Inte inloggad
» Logga in

Köp & Sälj
» Lägg in ny annons
» Ändra / radera annons
» Sök bilannonser
» Bilhandlare
» Märkessökning
» Sparade annonser

Tjänster
» Biltester
» Bilforum
» Billänkar
» Fotogalleriet
» Bilfilmer
» Statistik: Bilpriser

Övrigt
» Bilförsäkring
» Billån - låna pengar
» Bildelar & verkstad
» Bilnyheter
» Biltidningar
» Bilvård
» Köp- och säljtips
» Kalender bil

Insplanet - Jämför bilförsäkring

Bilförsäkring

Regler Medlemmar   Ny användare   Logga in för personliga meddelanden   Logga in
Här kan du söka bland ämnen och inlägg:
  Söktips
Sök endast i detta forum: Projektforum
Bilder []
Helskärm [av]
Fler inställningar...

Detta ämne är låst. Inga nya inlägg kan göras i detta ämne Chrysler 300L -65 cab. Projektet avbrutet

2009-08-02, 18:13#1 
mulle meck
Moderator

Vi får väl se vad detta leder till. (fyller på allt efter som)

Jag får väll sponsra bilforumet med en riktig biltounge

Lite historia:

Bilen importerades vintern 08 från Arkansas i U.S.A efter att den hade stått inlåst i en lada i 27år.
Bilen hade kostat ungefär 100,000kr när den var hemma. Ställde in den i garaget i väntan på kärlek. Och nu när sommaren kom så föll känslorna för den gamla bilen en på ögat. Nu ska det fan bli riktigt åk av den! tänkte jag. Sagt och gjort. Bilen rullades in i det nya garaget och nedmonteringen på börjades...... (fortsättning följer)

Lördag, andra Augusti 2009 17,00pm

Polare som står och bearbetar nya framvagnenlove'

Söndag, tredje Augusti 2009 18,00pm
Vi fortsatte lite idag...

Nu har vi plockat av allt där fram och framvagnen. Har ochså tagit in den i lackhallen för slipning och plåt arbeten.

Har har vi den gamla framvagnen. Den Var tyvärr så sönder rostad att den inte går att räddasad

Tog upp motorn ur den rostiga vagnen och satte den i ett stativ. Tänkte börja skruva ner den imorgon.

Vi målade även upp den nya framvagnen efter slipningen med 2lager zinga och 2lager hammarlack.
Sen blir det ett lager undereds massa på undersidan.

Var på biltema också innan idag. Passade då på att köpa en sån där "Rost borttagnings medel" Najs färg i alla fall. Få väl se om det funkar vilket jag ej tror. Dock kan jag inte smeta på det på all rost, hade gått åt si så där 300liter av medlethappy

Måndag, fjärde Augusti 2009 00,50am

Medan ni sov jobbade jag i nattens mörka skuggor.

Helt otroligt att Biltemas motorstativ höll för den motorn. Stod däremot väldigt o stabilt.

Började lite smått på torped väggen. Låg även 5timmar under bilen och skrapa underreds massa happy Ni som nån gång har skrapat undereds massa kan intyga hur roligt det är. För er som inte har testat så gör det, det är ett av det roligaste man kan göra på en bilgrin NOT!!

Tisdag, femte Augusti 2009 01,00am
Var uppe så sent igår så jag vaknade inte förens 22.00på kvällen. Gick ut i garaget efter nån timme och fortsatte.

Tömde ut oljan för kolv,vev demonteringen. Råkade sparka omkull baljan med spill oljan ut på golvet. Tog nån timme att städahappy

Ställde sen in den i tvätthallan för avfettning och tvättning.

- Inlägget ändrat 2009-08-04, 07:06 av mulle meck

2009-08-02, 20:17#2 
turbodiz
Moderator

Jepp, sånt liker turbodizdrool
Men du har nok litt jobb foran deg ja...
Motor ? Låda?
Ikke 318 og trestegs manuell i den her velconfused

2009-08-02, 22:31#3 
AudiRS6
Moderator

Det här bli kul att följa!

