Inte inloggad
» Logga in

Köp & Sälj
» Lägg in ny annons
» Ändra / radera annons
» Sök bilannonser
» Bilhandlare
» Märkessökning
» Sparade annonser
» Köpa bil guide

Tjänster
» Biltester
» Bilforum
» Billänkar
» Fotogalleriet
» Bilfilmer
» Statistik: Bilpriser

Övrigt
» Bilförsäkring
» Billån - låna pengar
» Bildelar & verkstad
» Bilnyheter
» Biltidningar
» Bilvård
» Köp- och säljtips
» Kalender bil

Insplanet - Jämför bilförsäkring

Bilförsäkring

Regler Medlemmar   Ny användare   Logga in för personliga meddelanden   Logga in
Här kan du söka bland ämnen och inlägg:
  Söktips
Sök endast i detta forum: Sälja och köpa bil
Bilder [på]
Helskärm [av]
Fler inställningar...

Rymmlig och bra bil för max 40000 kr? Frågor om bilköp.

2010-02-18, 09:17#1 
marsc888
Nykomling

Hej. Jag är ute efter en "ny" bil. Själv är jag relativt dålig på bilar och anser att bilmarknaden är en snårig djungel.
De enda kriterierna jag har är att den ska kosta max 40000 kr och det ska vara en kombi. Jag har kollat lite på Volvo, Passat och Saab men inte kommit fram till någonting.
En sak jag undrar mycket över är om det är bättre att satsa på en lite äldre bil som inte har gått så långt eller en lite nyare som gått längre men kanske är fullservad? Ska man satsa på en bil som tillverkas i Sverige eller spelar det ingen roll?

Är det någon som har tips eller råd så blir jag mycket tacksam!

Martin

2010-02-18, 11:32#2 
AudiRS6
Moderator

Hej!

Hur stor kombi hade du tänkt dig? Största varianten (typ Volvo V70, Saab 9-5) eller mellanklassen med Volvo V50 och Saab 9-3?

Angående årsmodellen är de viktiga att bilen är välservad och att slitagedelarna nyligen är bytta, typ kamrem, bromsar m.m. Dessutom kan du kolla hur de har gått för bilen de sista åren på bilprovningen genom att mejla dem. De kan ge information även om mätarställning. Har själv varit med om mätarställningar som hoppat år från år, och det bakåt. Därför är detta viktigt att kolla upp.

Angående tillverkningsland är bara Volvo och Saab som tillverkas i Sverige så då har vi begränsat oss ganska mycket.

Vad har du för andra kriterier?
Rolig att köra?
Billig försäkring?
Bensin/Diesel?
Årsmodell?

Svara på frågorna så kan vi hitta några intressanta objekt!smile

2010-02-18, 13:27#3 
marsc888
Nykomling

Jag hade tänkt mig den större kombivarianten för att få ordentlig plats. Att bilen är svensktillverkad är absolut inget krav men det var någon som påpekade att det kan vara billigare med delar och reparation om den är det.

(AudiRS6)
Vad har du för andra kriterier?
Rolig att köra?
Billig försäkring?
Bensin/Diesel?
Årsmodell?

Den ska inte ramla sönder om man kör på grusvägar då jag bor en bit ut i skogen. Om den är rolig att köra och billig försäkring ser jag mest som ett plus men inget krav, den ska helst inte vara supertråkig och jättedyr försäkringsmässigt bara.
Vad det gäller årsmodell har jag väl tänkt mig 98-01 eller något i den stilen. Det verkar som att tex v70 och 9-5orna ligger runt de åren när de kostar 30-40000 kr.

Gör man stor förlust om man köper bil hos en bilhandlare istället för privatperson? Jag tänker att man får en viss garanti på att bilen är OK om man köper hos bilhandlare.

Tack för hjälpen!

2010-02-19, 00:25#4 
AudiRS6
Moderator

Hej igen!

Finns många fina Volvo V70 och Saab 9-5 till salu som ryms inom din budget. Det är två "svensson bilar" som jag inte har något ont att säga om. Mycket bra bilar båda två helt enkelt.
Saab 9-5 kom 1997 och fanns med ett antal motoralternativ. Bilen fick ett facelift 2002 och jag tror nog att du med lite prutande kan hitta en fin uppdaterad 9-5 av årsmodell 2002 eller nyare för under 40'. Volvo V70 gick igenom ett generationsskifte år 2000 och blev en helt ny bil. Jag skulle nog helst satsa på en 01:a om jag var du då de första årsmodellerna ofta dras med barnsjukdomar. Men 00 funkar givetvis också.

Förövrigt, har du provkört någon av bilarna? Det är det som gör bilköpet kan jag säga!smile

Lycka till!

MVH
Marcus

2010-04-23, 19:01#5 
hablam
Medlem

varför kolla på svenskt? kolla på en BMW 5 serie. karossen som kom 97 (E39 heter karosstypen)
håller mycket god kvalitet och man åker riktigt bra i dom. förbrukning är även riktigt bra om du gämför effekt/liter milen.

Reklam:
MyLoan - Jämför billån

Du är här: Forumstart » Bilar » Sälja och köpa bil

Svara på detta inlägg

Starta nytt ämne i denna kategori (Sälja och köpa bil)

« Tillbaks till föregående sida

Tips:
• Hitta mer information, testa en sökning pÃ¥ Google!

Kolla in forumtoppenKolla in bildgalleriet

Inloggade medlemmar (2):
Till medlemslistan

MyLoan
Om WebCar2000  |  Vanliga frågor  |  Regler  |  Handla säkert  |    |  

Du är här: Startsida » Bil » Forumstart » Bilar » Sälja och köpa bil