| trimma power-up 1 2 [3] 4 5 |
| |
 |  |
| 2008-03-23, 21:08 | #51 |
andi_performance Medlem

okej men jag menade smx_alle |
| | |
| |
 |  |
| 2008-03-24, 21:39 | #52 |
-whizzler- Medlem

Medlem sedan: Sep 04, 2007 | OK, men hur ska jag trimma min rieju smx power-up 07 
Måste man byta cdi och funkar den elektroniska förgasren efter man trimmat |
| | |
| |
 |  |
| 2008-03-25, 17:51 | #53 |
andi_performance Medlem

Ursprungligen postat av -whizzler- @ 2008-03-24, 21:39 OK, men hur ska jag trimma min rieju smx power-up 07
Måste man byta cdi och funkar den elektroniska förgasren efter man trimmat |
det är ju det vi försöker komma fram till här jag har med en 07a. som jag har förstått det så finns det inga cdiboxar till power up... ännu. det kommer nog snart. annars är det ingen som vet. |
| | |
| |
 |  |
| 2008-03-25, 21:33 | #54 |
-whizzler- Medlem

Men det går alltså inte att trimma utan att byta cdi:n Är det svårt att byta en cdi |
| | |
| |
 |  |
| 2008-03-26, 23:40 | #55 |
andi_performance Medlem

Ok, jag fattar
Men det går alltså inte att trimma utan att byta cdi:n Är det svårt att byta en cdi |
naej, det är den som gör så att motorn inte varvar ut helt och den styr förgasaren. det går och trimma dom om man byter ut hela el-systemet från en rieju smx som inte är power up. och en annan förgasare då naturligt vis. har hört att man ska byta ut tändningen också men det vet jag inte om det är sant. det är ju ganska mycket om du bara vill köra med dragen plugg nej det är inte alls svårt att byta cdin. den sitter under sadeln och jag tror AtobiX har lagt upp bilder här i denna tråd. och när du ser den så fattar du hur man tar bort den
- Inlägget ändrat 2008-03-26, 23:41 av andi_performance |
| | |
| |
 |  |
| 2008-03-27, 19:20 | #56 |
-whizzler- Medlem

Medlem sedan: Sep 04, 2007 | Ok så om man ska trimma är det lättast att byta cdi ok förgasare elr måste man inte byta förgasare.
Kan någon länka mig till där Autobix böt cdi |
| | |
| |
 |  |
| 2008-03-27, 22:42 | #57 |
andi_performance Medlem

Ok så om man ska trimma är det lättast att byta cdi ok förgasare elr måste man inte byta förgasare.
Kan någon länka mig till där Autobix böt cdi |
man måste byta cdi och förgasare TROR jag. inget jag vet. det är det 8:e inlägget i DENNA tråden... |
| | |
| |
 |  |
| 2008-03-28, 16:18 | #58 |
AtobiX Medlem

Medlem sedan: Nov 18, 2007 | Bilderna på CDI:n igen: http://ww2.beffo.se/upload/pic~/0i2qcmv2aaq7.jp... http://ww2.beffo.se/upload/pic~/wkk4j0my9l1r.jp...
Om förgasaren skulle vara strypt så skulle det ju antagligen gå ngn sladd dit. Men det gör det inte på min. Gör det det på er eller din audio_performance. |
| | |
| |
 |  |
| 2008-03-29, 11:05 | #59 |
hablam Medlem

Medlem sedan: Dec 09, 2006 | man får la byta förgasare å hela tändsystem för att få fart på domxD tror inte de räcker med att bara byta cdi då dom säker fixat så en vanlig AM6 cdi inte passar/funkar |
| | |
| |
 |  |
| 2008-03-29, 12:59 | #60 |
AtobiX Medlem

| man får la byta förgasare å hela tändsystem för att få fart på domxD tror inte de räcker med att bara byta cdi då dom säker fixat så en vanlig AM6 cdi inte passar/funkar |
om en förgasare ska kallas elektronisk måste väl förgasaren ha något med ström att göra. Inte går det ngt ström till min förgasare inte |
| | |
| |
 |  |
| 2008-03-30, 21:55 | #61 |
hablam Medlem

