Inte inloggad
» Logga in

Köp & Sälj
» Lägg in ny annons
» Ändra / radera annons
» Sök bilannonser
» Bilhandlare
» Märkessökning
» Sparade annonser

Tjänster
» Biltester
» Bilforum
» Billänkar
» Fotogalleriet
» Statistik: Bilpriser

Övrigt
» Bilförsäkring
» Billån - låna pengar
» Bildelar & verkstad
» Bilnyheter
» Biltidningar
» Bilvård
» Köp- och säljtips
» Kalender bil

Bilförsäkring

Regler Medlemmar   Ny användare   Logga in för personliga meddelanden   Logga in
Här kan du söka bland ämnen och inlägg:
  Söktips
Sök endast i detta forum: Teknik och mektips
Bilder []
Helskärm [av]
Fler inställningar...

Min bmw 320i kokar över

2008-10-28, 14:21#1 
seizure
Nykomling

Hallå!

Satt i bilkö häromdagen i och såg att temp mätaren började röra sig mot det röda fältet, körde vidare kanske 1min sen började lampan lysa så ja stanna så fort ja kunde.
Lät motorn svalna lite och öppnade försiktigt kylaren och det kom kokade ljusbrunt tjockt vätska från kylaren. Tog av locket och såg att det var mycket lite kylarvatten i så gick och hämta lite vatten och hällde i så det kom upp i sträcket.. Lät bilen svalna helt och startade sen och satte på full värme på fläkten. Körde på mycket låga varv hem.
Har tänkt lite och det verkar precis som om termostaten inte fungerar så ja bytte den men det gav inga resultat.
Så nu undrar ja om ni har någon ide på vad som kan vara fel. Kan topplockspackningen ha gått eller vattenpumpen?

1. Gjorde ett kompressionstst och det var samma komp i alla cylindrar

2. Har bytt vattenpump

3. Har bytt termostat

Startade bilen förut o lät den gå på tomgång i kanske 10min så bilen kom upp i arbetstemperatur. Körde 1 varv runt området sen började den bli överhettad. Stängde av bilen och kände på slangarna på kylet och ena slangen var varm och den andra var kall. Om man står framför bilen så var den högra slangen varm (den som sitter uppe) och den vänsta (den som sitter nere) var kall.. Kommer inte kylarvattnet genom kylet då eller? annars hade ju den vänstra slangen oxå varit varm. Kan det vara så att den är någon uber stor luftbubbla? Hur får man bort en sådan isåfall?

Vad händer om man kör utan termostat? Tänkte om man inte har någon termostat så är det ju vatten 24/7 som kyler motorn. Då lär den ju inte överhetta iallafall.

Mvh Daniel

Mycket tacksam för svar

2008-10-29, 13:16#2 
soul
Moderator

Om du kör utan termostat så kommer motorn att slitas mer och även dra mer bensin då den inte kommer att arbeta i rätt temperaturområde.

Luftningen sitter vid termostaten har jag för mig så försök att lufta bilen ordentligt. Bubblar det i expansionskärlet när du har motorn igång? (testa med kall motor så slipper du skålla dig) isåfall kan toppackningen vara kass. Vatten i oljan? brukar bli en vitaktig sörja på oljestickan som också tyder på att toppackningen har gått.

2008-10-29, 14:11#3 
seizure
Nykomling

Luftening sitter vid termostaten? :S har inte sett någon luftning där men det kanske det är.. Hur gör man för att lufta ur systemet på bästa sätt då?

2008-10-30, 10:16#4 
soul
Moderator

Du har inte skrivit vad du har för årsmodell, det kanske skiljer sig mellan årsmodeller. Jag hade iaf en -86:a för några år sedan och där har jag för mig att det satt en skruv vid termostathuset som man lossade med bilen igång tills det kommer vatten då drar man åt den igen, lite som att lufta ett element.

Den proceduren kan man få göra om några gånger för att få ur luften, en del säger att den underlättar om bilen står i en uppförsbacke när man luftar.

2008-10-30, 15:42#5 
seizure
Nykomling

okaj jag har en 92:a.. Hittar ingen luftskruv vid termostathuset du kommer inte ihåg var någon stans det satt eller?

2008-11-02, 12:54#6 
soul
Moderator

Då ser det säkert inte likadant ut, men ställ din fråga här: http://www.autopower.se/ så ska du se att du kommer få ett bättre svar från någon som har bilmodellen i fråga. Sorry att jag inte kunde hjälpa till.

2008-11-02, 17:44#7 
seizure
Nykomling

har redan skrivit på det forumet oxå :P men dom kunde itne ge några direkta svar heller

Reklam:

Du är här: Forumstart » Bilar » Teknik och mektips

Svara på detta inlägg

Starta nytt ämne i denna kategori (Teknik och mektips)

« Tillbaks till föregående sida

Tips:
• Hitta mer information, testa en sökning på Google!

Kolla in forumtoppenKolla in bildgalleriet

Inloggade medlemmar (3):
Till medlemslistan

Om WebCar2000  |  Vanliga frågor  |  Regler  |  Tipsa en vän  |  Handla säkert  |  

Du är här: Startsida » Bil » Forumstart » Bilar » Teknik och mektips