop manual" (den brunacool) till BXapplause.

Sedan stack jag hem bytte filter+olja på Qingqin, samt oljorna på Baotianen, vilken jag sedan tvättade av.

På lördagen var målet att få in BX.en på tomten/garageuppfarten. Det är ju inte roligt att pilla ute på vägenwink. Men det var bara en liten sak i vägen...

Bara fram med vedkapen, som såklart hade punka på ena hjuletangry, fila klingan och plötsligt var alla stockarna på bilden och några till i 27 centimeters längdersmile.

Sedan var det bara att lägga i ett batteri i BX.en och köra in, tänkte jag. Bilen startade men ville inte lyftasad. Kunde inte se att någon LHM hade läckt ut men jag hällde ändå i 1 liter (nu har jag totalt hällt i 3 liter á 69,90kr (på biltema) = 209,70kr), men det blev ingen skillnad. Snart började det låta lite mer från motorrummet, en vattenpump som snart var på väg att ge upp var pappas första tanke.

Vi stängde av bilen och tog fram en liten domkraft så att vi fick bort brädklossarna jag lagt under bilen så att den inte skulle ligga i marknivå. Bilen blev väldigt låg och väldigt tungstyrd men det gick att köra in den på garageuppfartensmile.

Sedan försökte vi palla upp bilen så att vi skulle kunna komma under. Men det var inte så lätt, matjorden var mjuk och domkraften och bockarna sjönk, samtidigt som bilens främre balk visade sig vara ganska klen.
Efter att ha fått sitta några gånger i bagaget så att fören åkte upp var äntligen bilen en bit uppsmile.

När jag gick förbi vänster framhjul sneglade jag in i hjulhuset och då såg jag två rörändar och från en av dem droppade det (sakta) lite LHMbigeyes. Tog bort hjulet men förstod inte hur de skulle sitta så vi tog bort höger framhjul också och då såg jag hur de skulle sitta. Tryckte i de där de skulle sitta (jag gissar att de lossnat när jag hade bilen på släpet, då var den ju i högsta läget och allstå helt stum fjädring. Tror inte det var bra för hydraulikenblushing).

Bilen startades igen och då började baken resa sig lite, bilen stängdes snabbt av igen (fören var fortfarande upp-pallad).

Sedan kände vi på remmarna varifrån oljudet kommit. De kändes lagom spända. Vi plockade bort remmarna och det visade sig att det är troligtvis är HP (Hydraulik Pumpen) som sjunger på sista versensad.

Två bilder från motorrummet:

Undra vad en ny/begagnad HP kan kosta jaja jag vet vad den kostar på skroten, mer än jag gav för bilensad http://www.bildelsbasen.se/?link=list&ggl=s16&s... )?

Vad var det för fel med hydrauliken vänster fram då? Inte borde det väl bli så här av de två rören som lossnat:

Dessutom var insidan av fälgen täckt av ett tjock lager mörkt kladdigt gojs.

Höger sida var mycket finaresmile:

Jag gissar på att det är fjäderbenet på vänster sida som är dåligt. Och ja jag vet, en sådan kostar också mer än vad jag gav för bilensad http://www.bildelsbasen.se/?link=list&ggl=s16&s... .

På Söndagen kom pappa och jag på att V70in ska till besiktningen på torsdag. Dags att byta den där trasiga handbromsvajern m.a.o.wink. Det var betydligt bökigare än vi hade trott, så det tog hela dagen, men det blev nog brasmile, men tyvärr blev det ingen direkt tid för BX.en...

Upp ska V70in:

Så här skrotig har nog aldrig garageuppfarten sett ut tidigare. Och på andra sidan huset ser det inte mycket bättre utblushing. Jaja det har blivit mycket gjort i helgen, trots det tråkiga vädret.

Får väl försöka få med något possitivt med BX.en. En bild på baksätet kanske?:

Kollade även om det var elhissar där bak och det var detsmile. Och batteriet satt ju i bilen så jag testade om någon av elhissarna í bilen fungerade. Gissa om jag var förvånad när det visade sig att samtliga 4 elhissarna fungeradesmilehappyloveapplauseapplausebigeyesapplausecool

Tänk om jag tagit en reservdelsbil. Jag var väldigt sugen på att ta en bil (eller flercool) för att kunna plocka delar ifrån, säljaren hade ju några till BX.ar, varav en var en blå 19TRI, men samtidigt är jag fullt medveten om vad mina föräldrar hade tyckt...

