Inte inloggad
» Logga in

Köp & Sälj
» Lägg in ny annons
» Ändra / radera annons
» Sök bilannonser
» Bilhandlare
» Märkessökning
» Sparade annonser

Tjänster
» Biltester
» Bilforum
» Billänkar
» Fotogalleriet
» Statistik: Bilpriser

Övrigt
» Bilförsäkring
» Billån - låna pengar
» Bildelar & verkstad
» Bilnyheter
» Biltidningar
» Bilvård
» Köp- och säljtips
» Kalender bil

Bilförsäkring

Regler Medlemmar   Ny användare   Logga in för personliga meddelanden   Logga in
Här kan du söka bland ämnen och inlägg:
  Söktips
Sök endast i detta forum: Teknik och mektips
Bilder []
Helskärm [av]
Fler inställningar...

omvandla 4t bensin driven till vätgas driven

2008-03-16, 20:11#1 
PontA
Medlem

tjenna tänkte dra i gång min första tråd

jag har alltiid stört mig på hur mkt jag påverkar miljön när jag far å kör/åker bensindrivna fordon.
jag får nästan dåligt samvete på nå vis.nu tycker ni säkert att jag är nån miljö tönt.

men jag har hittat en lösning

jag har blädrat runt lite på youtube om vätgs drivna motorer

å jag komm fram till att jag skulle bygga om min moppe till nästa år nåt sånt.

så den går på vätgas. kan tyckas onödigt men de har faktist 3 fördelar och en nack del:(
1:vätgas briner 10 grr snabbare än bensin så den kommer gå 10 grr hårdare
2:kanske låter kånstigt men de minskar slitgé på vevaxeln:p.g.a att timingen på bensin är stark före top dead center (top dead center är precis innan veven slår ver sin egen axel om vi sejjer så.)
3 nack delen väldigt liten sak skulle nog klara mig utan LUCKTEN avgaerna från vätgas är 100%vatten

när man bygger om din 4 t motor

så kan du antingen ta bort förgasarn lr sätta den på fulgas.

steg två är då att den ska dra en rör (kopar aliminium titanium)va du vill bara de är styvt
rörets ände ska va ricktat mot ventilen (väldigt nära) ventilen narmast förgasaren

steg två är att ändra timingen på motorn
till topp dead center.
hur vet jag inte ricktigt men du ska mecka lite men den inre tänd spolen

steg 2 är vell att gjöra eget avgas rör

lr så kan du nog ändra dit orginal rör

de fin nämligen ett typ av rör som skickar tillbacka oförbärända avgaser.
för nämligen när du förbärner vätgas i en motor så briner då så snabbt å de är väldigt lätt antändligt
plus att vätgas är ganska känt för att hitta syre väldigt lätt

de är nog allt

varför jag skrev omvandling av(4 t) var för att des olja blir alldrig förbukad

2 taktare så blandar maan oljan i bensinen å de kan bli lite knepigt med gashappy

men sen har jag ett problem själv som jag önskar att få svar på

de är ju de när du tillverkar vätgas tar du ju bara några metal bitar me några millemeters mellan rum å sen drar du + - i varanan

men då ska du ju lagra gasen då med

jag hadde tänkt mig att jag gjör en egen behålare. i transparant plast som är 100% vatten och syre tät. åsen dra ett litet hål uppå.t å å en liten behälare ddära.å stoppa in en mini kompresor i den å dra ut slad å slan ur den behålaren men då ä de ju de dära problemet som jag vill ha svar på

jag skulle villa få tag på en ca 5 liters tank som jag kan fylle på med via tex en vanlig blil ventil lr någåt liknande å sen ett utgående nån form av ventil som styre tycket ut atomatiskt så trycket håller sig på ca 1 bar som max ut

och sen har jab en till fråga nu i efter hand vissyt gåre fylla på med tex mat olja lr raps olja i 4 taktare / alltså så dom itne rostar innefrån.

tackar för svargrin jag hoppas ni blir lite smaratare av den hära tråden / så jag inte bara förvirrar er xD

- Inlägget ändrat 2008-03-16, 20:12 av PontA

2008-03-16, 21:11#2 
dracpojken
Medlem

I terorin lär det ju fungera... det kan funka ... du gav mej en mycket bra idé
återkommer
  1 användare har tackat för detta inlägg  

2008-03-17, 13:36#3 
Erik_
Medlem

I teorin kan det mesta av detta fungera, i praktiken är lagringen mycket svår att ordna och minsta lilla läckage är en ganska stor explosionsrisk. Verkligen något man måste tänka på, för väteatomerna är de näst minsta atomerna (näst efter helium). De är så små att de kan läcka ut genom till synes perfekta svetsfogar, så att få lagringen tät är inte en lätt uppgift...
Problem nummer två är att lagra tillräckligt mycket vätgas.

