Inte inloggad
» Logga in

Köp & Sälj
» Lägg in ny annons
» Ändra / radera annons
» Sök bilannonser
» Bilhandlare
» Märkessökning
» Sparade annonser
» Köpa bil guide

Tjänster
» Biltester
» Bilforum
» Billänkar
» Fotogalleriet
» Bilfilmer
» Statistik: Bilpriser

Övrigt
» Bilförsäkring
» Billån - låna pengar
» Bildelar & verkstad
» Bilnyheter
» Biltidningar
» Bilvård
» Köp- och säljtips
» Kalender bil

Insplanet - Jämför bilförsäkring

Bilförsäkring

Regler Medlemmar   Ny användare   Logga in för personliga meddelanden   Logga in
Här kan du söka bland ämnen och inlägg:
  Söktips
Sök endast i detta forum: Guider & Recensioner
Bilder [på]
Helskärm [av]
Fler inställningar...

Hur du Trimmar Scooter (2-takt, dock inte direkt insprut) 1 2 [3] 4

2007-05-03, 07:10#51 
zoddan
Avstängd
Tips: Dom heter "Dellorto"

2007-05-03, 22:15#52 
DAvd
Medlem

testa dej fram?

2007-05-17, 23:52#53 
Stolt
Medlem

Uptate

Liten uptate med 2 st nya saker och ändrat till Dellorto för rätt ska vara rätt eller hur zoddan smile

2007-06-11, 18:38#54 
aerox07
Nykomling

hej skulle behöva lite hjälp. jag har en yamaha aerox 07 me dragen v ring o effektrör. den axxar skit bra när den har stått o blivit kall men när jag åkt ett tag så den blivit vram så axxar den skit långsamt till typ 30 sen drar den på den orkar inte baccakr när den är varm heller.
vad kan vara problemet skulle behöva svar fort

mvh

2007-06-11, 20:19#55 
sp_dverik
Medlem

Behöver nog byta munstyckehappy

2007-06-11, 21:42#56 
Stolt
Medlem

aa du beöver ett större munstycke som förgående talare säger.

2007-07-07, 20:53#57 
Kazamu
Nykomling

Hejsan, jag har beställt ett leovince zx rör och en Hebo Racing N koppling, måste jag köpa multivariator ? tacksam för snabbt svar happy

2007-07-07, 21:42#58 
Hazel-nut
Medlem

Nej det behöver du knappast men ta bort v-brickan/ringensmile!

//Hazel-nut

2007-07-07, 21:57#59 
Hunt€r
Medlem

Hej hej , det är en bra guide och så , men jag har lite frågor , vad är en upper sport cylle? har aldrig hört talas om en sån , endast : sport,midrace,hyperrace. Och så undrar jag vad det är för fel på arreche förgasare ? varför är dem sämre än dellorto , bara för att de e billigare ? det är väl samma sak med technigas , bara för att det e billigt så betyder det väl inte att det är dåligt , det är så att technigas tillverkar rör för midrace cylindrar, satt man får väl en bra efekt. Det är så att jag har fixat en 70cc malossi , arreche 19 och leovince RR handmade , tycker det funkar kanon bra!
Och så min sista fråga , är det inte så att man byter variator , koppling och stoppar in en kevlarrem när man når minnst midrace , för det behövs en bra kraft i motorn , jag kan inte förstå hur det egentligen hjälper om man byter till sånna grejor och inte stoppar in en kevlarrem, och om man skulle göra det på en 50 cc tror jag ej att den skulle orka med eller har man fel ? smile

2007-07-08, 01:07#60 
Stolt
Medlem

delerto förgasarna är mer rätt inställda och lättare att få tag i munstycken och delar till och är bättre kvallite på.

upper sport = Stage 6 pro spoten och t6:an och cosan. det som är starkare än dom vanliga sporten men inte riktigt som midrace .

variator och koppling ger effekt på 50cc med men kevlar remm är bara till för riktiga 70cc cyllar. för motorn skulle inte orka den så bra.

sen så beöver du inte köpa en multivariator men skulle nog inte skada. men du skulle knappt märke skillnad och skulle kunna göra annat för pengarna

