Inte inloggad
» Logga in

Köp & Sälj
» Lägg in ny annons
» Ändra / radera annons
» Sök bilannonser
» Bilhandlare
» Märkessökning
» Sparade annonser
» Köpa bil guide

Tjänster
» Biltester
» Bilforum
» Billänkar
» Fotogalleriet
» Bilfilmer
» Statistik: Bilpriser

Övrigt
» Bilförsäkring
» Billån - låna pengar
» Bildelar & verkstad
» Bilnyheter
» Biltidningar
» Bilvård
» Köp- och säljtips
» Kalender bil

  Insplanet - Jämför bilförsäkring

  Bilförsäkring


 

Regler Medlemmar   Ny användare   Logga in för personliga meddelanden   Logga in
Här kan du söka bland ämnen och inlägg:
  Söktips
Sök endast i detta forum: Sälja och köpa bil
Bilder []
Helskärm [av]
Fler inställningar...

Val inför köp av bil. [1] 2
 
2010-03-17, 23:18#1 
mulle meck
Moderator




Medlem sedan:
Mar 08, 2007
Skall köpa ny bil nu hade jag tänkt. Har en Opel Omega 2,0 kombi just nu. Den är hel skön tycker jag med den drar för mycket. Behöver en mindre bil med bra last utrymme, bra benutrymme för passagerare och bensinsnål. MAX 0,7liter/milen.

Har ca 17,000 att spendera. Och vill gärna ha en bil som gått under 19,000 mil.
Har listat några jag tycker är intressanta. bra eller anus? bara fyll påsmile

Även andra förslag är välkomna så länge det inte är en golf,polo,clio eller annan "lådbil" inte heller diesel p.g.a skatten. Alla åsikter är välkomnasmile
Audi A4 -95

Mazda 323f -95

Nissan Primera -97

Opel Omega -95

Opel Vectra -98

Peugeot 406 -96

Renuault Megane -97

Nya!

Mitsubishi Galant -98

Peugeot 306 -96

Fiat Brava -99

Honda Civic - 96



- Inlägget ändrat 2010-03-18, 23:22 av mulle meck
   
 
2010-03-18, 01:26#2 
str4nd__
Moderator


Medlem sedan:
Apr 11, 2006
enda bilen jag kan uttala mig om egentligen är mazdan. benutrymmet ifram är inga problem men ibak KAN det bli trångt beroende på hur dom i fram har sätena + hur långa personer man har i baksätet. Lastutrymmet är dock godkänt anser jag, går ju även fälla sätena för att få mera om det skulle behövas.

Om den är bensinsnål ska jag vara tyst om, men från linköping och hem (20mil) så drog den 15-25 liter, vet inte exakt. Då var det ju motorväg 2/3 av vägen, och där låg man ju på lite mer på gasen och den kommer upp på så höga varv vilket gör att den drar något mer än vid "normal" körning på 80 & 90 vägar, tror den drar mindre där.

Den är ganska så pigg på sina 90kusar då den inte väger mer än 1200kg ungefär, visst det är ju ingen busbil men aa, den jag kört är ju en 16v, vet inte om denna är det?

Vanliga fel på besiktningen är rost i krängningshämmare och även bakbromsar/handbroms.

Hoppas det hjälpte dig lite på vägen applause
   
 
2010-03-18, 02:06#3 
mulle meck
Moderator




Medlem sedan:
Mar 08, 2007
Citat:
Ursprungligen postat av Turbodiz
Eneste seriøse alternativ når det gjelder kvalitet er Audin, alt annet lukter kokt mannskitgrin
Du får heller jage opp den litt lille maskinen med en turbo og intercooler


Okejsmile

Nja nån turbo blir det nog inte. vill ha en liten bensin snål bil. Gärna en lätt bil = låg årskatt. Med en liten motor på runt 1,4-1,8 (80-115hk). Men Audin är fin. ska nog åka och kolla på den.

Citat:
Ursprungligen postat av str4nd__
enda bilen jag kan uttala mig om egentligen är mazdan. benutrymmet ifram är inga problem men ibak KAN det bli trångt beroende på hur dom i fram har sätena + hur långa personer man har i baksätet. Lastutrymmet är dock godkänt anser jag, går ju även fälla sätena för att få mera om det skulle behövas.

Om den är bensinsnål ska jag vara tyst om, men från linköping och hem (20mil) så drog den 15-25 liter, vet inte exakt. Då var det ju motorväg 2/3 av vägen, och där låg man ju på lite mer på gasen och den kommer upp på så höga varv vilket gör att den drar något mer än vid "normal" körning på 80 & 90 vägar, tror den drar mindre där.

Den är ganska så pigg på sina 90kusar då den inte väger mer än 1200kg ungefär, visst det är ju ingen busbil men aa, den jag kört är ju en 16v, vet inte om denna är det?

Vanliga fel på besiktningen är rost i krängningshämmare och även bakbromsar/handbroms.