2008-03-17, 15:36#4 
PontA
Medlem

jo det är mkt sant

men mán ska ha kolfiber tank de är den mässt säkra tankensom fins inprimsip vad jag vet i alla fal

du kan stå med en gas svets på den å den går itne sönder kanske smälter efter ett tag

bror min hadde försäkt svetsa sönder en sån med gassvets men de lyckades han itne med

å kolfiber tankarna är väldigt bra för om de blir för hökt tryck i tanken så exploderar dom itne utan dom spriker bara

å sen får man tänka på att vätgas är väldigt bra på smita den har ju som sakt dragnings kraft så om de skulle sprika så skulle de bara åka direckt ut i luften då skulle de va att de redan bran lr gav en gnista presis när den spricker(tanken)

och sen är de mkt säckrere vid en brand me vätgas lekage vid en brand än bensin

pga bensin rinter ut å stanar dära å de kan ju en gnista komma mkt senare:D

2008-03-17, 15:56#5 
Sven 1
Medlem

Mycket bra o rolig idésmile
Till skillnad från mig verkar du vara väl insatt i grejerna.
Hadde ju varit riktigt coolt att åka omkring på en vätgas-moppe, om du gör detta projekt måste du ta bilder och beskriva hur du gjort så andra (å jag) kan härma dig (för miljöns bästawink).
Om du ger upp o endå vill köra miljömedvetet finns ju dessa http://www.annonsborsen.se/reservdelar_tillbeho...
Lycka till om du försöker, jag kommer i så fall att följa detta med mycket stort intressesmile
  1 användare har tackat för detta inlägg  

2008-03-17, 19:09#6 
PontA
Medlem

man tackar

jo jag är rätt insat i grejjen :D

jag kmr nog mästroligen gjöra de hära men de blir nog till snästa år om jag får tag i ett garage

för ska nämligen flytta till stockholm nästa år å gå nån svätsar linie mästroligen:D

kan nog fixa upp en liten tråd med bilder då om jag kmr i håg :D

2008-12-13, 13:52#7 
PontA
Medlem

har nu gjort detta med min kina moppe gick skit bra
men så hadde jag oturen att jag blev skickad till stockholm och så snörde morsan moppen :(

men ska göra nytt försök med nån gammal 125 om jag får tag på nått garage

2008-12-15, 15:47#8 
findus_90
Moderator

Så du fick det att funka? Ballt. smile

// Findus

2008-12-16, 01:01#9 
mulle meck
Medlem

angående bränsle cell. För att slippa allt vad kompressor och pumpar heter så köp vätgas på tryck tub. tex på AGA.
Eller tex en tom brandsläckare och en tryck regulator från tex biltema.
Om du vill ha ett jämt tryck. Riktigt hur din maskin fungera har jag ingen aning om.
Har själv under mina dar experimenterat med olika gas drivna fordon.
När du nämnde 125:an så kom jag å tänka på en artikel jag läste för några år sen
om en finsk kille som modifierat en Suzuki 750 (om jag inte minns fel) Med vätgas och oxygen (syrgas) Han hade en flaska på var sin sida om ramen där original tanken skulle sitta.
Och med hjälp av en modifierad överdimension förgasare kunna reglera både blandning och gasrespons.
Han körde vätgasen på lågt tryck genom förgasaren där luft i vanliga fall ska gå och oxygen på högtryck (eller lågtryck) där bensinen ska gå.
Förgasaren var modifierad
på så sätt att det inte fanns några övriga anslutningar eller dränerings hål där gasen kan smitta ut.
även vajer fästet till förgasaren var special gjort för att vara tät.
Vid rätt blandning har jag för mig han plockade ut 40-60%mer effekt (grovt räknat)

Reklam:

Du är här: Forumstart » Mopeder » Teknik och mektips

Svara på detta inlägg

Starta nytt ämne i denna kategori (Teknik och mektips)

« Tillbaks till föregående sida

Tips:
• Hitta mer information, testa en sökning på Google!

Kolla in forumtoppenKolla in bildgalleriet

Inloggade medlemmar (2):
Till medlemslistan

Om WebCar2000  |  Vanliga frågor  |  Regler  |  Tipsa en vän  |  Handla säkert  |  

Du är här: Startsida » Bil » Forumstart » Mopeder » Teknik och mektips