| om en förgasare ska kallas elektronisk måste väl förgasaren ha något med ström att göra. Inte går det ngt ström till min förgasare inte angry | de har jag ingen aning om:P jag vet bara att rieju skriver att det är elektronisk förgasare:P |
| | |
| |
 |  |
| 2008-04-01, 20:02 | #62 |
AtobiX Medlem

| de har jag ingen aning om:P jag vet bara att rieju skriver att det är elektronisk förgasare:P |
Okej. Så tydligen finns det två olika slags Power-Up. En med strypt CDI och am6 och en med strypt förgasare am7. Kan detta stämma då? |
| | |
| |
 |  |
| 2008-04-04, 18:10 | #63 |
andi_performance Medlem

Medlem sedan: Jan 26, 2008 | här kommer lite bilder på min fögge å cdi
från vänster

från höger

cdi

cdi

någon som vet vad det är för något jag håller i? :P

den slangen går in i föggen och det andra vete faan vad det är:P

throttlen nere

throttlen uppe? mopeden är alltså av som ni nog förstår och om det skulle varit en elektroniskt förgasare så skulle den väl inte öppnas när den är av?

har även hört någon säga att det inte skulle finnas några munstycken på el-föggarna?

är det ni som är dumma i huvet och snackar när ni inte vet, elle är det jag som är dum i huvet och inte vet om jag har en el-fögge elle inte? :P |
| | |
| |
 |  |
| 2008-04-04, 22:41 | #64 |
AtobiX Medlem

Du har precis rätt. Icke "förgasarstrypt". Din är lika som min! Vet ni som såger att vissa förgasare är elektroniskt strypta vid ni pratar om?
Frågan är nu bara hur vi trimmar dem!!? 
Jag vet inte vad det var du höll i däremot. Hade du batteri på din original?
|
| | |
| |
 |  |
| 2008-04-05, 16:05 | #65 |
andi_performance Medlem

Du har precis rätt. Icke "förgasarstrypt". Din är lika som min! Vet ni som såger att vissa förgasare är elektroniskt strypta vid ni pratar om?
Frågan är nu bara hur vi trimmar dem!!?
Jag vet inte vad det var du höll i däremot. Hade du batteri på din original? |
konstigt i och med att dom sa att det var elektronisk förgasare :P trodligen så får man byta ut hela elsystemet då.. nej det är något skumt?:P har du det på din? ja, jag ahde batteri på min:P |
| | |
| |
 |  |
| 2008-04-05, 21:14 | #66 |
AtobiX Medlem

| konstigt i och med att dom sa att det var elektronisk förgasare :P trodligen så får man byta ut hela elsystemet då.. nej det är något skumt?:P har du det på din? ja, jag ahde batteri på min:P |
Vem sa till dig om elektroniska förgasaren..där du köpte den?
Hoppas man inte behöver byta ut hela tändsystemet.  Skumt är det minsann.
På min var det inget batteri. Bara en plast/gummi bit där batteriet satt på din. Men de röda och svarta trådarna fanns, inne i den svarta påsen under sadeln så tydligen går det att sätta batteri på min. |
| | |
| |
 |  |
| 2008-04-06, 17:10 | #67 |
andi_performance Medlem

Vem sa till dig om elektroniska förgasaren..där du köpte den?
Hoppas man inte behöver byta ut hela tändsystemet. Skumt är det minsann.
På min var det inget batteri. Bara en plast/gummi bit där batteriet satt på din. Men de röda och svarta trådarna fanns, inne i den svarta påsen under sadeln så tydligen går det att sätta batteri på min. |
ja dom sa det där jag köpte den nej det är ju bara för töligt om man måste det.. |
| | |
| |
 |  |
| 2008-04-06, 20:33 | #68 |
AtobiX Medlem

hade du lånat den där CDI-boxen av din kompis och testat med den som du sa |
| | |
| |
 |  |
| 2008-04-07, 21:23 | #69 |
andi_performance Medlem

| hade du lånat den där CDI-boxen av din kompis och testat med den som du sa |
nej min kompis moppe har blivit snodd så han har inget att hämta den med ... men jag har bett en annan som ska hämta den för vet ej vad han bor men hela denna veckan praoar jag så vet inte om jag får den denna veckan.. snart tar jag fan reda på var han bor och hämtar den själv haha |
| | |
| |
 |  |
| 2008-04-07, 21:52 | #70 |
-whizzler- Medlem

