Inte inloggad
» Logga in

Köp & Sälj
» Lägg in ny annons
» Ändra / radera annons
» Sök mopedannonser
» Mopedhandlare
» Märkessökning
» Sparade annonser

Tjänster
» Mopedtester
» Mopedforum
» Mopedlänkar
» Fotogalleriet
» Statistik: Mopedpriser

Övrigt
» Mopeddelar & tillbehör
» Mopedförsäkring
» Låna pengar
» Kalender moped

Regler Medlemmar   Ny användare   Logga in för personliga meddelanden   Logga in
Här kan du söka bland ämnen och inlägg:
  Söktips
Sök endast i detta forum: Peugeot forum
Bilder []
Helskärm [av]
Fler inställningar...

Hela moppen kollapsade efter variatorviktsbyte + andra frågor - Sf2. [1] 2

2007-11-21, 14:59#1 
AlexAtHome
Medlem

Som sagt, bytte vikter häromdan och gjorde precis som vanligt. När det var dags för testkörning så gick det okej till en början men efter ett par hundra meter så började det skramla och grejja som satan. Jag rullade hem den och sen när jag kom hem såg jag att kicken hade fastnat under stödet (satt fast i bottenläge).. Skulle testa och starta den men då hade ju givetvis elstarten gått sönder också.

Så jag undrar, vad &¤&#"& kan ha hänt?

2007-11-21, 16:54#2 
Vivacity-Robban
Medlem

variator muttern har troligen lossat , hände samma för mig

2007-11-21, 17:15#3 
PowerSlave
Medlem

öppna och kollahappy men troligen variator muttern.

2007-11-22, 16:03#4 
AlexAtHome
Medlem

Ooh, okej. Antog det men hur är det med elstarten då? Eller den kanske kräver att muttern sitter fast eller har den pajjat?

2007-11-22, 17:41#5 
Vivacity-Robban
Medlem

japp , variatormuttern gör ju att fläktkåpan eller va det heter där inne.. den gör ju iaf så att den där kuggiga håller fast.. så då åker det där ur sin platts , så när startmotorn snurrar så är det inte som det är det inge så då funkar det inte

2007-11-25, 19:11#6 
AlexAtHome
Medlem

Tjaa, nu är det nervsammanbrott på gång om detta inte löser sig snart.
Vad jag än gör med min moped så går den för jävligt.
Det som redan är bytt och klart just nu är, hårdare kopplingsfjädrar (ingen skillnad i axx osv), Leovince zx rör, dragen v-ring, 7.5 gramsvikter, munstycke 78, dragen luftplugg. Och med detta så drar den inte ens en orginal eumoped i axx och toppar 65 km/h. "/

PROBLEM 1: Den vägrar att dra iväg i starten oavsett "motortemperatur". Den bara står och såsar vid full gas och efter ett par sekunder så börjar den puttra fram. Med andra ord, skitdåligt axx osv Och då trodde jag det var munstyckefel men inte det heller. Stiftet är gyllenbrunt.

PROBLEM 2: Sen då, min elstart är väldigt klen och hackar och tänder inte riktigt till utan bara "slösnurrar" utan att tända till motorn. Kan det vara batteriet eller? Värt och tillägga, kicken "greppar" inte heller så bra utan bara "missar" känns det som. Borde det vara kickdrev?

Sista utvägen blir att skaffa nedanstående setup om den vägrar gå bra!
1. Leovince Zx urpluggat.
2. Dragen V-ring (den gick skit med malossi multivar oavsett inställningar).
3. 50cc sport pro Stage6 cylinder (tänkte om det nu är fel på min cylle).
4. Motoforce 17.5mm fögge.
5. Insug + nya membran.
Någon som har andra förslag om vad som kan vara fel? Jag är desperat just nu..

2007-11-25, 19:11#7 
Vivacity-Robban
Medlem

hårdare tryckfjäder är jag nästan säker på..

2007-11-25, 19:11#8 
AlexAtHome
Medlem

Kan det vara så enkelt? Jag har faktiskt en VIT tryckfjäder som jag fick med min malossi variator men har ingen aning om vilken hårdhet. Men vadå, tror du den kommer axxa mycket bättre och gå jämnt osv bara med att byta till tryckfjäder? Just nu går den som sagt sjukt dåligt. "/

2007-11-25, 20:34#9 
Vivacity-Robban
Medlem

det där med att det tar en stund inan den åker iväg . det låter iaf som att det är något med kopplingsfjädrarna , tryckfjädern , anars kan det vara att det är för tunga vikter , men tror mera på fjädrarna , men var det variatormuttern som hade åkt bort förut?

2007-11-25, 20:44#10 
AlexAtHome
Medlem

Okej, mjoo. Allting satt löst och skramlade. Men nu har typ kickdreven gått sönder. Är det svårt att byta sånna? Men funderar på att beställa en 17.5mm förgasare och se om det blir nån skillnad, kanske är förgasaren det är fel på men ska först testa med annan tryckfjäder. Tack för svar men mer förslag..

2007-11-26, 16:52#11 
AlexAtHome
Medlem

Efter vidare efterforskning i mina problem med moppen, kan anledningen till att den går så sjukt konstigt vara kolven eller nåt annat med cylindern?

Eller tror ni att det borde vara förgasarproblem/koppling/membran osv? Eller skulle det kunna vara cylindern som har pajjat nånstans. För jag funderar på att köpa en 50cc sport stage6 isåfall.

- Inlägget ändrat 2007-11-26, 16:56 av AlexAtHome

2007-11-26, 21:29#12 
Hazel-nut
Medlem

Jag skulle gissa på kolven, ja tror min också börjar vara slut för min segar jätte mycket den medsad.

