Inte inloggad
» Logga in

Köp & Sälj
» Lägg in ny annons
» Ändra / radera annons
» Sök bilannonser
» Bilhandlare
» Märkessökning
» Sparade annonser

Tjänster
» Biltester
» Bilforum
» Billänkar
» Fotogalleriet
» Statistik: Bilpriser

Övrigt
» Bilförsäkring
» Billån - låna pengar
» Bildelar & verkstad
» Bilnyheter
» Biltidningar
» Bilvård
» Köp- och säljtips
» Kalender bil

Bilförsäkring

Regler Medlemmar   Ny användare   Logga in för personliga meddelanden   Logga in
Här kan du söka bland ämnen och inlägg:
  Söktips
Sök endast i detta forum: Derbi & Rieju forum
Bilder []
Helskärm [av]
Fler inställningar...

Min rieju tål inte vatten

2008-01-19, 01:36#1 
psyy
Nykomling

Tja.
På senaste tiden har min rieju drac börjat DÖ så fort det regnar och den går inte att få igång igen.
Om jag t.ex har min moppe på skolans parkering en dag fram tills skoldagen slutar, så har det regnat, då går den igång på första kicken jag kör kanske 30 meter sen dör den och efter det går den inte att få igång. Och då får jag lämna moppen i skolan så får farsan hämta den senare, dagen efter funkar den perfekt igen om det inte regnar ofc, startar på första kicken och går som ett skott.
Det har inte alltid varit såhär, i somras kunde jag köra i spö regn men nu går det inte alls, några förslag på vad det kan vara för fel, och hur det ska fixas?

2008-01-19, 10:56#2 
sven_92
Medlem

skulle tro att det är tändhatten som inte holler tätt mot stiftet och tändkabeln.

2008-01-19, 14:27#3 
zemikey
Medlem

har du sport luftfilter på den ? om de kommer vatten där så får motorn för lite luft och dör och sen när vattnet torkar så går den som inget hänt. om du har sportluftfilter så sätt en plaspåse över filtret !

2008-01-19, 14:44#4 
psyy
Nykomling

Jag hade sportluftfilter förut, men det hade jag inga problem med när det regna, nu har jag standard filter. Men det där med tändhatten kan fan stämma, därför den sitter inte som den ska, den har hoppat ut drygt 5 gånger sen jag köpte den (april) och den sitter rätt löst, så det skulle inte förvåna mig att det är tändhatten som är problemet! vad ska jag göra åt tändhatten?

2008-01-19, 16:58#5 
tjorven22
Medlem

du tar bort tändhatten, och kollar där i. förmodligen är den slut och du får köpa en ny :P inga stora summor precis. 50 lappen funkar bra :)

2008-01-19, 20:30#6 
Simpe_L
Medlem

Testa tryck på den riktigt hårt, så många hack ner du kan smile

2008-01-20, 16:25#7 
hablam
Medlem

testa att byt tändhatt+dänkabel för en billig peng:P köp nån vanlig tändhatt behöver inte vara så dyr å en bit tändkabel å sen skruvar du av tändkabeln från cdi boxen å skruvar i den nya:P PS:du skruvar i tändhatten också

2008-01-27, 11:19#8 
dracpojken
Medlem

Testa byt till ett radio avstört stift och vattentät tändhatt

2008-01-27, 15:35#9 
dtmx-92
Medlem

hade samma problem på min.. ta en typ cola flaska (50cl) och klipp av den på mitten typ sen drar du igenom tändkabel där och sätter på tändhatten på tändkabeln. sen trycker du fast den på toppen så de inte rinner in nå vatten :P funkar skitbra

2008-02-03, 18:07#10 
TS-50
Medlem

Jag hade ett liknande problem på min Drac -03.
Köp en ny tändhatt!
I förpackningen till tändhatten brukar det ligga 1 eller 2 gummiringar, dessa hindrar att vatten ska komma inne i/på tändhatten/stiftet så gnistan kommer utanför. Gummiringarna ska klämmas fast inne i tändhatten. Montera tändhatten på kabeln, sätt på stiftet, tuta och kör! happy

Reklam:

Du är här: Forumstart » Mopeder » Derbi & Rieju forum

Svara på detta inlägg

Starta nytt ämne i denna kategori (Derbi & Rieju forum)

« Tillbaks till föregående sida

Tips:
• Hitta mer information, testa en sökning på Google!

Kolla in forumtoppenKolla in bildgalleriet

Inloggade medlemmar (3):
Till medlemslistan

Om WebCar2000  |  Vanliga frågor  |  Regler  |  Tipsa en vän  |  Handla säkert  |  

Du är här: Startsida » Bil » Forumstart » Mopeder » Derbi & Rieju forum