Digitalt styrd förgasare? Det ända jag kan tänka mig är att den, precis som många andra moderna motorer med förgasare har en trottelpositionssensor vilken känner hur mkt. man gasar och det den är kopplad till är oftast tändningen. Den används helt enkelt till att justera förtändningen vid olika gaspådrag/varvtal.
Vill man byta fugge så skruvar man bara bort positions sensorn låser den i ett läge där man får den tändkurva man vill ha och sen är det bara att gasa, om man nu inte får den att funka på nya förgasaren t.ex. |
Hittade det här på en sida, vad tror ni om det
|
| | |
| |
 |  |
| 2008-04-08, 11:32 | #71 |
AtobiX Medlem

Medlem sedan: Nov 18, 2007 | Nu har jag fått tag på lite information från Mohlins via e-post:
Först frågade jag om de har ngn box som passade till min power up med varvstoppare
Mohlins svar: - Detta finns inte ännu. Dey ryktas om en programvara som skall finnas men vi har inte fått tag på den.
Jag: - Tack för svar! Tror ni det kommer finnas? Programvara? ..Vad menas med den?
Mohlins: - Programvara avser dataprogrammet som behövs.
Jag: - Okej.? På min Power Up är det inte förgasaren som är strypt. Endast tändningen stryps. Undrar då hur man ska programmera den? Dessutom har jag am6. inte am7 som vissa andra har.
Mohlins: - Vi undersöker detta med leverantören och återkommer så snart vi har fått besked.
Mohlins: - På Power up måste man borra i styrboxen för att ta bort varvtals spärren men det går ej at återställa den efter det utan man får köpa en ny som kostar över 4000kr
Det var det. Så det verkar ändå gå att borra bort varvstoppet Men jäkligt dyrt om man vill ha original tilbaka.  jag vet ju inte till hudra procent om detta stämmer men..
//Tobias
|
| | |
| |
 |  |
| 2008-04-08, 17:49 | #72 |
Johnny_ Medlem
Medlem sedan: Feb 14, 2008 | men när man får bort den vill man nog aldrig ha tillbaka den |
| | |
| |
 |  |
| 2008-04-08, 18:25 | #73 |
AtobiX Medlem

| men när man får bort den vill man nog aldrig ha tillbaka den |
Nej den vill man antagligen inte ha tillbaka. Går ju att sätta pluggen dit igen så får den originalhastighet igen. Bara vi skulle veta var man ska borra i boxen. |
| | |
| |
 |  |
| 2008-04-09, 21:24 | #74 |
-whizzler- Medlem

Medlem sedan: Sep 04, 2007 | Tror ni på det jag hittade i måndags angående förgasaren |
| | |
| |
 |  |
| 2008-04-10, 17:11 | #75 |
AtobiX Medlem

Digitalt styrd förgasare? Det ända jag kan tänka mig är att den, precis som många andra moderna motorer med förgasare har en trottelpositionssensor vilken känner hur mkt. man gasar och det den är kopplad till är oftast tändningen. Den används helt enkelt till att justera förtändningen vid olika gaspådrag/varvtal.
Vill man byta fugge så skruvar man bara bort positions sensorn låser den i ett läge där man får den tändkurva man vill ha och sen är det bara att gasa, om man nu inte får den att funka på nya förgasaren t.ex. |
Jag tror inte det är så. Om det skulle vara så skulle väl den sensorn behöva el. Till förgasarna går inget el. Men jag vet ju inte hur de andra Power-up fungerar, som har Minarelli am7-motorn. |
| | |
| |
 |  |
| Reklam: |
|
|
Du är här: Forumstart » Mopeder » Derbi & Rieju forum trimma power-up 1 2 [3] 4 5 |
Svara på detta inlägg |
Starta nytt ämne i denna kategori (Derbi & Rieju forum) |
« Tillbaks till föregående sida |