//Hazel-nut

2007-11-26, 22:02#13 
AlexAtHome
Medlem

Okej, men som sagt. Jag tänkte satsa på en Stage6 50cc sportcylinder men alla säger olika. En del säger att det är helt meningslöst att köpa sport 50cc eftersom det itne gör nån skillnad i topp/axx blah blah. Medans andra säger att det är bra, någon som har ett slutgiltigt svar?
De flesta säger att 70cc är det enda alternativet men det känns så avancerat att få den att gå bra osv. Men hur är det nu med 50cc sport, blire nån skillnad överhuvudtaget?

Och när man ska byta cylinder, vad är det mer än detta som måste fixas då?

1. Effektrör.
2. 17.5 mm förgasare.
3. Nytt insug eftersom den nya inte passar.
4. Koppling (behövs det en sportkoppling?

- Inlägget ändrat 2007-11-26, 22:05 av AlexAtHome

2007-11-27, 23:25#14 
virrejetforce
Medlem

Jag personligen tycker att det är ganska onödigt med en 50cc sport. köp en lättare 70cc istället för då räcker det med 19-21mm förgasare och resten kan du köra orginal med. visst, den skulle säkert gå lite bättre om du bytte variator o koppling o sånt men det funkar att köra med orginalhappy

2007-11-29, 12:15#15 
AlexAtHome
Medlem

Men är det inte lite mer avancerat att få den att gå jämnt och bra?

2007-11-30, 13:30#16 
virrejetforce
Medlem

njaa... alltså du pillar lite på förgasaren och hittar rätt med vikter i variatorn oså så kommer den ju gå mkt bättre än med en 50cc sport... du har väll säkert nån vän som kan hjälpa dig att hitta rätta inställningarnatounge

2008-01-08, 15:45#17 
Vivacity-Robban
Medlem

Med 50cc sport så är den mer varvillig och ökar axxet. Men när du änså slänger ut penagr så kan du lika gärna köpa 70cc.

Det går att köra på bara 70cc och allting orginal! , MEN då får du inte ut all effekt , du får bestycka orginal förgasaren osv.

Om jag hade varit du så skulle jag köpa 70cc och sen ny förgasare och mixtra med kopplingen och variatorvikter , anars kommer den nog inte så så bra.

Hittar du en förgasare som passar orginal insuget så är det jätte bra , men med en 17.5mm förgasare så tappar du inte så mkt i effekt på insuget då orginal insuget är strypt på 17.20.

2008-01-08, 15:50#18 
AlexAtHome
Medlem

Ohoppsan, inte så omtyckt att jag startade en till tråd sorry.

En fråga då. Polini corsa 70cc och leovince zx?
Vad är det jag borde byta, det som ska sitta på är.

1. Leovince zx
2. Polini corsa
3. 19mm dellorto
4. Insug + luftfilter
5. Alla pluggar dragna
6. Passande munstycke

Jag vet att röret är skit men det är mitt enda alternativ. Hur tror ni den kommer gå?
Om det nu skulle gå allt för dåligt så säg gärna till och säg till om det är nåt jag glömt.

2008-01-08, 16:05#19 
Vivacity-Robban
Medlem

jo det tror jag skulle gå rätt bra , kan nog bli gasres om du har tur. Men du kommer få mixtra lite med koppliingsfjädrar och tryckfjäder och variatorvikter.

2008-01-08, 17:06#20 
AlexAtHome
Medlem

Okej, låter bra. Klarar jag mig med orginalvev och koppling?

2008-01-08, 19:00#21 
Vivacity-Robban
Medlem

jo det gör du

2008-01-08, 19:53#22 
AlexAtHome
Medlem

Okej, lär jag få ett okej axx efter jag hittat rätt inställningar? Vill iaf kunna dra ifrån polarnas urpluggade moppar. Hah.

2008-01-08, 21:31#23 
Vivacity-Robban
Medlem

det är inte omöjligt att dom fortfarande drar deras , en rrx går jeffligt bra urpluggade , men den lär iaf göra runt 80+

2008-01-08, 23:04#24 
AlexAtHome
Medlem

Okej, men är det jätteviktigt att hitta rätta fjädrar till setupen? Är inte det viktigaste muntycken och vikter?

2008-01-21, 13:39#25 
AlexAtHome
Medlem

Sådärja, idag kom prylarna jag beställde. Polini Corsa, Dellorto 19mm Black, Insug, luftfilter osv. Nu är det så att jag ska beställa en munstyckesats till detta. Jag undrar nu om jag borde satsa på strl 110 och neråt eller om jag ska välja 90 och neråt? Vilken sats ska jag välja/vilken borde innehålla det ultimata munstycket för min framtida setup?

Och sen undrar jag också, jag fick ett hebo luftfilter också. Jag såg att den där "silvertratten" som man ska fästa på föggen var lite ojämnt/småbuckligt. Är det helt värdelöst då eller borde det fungera ändå?

Och mitt sista frågetecken var en utav packningen till cyllen (den som är tunn och utav aluminium) är lite skev men går och böja till lätt. Fungerar den också eller måste den vara helt perfekt rak för att inte strula sen?

Reklam:

Du är här: Forumstart » Mopeder » Peugeot forum
Hela moppen kollapsade efter variatorviktsbyte + andra frågor - Sf2. [1] 2

Svara på detta inlägg

Starta nytt ämne i denna kategori (Peugeot forum)

« Tillbaks till föregående sida

Tips:
• Hitta mer information, testa en sökning på Google!

Kolla in forumtoppenKolla in bildgalleriet

Inloggade medlemmar (3):
Till medlemslistan

Om WebCar2000  |  Vanliga frågor  |  Regler  |  Tipsa en vän  |  Handla säkert  |  

Du är här: Startsida » Moped » Forumstart » Mopeder » Peugeot forum