Vi får se vad som händer bilen, jag vet inte riktigt...

- Inlägget ändrat 2010-04-20, 17:20 av Sven 1

2010-04-20, 18:03#9 
AudiRS6
Moderator

Citat:
kostar också mer än vad jag gav för bilen

Ger man 500kr för en bil ska det vara så, hahasmile

Citat:
Vi får se vad som händer bilen, jag vet inte riktigt...

Finns en del att åtgärda som det verkar. Men inte ge upp nu! Lite rädd för det efter vad du skrev på slutet... Vi behöver ditt projekt härsmile

- Inlägget ändrat 2010-04-20, 18:04 av AudiRS6

2010-04-20, 19:09#10 
Sven 1
Medlem

Citat:
Citat:
kostar också mer än vad jag gav för bilen

Ger man 500kr för en bil ska det vara så, haha

Så kan det kanske vara, men jag tycker priserna på skrotarnas delar är höga. Det hade snabbt kunnat betala sig om jag tagit en/ett par extra bilar. Många av delarna på skrotarna är ju från bilar som rullat längre än min. Delarna kan ju gå sönder när som helst.

Citat:
Finns en del att åtgärda som det verkar. Men inte ge upp nu! Lite rädd för det efter vad du skrev på slutet... Vi behöver ditt projekt här

Än har jag inte gett upp. Tycker BX.en börjar bli en riktigt fin bil faktiskt. Sen är det såklart också väldigt roligt med extrautrustningen. Är nog inte många billiga "småbilar" från 87 med fungerande elhissarsmile.

Läste på akuten att remmen till HP ska vara riktigt ordenligt spänd. Min rem tyckte jag var bra spänd, men visst den är ganska torrsprucken så det är väl värt att kolla upp förstsmile.

En bild på underredet (ser bra ut tycker jagsmile, rören till vänster är bränslerör):

De där ved-klumparna har varit guld värda den här helgenhappy.

Vill du starta ett liknande projekt Audi? Här är en billig sak (utan hydraulik), en lätt match med andra ord: http://www.blocket.se/halland/Bortskankes_CITRO...
fast lite fel del av landet kanske, men jag behöver inte en till...
Men som det konstaterats i en annan tråd så är allt dyrare i Stockholm. Exempelvis är bortskänkes = 500kr http://www.blocket.se/stockholm/Volvo_340_borts...
Och utan att ha sett något av objekten så känner jag mig ganska säker på att ZX.en är ett bättre "köp"smile.

2010-04-20, 20:04#11 
str4nd__
Moderator

ser ju bra ut sven ! smile

du får ta och kapa upp granen eller vad det är som står bredvid forden, och vips , så fick du en till plats för en reservdelsbil grin

2010-04-20, 21:13#12 
Sven 1
Medlem

Hahalaugh

Det är faktiskt en en.grin. Modell större. Men den är ganska bra att ha där. Den tillsammans med huset gör att det aldrig blir något starkt solljus (som bleker lackenwink) på bilarnacool. Sen tror jag inte mina föräldrar tycker det är någon jättebra idé hellerwink.

Där BX.en står nu är det tänkt att det ska bli en lite mer riktig garageuppfart. Min lillebror fick mina föräldrars Ford fiesta 1,4i -88 i julklapp 2007 eftesom lärarna på fordonsprogrammet rekomenderade att eleverna skulle ha en egen bil hemma att meka med. Bilen var rostig undertill men i övrigt var den ganska fin, perfekt att lära sig svetsa på. Nr 1 var väl att gräva bort matjorden så att vi sedan skulle kunna ha singel där. Tror min lillebror tog ETT spadtag för ca 2 år sedan, träffade en rot, och cyklade till en kompis istället, mer har inte hänt med "p-platsen"grin.
Vad hände med fiestan då? Jo taket åkte bort med hjälp av vinkelslipen, dörrar, motorhuv, bagagelucka, säkerhetbälte m.m. plockades bort och sedan körde han lite med den tillsammans med några småglin på en åker i centrala byn. Inte dröjde det länge innan mina föräldrar satte käppar i hjulet och bilen "såldes" till en som bor ute på vischan.

