Inte inloggad
» Logga in

Köp & Sälj
» Lägg in ny annons
» Ändra / radera annons
» Sök bilannonser
» Bilhandlare
» Märkessökning
» Sparade annonser

Tjänster
» Biltester
» Bilforum
» Billänkar
» Fotogalleriet
» Bilfilmer
» Statistik: Bilpriser

Övrigt
» Bilförsäkring
» Billån - låna pengar
» Bildelar & verkstad
» Bilnyheter
» Biltidningar
» Bilvård
» Köp- och säljtips
» Kalender bil

Insplanet - Jämför bilförsäkring

Bilförsäkring

Regler Medlemmar   Ny användare   Logga in för personliga meddelanden   Logga in
Här kan du söka bland ämnen och inlägg:
  Söktips
Sök endast i detta forum: Försäkring och finansiering
Bilder []
Helskärm [av]
Fler inställningar...

Varning för Trygg-Hansas märkesförsäkringar

2009-10-30, 20:31#1 
jhanss
Nykomling

Vill passa på att utfärda en allmän varning för Trygg-Hansas märkesförsäkringar.

Jag valde dem av två skäl när jag tecknade försäkringen för ett år sedan:
1. De var billigast
2. De garanterar att bilen, en VW, alltid lagas med originaldelar och på märkesverkstad.

Jag hade inbrott i bilen för ungefär tre veckor sedan. Bilstereo och GPS stals och låskolven på en av dörrarna förstördes. Jag polisanmälde och skickade in alla papper till Trygg-Hansa. De gav mig ett par verkstäder som jag kunde välja mellan. Ingen av dessa verkstäder var märkesverkstäder utan snarare de som utförde jobbet billigast. Jag påpekade i samband med det att jag, eftersom Trygg-Hansa i sin marknadsföring så tydligt talar om att man alltid lagar med originaldelar på märkesverkstad, vill ha min bil lagad hos Volkswagen (Din Bil i Göteborg). De lät inte överlyckliga över det, men sa till slut att jag kunde åka till Din Bil och låta dem titta på bilen. Därefter skulle Din Bil inkomma med en offert till Trygg-Hansa som sedan skulle godkänna offerten innan lagning fick ske.

Nu, tre veckor senare, har jag fortfarande inte fått någon information av Trygg-Hansa, handläggaren svarar överhuvudtaget inte på mina mail eller telefonsamtal, kundservice säger att skadehandläggaren är den enda som kan hjälpa mig. När jag pratar med Din Bil så säger de att Trygg-Hansa inte har gett klartecken för lagning.

Låskolven kostar 800 kr på Din Bil, stereon kanske är värd 1000 kr och GPS-mottagaren drygt 2000 kr. Självrisken är 1500 kr. Totalkostnaden för bolaget att reglera skadan är alltså 2300 kr. Man kan ju undra varför de krånglar.

Jag har i alla fall lärt mig en viktig läxa; man bör kanske inte välja det billigaste bolaget eftersom de kanske också har den sämsta servicen/skaderegleringen. Trygg-Hansa fick massiv kritik för sin hantering av kunderna för några år sedan. De gjorde det då möjligt att följa ärendet på nätet. De verkar inte ha bättrat sig nämnvärt på senare år och på nätet lägger man inte upp någon information om vad som händer i ärendet. Det enda som kommer upp där är information om vilka dokument de har fått inskickade till sig.

Jag har alla mina försäkringar hos Trygg-Hansa, men nu blir det till att byta ut dem allihop. Man kan inte vara kund hos ett bolag som hanterar ärenden så här.

Under tiden jag väntade på att få bilen lagad så gick någon in i den igen (låset trasigt så det är bara att öppna med en mejsel) och sökte igenom den. Som tur var så hade jag tömt den själv den här gången.

Det ligger mer än man tror i "Töm bilen själv, annars gör tjuven det".

John

2009-11-02, 16:10#2 
turbodiz
Moderator

Citat:
Ursprungligen postat av jhanss
Jag har i alla fall lärt mig en viktig läxa; man bör kanske inte välja det billigaste bolaget eftersom de kanske också har den sämsta servicen/skaderegleringen.

Hvilket nok er sakens kjernewink

At det i dette tilfellet var overnevnte bolag er vel nærmest en tilfeldighet.

OG, bare så det er nevnt, og ikke bare til trådskaper, men til alle medlemmer;
Det er veldig lett og uttrykke seg når man er besviken, frustrert og bent ut forbannet, men kom i håg at det også er lov å skrive når man er glad og belåten og rent ut nøyd over saker også cool

2009-11-03, 13:06#3 
JohnVanB
Moderator

Kan ju komma med lite av mina synpunkter på detta.
Billigast är ofta bäst!
Varför?

Jag har provat på de flesta av landets största försäkringsbolag och kan bara sammanfatta som följer:
Man blir blåst hur än man gör. Inget ( med reservation ) försäkringsbolag är särskilt villiga att leva upp till de villkor de själva sätter. Massa krångel fram och tillbaka när olyckan verkligen är framme. De vrider och vänder på alla paragrafer och får de inte som de vill, så trilskas de på annat sätt, genom att dra ut på tiden etc.

Efter min empiriska forskning så gäller alltså devisen; betala så lite som möjligt för de försäkringar du är tvingad att betala och måste ha!

/
JohnVanB

2010-08-09, 09:52#4 
Larjoj
Nykomling

Raderat
Inlägg raderat av: webmaster

Reklam: Vill du göra reklam för en motorrelaterad sida - lägg in den i vår länksamling istället!
Om du inte förstår varför ditt inlägg har raderats, fråga inte i forumet, utan skicka PM till moderator istället!

Reklam:

Du är här: Forumstart » Bilar » Försäkring och finansiering

Svara på detta inlägg

Starta nytt ämne i denna kategori (Försäkring och finansiering)

« Tillbaks till föregående sida

Tips:
• Hitta mer information, testa en sökning på Google!

Kolla in forumtoppenKolla in bildgalleriet

Inloggade medlemmar (2):
Till medlemslistan

Redo
Om WebCar2000  |  Vanliga frågor  |  Regler  |  Handla säkert  |    |  

Du är här: Startsida » Bil » Forumstart » Bilar » Försäkring och finansiering