| Allt om kopplingsfjädrar! 1 [2] |
| |
 |  |
| 2008-07-26, 18:01 | #26 |
n0m0ney Medlem

| | |
| |
 |  |
| 2008-07-26, 18:01 | #27 |
only-rieju Medlem

Medlem sedan: Apr 11, 2007 | Fattar inte vilka kopplingsfjädrar man ska köpa, finns juh massa märken och sen heter dem orginal,typ 80% och sånt 
Jag vill ha ett högre tillslagsvarv (altså axx elr vad alla säger), jag har nu 6,5 gramsvikter i mitt variatorkit från metrakit och en tryckfjäder som jag inte vet hårdheten på men den hängde med i kitet Sen står det på kopplingsfjädrarna, passar blandannat hebo och mallosi 's kopplingar (exempel) jag har juh orginal koppling? 
Hjälp tack// Martin |
| | |
| |
 |  |
| 2008-07-26, 18:01 | #28 |
n0m0ney Medlem

Hur mycket trim har du? Jag kör 30% nu, och det funkar hur bra som helst. Jag har sport cylinder och effektrör.
Men det beror på hur mycket trim du vill ha och vilken effekt som sagt.
MVH Daniel |
| | |
| |
 |  |
| 2008-07-26, 18:01 | #29 |
Evileye Medlem
Medlem sedan: Jun 20, 2007 | Jag har köpt en begagnad Typhoon där det satt gröna kopplingsfjädrar samt en stor grön motfjäder. Nu ligger det till så här att jag har inte en susning om vid vilket rpm dom slår till. Så jag vet inte om jag skall ha ännu hårdare eller eller mjukare.
Jag kör just nu med 4,5g vikter i variatorn. Moppen accar dåligt men helt plötsligt så tänder motorn till och varvar till så in i hel***** och då gäller det att hänga kvar vid styret kan jag meddela. Jag vet inte om det kan bero på nån fel inställning i fuggen också men det tror jag inte då tändstiftet har den berömda o'boy färgen
Moppen körs med ett helt öppet luftfilter. Något effektrör. Vet ej då det ej står på. 94 (0.94) munstycke. Ingen variatorring/bricka. Jag väger ca 83Kg Vikterna ligger just nu på 4,5g
Det jag eftersträvar är bra acc så att moppen håller farten i backarna. Typ hastighet som jag tycker är lagom 60-70kmh.
Så nu undrar jag om nån har nån trevlig setup för kopplingsfjädrarna och motfjädern enligt mina önskemål
Mvh Evileye
|
| | |
| |
 |  |
| 2008-07-26, 18:01 | #30 |
Hazel-nut Medlem

