Inte inloggad
» Logga in

Köp & Sälj
» Lägg in ny annons
» Ändra / radera annons
» Sök bilannonser
» Bilhandlare
» Märkessökning
» Sparade annonser

Tjänster
» Biltester
» Bilforum
» Billänkar
» Fotogalleriet
» Statistik: Bilpriser

Övrigt
» Bilförsäkring
» Billån - låna pengar
» Bildelar & verkstad
» Bilnyheter
» Biltidningar
» Bilvård
» Köp- och säljtips
» Kalender bil

Bilförsäkring

Regler Medlemmar   Ny användare   Logga in för personliga meddelanden   Logga in
Här kan du söka bland ämnen och inlägg:
  Söktips
Sök endast i detta forum: Sälja och köpa bil
Bilder []
Helskärm [av]
Fler inställningar...

Kombi för 100 000 kr

2008-04-13, 19:08#1 
janern96
Nykomling

Jag ska köpa en kombi för 100 000 kr men vet inte riktigt vilken bil jag ska välja. Vi är två vuxna, en treåring och en nyfödd i familjen. Vi vill ha en bil som är så billig att äga som möjligt, inte går sönder alltför ofta och helst att den inte är alldeles för trång. Funderade ett tag på att köpa en Peugot 307 men har också börjat fundera på en ford mondeo eller kanske en focus. Vad har ni för förslag?

2008-04-13, 19:30#2 
AudiRS6
Moderator

Hej! Trevligt att ett bilköp är på gång!smile

Hur kommer ni anväda bilen? Blir det mest långa sträckor, eller kortare?
Hur gamal får den vara?
Ska det vara automat/manuell?
Bensin/Diesel?

Besvarar du dessa så ska jag ta reda på lite information från Bilprovningen angående några intressant modeller.

/audi

2008-04-14, 22:14#3 
janern96
Nykomling

Mest kortare sträckor i stan, dock inte till och från jobbet/dagis (då går vi eller cyklar). Under sommaren ut till stuga några mil bort, sedan kanske det blir någon långresa ner till södra Sverige per år. Dvs troligen mindre än 1000 mil per år. Helst manuell växel. Har ingen bestämd åsikt om det skall vara en diesel eller bensin, men lönar sig verkligen diesel när man kör så litet? När det gäller ålder så vill man förstås ha en så ny bil som möjligt för pengarna, troligen inte äldre än 2002. Men jag skulle gärna vilja ha tips om hur gammal bil jag skall välja. Har tex tittat på dessa bilar: http://www.blocket.se/vi/13668844.htm?ca=2_s
http://www.blocket.se/vi/13265613.htm?ca=2_s...

2008-04-15, 18:17#4 
AudiRS6
Moderator

Generellt sett brukar man säga att det största värdefaller sker de tre första åren efter ett nybilsköp. Dessutom kan en del barnsjukdommar försvinna under denna tid.
Bilen har forhoppningsvis vårdats ömt och då kan det i vissa fall vara svårt att hitta några större fel.

Du nämner själv Peugeot 307 och Ford Mondeo. Peugeoten har faktiskt sämre resutlat för samliga årsmodeller än medlebilen. Forden däremot ligger på genomsnittet utom 04:an som ligger något bättre till. Forden har även bättre lastförmåga, är rymligare och roligare att köra.

Enligt folksam är dock Peugeot den säkrare av de två även om mondeon inte är dålig. Båda fick fyra stjärnor i Euro NCAP.

Några andra modeller som uppfyller dina krav:
Volkswagen Passat+ bra resultat hos bilprovningen+inga direkta svagheter.
http://www.blocket.se/vi/15947197.htm?ca=11_s
Renault Laguna II Ex: http://www.blocket.se/vi/15362062.htm?ca=11_s + För Fjädring, åkkomfort och vägljud.

Mazda 6: Underhållande och vettig. Ex: http://www.blocket.se/vi/15182949.htm?ca=11_s
Skoda Octavia, här i RS version: http://www.blocket.se/vi/15450689.htm?ca=11_s
Sedan har vi självklart klassikerna Volvo och Saab med ett antal möjligtvis intressanta modeller.

OCH angående bränsle så skulle jag definetivt ta bensin i din situationsmile

/Audi

- Inlägget ändrat 2008-04-15, 18:21 av AudiRS6
  1 användare har tackat för detta inlägg  

2008-04-18, 13:40#5 
janern96
Nykomling

Kanske ska lägga till att bilen kommer att stå ute hela året, vi har bara motorvärmarplats (jag tänkte på rostproblematiken).