Hoppas det hjälpte dig lite på vägen applause


Har varit och kollat på ca 8-10st mazdor än så längehappy Bruka hacka upp mig på små fel därför har jag inte köp nån än. Benutrymmet bak är helt godkänt enligt mig även lastkapaciteten.
1,5lites motorn drar ca 0,6 vilket är helt okej. Jag behöver ingen racing maskin för att pendla till skolan så dom 90hästar räcker länge för migsmile Sen för att besvara din fråga: Alla 323f 95-98 har 16ventiler både för 1,5 och 1,8liters motor. Sen har jag för mig att 2L (v6) har 24ventiler.
Förövrigt så tycker jag att det är en väldigt pigg bil som oftast aldrig har maskinella problem.
och är också väldigt rost motståndliga vad gäller för hjulhus och andra vanliga ställen.
Skulle man varit petig så skulle man letat efter en bil med 6växlar för att minska bensin förbrukningen när man kör motor väg.

Vanliga fel som jag märkt av är:

1: Repiga sido rutor, detta p.g.a att skraplisten är fel designad vilket gör att grus och skräp fastan lätt och repar rutan varje gång man vevar ner och upp. Detta påverkar syn fältet mellan ögat och bak speglarna!

2: Förarstolens vänstra sida (den som går upp mot låret) är oftast sönder. Detta p.g.a av dom skål formade "sportstolarna" slits hårt där varje gång man sätter sig och kliver ur bilen.

3: Högtalar gallret är oftast bort brutet på dörr sidrona. Detta p.g.a att folk inte vet hur tar isär rätt för att sätta i nya högtalare. Man måste ta av hela dörr sidan för att komma till att montera. När man brutit av gallret så går det inte att sätta tillbaks igen för att dom plast piggarna som håller den på plats går av.

4: Rost bakom den lilla gummi biten som sitter nere i bakre hörn på bakre sidorutorna.

La till en Galant nu också. Skriv lite bra saker om den nu så jag köper denwink

Utseendet är en väldigt viktig sak för mig också. Gillar Mazdans sportiga lock. Och Galantens aggressiva front är dö läcker love


- Inlägget ändrat 2010-03-18, 03:25 av mulle meck
   
 
2010-03-18, 08:33#4 
str4nd__
Moderator


Medlem sedan:
Apr 11, 2006
1. Har jag aldrig sett på den mazdan jag kört bigeyes
2. Jo det är sant, det är dom . Haha
3. Gå till skroten och fixa ett nytt bara. tror du kan få ge 20:- för ett .
4. Inte en aning.

Det värsta med den är nog att det inte finns så många sidor som säljer styling/coilovers till den tounge För en sänkning skulle den behöva för att få den ultimata sportlooken. devil

EDIT: Sven, det har hänt oräkneliga gånger för mig med. Därför har jag lärt mig att ALLTID kopiera texten jag skrivit och sedan om det inte funkar att lägga in så går man in och gör om bara att man har det kopierat istället smile


- Inlägget ändrat 2010-03-18, 08:35 av str4nd__
   
 
2010-03-18, 09:27#5 
mulle meck
Moderator




Medlem sedan:
Mar 08, 2007
Problemet är att det inte finns så många skrotar som har grejer till den modellen.

http://dalhems.com/ har rätt mycket styling saker. bla: sänkningsats.wink

Sen vete fan ifall jag är beredd att betala 20k för en 15år gammal bil.
Citat:
Ursprungligen postat av
+


1: Har gått 12500 mil.
2: Nybesiktigad.
3: Fäljarna medföljer.
4: ny Blaupunkt-stereo.
5: Skattad t.o.m. november
6: Drar under 0,7l/mil
7: 1452:- i skatt


Citat:
Ursprungligen postat av
-

1: inga stora problem med rost, men på Bilprovningen säger man att det börjar titta fram.
2: däcken fram som är slitna och behöver bytas.
3: skrapmärken i vinylen på handskfacket vid passagerarsidan.
4: 20 000 för bilen. Priset är färdigprutat.
5: 9ägare.


Kan lägga till att jag tänkte köpa en mazda för inte så länge sen. Den hade gått 7000mil och hade haft 3ägare (Butiken, gammal tant, och han som hade den nu). Otroligt fräsch invändigt och utvändigt. Nya sommar och vinter däck osv.. Priset är acceptabla 16,000:-. Tyvärr så blev det ingen affär då han sålde den till en annan. Fast vi hade skakat hand på köpetangry

Citat:
Ursprungligen postat av Strand
Sven, det har hänt oräkneliga gånger för mig med. Därför har jag lärt mig att ALLTID kopiera texten jag skrivit och sedan om det inte funkar att lägga in så går man in och gör om bara att man har det kopierat istället


Varje gång det händer mig så bakåt klickar jag bara till föregående sida så finns texten kvar. Sen är det bara att kopierahappy


- Inlägget ändrat 2010-03-18, 10:20 av mulle meck
   
 
2010-03-18, 11:38#6 
AudiRS6
Moderator




Medlem sedan:
May 23, 2005
Som vanligt när de gäller bilköp är det bästa att åka och testa på plats.

Du har testat ett antal mazdor så du kanske ska ligga lite lägre med dem när du vet hur de är?
Istället skulle jag testa några andra bilar. Du har ju en gedigen lista att gå efter.

Det finns mycket delar till Audin. Kan nog tänka mig att 1.6l motorn är i minsta laget men snål är den nogsmile Den tycker jag du ska testa. Eller om du testar en med 1.8 motorn (125hk).
http://www.blocket.se/sodermanland/Audi_A4_1_8i...
Mitsubishin ser ju också riktigt trevlig ut.
Bästa är somsagt att testa så att man kan stryka de mindre intressanta från listan.


