| Allt om Zhongyu zy50qt |
 |  |
|
 |  |
| |
 |  |
| 2005-10-24, 20:10 | #1 |
Pegasus Nykomling
Medlem sedan: Oct 24, 2005 | Hej, jag är en amatör när det gäller att meka moped. Har letat reda på detta forum och gör ett försök.
Min ZHONGYU zy50qt-7 är väldigt accelerations seg. Mopeden har gått ca 20 mil. Ibland är den pigg och ibland seg (oftast). kommer den alltid att vara det om jag inte skruvar något på den. Har läst om variatorvikter, förgasarmunstycke och luftfilter men har varken plats eller verktyg för att byta. Framförallt då det verkar krångligt (för en amatör) vet inte om jag har förstått exakt hur jag ska göra.
Min andra fråga är om det är någon som har en bra beskrivning typ "ZHONGYU zy50qt-7 for dummies"
Min tredje fråga är om det går att köra på 98oktan och om det i så fall gör någon effekt...
Tack på förhand
|
| | |
| |
 |  |
| 2005-10-25, 12:15 | #2 |
Mr Poe Medlem
Medlem sedan: May 10, 2005 | Den blir piggare med tiden (100 mil). Ett byte av vikterna i variatorn är att föredra, ger stor skillnad i accet.
Jag har själv också begränsat med plats att utföra diverse trim/service åtgärder. Jag fick byte av vikter, fjädrar, munstycke o.dyl utförda av en verkstad när mopen var inlämnad på service (hos E & D MC i Solna).
Vill du ha mer information bör du titta i systerforumen, "Qingqi" och "Baotian". Framför allt i FAQ under respektive forum. Där finner du även "Pysens Eminenta Hemsida" som är mycket pedagogisk. Det närmaste du kan komma en instruktion "for dummies".
Ja det går att köra på 98 oktan. |
| | |
| |
 |  |
| 2005-10-25, 13:00 | #3 |
AudiRS6 Moderator

Medlem sedan: May 23, 2005 | Du får dock inte ut någon effekt av att köra på 98oktan om du inte justerar förtändningen vilket är ganksa svårt:-)
/Audi |
| | |
| |
 |  |
| 2005-10-25, 22:56 | #4 |
Flygare Medlem
Medlem sedan: Aug 04, 2005 | Hej hur seg är den? när jag köpte moppen så gick den väl ganska ok men efter någon vecka så fick jag ett brev från säljaren med en trevlig liten information om att man skulle byta munstycke eller borra upp det som satt där ifall man tyckte att moppen uplevdes "orkeslös" eller gick dåligt dom sa också att det var ganska vanligt att de små kineserna hade satt i fel munstycke i förgasaren dom hade tilloch med tejpat fast en 0.9mm borr i hörnet på brevet nåväl ut i garaget och upp med förgasaren och fram med munstycket och borren gissa om det blev skillnad
det är inte så svårt som man kan tro det här det krävs bara lite tålamod och nogranhet verktygen fick du med moppen jag tycker att du skall börja med att justera trottelnålen flytta låsringen ett jack i taget vanligtvis neråt justera blandningsskruven provkör skaffa ett nytt munstycke 0.88 eller 0.90 och byta det justera blandningsskruven ordentligt provkör
ta sedan bort strypningen i luftfiltret och justera blandningsskruven provkör
gör bara en sak i taget och kör ett tag i mellan åtgärderna
så lär du dig orsak o verkan
när moppen väl går bra i hela registret utan att den rycker och har sig då går du vidare
i variatorn så har du en ring som spärrar så att remmen inte kan gå så långt upp på den främre remskivan om du tar ort den så får du lite mera fart dock inte så mycket men du får ett mycket trevligare varvtal på motorn
du har också sex st vikter som sitter i den främre variatorn dom ska du byta till 4 eller 5 gram 4 om du är storväxt 5 går bra om du är liten så får du bättre ax |
| | |
| |
 |  |
| 2010-05-17, 19:19 | #5 |
zhongyu Nykomling
Medlem sedan: Jan 26, 2006 | Har en zy50qt-7 som vill "tjuvstanna" när man kommer fram till ett stopp. Tacksam om det är någon som har några goda råd till problemet. För övrigt går den kanon bra. |
| | |
| |
 |  |
| 2010-05-17, 19:19 | #6 |
_skyline_ Medlem