2007-07-24, 00:10#61 
Yamaha_Neos_01
Nykomling

Tja!
Grymt bra guide! Hjälpte mig oerhört mkt och är oerhört tacksam :D

Du jag har Ett gianelli Nrx Reverse effektrör på min Neos och så har jag beställt malossi 70cc som antagligen kmr imorn elr på onsdag :D

Sen tänkte jag köpa:

Malossi Multivar.
Malossi Fly Clutch.
Ändra tryckfjädern (vilket ingår i malossi multivar)
Och så kopplingfjädrarna men vet inte riktigt hur jag ska få till rätt kopplingfjädrar (borde jag köpa kopplingfjäder set?)
Förgasare (men vet inte om jag ska köpa Malossi 21mm elr Dellorto 17,5mm)

Sen undrar jag vad mer du kan föreslå och ifall du tycker min setup är bra?

Väldigt Tacksam för svar :D

- Inlägget ändrat 2007-07-24, 00:10 av Yamaha_Neos_01

2007-07-29, 22:34#62 
Stolt
Medlem

Din Setup du har tänkt dig :

Malossi 70cc Sport
Gianelli NRX Reverse
Malossi Flyclutch
Malossi Multivar
Malossi 21 mm eller delerto 17,5

Ser rätt bra ut men vet inget om gianellit ifall det är högvarvigt eller lågvarvigt eller nåt så kan inte säga ifall det kommer försämra din effekt. Med malossi fly clutchen bruckar man få med Sport fjädrar som du ska köra med. Sen malossi multivaren får du en sport tryckfjäder som med passar in för du kör sport.

Men förgasaren tycker jag du borde ta en vanlig Delerto 19 mm. delerto 17,5 får du inte ut full effekt med men det får du med malossin fast räcker nog med en 19 mm ska du se. Jag skulle nog även vilja se ett Yasuni R effektrör där oxå :)

Får även be om ursäkt ifall jag har varit lite inaktiv men vart på semester med polare och fart runt och haft mig och inte har haft tid med webcar :P

2007-09-25, 08:49#63 
nrone
Medlem

Hej. Har samma problem som inlägg #54 2007-06-11, 18:38 av
aerox07.

Har bytat munstycke från 47,5 till 68, felet kvarstår. Mopeden går bra i övrigt.

0-10: alltid lite segt acc.
10-30: riktigt bra acc kall (första gången man gasar) sen dåligt.
30-50: accar konstant men inte snabbt.
50 -> drar på uta hxxx i acc (varvar först ur ordentligt här alltså)

Mopeden är en generic xor (liggande minarelli kopia), originalfugge (12mm!). Allt original förutom munstycket, v-ring borta och sitter ett Laser X-pro på den. vikterna är 5 g.

Tacksam för hjälp.

2007-10-23, 17:43#64 
Stolt
Medlem

för tunga vikter har du typsik syndrom

2008-03-08, 01:24#65 
Stolt
Medlem

UPTATE

Tändning och Koppling

2008-03-10, 19:02#66 
Caboose351
Nykomling

Tja. Jag har en Sym Jet Euro X. Jag har trimmat den men den går endå jävligt dåligt. Det jag har gort är att tagit bort variator ringen och satt på nytt rör ( Ett sånt här: min länk ) Tack vare sidans spam spärr så kunde jag inte länka till Tw*stroke där det finns en beskrivning på röret, men där står det iaf såhär:

"Tecnigas Silent Pro

Optimerad prestanda med minimalt ljud.
Extremt "tyst" avgassystem i gedigen stålkonstruktion.
Ett bra system med ett diskret originalliknande utseende, ökar både vridstyrkan och farten.

CE-godkänt."