Verkar bli ett rejält projekt! Finns lite att göra eller hur?smile

Förövrigt, vad är det för svart bil på bild 1 i bakgrunden? Ser fin ut!

Lycka till med allt!smile

2009-08-02, 22:42#4 
mulle meck
Moderator

Citat:
Ursprungligen postat av turbodiz
Ikke 318 og trestegs manuell i den her velconfused

Nopp. Sitter en 413 med 727 låda. Funderar på att borra upp den till 426 och sätta på hemi toppar.

Citat:
Ursprungligen postat av AudiRS6
Förövrigt, vad är det för svart bil på bild 1 i bakgrunden? Ser fin ut!

Vi (jag och far) har tillsammans förtillfället 8st likadana bilar. Den svarta i bakgrunden är en Chrysler 300L -65 2dörad HT. Den är i bra skick förutom motorn som jag har haft sönderblushing
Citat:
Ursprungligen postat av turbodiz & AudiRS6

Men du har nok litt jobb foran deg ja...

Finns lite att göra eller hur?

Hehe nja. Vi tänkte köra Chip Foose style wink 7dagars maratonhappy

- Inlägget ändrat 2009-08-02, 23:16 av mulle meck

2009-08-03, 00:15#5 
AudiRS6
Moderator

Haha 8st!smile

Det är galet många, då litar jag på att du kan dem nästan ut och innan!applause

Biltemas rostborttagningsmedel har jag också använt och det fungerar sådär faktiskt, vissa gånger fungerar det, ibland inte alls. Beror säkert på temperaturen också...

2009-08-03, 00:48#6 
mulle meck
Moderator

Auu detta blir den tredje jag river ner. Tycker inte om dessa bilarna då dom inte har rätt stuk. Men det är ju en cabbe. En cabbe är alltid en cabbe love Kommer bli skönaste pilsnerhäcken cool

Väntar på att det ska dyka upp en Cuba -70 på Ebay för ett bra pris snart. Men tills dess ska jag bygga ragga bil.

Edit:

Är inte speciellt trött så jag går nog ut en runda i garaget och börja skruva ner motorn. Återkommer om några timmer med nya bilder wink

- Inlägget ändrat 2009-08-03, 00:50 av mulle meck

2009-08-03, 00:53#7 
turbodiz
Moderator

Citat:
Sitter en 413 med 727 låda. Funderar på att borra upp den till 426 och sätta på hemi toppar

Turbodiz likes thatlaugh

Citat:
Vi tänkte köra Chip Foose style wink 7dagars maratonhappy

Den totale mengden jobb blir vel ikke mindre om man gjør den på kort tid? Snarere tvert om vil jeg påstå. grin

Men jobb eller ikke, utgangspunktet var da slett ikke så ille, og det høres ut som om du har donatorbiler å ta av også... dette underletter jo prosessen betraktelig.

Skal følge prosjektet en uke framover nå datounge
Lykke til

2009-08-03, 01:12#8 
Micke_016_
Medlem

Trevligt med en riktig bil som du säger, far min har en cadillac cupé från 1958 som jag kommer köra med nästa sommar. Trevligt med gamla bilar tycker jag. Hoppas det går bra med pärlan love

2009-08-03, 02:54#9 
mulle meck
Moderator

Yes. Nu är motorn ner plockad. Tänkte slänga upp en film på hela nedmonterings processen. Då jag misstänkte att en viss norrman hade gillat. Men efter 2timmars filmade (nedkortad till 25min) så slocknade batteriet och filmen sparades aldrig. sad

2009-08-04, 01:32#10 
turbodiz
Moderator

Shit happens Mulle.
Det er derfor det har blitt en stor industri å gjøre toapappertounge

Men har da sett en åtter bli demontert før da, så jeg gråter ikke.
Sleng ut et bilde eller fem av topper og kam og så videre når du begynner oppbyggingsprosessen du, så er jeg belåtensmile

Har også vurdert en yankeebil, men med de priser man har på drivstoff får det bil en uppskjuten plan.
En oljebrennede 5 sylindret glødstiftmotor beregnet på VW LT får duge enn så lenge.
Så er vel en amerikansk V twin med to hjul aktuelt neste år...
Får nå se.