Hittade en bild på eländet.
http://img177.imageshack.us/img177/4145/namnls1...

Tyvärr hittar jag ingen före bild, de tidigaste bilderna jag hittar är de här:
http://img412.imageshack.us/i/p4141077.jpg/
http://img693.imageshack.us/i/p4141082.jpg/
Synd att det blev så med den bilen, den var pigg och krånglade aldrig...

Hittade en bild på finspacklet ocksåsmile:
http://img59.imageshack.us/i/p4161113.jpg/
Min lillebror och jag tycker och tänker väldigt olika. Ni behöver inte vara oroliga för BX.en, något sådant kommer aldrig hända med den. Jag lovar (så länge han inte börjar pilla på den medans jag är i GBG, men i så fall är han så gott som död)smile

Och Baotianen behöver ni inte heller oroa er över, den är nämligen min andra lillebrors moped. Inte för att han riktigt vet hur den ska skötas, men han försöker vara rädd om den och oljebyterna gör jag åt/med honomhappy.

Skulle vi behöva en extra garageplats (vilket vi lär behöva ganska snart, min (dumma) lillebror vill titta på en bil i Malmö i morgonsad) så är det nog en bättre ide att forsätta åt det håll Bx.en är parkerad. Bort med häcken och björken med andra ord. Men en gammal tant på gatan tyckte inte om när vi kapade ned den en bit. Den är så vacker tycker hon. Får väl parkera bilarna på gatan istället...

- Inlägget ändrat 2010-04-20, 21:21 av Sven 1

2010-04-20, 21:20#13 
str4nd__
Moderator

Haha. fin dekaltrimning med eltejp?!

Jo det brukar vara så för många, med en liten motgång (roten) så ger dom upp och hittar på något annat istället. Tråkigt men sant tounge

Kan säga att det är tur att du inte är som din lillebror då, har han förklarat hur han tänkte med finspacklet än eller? applause

2010-04-20, 21:42#14 
Sven 1
Medlem

Citat:
Haha. fin dekaltrimning med eltejp?!

Han är ju på en inteligensnivå likt en 5-åring. Hur han fick körkortet är en gåta...

Citat:
Jo det brukar vara så för många, med en liten motgång (roten) så ger dom upp och hittar på något annat istället. Tråkigt men sant

Kan säga att det är tur att du inte är som din lillebror då, har han förklarat hur han tänkte med finspacklet än eller?

Han tröttnar på det mesta (allt?) ganska snabbt. Spacklet skulle han ha till en roddbåt som han tänkte renovera. Det var samtidigt som jag höll på med min 505 . Roddbåten skulle lackeras svart och ha flames på sidorna. När pappa sa att det inte blir något vidare resultat när man slipar skrovet med vinkelslipenbigeyes så tröttnade han. Roddbåten står fortfarande kvar på tomten...
Att han valde att blanda spacklet på locket är har han säkert ingen vettig förklaring på. Säkert är det som med allt annat han gör. Det ska gå snabbt och han tänker inte längre fram i tiden än maximalt 1-2 sekunder (känns det som).

Edit: Det var när han kom hem med roddbåten som jag tog plast, slipmaskin, spackel, färg, slippapper, m.m. till mitt skåp i skolan.

- Inlägget ändrat 2010-04-20, 21:47 av Sven 1

2010-04-20, 21:50#15 
str4nd__
Moderator

vinkelslip?! laugh Förstår att du tar med dig sakerna till skolan, hemma verkar det som om det inte får vara ifred riktigt.

2010-04-21, 01:01#16 
T.B.
Moderator

Citat:
(var ansöker jag om medlemskap i cruisers 80:s?)