- Inlägget ändrat 2010-03-18, 11:41 av AudiRS6
   
 
2010-03-18, 12:54#7 
mulle meck
Moderator




Medlem sedan:
Mar 08, 2007
Jepp. Ska nog iväg och kolla lite närmre på audin och galanten nu i helgen eller kanske idagsmile

Var och kollade på Mazdan idag. Kan ju säga osm så att den absolut inte är värd några 20k. Kanske 12-14k.

Kraftigt rost angripen längst fram i vänstra tröskeln.
På början till rost i bak skärmarna.

Citat:
Inga stora problem med rost, men på Bilprovningen säger man att det börjar titta fram.
Nybesiktigad, felen åtgärdade (ny spindelled, hjulinställning och ny blinkersspak) utom däcken fram som är slitna och behöver bytas.


Smällda fälgar på höger sidan. Antagligen dragit på en trottoar kant i 100 knyck. Djupt jack i fälgens ena eker. ca 6-7mm djup bigeyes
Lite puts repor i lacken. Och blankslitna sommar däck runt om. Annars okej.

Ska ditt igen på lördag och snacka mer. han var nämligen på jobb så det blev att titta utvändigt.


- Inlägget ändrat 2010-03-18, 19:25 av mulle meck
   
 
2010-03-18, 21:56#8 
Sven 1
Medlem




Medlem sedan:
Jun 01, 2005
Sådär ja. Nu skriver jag i windows Vista, inget kan gå fel.grin
Ja jag brukade kopiera mina inlägg innan jag skickade dem tidigare, men på sistånde har det har det inte krånglat, men det kan ha å göra med att jag inte skrivit något välarbetat inlägg på länge. När jag klickar ”bakåt” är ALLTID inlägget bortasad.

Trevligt att du har fått med två bilar med OK kvalitetsmile. PSA är det ju som gällerhappyapplause.

Får börja med att säga att jag inte har kört någon av ovanstående bilar, dock har jag åkt 406, både generatioen 1 och 2, sammanlagt kanske 1,5mil, samt Omega ca 10mil.

Bränsleförbrukningen vara prioritet nr 1. Då kan det ju vara lämpligt att kolla vad de olika bilarna drar/milwink. Nedan anger jag medelförbrukningen för de bilmodeller du raddat upp med den aktuella motorn samt med manuell växellåda. Jag har ej tagit hänsyn till om bilen är en kombi, sedan, cab eller halvkombi då jag anser att detta ger en högst marginell ändring av soppaförbrukningen. Värdena kommer främst från tyska bilister, eventuellt har de en något högre bränsleförbrukning på grund av aggressivare körning och snabba motorvägar (även kallat autobahntounge), men det borde kompenseras lite av lägre hastigheter på övriga vägar samt färre kallstarter.

Audi A4 1,6…………......0,83
Audi A4 1,8…………......0,89
Hyundai Accent 1,5....0,73 (endast 3 bilar)
Mazda 323 1,5……….…0,74
Nissan Primera 1,6…..0,78
Opel Omega 2,0.……..0,99
Opel Vectra 1,8….……..0,79
Peugeot 406 1,8……...0,85
Renault Megane 1,6…0,75
Mitsubishi Galant 2,0..0,96
Peugeot 306 1,36…….0,69
Fiat Brava 1,6…………..0,75
Honda Civic 1,5………..0,72

Ja du, Galanten kan du skrota direkt, likaså Omegan (byta från Omega till Omega???)
Accenten, hamnade inte accent generation 1 på sista plats i något rosttest där man kollat roststatusen på krockade bilar? Hyundai kan ju ha höjt kvalitén, men jag skulle kolla lite extra. Å andra sidan är det ju en väldigt ny bil för lite pengar, som dock är såld nu.
Mazdan känns som den ungdomligaste bilen. Finns nog en del 18-19åringar som vill ha en sådan. Ska man köpa bil är det ju de undervärderade bilarna man ska leta efter.
Att köpa en begagnad tysk bil av märken som Porsche, Audi, BMW, Mercedes och Volkswagen kan kanske vara ganska säkra köp, men de är ofta övervärderade. Av någon outgrundlig anledning är de väldigt populära framför allt av personer från forna jugoslavien, dock tycker jag att de Audisar som länkats till i denna tråd verkade ganska ok.

Fiat har jag varit lite inne på ibland. Aldrig Bravan, men dess syskon Marea Weekend och Bravo (Brava/Bravo blev åretsbil 1996, om det är något positivt låter jag vara osagt). Fiat är lite undervärderade i Sverige (fråga T.B), men tyvärr tycker jag inte de "nyare" småbilarna är detsad. Fiat Punto (åretsbil 1995) 2 (2000-2003) är en riktigt fin bil som går snålt och är rymligare än den ser ut. Om jag inte minns fel är var den länge den bästa småbilen ur krocksynpunk, 4 stjärnorapplause.

406an kan nog vara en bra bil, men syskonet Citroën Xantia är såklart stråt vassarewink. Den är undervärderad och har den berömda gashydrauliska fjädringensmile. För 17000 får du dessutom generation 2 (1998-2001) vilket innebär ett vackrare yttre, vackrare inre och höjd krocksäkerhet.
306an är säkert också en bra bil, men syskonet Citroën Zx är bortglömd och undervärderad. Rostskyddet är ovanligt bra. Bottenplattan delades även med Peugeot Partner, Citroën Berlingo och Citroën Xsara.