Det märks typ ingen skillnad i axxet och toppfarten ligger på runt 70. Grejen är att den varvar väldigt lite. Den ligger i max 7000 varv / Min. Jag antar att om jag kunde få upp detta skulle den gå bättre? Alla säger att det inte hjälper att byta till en ostrypt CDI eftersom den endå inte stryper förens vid ca 10000 varv / min Jag har ärligt talat ingen aning. Jag antar att jag kan byta till lättare vikter. Jag har också fått ett tipps om att det kan finnas en strypning i luftburken, det ska jag kolla upp ;)

Jag har självklart bytt munstycke också. Från en 68 till en 88. Alla sa att man skulle byta upp sig 20 storlekar. Men enligt vissa guider så skall man bara ha 5 storlekar större :S Jag tkr faktiskt den gick bättre med 68:an. Asså där jag bor, om man skall ner till stan kommer det en nedförsbacke efter bara typ 7 meter. Men 68 gick den som vanligt nedför. Men nu med 88 så går den sämmre i backen den "hackar" och låter konstigt. Den gör inte så i andra backar så det kan bero på att motorn är kall. I övrigt har jag inte märkt nån skillnad med munstyckena. Jag antar att det jag har nu är förstort.

Snälla, Hjälp mig få skiten att gå fortare - Tacksa, för svar xD

2008-03-11, 15:06#67 
Stolt
Medlem

Du har för tunga variatorvikter tror jag först och främst sen köp nåt i mellan 68 och 88 typ 74 eller något. tror det blir bättre då. variatorvikter vet jag inte vad som är orignal ska snacka med polarn hade en sym en gång i tiden som han körde med effekt kan se vad han körde på för vikter på ett ungefär.
  1 användare har tackat för detta inlägg  

2008-03-11, 15:12#68 
Caboose351
Nykomling

Tack ^^ Då fixar jag det :D

2008-03-11, 15:15#69 
Stolt
Medlem

bytt ner ungefär 2 gram tror jag beror på lite sym drevning är liknade speedfight så kör på runt 7-8 g tror jag allså.

2008-04-03, 16:25#70 
Razer
Nykomling

Hej.
Vad tycker du om den här setupen?
Vet inte vad det är för koppling på men om ingen har bytt den så är den orgi =)

MHR replica 70cc
19mm förgasare
19mm insug
Munstycke 103 tror jag.
malossi membran
10g malossivikter
tnt sportluftfilter
Malossis racing rör

2008-04-04, 16:13#71 
Stolt
Medlem

Malossi röret presterar as dårligt. ta ett Yasuni R. sen tnt sportluftfilter är inte mycket att ha. sen 10 g låter lite tungt men annars riktigt shysst.

2008-04-16, 16:36#72 
Jorri
Nykomling

Jag behöver lite hjälp med min aprilia sr50 07 (inte ditech) ,Dragit v-ringen O jag satte dit ett ZX rör o den funkar fint när den e kall men så fort jag har kört i 1-2 min så går den dåligt som fan ligger i ca 50 på raksträcka (Gjorde 65-68 inann röret) så jag undrar om jag måste byta kopplings fjäder och isf har du någon guide som visar hur man gör?

2008-04-17, 10:46#73 
Stolt
Medlem

Det är inte kopplingsfjädrarna som är problemet det är för litet förgasarmunstycke. Kall luft innehåller mer syre och då får den luft som den ska när den är kall men sen när den blir varm så blir ju luften varmare och den får mindre syre allså går sämre. Öka ditt munstycke mellan 5-15 storlekar så kommer allt ordna sig.

2008-05-13, 01:25#74 
faldo
Medlem

Till att börja med vill jag säga att jag är imponerad över hur engagerad Stolt är, du kan en hel del om moppar :)

Tänkte bara förtydliga lite saker för folk som vill veta mer om dina svar:

-"Kall luft innehåller mer syre"
Kall luft innehåller inte mer syre än varm per volymenhet däremot är syrehalten per viktenhet större dvs densiteten är högre i kall luft än varm. Men det är detaljer som säkert bara jag ser :P

-"Alla Scootrar har en Variator Ring/Bricka som man kan ta bort ifall man vill ha bättre tophastighet."
Nja... det finns en hel del scootrar som inte har varken bricka eller V-ring: Baotian för att nämna en.

-"vevet är det som gör så cylindern går upp och ner"
Det stämmer att vevstången går upp och ner men det är övertrycket i förbränningskammaren som orsakar momentet. Dvs. att när tändstiftet skapar en explosion av bensinångorna så trycks kolven ner. Pga. momentet som vevaxeln skapar trycks kolven upp igen och en ny knall bildas. Vevstaken är egentligen bara kraftöverföringen från cylinder till vevaxel.