Men skal som sagt fælge denne tråden litt ekstra, har sansen for disse gamle, store fra Moparlove

2009-08-05, 12:22#11 
Oscha
Medlem

Första riktiga amerikanarn som läggs upp härsmile
Verkar ha lite bilar att plocka ifrån (?), så det kommer väl att gå galant dettasmile

Detta kommer följas, lycka till!drool

//Oscha

2009-08-05, 16:23#12 
mulle meck
Moderator

Tackar tackar. Kan även lägga till en liten status rapport: Efter tvättning av motorn på började jag honingen. Tyvärr räckte inte honingen för att ta bort vändkanten så alternativet är nu att skicka blocket på borrning. Frågan är då om jag bara ska borra .30 eller köra max på 0.60 vilket kommer resultera att motor dimensionen blir 426 kubiktum (det vill säga hemi)devil.

Förövrigt inväntar jag karosseri plåt och en speciell vals maskin för att tillverka nya golv plåtar.
Skall också sen sätta mig framför mitt senaste barn i familjen, ett engelskt hjul och börja forma plåt för bak skärmarna.

2009-08-05, 21:51#13 
turbodiz
Moderator

Ikke behøver du hone bort hele slitekanten (vendekanten).
Man honer for å få mattet ned sylinderveggene så at olje blir hengende igjen og avletter innkjøringen av nye ringer.
Borring behøves om sylindrene ha blitt altfor urunde (finnes sikkert noen uppgifter fra Mopar om hva som er grensen)
Skal du trimme og bygge hemi vil jeg uansett anbefale boring og sliping av veivaxel.
Har man i tilleg da en ny kam/løftere og nye kamlager en jo motoren som ny happy
Men det koster nok endel...
men altså, mitt hovedbudskap i dette innlegget er den første setningenwink

2009-08-06, 08:17#14 
mulle meck
Moderator

Skall hona lite till med grövre klossar. Kan dock max hona upp till 106,3752mm. Om inte det hjälper så åker blocket på borrning på 0,30tum.

- Inlägget ändrat 2009-08-06, 17:33 av mulle meck

2009-08-06, 18:29#15 
turbodiz
Moderator

Rundheten i sylindrene da? (Kryssmått på de sylindre med størst slitekant, ofte de bakre, pga varmentounge)
Betyr mer enn litt stor diametersmile
Boringen koster neppe all verden, men nye kolver gjør, og så må du jo ha så mange av de... hele 8 stykklaugh
vurder i så fall vev og kamaxellager også.
Smidde høgkompkolvar og hemitopp er en god kombinasjon...

2009-08-17, 00:37#16 
mulle meck
Moderator

Så mycket vill jag inte lägga ut på en pilsner-häcklaugh Sparar dom pengarna till Cudan istället cool

2009-08-17, 03:58#17 
turbodiz
Moderator

Nuh!...
Potente cudaer finnes det nok av fra før, sats på blysleden din dulaugh

2009-09-16, 15:12#18 
mulle meck
Moderator

Projektet avslutas. På grund utav rost. (för mycket rost)

Reklam:

Du är här: Forumstart » Bilar » Projektforum

Starta nytt ämne i denna kategori (Projektforum)

« Tillbaks till föregående sida

Tips:
• Hitta mer information, testa en sökning på Google!

Kolla in forumtoppenKolla in bildgalleriet

Inloggade medlemmar (1):
Till medlemslistan

Redo
Om WebCar2000  |  Vanliga frågor  |  Regler  |  Handla säkert  |    |  

Du är här: Startsida » Bil » Forumstart » Bilar » Projektforum