Detta sker per automatik.
Det enda du behöver göra är att betala in 5000kr på konto 87767823645663876896496445646.laugh
Hugaligen vad du måste tycka om att pina (tortera) dig själv.
Mängder och åter mängder av jobb för att få denna "bil" snygg,
helt ny kaross och chassie från valfritt märke och modell som utbyte.wink
Skall sluta häckla herrn, kanske.
Kul att du fick tag i något åtminstonde och halvtusing är inte direkt förödande.
Synd att det inte var en padda eftersom du ändå snöat in på Citroén.

- Inlägget ändrat 2010-04-21, 01:01 av T.B.

2010-04-21, 16:02#17 
Sven 1
Medlem

Men vilket clearingnummerconfusedlaugh

Ånej. BX.en är ju ganska vackerhappy. Och motorhuv och bagagelucka i plast är cool (man varför är inte bakskärmarna i plastangryconfused).

Han jag var hos och köpte bilen hade ju faktiskt en padda som skulle till skroten (en break, de är ju så fina), men där var nog liiiite mer att göra.

Att skruva på en bil med chevroner i grillen är såklart enbart ett nöjje (än så länge...)smile

Några youtube-klipp kan kanske få er att älska BXsmile

http://www.youtube.com/watch?v=Y3LtSyfhWIE
http://www.youtube.com/watch?v=NmkjSTClGSw&play...

http://www.youtube.com/watch?v=-P5ozx7P_jI&feat...

http://www.youtube.com/watch?v=zOwftKLBbbg&play...

http://www.youtube.com/watch?v=BkBjKtC-3Hg&play...

love

- Inlägget ändrat 2010-04-21, 16:04 av Sven 1

2010-04-29, 13:48#18 
Sven 1
Medlem

Spände remmen till HP riktigt ordentligt idag och nu låter det inte om den längresmile.
Baken rör sig både uppåt och neråt, men fram rör den sig inte ur fläcken. Såg en liten droppe på styrleden, men jag ser inte var ifrån det läcker, jag ska nog ta och rengöra lite runt fjäderbenet så syns det kanske lite lättare.
Men först ska jag hugga ved...

2010-04-29, 22:07#19 
str4nd__
Moderator

Haha, du har fullt upp förstår jag smile

Men tror nog det kan bli kul när du väl får igång den.

Såg en citroën txi eller något? Kommer inte ihåg, kombi var det iallafall. Och TURBO stod det, så nu undrar jag när turbokonverteringen kommer? tounge Eller har din det redan? bigeyes

2010-04-29, 23:21#20 
Sven 1
Medlem

Ja det gäller att passa på när man är ledigwink.

Tyvärr var veden jobbigare att hugga än det var tänkt så jag hann inte med att titta mer på BX. Men nu är veden huggen och staplad i alla fallsmile.

Citroën BX TZI Break (break=kombi) finns. RE och TRI bytte namn till TGE och TZI år 1990.
I kombin tror jag motorn levererar 125hk.

BX med bensin motor finns ej med turbo vad jag vet. Men jag tror motorn är samma som i XM fast att den där är på 2,0 liter och den finns då även med en turbo (heter TCT).

Men BX diesel finns med turbo:
från engelska wikipedia:
Citat:
The class leading XUD diesel engine version was launched in 1984. The diesel and turbo diesel models were to become the most successful variants, they were especially popular as estates and became the best selling diesel car in Britain.

Kan det ha stått "BX TRD Turbo"?

Jag kommer inte att trimma någon motor. Original är det som gällercool. Men en BX kunnig som testade bilen då den köptes 2004 tyckte den kändes som en GTI. Jag vill kolla upp vilken motor det är jag har under huven, men jag kan inte hitta några nummer på motorn. Enligt Haynes ska det stå höger fram på motorn (någon som har någon idé?). Jag hoppas det är original motorn. Desto mindre folk har varit och "kladdat" desto bättre brukar jag tyckasmile. Dessutom vet jag att originalmotorn har blivit väldigt välservad de första 10000 milensmile.

Imorgon ska det regnasad, samt att pappa och min lillebror ska till Karlshamnstrakten och titta på en bil, som är avställd, ej besiktigad och har haft 23 ägare...

Annars är tanken med BXen att först tvätta rent i hjulhuset och sedan kanske låta den försöka "lyfta" lite längre. Kanske blir det då tryck i systemet även fram så att det börjar röra sig även där.