Om du nu inte vill ha en Cittra, skulle jag om jag var du kollat på Opel Astra G med 1,6 16V motorn. Den är snål (drar 0,67-0,69 en stekhet sommardag i 130km/h, vill man kan komma ned mot 0,55), får lasta betydligt mer än en V70 från samma år, känns ganska kvick och är billig att äga. Tycker den är ganska fin också, ser modern uthappy.

Får väl tillägga igen att av nedanstående bilar är det bara Astran jag har har kört, dock ganska mycket. Punto har jag åkt lite i för några år sedan.

Jag fyller på med värden:

Fiat Bravo 1,6…….........………0,80
Fiat Marea Weekend 1,6..…0,79
Fiat Punto (2) (60)…...……….0,66
Fiat Punto(2) (80)………....….0,63
Citroën Xantia(2) 1,8…....…..0,85
Citroën Xantia (2) 2,0…....….0,86
Citroën Zx 1,8………...……......0,72 (endast 2 bilar)
Citroën Zx 1,4………...……......0,71
Opel Astra G 1,6….....…...…….0,76

………………………………………………………………………….

MEN Mullis du som är så händig har väl inget emot om det är lite småpyssel? Jag känner till en ca 100% rostfri Ford Escort Cab XR3i -88. Med den där motorn med ett långt vackert namn, som är väldigt lågvarvig. 1.an är det som gäller i tätbebyggt område, 5.an kan gå att få i när man kommer över 130km/h. Bilen köptes för 15000kr i Hörby förra året och var i mycket fint skick. Dock testade min lillebror takets bärighet förra helgen genom att vända bilen upp och ned. ”Liten” bula höger fram, hjulen pekar som ett V, men som sagt där kan du få en riktigt fin bil till sommarensmile.


- Inlägget ändrat 2010-03-18, 22:09 av Sven 1
   
 
2010-03-18, 23:45#9 
mulle meck
Moderator




Medlem sedan:
Mar 08, 2007
Citat:
Sådär ja. Nu skriver jag i windows Vista, inget kan gå fel.grin
Ja jag brukade kopiera mina inlägg innan jag skickade dem tidigare, men på sistånde har det har det inte krånglat, men det kan ha å göra med att jag inte skrivit något välarbetat inlägg på länge. När jag klickar ”bakåt” är ALLTID inlägget borta


Du ska ha tack för du tar dig tid ändåapplause

Så ifall man listar dom så är det:


  • Peugeot 306 1,36…….0,69
  • Honda Civic 1,5………..0,72
  • Hyundai Accent 1,5....0,73
  • Mazda 323 1,5……….…0,74
  • Renault Megane 1,6…0,75
  • Fiat Brava 1,6…………..0,75
  • Nissan Primera 1,6…..0,78
  • Opel Vectra 1,8….……..0,79
  • Audi A4 1,6…………......0,83
  • Peugeot 406 1,8……...0,85
  • Audi A4 1,8…………......0,89
  • Mitsubishi Galant 2,0..0,96
  • Opel Omega 2,0.……..0,99


Trodde inte dom drog så jäkla mycket ändåbigeyes Trodde alla skulle ligga lägre.

Så fall skulle det varit nån av dom i top5 listan.

Allt under 0,99 är ju bra.smile Det är ialla fall mindre än det jag har nu. Jag pendlar ca 2,4mil varje dag + - nån mil beroende på om jag kör till stan eller tar en ragga runda i byn. Sen har jag ca 1300spänn att lägga på bensin + - nån hundring beroende på hur mycket jag röker, dricker, äter etc..
Citat:
byta från Omega till Omega???


Hehe tänkte från kombi till sedan.

Citat:
som dock är såld nu.

Fixat.

Citat:
Om du nu inte vill ha en Cittra, skulle jag om jag var du kollat på Opel Astra G med 1,6 16V motorn.


ingen Cittra helst. samma gäller, Volvo, Saab, Ford, Vw och Skodalaugh
Heller ingen kombi eller diesel bil. Stort plus ifall det är en halv kombi!

Opel vecktra finns också som 1,6 16vsmile dock lite ovnalig på blocket i skåne området just nu.

Få ju se nu hur det går på lördag om det blir nån mazda eller inte.smile


- Inlägget ändrat 2010-03-18, 23:49 av mulle meck
   
 
2010-03-19, 00:23#10 
turbodiz
Moderator


Medlem sedan:
May 20, 2006
Min erfaring er at biler som har de minste motoralternativene faktisk har et høyere forbruk enn de med mer kubikk og motor, vel og merke ved normal kjøring.
En større motor behøver ikke jobbe så hardt med å holde bilen i 90 som en mindre må.
Eller; motorens virkningsgrad avtar drastisk i takt med effektuttaket.
Derfor skal du ikke velge bort de med større motor, de kan ha mindre forbruk og følgelig mindre utslipp av skadelige avgassersmile
Ikke vet jeg heller hvor mye mer skatt det blir på en diesel, men tar man et mindre forbruk pr mil med i beregningen kommer jo den forventede årlige kjørelengde med som en faktor. Dessuten er det ofte en mulighet for å hitte diesel på "rea" Her i Norge er dieseln en krone billigere pr liter, og veiskatten er ca 300 mer pr år enn en tilsvarende bensinbil.
Du skal derfor ikke kjøre mange milene før det betaler seg med en oljebrenner. Siden krever den ikke stort mer enn et nytt filter i ny og ne.. og ingen rotor, fordelerlokk, kabler og dyl behøver kostes på.
   