2008-04-18, 22:55#6 
_Persson_
Medlem

Citat:
janern96 @ 2008-04-18, 13:40
Kanske ska lägga till att bilen kommer att stå ute hela året, vi har bara motorvärmarplats (jag tänkte på rostproblematiken).

då kan ja tilllägga att du inte ska köra på en saab, vi har ett himla problem med deras rost i skolan sad

2008-04-21, 10:03#7 
Sven 1
Medlem

Rostskyddsregistret kan ju vara bra att kolla innan man inhandlar en nyare bil: http://www.vibilagare.se/zino.aspx?pageID=98
En bil som har gått ganska många mil på bara några år är ju oftast mycket finare undertill än en äldre som har har gått lite mindre.
http://www.blocket.se/vi/15411239.htm?ca=21_s

2008-05-31, 17:34#8 
MaRoMeR
Nykomling

Jag slår ett slag för Citroen C5!

Ligger på 0,8 blandad körning. Större bagage än v70 (Tänker på barnvagn) Billig i både skatt och försäkring! Servicen är även den billig. Allt är billigt med en C5 enligt mig!

Dock ska man akta sig för -01: an som har massa småfel då det är deras "första" c5:a.
Det har även varit endel krångel med "Typ 1" då är det farthållaren som inte riktigt vill vara med i leken. Så vill man vara helt säker på att slippa detta så får man köpa en bil från -05 och uppåt.

Övriga fördelar med C5 är att de har stor komfort och bra plats, både fram som bak. Väljer du att köpa en från 01-04 så får dessa dra 1500 kg på B-kort. Går du upp till 05 så har de dragit ner vikten till 1460 (om jag inte minns fel). Sedan är de hydraliska fjädrarna ett stort +! Gör körningen mjuk och behaglig och så kan du höja resp sänka bilen (Dock med reducerad fart) Att köra ut på en skogsväg med denna bil är inga problem (Så länge det är under bra väder förhållanden)

Ska man sedan dra mycket släp (Vilket jag gör) Så slår jag ett extra slag för sportpaketet. Där du kan "låsa" fjädringen så den blir hårdare. Blir även en riktigt kul bil att ligga på i kurvorna med! Tillval så som backsensor/framsensor är bra, då bilen känns betydligt större än V70 (samma mått)

Har man barn kan man även köpa "deras" barnstolar.

Undrar du något mer så hör av dig!

2008-06-19, 22:19#9 
sketchmaster
Nykomling

Ja du, det är svårt att välja men jag skulle rekomenderat dessa

Volkswagen passat 02- TDI är att rekomendera.

Audi A4 02- SUPERBIL! TDI är att rekomendera.

Skoda RS 02- GULT ÄR INTE FULT!!! Lite vägljud men så är det med "sportigare" bilar. Invändigt och utvändigt är den mycket annorlunda jämfört med andra bilar. Men man ska våga vara annorlunda. Det är "AUDI'S" 1.8 T lite vässad. Men endast kombi versionen är att rekomendera!

Hoppas detta hjälper.!!

Ford och peugeot är snygga och flashiga men kvaliteten på grejorna är ganska låg. Skodan tar dessa två utan tvekan. Skodan har utvecklats under åren och snart kommer detta att vara ett stort märke.

Och köp inte en bil med mindre motor för att den drar "mindre". Folk tror bara för att de har en mindre motor att den är mer bränslesnål. En liten motor måste man plåga för att kunna åka i normal hastighet, och då blir det ändå hög soppa förbrukning. Köp helst en bil med större motor och kör lite lugnare. MEN INGA V6:OR!!!! Dessa låter gott men drar lika mycket som de låter;D

2008-06-20, 05:05#10 
soul
Moderator

Pga släkt och vänners erfarenheter så skulle jag inte rekomendera någon fransk bil, visst de är billiga i inköp och man får ju "ny" bil för pengarna men i det långa loppet blir det nog en besvikelse pga bristande kvalite osv.

Men en opel astra 1,6 kombi kanske skulle passa er? tror de brukar kosta runt 150K nya så ni borde få en rätt ny för pengarna och de drar lite soppa.

Reklam:

Du är här: Forumstart » Bilar » Sälja och köpa bil

Svara på detta inlägg

Starta nytt ämne i denna kategori (Sälja och köpa bil)

« Tillbaks till föregående sida

Tips:
• Hitta mer information, testa en sökning på Google!

Kolla in forumtoppenKolla in bildgalleriet

Inloggade medlemmar (3):
Till medlemslistan

Om WebCar2000  |  Vanliga frågor  |  Regler  |  Tipsa en vän  |  Handla säkert  |  

Du är här: Startsida » Bil » Forumstart » Bilar » Sälja och köpa bil