Inte inloggad
» Logga in

Köp & Sälj
» Lägg in ny annons
» Ändra / radera annons
» Sök bilannonser
» Bilhandlare
» Märkessökning
» Sparade annonser
» Köpa bil guide

Tjänster
» Biltester
» Bilforum
» Billänkar
» Fotogalleriet
» Bilfilmer
» Statistik: Bilpriser

Övrigt
» Bilförsäkring
» Billån - låna pengar
» Bildelar & verkstad
» Bilnyheter
» Biltidningar
» Bilvård
» Köp- och säljtips
» Kalender bil

Insplanet - Jämför bilförsäkring

Bilförsäkring

Regler Medlemmar   Ny användare   Logga in för personliga meddelanden   Logga in
Här kan du söka bland ämnen och inlägg:
  Söktips
Sök endast i detta forum: Öppet MC-forum
Bilder [på]
Helskärm [av]
Fler inställningar...

Syn krav på olika behörigheter.

2010-03-05, 16:49#1 
short
Nykomling

Hej alla mc och vårälskare !
Är ny här på sidan, jag kommer i vår att ta ett hett efterlängtat tungt Mc kort, var i dag hos en optiker för att få synen kollad och det gick väl sådär,,,blev godkänd för min sökta behörighet A. men nu till min fundering,, jag har en tung behörighet ett CE kort och jobbar som chaufför, men om jag skickar in mitt intyg om syn prövning och ansökan om körkorttillstånd till transportstyrelsen och om dom samkör sina register så ser dom att mina syn krav inte uppfyller kravet på min tunga behörighet !! jag riskerar att bli av med mitt CE kort eller ?

Jag kommer att kontakta min tänkta körskola på måndag för att bringa klarhet i frågan.

men hör gärna av er med era funderingar.

2010-03-06, 21:53#2 
Sven 1
Medlem

Jadu, jag har ingen aning. Här är en artikel:
http://st.nu/start/sundsvall/1.855630-hannes-sl...

Kolla med trafikskolan och kontrollera gärna med VV.
Och skriv hur det gårsmile

2010-03-08, 14:45#3 
JohnVanB
Moderator

Oj oj, det var inte någon lätt nöt att knäcka.

Enl. PUL ( personuppgiftslagen ) så är samkörning av register förbjudet i Sverige.
I detta fall så rör det sig nog inte om en sådan samkörning, då körkortregistret är ETT register.

Jag tror däremot ( tror ) att de inte kan på något sätt återkalla dina befinliga behörigheter, då detta endast gäller ansökan om ny behörighet.

/
JohnVanB

2010-03-08, 15:26#4 
turbodiz
Moderator

Det kan være at pråkforvirringen slår til for fullt her nåconfused

Men her i Norge går vi til en lege (Dr. Med smile) i slike tilfeller der synet skal testes i forbindelse med kjørkorterverv. Er det da noe som ikke er bra, så blir man henvist til spesialist Øyelege)(

En optiker lever av å selge glasøgon, og vil følgelig aller helst konstantere feil på ditt syn så at han kan få solgt litt synshjelpbigeyes

2010-03-08, 17:40#5 
short
Nykomling

Jaha,, så här ligger det till tror jag,, syn krav är,, 0,5 jag ser 0,6 på båda ögonen inga problem att få köra Mc och bil.
Synkrav för att få köra lastbil klass C är 0,8 på det bästa ögat och 0,5 i det sämsta ögat.

Om jag skickar in mitt intyg om syn prövning till Trp-styrelsen, så kommer dom att se att min syn ”utan korrektion” inte räcker för att behålla mina tunga behörigheter. Och då kommer Trp-styrelsen att kräva ett nytt intyg som visar att jag uppnår syn kravet för C behörighet. Då med hjälp av ”korrektion” glasögon.

Så på mitt nya körkort kommer det att stå ett villkor ”G” för att få köra tung lastbil. Men jag behöver inte glasögon för att få köra Mc eller bil !!

Jag frågade handläggaren på Trp-styrelsen om jag kör bil eller mc utan glasögon,, när det står ett villkor "G" på lappen. om jag då blir stoppad av vår vän blå, kommer jag då att bli bötfälld : Njae,, det kan du väl inte bli eller,, svarade hon lite frågande. Jag skulle inte bli förvånad.

Man blir så Oootroligt tröööttt.

Ha de gott //

Reklam:
MyLoan - Jämför billån

Du är här: Forumstart » Motorcyklar » Öppet MC-forum

Svara på detta inlägg

Starta nytt ämne i denna kategori (Öppet MC-forum)

« Tillbaks till föregående sida

Tips:
• Hitta mer information, testa en sökning pÃ¥ Google!

Kolla in forumtoppenKolla in bildgalleriet

Inloggade medlemmar (2):
Till medlemslistan

MyLoan
Om WebCar2000  |  Vanliga frågor  |  Regler  |  Handla säkert  |    |  

Du är här: Startsida » Bil » Forumstart » Motorcyklar » Öppet MC-forum