 
2010-03-19, 00:31#11 
Sven 1
Medlem




Medlem sedan:
Jun 01, 2005
Vad hände med Puntonconfused Den är grymt snål och andas kvalitet.
Astran finns ju också som halvkombi: http://www.blocket.se/goteborg/Opel_astra_1_6_2...

Sedanbilar är ju inget att ha. I en sådan får du ju inte ens ned seglen till en liten segeljolle. En riktig halvkombi är inte dum, men bäst är såklart en kombilove. Då är man säkersmile (V (versatility)70)happy

Jag citerar mina föräldrar:
Min mor: "handväska = tant varning"
Min far: "sedan = gubb/pensionär varning"

Lycka till med den där Mazdan. Även om jag kanske är lite skeptiskt (rost, buskörd?).

Snart kan du ju damma av Qingqin, med den blir det billiga milhappy och 1,2mil enkel resa är väl ganska lagom. Jag har ju ca 20mil och det kan jag tycka är lite långt ibland. Men att hitta en bil som drar under 0,25 är lättwink.
   
 
2010-03-19, 01:11#12 
Sven 1
Medlem




Medlem sedan:
Jun 01, 2005
Citat:
Min erfaring er at biler som har de minste motoralternativene faktisk har et høyere forbruk enn de med mer kubikk og motor, vel og merke ved normal kjøring.
En større motor behøver ikke jobbe så hardt med å holde bilen i 90 som en mindre må.
Eller; motorens virkningsgrad avtar drastisk i takt med effektuttaket.
Derfor skal du ikke velge bort de med større motor, de kan ha mindre forbruk

Som exempelvis Punton.
Annars var ju faktiskt de mindre motorerna lite snålare på både audin och xantian (okey inte mycket men i alla fall). Sedan får man ju ta hänsyn till hur bilen ska användas. Ska man köra långa sträckor med mycket last och mycket motorväg ska man såklart ha en lite eller mycket större snurra. Ska man köra sig själv till och från arbetet på en liten 70-väg är en liten barnslig sak under huven att föredra.
Ska man köra mycket på snabba vägar kan det vara idé att ta reda på bilens luftmotstånd. Det är bara att ta bilens Cd-värde*frontarean, men då börjar det bli på gränsen till överarbetat.

Diesel har jag funderat på. Finns ju trevliga småbilar med dieselmotor, ex. TUD5 motorn. Men de såldes aldrig i Sverige. Finns några som är importerade från Danmark, men de är inte många. Skatten på dem är inte så blodig (2741kr).

Vägskatten för dieselbilar brukar i sverige vara *4, jämfört med bensinversionen.

Exempelvis:

Astra 2,0D....skatt 4957kr,.......0,62
Astra 1,6i.....skatt 1269kr........0,76

Ja Mulle det är bara att börja räkna, hur långt kör du per år?
   
 
2010-03-19, 08:01#13 
T.B.
Moderator
Citat:

1. Peugeot 306 1,36…….0,69
2. Honda Civic 1,5………..0,72
3. Hyundai Accent 1,5....0,73
4. Mazda 323 1,5……….…0,74
5. Renault Megane 1,6…0,75 Fiat Brava 1,6…………..0,75
6. Nissan Primera 1,6…..0,78
7. Opel Vectra 1,8….……..0,79
8. Audi A4 1,6…………......0,83
9. Peugeot 406 1,8……...0,85
10. Audi A4 1,8…………......0,89
11. Mitsubishi Galant 2,0..0,96
12. Opel Omega 2,0.……..0,99

Då skall vi se om inte jag kan hjälpa eller stjälpa dig med lite egna personliga råd.happy
Bilar du rent statistiskt skall undvika av dessa som du listat upp är nummer:
1, 3, 5 (Megane), 7, och 12.
Givetvis beror det mycket på just det exemplarets skick, men om du går in på
VV:s sidor och läser statistik för bilar med problem vid besiktning så är dessa
långt ner på listan för problemfria bilar.
Kan inflika personliga erfarenheter av Accent, Megane, och Vectra.
Tycker du om att ständigt ha delar som lossnar (inredning) och ha hög
ljudnivå (buller) samt sakna en sjätte växel då den är allt för lågt växlad,
då väljer du Accent.
Peugot samt Meganen lider av liknande problem och dessa är elektriska styrningar som
helt omotiverat helt slutar eller fläckvis enbart fungerar som de skall.
Inget kul alls då de plötsligt tjurar och vägrar starta, felsökning i massor och
inget fel att hitta.
Testa starta igen och då puttrar den igång, udda och annorlunda då inte ens märkesverkstäderna
med hjälp av sina datorer hittar vad som jäklas, kul eller hur.
Så kommer vi då till sorgebarnet i denna skara, Vectra.
Motor och växellåda fungerar bra och har oftast ett skönt samspel, detta tillsammans
med skön körkänsla är bra.
Där var dock det roliga slut.
Opels stora akilleshäl är rost och man kan tro att de pressar fram sin plåt
från gammla unkna trasor.
Bilen kan se hur fräsch och fin ut som helst, mer noga kontroll av skärmar och underrede
brukar vara en trist syn.
De rostar på ett ganska underligt sätt då de till att börja med murknar från insidan,
bänd lite försiktigt på plåten och du hör ett frasigt, krasande ljud.
Redan då är det försent.
Sedan kommer rosorna som ploppar upp likt blommor som slår ut.
Nu avrundar jag det hela då jag kunnat hålla på en stund till.blushing
Skall kika efter något pålitligt med kvalitet och ser hyffsat snyggt ut.
Dock får du vara beredd på att mina kriterier kanske skiljer sig lite
från dina vid bilköp (har ändå som synes gått på en och annan mina),
dessa är i ordningen som följer:
1. Skicket
2. Skicket
3. Skicket
4. Pris
5. Märke
6. Samlingspunkt med prestanda, ekonomi, skönhet, körkänsla osv ........

