Inte inloggad
» Logga in

Köp & Sälj
» Lägg in ny annons
» Ändra / radera annons
» Sök bilannonser
» Bilhandlare
» Märkessökning
» Sparade annonser

Tjänster
» Biltester
» Bilforum
» Billänkar
» Fotogalleriet
» Bilfilmer
» Statistik: Bilpriser

Övrigt
» Bilförsäkring
» Billån - låna pengar
» Bildelar & verkstad
» Bilnyheter
» Biltidningar
» Bilvård
» Köp- och säljtips
» Kalender bil

Insplanet - Jämför bilförsäkring

Bilförsäkring

Regler Medlemmar   Ny användare   Logga in för personliga meddelanden   Logga in
Här kan du söka bland ämnen och inlägg:
  Söktips
Sök endast i detta forum: Försäkring och finansiering
Bilder []
Helskärm [av]
Fler inställningar...

Vill säga upp försäkring - får ej för Trygg-Hansa

2010-02-24, 15:18#1 
jonand
Nykomling

Min bil är försäkrad hos Trygg Hansa. Den är nu i så pass dåligt skick att jag inte längre vill betala något annant än trafikförsäkring för den. Dvs jag vill säga upp övriga försäkringar som vagnskadeförsäkring etc.

De påstår nu att jag inte får säga upp övriga försäkringarna förrän i augusti. Före 1 mars ska jag ut med flera tusen för kommande perioden 1 mars-31 augusti. Tycker att det är lite vansinnigt när bilen inte är värd så många tusen.

Stämmer verkligen detta, att jag inte får säga upp försäkringarna?

Trygg-Hansa påstår att ifall jag säljer bilen så avslutas försäkringarna, dvs då behöver jag inte betala nåt.

Hur blir det om jag ställer av bilen? Behöver man betala försäkring på en avställd bil?

Med andra ord, hur kan man "ta sig ur" detta?

2010-02-24, 15:18#2 
jonand
Nykomling

Min bil är försäkrad hos Trygg Hansa. Den är nu i så pass dåligt skick att jag inte längre vill betala något annant än trafikförsäkring för den. Dvs jag vill säga upp övriga försäkringar som vagnskadeförsäkring etc.

De påstår nu att jag inte får säga upp övriga försäkringarna förrän i augusti. Före 1 mars ska jag ut med flera tusen för kommande perioden 1 mars-31 augusti. Tycker att det är lite vansinnigt när bilen inte är värd så många tusen.

Stämmer verkligen detta, att jag inte får säga upp försäkringarna?

Trygg-Hansa påstår att ifall jag säljer bilen så avslutas försäkringarna, dvs då behöver jag inte betala nåt.

Hur blir det om jag ställer av bilen? Behöver man betala försäkring på en avställd bil?

Med andra ord, hur kan man "ta sig ur" detta?

2010-07-14, 02:19#3 
Lasse71
Medlem

Huvudförfallodagar , kan man komma ur sin årsförfallodag ?
Ja visst kan man det. Du kan när som helst byta bolag , helt lagligt. Men om du ringer till ditt försäkringsbolag och frågar så kommer du att få ett annat svar. De kommer att säga att du givetvis måste behålla din försäkring hela året ut. Sen kan du byta till vilket annat bolag du vill.
Detta är iof sant. De har rätt i att ni har ett avtal och att det gäller 1 år från teckningsdatum. Men det går att komma runt. Det hela är mycket enkelt och det finns 2 sätt. Jag föredrar sätt nr 1.

* Ställ av bilen på måndagen, och ställ på den igen på tisdagen. När du har haft en bil avställd så har du alltid rätt att välja vilket bolag du vill. Vad som kommer att hända i praktiken är att om du har en hel- eller halvförsäkring och ställer av den, så kommer den att i CBR (Centrala bilregistret, även kallad VTR) att gå ner till viloläge. Sen kommer den att hoppa igång igen på tisdagen i samma bolag.
Men allt som krävs är ett samtal till ditt försäkringsbolag och berätta att du nu har en ny försäkring i ett annat bolag. Tänk bara på att du måste teckna den nya försäkringen i det nya bolaget INNAN du ringer upp ditt gamla. Ditt gamla bolag kommer nämligen inte att plocka bort den om de inte ser att det ligger en ny inne från ett annat bolag. Detta ser de via CBR (Centrala bilregistret).

* Det andra sättet är enklare att beskriva. Du gör ett ägarbyte till nån du känner och litar på, sen gör ni ett ägarbyte tillbaka igen. Thats it.

Reklam:

Du är här: Forumstart » Bilar » Försäkring och finansiering

Svara på detta inlägg

Starta nytt ämne i denna kategori (Försäkring och finansiering)

« Tillbaks till föregående sida

Tips:
• Hitta mer information, testa en sökning på Google!

Kolla in forumtoppenKolla in bildgalleriet

Inloggade medlemmar (1):
Till medlemslistan

Redo
Om WebCar2000  |  Vanliga frågor  |  Regler  |  Handla säkert  |    |  

Du är här: Startsida » Bil » Forumstart » Bilar » Försäkring och finansiering