| Allt om Jawa! 1 2 [3] |
| |
 |  |
| 2008-02-26, 19:51 | #51 |
freak Medlem
Medlem sedan: Dec 12, 2006 | Tjenare! Nu är det så att jag har en Jawa Stella Mini hemma (av okänd årsmodell). Det enda som saknas på denna är en Tändspole.
Vet ni vart man kan fixa en sådan till ett bra pris?(6V). Mkt Tacksam för svar :D Mvh/Johan |
| | |
| |
 |  |
| 2008-03-06, 18:56 | #52 |
freak Medlem
Medlem sedan: Dec 12, 2006 | Tjena alla... det e så att jag håller på att försöka få igång en Jawa stella mini... Och den startar inte.. Vi har gnista & allt, men det verkar som om det inte får någon soppa till cylindern, för vi köpte ett nytt tändstift och körde runt motorn ett tag och tändstiftet var snustort efteråt 
Så vi testade att ta bort insuget och hällde i lite soppa där, och då så tände den faktist till typ 3-4 gånger, men det startade aldrig... Och sen så såg jag att det var ganska grova repor i kolven, kan det vara en avgörande sak till att den inte startar??  Men om ni har några funderingar är jag mkt tacksam för svar.... Mvh Johan |
| | |
| |
 |  |
| 2008-03-27, 09:10 | #53 |
gearfreak1 Nykomling
Medlem sedan: Mar 27, 2008 | hej, jag har en jawa tws 50 och just nu är den trasig  växelförargaffeln har gått av avgasröret har gått av med det svestade vi ihop i går  att det gick av var nog för att jag hoppar lite med moppen på ett litet hopp bakom huset och man kommer väll 5 meter och då blir det ett bra nedslag. det finns massor av frågor till dom som vill trimma sin jawa och det bästa är ju att byta cylinder själv så satt det på en 7 hk cylinder när jag köpte den så den går ricktigt fint sedan är kolven slipad, den går i ca 65 km/h ska köpa en 16,5 mm förgasare och sätta på nu med och hoppas den går enu bättre
en sak man kan göra med förgasaren är att det går att ställa in nålen på 4 nivåer lägsta nivån ökar gör att den går snabbare och blir starkare men den drar en hel del mer bensin då 
slutsats: jag kan rekomendera 7hk cylindern moppen är skit stark och jag kan hålla hjämna takter med grannens cross på låga växlar |
| | |
| |
 |  |
| 2008-05-04, 02:09 | #54 |
Jawa Noob Nykomling
Vill tipsa lite Har hållt på nu med en kompis TWS JAWA 50 som vägrat gå på tomgång och vill dö när man gasar. Jag har inte hittat några direkta fil rngjorde förgasarne hjälpte inte så mycke.
Smörjde troteln med 2Takts olja nu går den på tomgång. ja den går som den ska rentut sagt. Kan detsutom tipsa om att TWS JAWA 50 andvänder Bing förgasare vilket även PUSH gör. de har inte exakt samma förgasare men de har samma delar Trotel Etc.
Nu ska vi bara lista ut varför den skrammlar så.. tror det är någe med koplingen.. ;) |
| | |
| |
 |  |
| 2008-05-06, 07:10 | #55 |
gearfreak1 Nykomling
Medlem sedan: Mar 27, 2008 | hej jag har ett problem med min moppe, det är en jawa tws 50 (97)
i somras råkade jag köra sönder min växelförargaffel och sedan dess ahr den stått still men nu skulle jag laga den så jag gav växelförargaffeln till en jag känner som lät en jobbarkompis på saab svetsa den. så nu är den hel och det är bara att sätta igång moppen tänker jag. jag köper även en större och bättre förgasare då den nuvarande tjuvdrar jag sätter ihop allt och allt värkar vara bra tills jag ska starta den då inget händer
effter ett litet tag med inställningarna på förgasaren får jag i gång moppen genom att ikicka men då går det inte att få i växel.
det gick tidigare att få in växel men nu händer inget, det går att röra växelpedalen en bit men när jag kommer dit som den skulle ha växlat så tar det stopp
jag monterar isär motorn och ser att en fjäder har lossnat och sätter dit den och monterar ihop den.
nu går den att växla igen men den startar inte och effter ett tag så funkar växeln inte igen.
monterar isär moppen men allt värkar sitta kvar monterar ihop och växeln funkar igen men nu startar den inte igen, fixar så den startar men då slutar växeln funka effter ett tag igen.
så nu undrar jag vad som är fel effter att ha öppnat den igen och inte hittat någe fel
snälla hjälp!!! |
| | |
| |
 |  |
| 2008-05-17, 20:55 | #56 |
hilip Medlem
Hur ställer man in tändningen på jawa tws o var är tändningen på moppen 
vill värkligen att ni hjälper mig 
Kan nån ta kort på tändningen o vart den är o.s.v 

|
| | |
| |
 |  |
| 2008-05-18, 21:30 | #57 |
ekeberg91 Medlem

Medlem sedan: Jan 06, 2007 | Du kan köpa bing förgasare och tomos cylindrar om du vill trimma |
| | |
| |
 |  |
| 2008-05-18, 21:55 | #58 |
Roemachine Nykomling
Medlem sedan: May 18, 2008 | Hej e de nån som vet vart man kan få tag på en höjningssats till en TWS?? |
| | |
| |
 |  |
| 2008-05-19, 20:45 | #59 |
hilip Medlem
Medlem sedan: Jan 19, 2008 | Kan nån ta kort på tändningen o vart den är på jawa tws ^^ SNÄLLA |
| | |
| |
 |  |
| 2008-06-06, 17:54 | #60 |
ekeberg91 Medlem

Medlem sedan: Jan 06, 2007 | svar till Rowmachine. Mitt tips är att köpa t.e.x honda mt5:ans bakdämpare. Dom kan du säkert köpa billigt eller så köper du ett par nya. kosta kanske 6-700kr |
| | |
| |
 |  |
| 2008-08-17, 17:38 | #61 |
rodi Medlem
jag har en jawa 210 som stått i garaget ett tag, nu till problemet. Den vill inte starta, (riktigt svårstartad) men lyckas man starta den så dör den.Den typ surar ner sig. tacksam för hjälp! |
| | |
| |
 |  |
| 2008-08-17, 20:48 | #62 |
rodi Medlem
Medlem sedan: May 31, 2006 | ursäkte dubbelpost, jag får igång den nu men den stängs av efter ett par sekunder, nån som kan hjälpa |
| | |
| |
 |  |
| 2008-08-21, 08:03 | #63 |
rodi Medlem
Medlem sedan: May 31, 2006 | tjenare jag har en jawa 210 som inte vill starta jag fick i gång den en gång och den dog direkt, sen sluta den starta
jag har bytt tändstift till ett b6 jag ska byta bensinkran, cylinderfotspackning, insugspackning och utblåspackning snart. nåt mer jag ska tänka på??
Ps. Ser att det inte är många som hjälper en längre
- Inlägget ändrat 2008-08-20, 19:47 av rodi |
| | |
| |
 |  |
| Reklam: |
|
|
Du är här: Forumstart » Mopeder » Teknik och mektips Allt om Jawa! 1 2 [3] |
Svara på detta inlägg |
Starta nytt ämne i denna kategori (Teknik och mektips) |
« Tillbaks till föregående sida |