   
 
2010-03-19, 09:04#14 
T.B.
Moderator
Det gick inte att editera mitt föregående inläggbigeyes så det får bli dubbelpost.blushing

En mycket intressant bil om det stämmer det som skrivs, kolla dock serviceboken.
Pålitlig bruksbil med få mil.
Bästa motorn som de har tillverkat enligt mig med hyffsad prestanda kontra bra ekonomi.
Kvalitet rakt igenom, kolla dock upp bilen noggrant.
Dessutom så blir du medlem i 80 tals klubben.happy
http://www.bytbil.com/bilar/begagnade/volkswage...

Denna kan verka lite trist men det är en Nissan, se till att det alltid är rätt oljenivå och
den bara går och går ……
Kontrollera rosten noga men den ser bra ut på bilderna (som dock kan ljuga).
Kolla servicebok och om jag inte har helt fel så är det kamkedja på den (det kommer säkerligen
någon som skriver hur det ligger till med den saken) vilket alltid är att föredra.
http://www.bytbil.com/bilar/begagnade/nissan/pr...

Självklart måste jag bara komma med detta förslag då detta är något vi själva
är mycket nöjda med (nåja, vår är av nyare modell men ...)
Billig vad gäller förbrukning, skatt och försäkring.
Finns det en servicebok som är ifylld så behöver du inte tänka på kamremsbyte
på ett bra tag.
Rymlig trots sitt lilla format och kul att köra.
http://www.blocket.se/malmo/Renault_Clio_1_4_RT...

Känner du dig lite modig?
Trots den lilla motorn så är den kul att köra då motor, växellåda och chassie samspelar
mycket bra och ger körglädje.
En riktig spargris vad gäller förbrukning, skatt och försäkring.
Se dock till att oljenivån alltid är korrekt och kontrollera serviceboken.
Dock är det en Italienare som har sitt egna temperament vad gäller elektronik.
http://www.bytbil.com/bilar/begagnade/fiat/punt...

Som alltid är det viktigt att ordentligt provköra, lyssna, känna, titta och lukta.
Många reagerar ofta på det sista.
Givetvis i kupen skall det lukta fräscht men det jag syftar på är olja, kylarvatten,
bromsolja och eventuellt växellådsolja (vilket man kan göra om det finns mätsticka till detta,
slutet system så går det självklart inte).
Dessa vätskor får inte lukta bränt och inte ha vatten/kondens (grå avlagringar) blandat i sig (Undantaget är kylarvätskan som inte får ha olja i blandningenwink).

Nu skall den långrandige avsluta med att skriva:
Lycka till i jakten.smile

PS:
Ett riktig roligt alternativ är detta som du kan slänga in ett bud på:
http://sfk.ibk.se/forum/showthread.php?s=7e59b6...
Skicket på den är bara drool dock en bit att åka.sad


- Inlägget ändrat 2010-03-19, 11:04 av T.B.
   
 
2010-03-19, 09:57#15 
str4nd__
Moderator


Medlem sedan:
Apr 11, 2006
Citat:
mulle meck @ 2010-03-18, 09:27

Problemet är att det inte finns så många skrotar som har grejer till den modellen.

http://dalhems.com/ har rätt mycket styling saker. bla: sänkningsats.


Du har vi tur som bor här bigeyes senast jag var på skroten så fanns där ca 8-10st att plocka av ute på gården.

Sänkningssats är inte lika kul som riktiga fjädrar. Med tanke på att dom kan få underkänt på besiktning pga glapp, och det är inte kul .
   
 
2010-03-20, 10:58#16 
mulle meck
Moderator




Medlem sedan:
Mar 08, 2007
Jag citerar mig själv TB.tounge
Citat:
Även andra förslag är välkomna så länge det inte är en golf,polo,clio eller annan "lådbil"


Citat:
Du har vi tur som bor här bigeyes senast jag var på skroten så fanns där ca 8-10st att plocka av ute på gården.

Sänkningssats är inte lika kul som riktiga fjädrar. Med tanke på att dom kan få underkänt på besiktning pga glapp, och det är inte kul .


