Inte inloggad
» Logga in

Köp & Sälj
» Lägg in ny annons
» Ändra / radera annons
» Sök bilannonser
» Bilhandlare
» Märkessökning
» Sparade annonser
» Köpa bil guide

Tjänster
» Biltester
» Bilforum
» Billänkar
» Fotogalleriet
» Bilfilmer
» Statistik: Bilpriser

Övrigt
» Bilförsäkring
» Billån - låna pengar
» Bildelar & verkstad
» Bilnyheter
» Biltidningar
» Bilvård
» Köp- och säljtips
» Kalender bil

Insplanet - Jämför bilförsäkring

Bilförsäkring

Regler Medlemmar   Ny användare   Logga in för personliga meddelanden   Logga in
Här kan du söka bland ämnen och inlägg:
  Söktips
Sök endast i detta forum: Öppet MC-forum
Bilder []
Helskärm [av]
Fler inställningar...

Mc/körkort/ktm/Aprilia/Husaberg

2008-06-16, 05:18#1 
DirDir
Nykomling

Hej alla underbara mc folk! Har nu äntligen kommit fram till att jag måste skaffa mig mc kort och mc,
Men jag är ju helt novis på allt som har med mc att göra, så jag hoppas att några underbara människor kan hjälpa mig!?
Först är de ju så att man ska börja övnings köra, och där kommer ju första problemet jag har INGEN att göra detta privat med sad och jag har ju absolut inte någon lust med att bli mjölkad av en trafik skola på allt jag äger och har, men ofc måste jag så kommer jag göra de!
Men så kom jag på den briljanta iden att jag köpa mig en mc och övningsköra på ett mer eller mindre övergivet industriområde, som har en stor parkering mm! är detta en hemsk ide eller??? Frågan som kommer nu då, om farbror polisen tittar förbi när jag ''övningskör'' rycker mitt körkort för bil då eller avrättning på plats bigeyes eller en böter bara?
Fråga nr89 då blir skäl klart vilken mc man ska köpa? Har nu i ca en månad tittat runt lite och tycker att Yamaha WR 450, Aprilia sxv 550, KTM 640 supermotard eller Husaberg ser fin fina ut, och ser ut som att dom går och hantera utan att jag behöver åka till sjukhuset efter jag har lackt in ettans växel! Eller har jag helt fel att de kan vara en bra första hoj? Och om jag nu kommer hela denna långa vägen vad ska jag tänka på om jag köper någon av dessa hojarna?

Tusen tack för alla svar och tips om allt jag bör tänka på!

Mvh/Carl mc Wannabe

2008-06-16, 15:03#2 
Sven 1
Medlem

Jag hade inte heller någon att övningsköra med så jag körde ca 90mil på små skogsvägar och parkeringsplatser, och det tycker jag gick bra. På parkeringsplatser ställde jag och pappa upp vattenflaskor så som banorna (finns i mc-boken) sedan är vid uppkörningen, är ju kryp körning, sedan undanmanöver i 50 med inbrommsning och till sist bromsning från 70o90km/h till 0.
På små grusvägar finns det "korsningar" där man kan öva högerregel, vänstersväng titta i döda vinkel e.t.c.
Eftersom min mc (Qingqi 200gy) bara har 200cc och minimi cc för uppkörning för A(begr) är 375cc så tog jag en lektion (1.5 timmar, kostnad 1050kr) på en trafikskola, så att jag skulle få låna deras mc på uppkörningen.
Vad polisen gör om de upptäcker dig vet jag inte, men jag tror inte de bryr sig om man övar på en öde parkeringsplats, det svåra är väl att ta sig till parkeringsplatsen på ett lagligt sätt.

Reklam:
MyLoan - Jämför billån

Du är här: Forumstart » Motorcyklar » Öppet MC-forum

Svara på detta inlägg

Starta nytt ämne i denna kategori (Öppet MC-forum)

« Tillbaks till föregående sida

Tips:
• Hitta mer information, testa en sökning på Google!

Kolla in forumtoppenKolla in bildgalleriet

Inloggade medlemmar (2):
Till medlemslistan

MyLoan
Om WebCar2000  |  Vanliga frågor  |  Regler  |  Handla säkert  |    |  

Du är här: Startsida » Bil » Forumstart » Motorcyklar » Öppet MC-forum