Citat:
Men tror nog det kan bli kul när du väl får igång den.

Jag vill flygacool

fortsättning följer...

Edit: Kylaren verkar täthappy.

- Inlägget ändrat 2010-04-29, 23:24 av Sven 1

2010-04-30, 21:19#21 
Sven 1
Medlem

Har regnat nästan hela dagen idagsad.
Försökte få lite rent i hjulhuset, men grumme+vatten kändes inte så effektivt. Det bara rann av oljelagret. Klippte till en plastskrapa och skrapa av oljegeggan, så det är nog ganska ok nu.

Igår satte jag kameran på "filmläge" för att sedan kunna se ifall framfjädringen ändrade sig något medans jag höll på med bilen medans denna var på tomgång. Inget händer, men jag hade inte så mycket jag kunde göra idag så jag testade lite "movie maker" så att ni i alla fall får bevis på att bilen startarsmile.

http://www.youtube.com/watch?v=ozdDa-OjLBM...

2010-05-02, 12:59#22 
str4nd__
Moderator

jo det kan det mycket väl ha varit, den hade en nersjunken bakända också iallafall tounge

Härlig film, och alla roliga läten gör den ju inte sämre happy ska försöka få till en film jag med någon dag nu.

2010-05-02, 23:37#23 
Sven 1
Medlem

Citat:
den hade en nersjunken bakända också iallafalltounge

Eeee, Vaconfused Nersjunken. Då måste bilen varit avstängd ett tag tag eller? För är den igång ska det ju fungera så här:
http://www.youtube.com/watch?v=D4mH7LGuiQ8&feat...

De läterna som hördes i filmen hade jag kanske gärna varit utan (förutom ett visst motorljud kanske), men det är ett jag saknar. Ett "klickande" ljud från hydraliken. Om allt är bra ska det klicka max var 20-30 sekund tror jag, med bilen i körläge och på tomgång. Men visst nu är det ju lite fel, får hoppas jag får ordning på det någon gång.

I helgen regnade det ganska mycket, samt att jag våtslipat båten och dödat lite mossa från gräsmattan, så jag har faktiskt inte fått mer gjort än att jag rengjort hjulhuset vänster fram (med lacknafta).

Nästa helg blir jag troligtvis kvar i Göteborg, helgen därefter är jag troligtvis i Varberg och pysslar med en annan båt, helgen därefter tror jag är helgen innan tentaveckan, men sen, sen har jag tänkt ut väldigt många saker jag ska göra i sommarwink.

Pappa tjatade på mig igår och idag att jag skulle ringa på den här:
http://www.blocket.se/goteborg/Citroen_Xantia_2...

Förvisso körförbud snart, men är den OK så är det en helt fantastisk bil och priset är (om den är ok) FEL. Annonsören har inte fått med/vet inte att det är en speciell Xantiabigeyes.
Men jag har inte tid med fler bilar tycker jag (eller?). Kan sägas att BX har 5st hydraulik-klockor (de där gröna bollarna vid exempelvis fjäderbenen), bilen i annonsen har 10st...

Citat:
ska försöka få till en film jag med någon dag nu.

Skynda dig, vi vill ha film NUsmile

2010-05-03, 07:18#24 
Kay_Aprilia SR50
Medlem

Om du är i Götet så får komma och hälsa pågrin

2010-05-03, 10:00#25 
AudiRS6
Moderator

Citat:
Pappa tjatade på mig igår och idag att jag skulle ringa på den här:
http://www.blocket.se/goteborg/Citroen_Xantia_2...

Köp, besikta och sälj!smile

Reklam:

Du är här: Forumstart » Bilar » Projektforum
projekt: Citroën Bx 19 TRI -87 [1] 2

Svara på detta inlägg

Starta nytt ämne i denna kategori (Projektforum)

« Tillbaks till föregående sida

Tips:
• Hitta mer information, testa en sökning på Google!

Kolla in forumtoppenKolla in bildgalleriet

Inloggade medlemmar (0):
Till medlemslistan

Redo
Om WebCar2000  |  Vanliga frågor  |  Regler  |  Handla säkert  |    |  

Du är här: Startsida » Bil » Forumstart » Bilar » Projektforum