Det löser sig. hade inte tänkt börja styla bilen första veckan jag äger den. annars finns coilovers från BA karossen (323) vilket är samma fjäder ben som BJ karossen (323f)
   
 
2010-03-20, 11:09#17 
T.B.
Moderator
Då är det tur att det enbart var en golf och en Clio som var med som förslag.
Det finns två andra som är mycket bra alternativ, vilken jag skulle ha valt
håller jag för mig själv eftersom det är du själv som skall avgöra.
Däremot så verkar du ha bestämt vad för bil det skall bli,
när jag läser tråden ytterligare en gång så verkar det avgjort
redan efter ditt andra egna inlägg.
Hur som haver så lycka till med jakten.smile


- Inlägget ändrat 2010-03-20, 11:20 av T.B.
   
 
2010-03-20, 16:29#18 
Kay_Aprilia SR50
Medlem


Medlem sedan:
Aug 11, 2007
Den här kanske? Låter lovande i mina öron...

http://www.blocket.se/goteborg/Toyota_Corolla_G...
   
 
2010-03-20, 16:56#19 
mulle meck
Moderator




Medlem sedan:
Mar 08, 2007
Citat:
Då är det tur att det enbart var en golf och en Clio som var med som förslag.
Det finns två andra som är mycket bra alternativ, vilken jag skulle ha valt
håller jag för mig själv eftersom det är du själv som skall avgöra.
Däremot så verkar du ha bestämt vad för bil det skall bli,
när jag läser tråden ytterligare en gång så verkar det avgjort
redan efter ditt andra egna inlägg.
Hur som haver så lycka till med jakten.smile


Nej va inte sån nu. Jag granska alla förslag och synpunkter noga/väldigt noga.wink

Citat:
Den här kanske? Låter lovande i mina öron...

http://www.blocket.se/goteborg/Toyota_Corolla_G...


Oja! 6växlat=love. Tyvärr låg den lite över min budget. Men dom är bra bilar må jag säga. Corollan fick topp betyg av motornämnden när dom gjorde undersökningar på antal fel per 100bilar.

http://svt.se/2.22577/1.1288695/svenska_och_fra...

http://svt.se/2.22620/1.1288744/hela_listan_pa_...

För övrigt så blev det en affär idag. 15,000spänn fattigare och en Mazda rikaresmile





Och trivs man inte så är det ju bara att sälja vidarewink


- Inlägget ändrat 2010-03-20, 17:01 av mulle meck
   
 
2010-03-20, 16:56#20 
Sven 1
Medlem




Medlem sedan:
Jun 01, 2005
Citat:
Den här kanske? Låter lovande i mina öron...

http://www.blocket.se/goteborg/Toyota_Corolla_G...


Lite dyrt tycker jag. Bilen är tyvärr en 1998. 1999 började Toyota att komplettera rostskyddet på alla Toyota-modeller som såldes i Sverige. Med det kompleterande rostskyddet fick corollan en 3.a i rostskydd av ViBilägare.se
   
 
2010-03-20, 18:14#21 
AudiRS6
Moderator




Medlem sedan:
May 23, 2005
Den var sjukt snygg! Läcker färg, läckra fälgar och bra pris!

Stort grattis!applause

Nu får du starta projekttråd!love
   
 
2010-03-20, 19:21#22 
Sven 1
Medlem




Medlem sedan:
Jun 01, 2005
Tänk att det slutade med en mazda 323, det kunde vi aldrig trotounge.

Har du någon plan hur du ska få stopp på rosten?
Några stänklappar hade den nog mått bra av, men det är ju lite sent.
Den såg väldigt fin ut i plåten på dina bildersmile
Hade ägaren någon förklaring till jacken i fälgarna?

Antar att det fortfarande är körförbud på bilen. Senast godkända besiktning var ganska länge sedan (2008-09-29).

Jag önskar dig lycka till med bilen och kör försiktigtsmile
   
 
2010-03-20, 20:30#23 
Kay_Aprilia SR50
Medlem


Medlem sedan:
Aug 11, 2007
Bra köp får man säga! Måste erkänna att jag är imponerad att du fick den så billigt. Hoppas att det kan bli något roligt av den. Den har ju potential:)
   
 
2010-03-20, 23:59#24 
mulle meck
Moderator




Medlem sedan:
Mar 08, 2007
Citat:
Tänk att det slutade med en mazda 323, det kunde vi aldrig tro:tounge:.

Har du någon plan hur du ska få stopp på rosten?
Några stänklappar hade den nog mått bra av, men det är ju lite sent.
Den såg väldigt fin ut i plåten på dina bildersmile
Hade ägaren någon förklaring till jacken i fälgarna?

Antar att det fortfarande är körförbud på bilen. Senast godkända besiktning var ganska länge sedan (2008-09-29).

Jag önskar dig lycka till med bilen och kör försiktigtsmile


Hehe ja vem hade trott detlaugh Skall laga rost hållet i tröskeln. Skära ut, forma en plåt bit, svetsa ditt, på med epoxy grund och lacka, klartsmile. Mazda i övrigt har bra rost skydd så förhoppningsviss är det bara det som måste åtgärdas.

Jacket visste han inte så mycket om eller så ville han inte berätta hur dåligt han kör laugh Skall fixa jacket med lite stål epoxy och på med ny färg så blir det kanon. Kommer 17" sen så då får detta bli vinter fälgarna..

Han besiktigade den nu i januari men fick 4fel och 1 bra att veta.

följande fel:
Spindelled
spolar motor
posetionsljus
och däck mönstret

Bra att veta: En bakfjäder är brusten.