Medlem sedan: May 10, 2005 | kanske kan förklara bättre hur den går, hur den beter sig typ...
annars om ja fatta rätt så kan du sjustera på tomgångskruven... |
| | |
| |
 |  |
| 2010-05-17, 19:19 | #7 |
cryptomaster Moderator

Medlem sedan: Aug 04, 2005 | Säkert förgasarmembranet som är dåligt/trasigt. |
| | |
| |
 |  |
| 2010-05-17, 19:19 | #8 |
hink Nykomling
Medlem sedan: Oct 28, 2005 | Ett enkelt fel som det kan va är att om inte luftskruven är rätt justerad blir tomgången ganska osäker. :-) |
| | |
| |
 |  |
| 2010-05-17, 19:19 | #9 |
zhongyu Nykomling
Medlem sedan: Jan 26, 2006 | Vad som händer är att när man släpper gasen vill motorn gå ner så mycket i varv så att den vill stanna. Detta händer inte varje gång. Har justerat tomgången till att den nästan vill börja dra,personligen tycker jag att den är för hög men om det hjälper för man ju leva med det. Har för mig att detta varit uppe i ett annat ämne men kan inte hitta det. |
| | |
| |
 |  |
| 2010-05-17, 19:19 | #10 |
Nobber Medlem

Medlem sedan: Oct 03, 2005 | Försöker du säga att du inte har nån tomgång? I så fall så är det bara att ställa in den;D |
| | |
| |
 |  |
| 2010-05-17, 19:20 | #11 |
rasswe Nykomling
Medlem sedan: May 17, 2010 | Hejsan, jag har en ZY50QT-7! Mina polare säger att det är de samma som en Baotian classic men bara olicka försäljare! Jag undrar om någon vet hur och var hastighetspärren är..
HJÄLPA SNÄLLA! Går inte så snabbt just nu... |
| | |
| |
 |  |
| 2010-05-17, 19:20 | #12 |
Sven 1 Medlem

Medlem sedan: Jun 01, 2005 | Ja något Baotianliknande är det du har . Kolla i Baotian delen så ska du nog hitta det du söker, även Qingqi delen kan vara värd att kika på
http://www.webcar2000.com/countries/sweden/foru...
http://www.webcar2000.com/countries/sweden/foru...
Börja med att skruva bort locket på förgasarens ovansida. Är det en mässingsskruv fastskruvad på lockets baksida så skruva bort den . |
| | |
| |
 |  |
| 2010-05-17, 20:02 | #13 |
Badass Medlem

Medlem sedan: Apr 07, 2008 | 98 oktan kan jag rekommendera, membramen håller längre än med 95 oktan |
| | |
| |
 |  |
| 2010-05-18, 20:12 | #14 |
boysenberry Nykomling
Konstig fråga kanske, men jag är inte så bra på motorer!
Jag har en Zhongyu Euro scooter zy50qt
Under min tank går det två slangar varav den ena sitter längre ner (typ under) den andra. Jag har satt den undre till förgasaren, och den andra är dragen till vänster (om man sitter på moppen)
Idag provade jag att suga i den slangen som sitter i förgasaren, men då började det rinna massa bensin ur den andra slangen.. det kom alltså INGET ur den jag sög i. Den det rann ur passar inte riktigt på förgasaren, men den andra gör det.
Har jag satt fast rätt slang?
Min moped vägrar att starta!! Har bytt batteri och tändstift, men det hjälper ändå inte. Den låter som om den vill starta med inte orkar/kan. Den går runt, men funkar inte.
Jag har läst ngt om att det kan vara fel på tändspolen som gör att det inte funkar. Men vart sitter den? Och hur kollar man om det blir gnista till tändstiftet?
VÄLDIGT tacksam för all hjälp jag kan få!
(Skapade precis ett fotoalbum och laddade upp bild på slangarna, men vet ej om dom kommit upp ännu, men annars finns det där) |
| | |
| |
 |  |
| Reklam: |
|
|
Du är här: Forumstart » Mopeder » Övriga asiatiska mopeder |
Svara på detta inlägg |
Starta nytt ämne i denna kategori (Övriga asiatiska mopeder) |
« Tillbaks till föregående sida |