Medlem sedan: Sep 17, 2006 | Låter som om du har för mjuka kopplingsfjädrar . För för hårda har du iaf int! Då skulle kopplingen slira o moppen skulle övervarva . Testa byta till lite hårdare kopplingsfjädrar .
//Hazel-nut |
 | |
| |
 |  |
| 2008-07-26, 22:29 | #31 |
Evileye Medlem
Medlem sedan: Jun 20, 2007 | Hazel-nut tack för hjälpen. Jag är rätt ny på 2-t mopeder. Jag hade en 4-t som blev stulen för ett par veckor sedan
Saken är bara att jag har inte en aning om hur hårda fjädrarna är som sitter på just nu så jag vet inte vilka jag skall byta till. Om jag Tex byter till röda kopplingsfjädrrar skall jag då också byta till en röd variatorfjäder (Den stora fjädern)
Är det effektröret som gör så att moppen varvar som en tok eller är det vikterna eller kanske kopplingsfjädrarna .Jag vet som sagt inte vad det är för märke på röret då det inte finns något skrivit på det. Men jag vet till 100% att det inte är orginal iaf.
Håller även på att testa mig fram med olika munstycken i fuggen. Just nu ligger jag på 98 munstycke. Motorn reagerar snabbare ju större munstycke jag sätter på. För dom första typ 20-30m så accar den riktigt uselt.Men efter det så smäller det bara till så jag tror inte att den slirar men jag vet inte till 100%. Samt att färgen blir bättre och bättre på stiftet utan att mixtra med blandskruven på fuggen. Tyvärr så har jag inte fått min lilla låda med större munstycken än från startuning.
Det är svårt att beskriva med ord hur motorn beter sig men här kommer et försök iaf Från början kom inte acc alls hade då 74 munstycke .motorn varvade inte äns. Jag bytte då till större munstycke (82). Nu började det hända något. Man kunde känna att motorn ville ge mer men inte kunde. Bytte då till ett 94 munstycke= accet var fortfarande uselt men efter ett tag typ 30meter kändes det som en hästspark i röven å moppen stack iväg. Bytte då till det största munstycket jag hade hemma (98)= accet kommer nu efter typ 15 meter.
Jag ber alla så mycket om ursäkt för dom blandade frågorna jag har ställt men efter som jag inte är riktigt 100% på vad felet är så tänkte jag berätta hur moppen/motorn reagerar just nu. För att ni som kan lättare skall kunna hjälpa/förstå vad som händer med min moppe/motor.
Mvh Evileye
|
| | |
| |
 |  |
| 2008-07-27, 10:37 | #32 |
Hazel-nut Medlem

Medlem sedan: Sep 17, 2006 | Tyvärr kan jag omöjligt säga vad du har för kopplingsfjädrar i nu men köp ett set med kopplingsfjädrar och prova dej fram .
//Hazel-nut |
| | |
| |
 |  |
| 2008-07-28, 13:49 | #33 |
Romp Nykomling
Medlem sedan: Mar 04, 2008 | hej jag har samma problem som Evileye att fört så axxar moppen inte så bra men sen drar den i väg som en jävla raket motor vad beror det på? förklena kopplings fjädrar eller förlitet munstycke? |
| | |
| |
 |  |
| 2008-07-29, 10:31 | #34 |
Hazel-nut Medlem

//Hazel-nut |
| | |
| |
 |  |
| 2008-07-30, 21:38 | #35 |
Evileye Medlem
Medlem sedan: Jun 20, 2007 | Hazel-nut Är ni helt 100% säker på det
För mig låter det som om motorn inte kommer igång helt. Typ som om motorn bygger upp kraften innan den sticker. Men jag tror inte att det är orginal cylinder på min som säljaren sa Så jag har beställt en ny sådan. Så får vi se om gröna kopplingsfjädrar samt en grön variatorfjäder funkar. Men om man inte skall ha på en massa trim utan typ fäljande.
Effektrör Ingen variatorring/bricka Öppet luftfilter Vikter 4,5g-5,5g
Vilka kopplingsfjädrar samt variatorfjäder skulle ni rekomendera Samt skulle jag byta till röda kopplingsfjädrar skall jag då byta till en röd variatorfjäder
|
| | |
| |
 |  |
| 2008-08-03, 07:29 | #36 |
Full Gas Medlem

Medlem sedan: Jul 21, 2007 | Om motorn varvar aset innan den drar iväg så är det knappast kopplingsfjädrarna eftersom de ska slå till vid lägre varvtal, har för mig att högsta varvtal är runt 2000 rpm, utan då är det vikterna i den främre variatorn som är alldeles för lätta. Och som det låter så har du mopeden trimmad en aning så om jag vore du skulle jag prova att gå upp rätt hyggligt i vikt. Vet inte vad det sitter orginal på din men testa orginalvikter. |
| | |
| |
 |  |
| Reklam: |
|
|
Du är här: Forumstart » Mopeder » Teknik och mektips Allt om kopplingsfjädrar! 1 [2] |
Svara på detta inlägg |
Starta nytt ämne i denna kategori (Teknik och mektips) |
« Tillbaks till föregående sida |