Alla felen utom däcken och bakfjädern är åtgärdade (har kvitto) Han besiktiga bilen den 8:de januari 2010. Sen lämnade han in den på verkstad för att få sakerna fixade den 22:a januari. Han hade fram till den 8:de februari att få bilen ombesiktigad MEN han fick inte tillbaka bilen från verkstaden förens den 10:de mars! Vilket ledde till att han missade ombesiktningen och fick körförbud. Sen så tröttnade han väll? Verkstaden kostade han 6241:-. Den 12:e mars la han ut den på blocket. Snacka om otur...

Så nu får jag som ny ägare ta nya friska tag och sätta på nya däck och betala för en ny besiktning, inte hela världen.

Bilen har gått 124465km (12,446 mil) vilket är helt okej på 15år. Kamremmen är byt vid 9600mil och bromsskivor och belägg fram är nya sen slutet av 2007smile Även dokumenterad ny hjulinställning fram och bak i samband med spindelleds bytet. Och ett utförts M - test vid 7333mil.

Det ända felet i plåten är 3 bucklor på A-stolpen. Men lacken har inte spruckit så jag låter det vara. Och par puts repor på bak skärmen men annars är den fin och blank i lacken och inga bulor eller krock skador.

Så jag är rätt nöjd får man säga, väldigt fräsch invändigt och utvändigt. Sen är det ju små fel här och där som man får åtgärda, men den är också 15år gammal.

Edit: måste bara säga att det har kommit en sån här Mazda på returbilen sen 5dagar tillbakaapplause (faktiskt en mazda som jag var och tittade på för drygt 3månader senlaugh)


- Inlägget ändrat 2010-03-21, 00:06 av mulle meck
   
 
2010-03-21, 01:31#25 
Sven 1
Medlem




Medlem sedan:
Jun 01, 2005
Citat:
Skall laga rost hållet i tröskeln. Skära ut, forma en plåt bit, svetsa ditt, på med epoxy grund och lacka, klart. Mazda i övrigt har bra rost skydd så förhoppningsviss är det bara det som måste åtgärdas.


Ja du har ju lokalerlove, prylarlove och kunskapapplause (lyckost dig)tounge.

Citat:

Kommer 17" sen så då får detta bli vinter fälgarna..


Vaabigeyes
Här letar du efter en bensinsnål bil och sen vill du slänga på fälgar som:
Höjer rullmotståndet = höjer förbrukningen
Försämrar komforten (stötigare)
Höjer ljudnivån i bilen
Försämrade vägegenskaper (vid våt vägana)
Ökar slitataget på bilens hjullager
Ökar slitaget på bilens styrstag
Ökar slitaget på bilens styrleder
Ökar slitaget på bilen stötdämpning
Dyrare däck
O.S.V.

Hur tänker duconfusedconfusedconfusedconfusedlaughgrinsmile

Citat:
Alla felen utom däcken och bakfjädern är åtgärdade (har kvitto) Han besiktiga bilen den 8:de januari 2010. Sen lämnade han in den på verkstad för att få sakerna fixade den 22:a januari. Han hade fram till den 8:de februari att få bilen ombesiktigad MEN han fick inte tillbaka bilen från verkstaden förens den 10:de mars! Vilket ledde till att han missade ombesiktningen och fick körförbud. Sen så tröttnade han väll? Verkstaden kostade han 6241:-. Den 12:e mars la han ut den på blocket. Snacka om otur...

1 1/2 månad på verkstan! Snacka om att skynda långsamt. Man kan ju hoppas att de gjort arbetet noga, ta betalt kunde de i alla fall.
Citat:

Bilen har gått 124465km (12,446 mil) vilket är helt okej på 15år. Kamremmen är byt vid 9600mil och bromsskivor och belägg fram är nya sen slutet av 2007 Även dokumenterad ny hjulinställning fram och bak i samband med spindelleds bytet. Och ett utförts M - test vid 7333mil.

Det ända felet i plåten är 3 bucklor på A-stolpen. Men lacken har inte spruckit så jag låter det vara. Och par puts repor på bak skärmen men annars är den fin och blank i lacken och inga bulor eller krock skador.

Så jag är rätt nöjd får man säga, väldigt fräsch invändigt och utvändigt. Sen är det ju små fel här och där som man får åtgärda, men den är också 15år gammal.

Låter brasmile

Citat:
Edit: måste bara säga att det har kommit en sån här Mazda på returbilen sen 5dagar tillbaka (faktiskt en mazda som jag var och tittade på för drygt 3månader sen)


Haha vilket flyt. Finns en på returbilen i Helsingborg också, den ser dock inte ut att vara så komplett.

   
 
Reklam:
MyLoan - Jämför billån

Du är här: Forumstart » Bilar » Sälja och köpa bil
Val inför köp av bil. [1] 2

Svara på detta inlägg

Starta nytt ämne i denna kategori (Sälja och köpa bil)

« Tillbaks till föregående sida


Tips:
• Hitta mer information, testa en sökning på Google!

Kolla in forumtoppenKolla in bildgalleriet

Inloggade medlemmar (2):
Till medlemslistan

MyLoan
Om WebCar2000  |  Vanliga frågor  |  Regler  |  Handla säkert  |    |  
 

Du är här: Startsida » Bil » Forumstart » Bilar » Sälja och köpa bil