-"Kopplingsfjädrar är så kopplingen blir hårdare o grepper bättre. "
Inte riktigt, kopplingen blir visserligen hårdare men den greppar faktiskt SÄMRE med hårdare kopplingsfjädrar gämfört med mjukare fjädrar med samma motorstyrka.
Ju starkare motor du har ju snabbare kommer motorn upp i varv. Genom att ha hårdare fjädrar så greppar kopplingen SENARE (vid högre varv) då den kräver mer kraft för att utvidgas. Med andra ord: hårda fjädrar = senare grepp, mjuka fjädrar = tidigare grepp. Detta kan medföra markanta skillnader med starkare motor+hårda fjädrar då du kan få en skön "kick" i starten (bra för whelling).

-"Samma sak med tryckfjädern"
Tryckfjädern har inte samma funktion som kopplingsfjärdrarna. Denna fjäder fungerar lite mer som variatorvikter. Dvs. hårdare fjäder kräver mer kraft i motorn eller tyngre vikter för att få en gämn acceleration och framför allt bättre maxfart. Detta beror på att variatorn måste jobba på yttersta varvet för att kopplingen ska jobba på det innersta varavet (vid maxfart) och har du för lätta vikter eller för hård tryckfjäder så orkar aldrig variatorn jobba upp remen i det yttersa varvet. Ungefär samma effekt som om du har för lätta variatorvikter.

-"Vad gör nu detta så kallade mebran ? Jo det gör så det kommer rätt mängd med bensin ner till cylidern"
Inte alls, Reedventilern fungerar precis som en backventil, den tillåter bensinånger åt ett håll men inte åt det andra. När du har full gas är denna ventil helt öppen men när du släpper på gasen skapas ett undertryck i förbränningskammaren och reedventilen sätter stopp för läckage. 4-taktare behöver ingen reedventil pga. att det skapas en knall varannan kolvcykel men 2-taktare har ett så snabbt moment att skulle inte reedventilen finnas kan bensinångorna gå tillbaka till förgasaren obehindrat.
Det är därför man har hittat på den berömda Boost bottle aka Powerbox som tar vara på dessa "spill ångor" och skickar tillbaka dom ner i cylindern vid nästa gaspådrag :)

Som sagt, lite extra kuriosa som jag hoppas någon drar nytta av.

Jag ber om ursäkt om Stolt tar illa vid sig, det är inte alls meningen, du gjorde en jättefin guide. Jag skriver inte detta för att vara taskig utan för att detta är ett öppet diskusionsforum där alla har rätt till ordet :)

2008-05-13, 14:19#75 
Oscha
Medlem

Citat:
Ursprungligen postat av faldo @ 2008-05-13, 01:25
-"Alla Scootrar har en Variator Ring/Bricka som man kan ta bort ifall man vill ha bättre tophastighet."
Nja... det finns en hel del scootrar som inte har varken bricka eller V-ring: Baotian för att nämna en.

Och för att rätta dig isåfall så har Baotian visst V-bricka. I know that as a fact.

I övirgt så är det du skrivit bra, du vet ju antagligen mer än vad jag eftersom att mycket av det du skrivit visste jag inte.

//Oscha

Reklam:
MyLoan - Jämför billån

Du är här: Forumstart » Mopeder » Guider & Recensioner
Hur du Trimmar Scooter (2-takt, dock inte direkt insprut) 1 2 [3] 4

Svara på detta inlägg

Starta nytt ämne i denna kategori (Guider & Recensioner)

« Tillbaks till föregående sida

Tips:
• Hitta mer information, testa en sökning pÃ¥ Google!

Kolla in forumtoppenKolla in bildgalleriet

Inloggade medlemmar (2):
Till medlemslistan

MyLoan
Om WebCar2000  |  Vanliga frågor  |  Regler  |  Handla säkert  |    |  

Du är här: Startsida » Bil » Forumstart » Mopeder » Guider & Recensioner